Nästa Cyberpunk 2077-patch försenas på grund av intrång och omfång

Medlem

En anonym källa säger att utvecklarna har behövt skicka in sina datorer för att scanna dom efter maleware och dom har även inte kommit åt deras VPN som krävs för att kunna komma åt sina verktyg.

https://www.engadget.com/cyberpunk-2077-ransomware-patch-0347...

Medlem
Skrivet av mobmoben:

Men som jag sade i mitt andra inlägg, hackern sade ju själv att han skulle leaka all insider-information om företaget till hans kontakter inom speljournalism. Varför har han inte gjort detta då?

De kanske redan har gjort det?

Många journalister brukar dock inte vilja ta i saker de fått tag i på detta sätt så länge det inte innehåller något väldigt sensationellt.

Sedan kan det ta ett tag att gå igenom material och skriva en artikel också.

Redaktör
Skrivet av jehuty:

En anonym källa säger att utvecklarna har behövt skicka in sina datorer för att scanna dom efter maleware och dom har även inte kommit åt deras VPN som krävs för att kunna komma åt sina verktyg.

https://www.engadget.com/cyberpunk-2077-ransomware-patch-0347...

Finns också uppgifter om att intrånget gjort att medarbetarna knappt kan jobba alls. De kör hemifrån, men läckan har inneburit säkerhetsrisk som hindrar dem att jobba.


signatur
Medlem

Buggar till trots gillade jag spelet.
4 av 5 i min värld.

Gameplay tweaks, buggfixar, lite bättre AI och snutar etc så kommer det sämsta bitarna bli bättre (höja golvet) och spelet bli genomgående bra.

Med lite mer kvalitets innehåll, som de välgjorda questsen runt borgmästarkandidaten, så kan det bli helt briljant.

Medlem
Skrivet av Evilof:

Buggar till trots gillade jag spelet.
4 av 5 i min värld.

Gameplay tweaks, buggfixar, lite bättre AI och snutar etc så kommer det sämsta bitarna bli bättre (höja golvet) och spelet bli genomgående bra.

Med lite mer kvalitets innehåll, som de välgjorda questsen runt borgmästarkandidaten, så kan det bli helt briljant.

Jag gillade det också

Medlem
Skrivet av jehuty:

En anonym källa säger att utvecklarna har behövt skicka in sina datorer för att scanna dom efter maleware och dom har även inte kommit åt deras VPN som krävs för att kunna komma åt sina verktyg.

https://www.engadget.com/cyberpunk-2077-ransomware-patch-0347...

Yeap låter rätt är ett standardförfarande vid sånt här. Nog bett alla koppla bort sina jobbdatorer och inte använda vpn eller internet tills man har utrett. Sen ska alla datorer kollas

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Är det omöjligt att det faktiskt är så som de säger?

Man måste ju inte vara patologisk lögnare för att man gjort dumt tidigare. Lika lite som att allt man gör blir bra bara för att man gjort bra grejer tidigare.

Känns som att det delvis är intrånget och delvis gammal hederlig efterkälke. Intrånget borde inte ha orsakat mer än en veckas fördröjning, två på sin höjd. Återställning av backups tar sin tid, och likaså att genomsöka utrustning efter kryphål, men att skjuta upp uppdateringen en månad kan inte enbart ha berott på intrånget. Men en månad hit eller dit känns inte så farligt, oavsett orsak. Bättre att det görs rätt än att det stressas ut, och för CDPR's del så är detta kanske extra viktigt.

Redaktör
Skrivet av Bojkott:

Känns som att det delvis är intrånget och delvis gammal hederlig efterkälke. Intrånget borde inte ha orsakat mer än en veckas fördröjning, två på sin höjd. Återställning av backups tar sin tid, och likaså att genomsöka utrustning efter kryphål, men att skjuta upp uppdateringen en månad kan inte enbart ha berott på intrånget. Men en månad hit eller dit känns inte så farligt, oavsett orsak. Bättre att det görs rätt än att det stressas ut, och för CDPR's del så är detta kanske extra viktigt.

Men de säger ju att förseningen beror på både intrånget och patchens omfång.


signatur
Medlem

Med tanke på att många på företaget säkert jobbar på distans så kan man ju anta att efter en säkerhetsattack på företagets nätinfrastruktur så har de låst ned sitt nätverk under tiden utredningen pågår, svårt att jobba hemifrån om man inte har tillgång till allt som behövs.

Medlem

Älskar alla som kommer med helt makaber gissning om hur CDPR borde hantera intrånget, patchen och hur lång tid det borde ta att åtgärda problemet och kunna arbeta normalt igen.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Men de säger ju att förseningen beror på både intrånget och patchens omfång.

Aah, missade det 🙃

Gen
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Är det omöjligt att det faktiskt är så som de säger?

Man måste ju inte vara patologisk lögnare för att man gjort dumt tidigare. Lika lite som att allt man gör blir bra bara för att man gjort bra grejer tidigare.

Mycket möjligt men jag tyckte det var roligt att gissa på ursäkter Med glimten i ögat givetvis.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Är det omöjligt att det faktiskt är så som de säger?

Man måste ju inte vara patologisk lögