Cyberpunk 2077:s lead game designer lämnar CDPR

Robot
Cyberpunk 2077:s lead game designer lämnar CDPR
Medlem

Åtta år på bolaget, började med Witcher 3. Jag tror att han fick ett erbjudande han inte kunde tacka nej till.

Det känns dock jobbigt när BRA spelstudior börjar bli av med de stora talangerna. Jag minns när TTLG (Through The Looking Glass) tappade massvis med folk. De gjorde det ursprungliga och fantastiska Thief.

Att höra sånt här är lite som att se bra familjer splittras för att en förälder fick ett plötsligt infall av plötslig karaktärsbrist och sabbade allt för alla.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

Att lämna den jävla katastrof till management som CDPR har måste vara skönt. Kan tänka mig han känner en stor lättnad förutsatt att nya stället är bättre. Kul för honom oavsett!

Gnällkuk

Den första i raden av många? Jag kan tänka mig att fler tröttnat efter katastroflanseringen av CP2077, sen kanske man inte behöver dra allt för stora växlar av det hela. Har man arbetat åtta år på samma bolag så är det naturligt att man söker sig vidare.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Trist... Eller kanske inte? Jag var en av de som nog tänkte lite för högt om CDPR pga Witcher. Båda 2an och speciellt 3an då var så extremt underbara spel så kändes bara logiskt att CP2077 skulle vara på liknande nivå. Det är ett kul och väldigt vackert spel men fortfarande en extremt stor besvikelse, spelade inte ens klart det utan hoppade över till Kingdom Hearts serien vilket jag haft MYCKET roligare med. Väldigt synd, får hoppas Rockstar släpper ett sci-fi GTA istället.

Skribent
Skrivet av Fiigaro:

Trist... Eller kanske inte? Jag var en av de som nog tänkte lite för högt om CDPR pga Witcher. Båda 2an och speciellt 3an då var så extremt underbara spel så kändes bara logiskt att CP2077 skulle vara på liknande nivå. Det är ett kul och väldigt vackert spel men fortfarande en extremt stor besvikelse, spelade inte ens klart det utan hoppade över till Kingdom Hearts serien vilket jag haft MYCKET roligare med. Väldigt synd, får hoppas Rockstar släpper ett sci-fi GTA istället.

Jag hade också väldigt höga tankar på CP2077 inledningsvis pga Witcher-serien. Men sen tänkte jag efter och förutom då Witcher så var CDPR rätt gröna vad gällande andra typer av spel. De har ju egentligen bara gjort Witcher-spel i olika format och på så vis också specialiserat sig på Witcher och fantasy. Scifi är ju något helt annat och CP2077 en helt annan typ av spel, trots att det är ett RPG. Så efter det slutade jag hajpa spelet och det gjorde nog att jag hade lite roligare med spelet än många andra. Sen hade ju spelet stora problem med buggar och så, men om man höll sig till huvudstoryn så var det i alla fall relativt byggfritt för mig.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

CDPR's fina år är över och det är dags för de att joina Blizzard / EA lägret.

Medlem
Skrivet av Tobias Solem:

Jag tror att han fick ett erbjudande han inte kunde tacka nej till.

Låter som han hade en deal med maffian


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

hade varit fint att se honom i dreamhaven.

Medlem

"The way this is phrased is really misleading. He was one of four lead gameplay designers on one team, and while he was undoubtedly an important part of the game's production, he only stepped into a lead position in the last year of development and he was primarily responsible for the crafting system. It's not like they just lost the director or something."
Taget från reddit. så missvisande rubrik om det stämmer.

Medlem

En bra idé att lämna det sjunkande skeppet medans det fortfarande finns några livbåtar kvar


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Surt att jobba på något så länge när det slutar i pr-katastrof och hat. Förstår att folk slutar.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Snabbt inte bara råttor flyr båten, men även dess inte så länge sedan fanatiskt fanboyistiska superfans....

Inte hade man trott CDPR hade haft dennna sits för bara 12, eller ens 6 månader sedan? När dom ansågs som Europas mest pålitliga eller nåt POSITIVT spel utvecklare i EU/Världen, kommer inte ihåg alla detaljer, har ju alzeimers...


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Redaktör
Skrivet av tjorb:

"The way this is phrased is really misleading. He was one of four lead gameplay designers on one team, and while he was undoubtedly an important part of the game's production, he only stepped into a lead position in the last year of development and he was primarily responsible for the crafting system. It's not like they just lost the director or something."
Taget från reddit. så missvisande rubrik om det stämmer.

Nähädu. Han har titeln "lead game designer" och lämnar CDPR, och det är vad rubriken säger. Det du citerar är intressant, men har inte med rubriken på denna nyhet att göra.


signatur
Medlem
Skrivet av HaZe303:

Inte hade man trott CDPR hade haft dennna sits för bara 12, eller ens 6 månader sedan? När dom ansågs som Europas mest pålitliga eller nåt POSITIVT spel utvecklare i EU/Världen, kommer inte ihåg alla detaljer, har ju alzeimers...

Haha ja, precis så. När Cyberpunk släpptes och klyvade hela fanbasen med något så sjuk kognitiv bias jag på många år inte skådat på det sätt. Där en stor del var praktiskt sätt tvungna att övertala sig själva att spelet var mästerligt trots att spelet var långt från färdigt vid release.

När gamespot gav en "helt ok, men inget speciellt" recension vilket fick en stor del av fanbasen att bränna ner halva jordklotet och korsfästa den stackars journalisten med "too much water".

Åhhh jössetider.

Varningsflaggorna fanns redan 2016/17/18 när fleeeera senior utvecklare slutade där abrupt där ursäkten att "de har jobbat länge och söker nytt" precis som nu användes. Medans Schreiers rapporter helt visar en annan bild.

Att witcher 3 blev "mästerligt" var helt baserad på en chansning utifrån utvecklarperspektiv där de i management utgick från attityden "det löser sig, och vi tar tag i det problemet när det kommer". Det fungerade helt enkelt inte med Cyberpunk.

Sen borde Adam Badowski helt och hållet hållt sig undan som huvudansvarig över projektet. Liksom, vem startar om ett helt projekt efter 4 års pre-production och därefter tvingar utvecklare att göra både pre-production och production i samma veva? För att sen återigen göra om story elementet i spelet knappt 2 år innan release date och bränna ut sina grymma utvecklare med manipulationer och blameshifting. "Javisst, ta du ledigt, men tänk då på Larry i hörnet där som får jobba dubbelt för att ta igen det du missar".

Sinnessjukt, hela detta mes CDPR.

Ett stort "fall from grace".


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Nähädu. Han har titeln "lead game designer" och lämnar CDPR, och det är vad rubriken säger. Det du citerar är intressant, men har inte med rubriken på denna nyhet att göra.

Dom har många lead game designers. Jag läser iaf rubriken som att dom har en lead och han har nu lämnat.

Medlem
Skrivet av Ankh:

Låter som han hade en deal med maffian

Nejdå, det var strictly business.

Medlem
Skrivet av Jaxalot:

Haha ja, precis så. När Cyberpunk släpptes och klyvade hela fanbasen med något så sjuk kognitiv bias jag på många år inte skådat på det sätt. Där en stor del var praktiskt sätt tvungna att övertala sig själva att spelet var mästerligt trots att spelet var långt från färdigt vid release.

När gamespot gav en "helt ok, men inget speciellt" recension vilket fick en stor del av fanbasen att bränna ner halva jordklotet och korsfästa den stackars journalisten med "too much water".

Åhhh jössetider.

Varningsflaggorna fanns redan 2016/17/18 när fleeeera senior utvecklare slutade där abrupt där ursäkten att "de har jobbat länge och söker nytt" precis som nu användes. Medans Schreiers rapporter helt visar en annan bild.

Att witcher 3 blev "mästerligt" var helt baserad på en chansning utifrån utvecklarperspektiv där de i management utgick från attityden "det löser sig, och vi tar tag i det problemet när det kommer". Det fungerade helt enkelt inte med Cyberpunk.

Sen borde Adam Badowski helt och hållet hållt sig undan som huvudansvarig över projektet. Liksom, vem startar om ett helt projekt efter 4 års pre-production och därefter tvingar utvecklare att göra både pre-production och production i samma veva? För att sen återigen göra om story elementet i spelet knappt 2 år innan release date och bränna ut sina grymma utvecklare med manipulationer och blameshifting. "Javisst, ta du ledigt, men tänk då på Larry i hörnet där som får jobba dubbelt för att ta igen det du missar".

Sinnessjukt, hela detta mes CDPR.

Ett stort "fall from grace".

Och hur (alldeles för få) spelkritiker som tog sitt jobb på allvar fick massiv kritik från fans innan spelet släppts till allmänheten, tragiskt är ordet.


signatur

"All you need in this life is ignorance and confidence, and then success is sure" - Mark Twain

Medlem
Skrivet av Autotragisk:

Och hur (alldeles för få) spelkritiker som tog sitt jobb på allvar fick massiv kritik från fans innan spelet släppts till allmänheten, tragiskt är ordet.

Oerhört tragiskt det med.


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem
Skrivet av Johlor:

Jag hade också väldigt höga tankar på CP2077 inledningsvis pga Witcher-serien. Men sen tänkte jag efter och förutom då Witcher så var CDPR rätt gröna vad gällande andra typer av spel. De har ju egentligen bara gjort Witcher-spel i olika format och på så vis också specialiserat sig på Witcher och fantasy. Scifi är ju något helt annat och CP2077 en helt annan typ av spel, trots att det är ett RPG. Så efter det slutade jag hajpa spelet och det gjorde nog att jag hade lite roligare med spelet än många andra. Sen hade ju spelet stora problem med buggar och så, men om man höll sig till huvudstoryn så var det i alla fall relativt byggfritt för mig.

Jag hade faktiskt väldigt lite problem med buggar så det störde aldrig min spelupplevelse. Största besvikelsen för mig var brist på moraliska dialog val, inga intressanta vapen. Jag menar det är ett sci-fi spel, varför är vapnen så tråkiga i spelet? Extremt stor brist på customization. Komiskt hur flera NPCer har riktigt snygga kläder men spelaren har bara massa skit. Sen kan man inte ändra sitt utseende, inte ens sin frisyr. Det är de här sakerna som sabbade det för mig. Känns inte som det finns något omspelningsvärde. Kan Dead Space 3 och Fallout 4 ha custom weapons då ska ett spel som bokstavligen handlar om en värld där alla har massa mods ha någon jäkla customization. Samma med bilarna... Kan inte ens byta färg. Spelet är ok, men jag gjorde misstaget att förvänta mig saker som jag trodde skulle vara uppenbart att ha med i spelet. Själva staden är dock extremt vacker och det är coolt att bara åka runt och ta in allt.

Skribent
Skrivet av Fiigaro:

Jag hade faktiskt väldigt lite problem med buggar så det störde aldrig min spelupplevelse. Största besvikelsen för mig var brist på moraliska dialog val, inga intressanta vapen. Jag menar det är ett sci-fi spel, varför är vapnen så tråkiga i spelet? Extremt stor brist på customization. Komiskt hur flera NPCer har riktigt snygga kläder men spelaren har bara massa skit. Sen kan man inte ändra sitt utseende, inte ens sin frisyr. Det är de här sakerna som sabbade det för mig. Känns inte som det finns något omspelningsvärde. Kan Dead Space 3 och Fallout 4 ha custom weapons då ska ett spel som bokstavligen handlar om en värld där alla har massa mods ha någon jäkla customization. Samma med bilarna... Kan inte ens byta färg. Spelet är ok, men jag gjorde misstaget att förvänta mig saker som jag trodde skulle vara uppenbart att ha med i spelet. Själva staden är dock extremt vacker och det är coolt att bara åka runt och ta in allt.

Jag hade aldrig buggar som sabbade något, men direkt jag var ute i staden i öppna världen hände det alltid massa konstigheter. Bilar som kör 3 meter ovanför marken, människor utan ansikten. En gång började det regna bilar, trodde jag blev beskjuten av artilleri, men det var 20+ bilar som kom ned från himlen och exploderade när de landade på marken. Jag tycker det känns som öppna världen är ofärdig och det var tänkt mer runt den än vad som blev. Det känns som de tagit vad de hade runt öppna världen-delen och plåstrat ihop det för att kunna släppa spelet. Tex att poliserna bara spawna bakom en och att de inte kan jaga en aktivt, det kan ju inte varit tänkt så från början? Sen, har du tänkt på att det finns ingen i hela världen som kör motorcykel förutom du själv?

Håller med om customization och vapnen framför allt, men å andra sidan har det aldrig varit något CDPR varit bra på och ser man från det perspektivet är det ungefär lika mycket som i Witcher (även om man kan köpa det mer just för att Geralt är Geralt). Däremot tycker jag kläderna och statsen är konstiga. En t-shirt kan ha mer armour än typ en skottsäker väst, och av någon anledning så har alla fula (enligt mig) kläder bäst stats än de snygga, så gubben ser ju ut som någon uteliggare som hittat sina kläder i en container.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johlor:

Jag hade aldrig buggar som sabbade något, men direkt jag var ute i staden i öppna världen hände det alltid massa konstigheter. Bilar som kör 3 meter ovanför marken, människor utan ansikten. En gång började det regna bilar, trodde jag blev beskjuten av artilleri, men det var 20+ bilar som kom ned från himlen och exploderade när de landade på marken. Jag tycker det känns som öppna världen är ofärdig och det var tänkt mer runt den än vad som blev. Det känns som de tagit vad de hade runt öppna världen-delen och plåstrat ihop det för att kunna släppa spelet. Tex att poliserna bara spawna bakom en och att de inte kan jaga en aktivt, det kan ju inte varit tänkt så från början? Sen, har du tänkt på att det finns ingen i hela världen som kör motorcykel förutom du själv?

Håller med om customization och vapnen framför allt, men å andra sidan har det aldrig varit något CDPR varit bra på och ser man från det perspektivet är det ungefär lika mycket som i Witcher (även om man kan köpa det mer just för att Geralt är Geralt). Däremot tycker jag kläderna och statsen är konstiga. En t-shirt kan ha mer armour än typ en skottsäker väst, och av någon anledning så har alla fula (enligt mig) kläder bäst stats än de snygga, så gubben ser ju ut som någon uteliggare som hittat sina kläder i en container.

Jag sket bara i statsen när det kom till kläder för det mesta. Körde hacker vilket var roligt men man blir till slut så OP att man kan ta ut en hel bas med bad guys genom att bara stå utanför grinden och hacka sönder allt Det var kul men blev lite enformigt. Har inget emot vapnen som finns egentligen hade bara velat se mer high-tech skit. De känns som samma vapen som i alla FPS fast med ett coolt cyberpunk skin. Alltså jag är väldigt hård mot spelet mest för jag var för överhyped, borde vetat bättre. Går man in med 0 förväntningar och bara tar spelet för vad det är kan man absolut ha väldigt kul med det. Jag hade väldigt kul vid vissa tillfällen men blev konstant påmind om att det är så extremt långt ifrån vad jag trodde att det skulle vara. Fan man ska inte överhypea spel hehe

Skribent
Skrivet av Fiigaro:

Jag sket bara i statsen när det kom till kläder för det mesta. Körde hacker vilket var roligt men man blir till slut så OP att man kan ta ut en hel bas med bad guys genom att bara stå utanför grinden och hacka sönder allt Det var kul men blev lite enformigt. Har inget emot vapnen som finns egentligen hade bara velat se mer high-tech skit. De känns som samma vapen som i alla FPS fast med ett coolt cyberpunk skin. Alltså jag är väldigt hård mot spelet mest för jag var för överhyped, borde vetat bättre. Går man in med 0 förväntningar och bara tar spelet för vad det är kan man absolut ha väldigt kul med det. Jag hade väldigt kul vid vissa tillfällen men blev konstant påmind om att det är så extremt långt ifrån vad jag trodde att det skulle vara. Fan man ska inte överhypea spel hehe

Ja jag sänkte ju mina förväntningar och gillar huvudstoryn, men som du säger är spelet långt ifrån vad de egentligen målade upp i början. Jag tror de tog sig vatten över huvudet, all high med självförtroende efter Witcher 3 och att det nog bet dem i baken när de började inse det är något helt annat att göra ett scifi-spel i en stor levande stad, än en öppen värld med mindre byar och någon lite större stad här och där. Jag har sagt det så många gånger, men jag tror de hade kunnat göra ett bättre spel om de kört på större hubbar likt Deus Ex istället för den öppna världen. Witcher 2 hade ju den utformningen och även om jag verkligen gillar 3an så är det lite styrkan 2an har i jämförelse. Spelet känns mer fokuserat trots att det finns frihet och stämning.


signatur

"Writer and Fighter"

1
Skriv svar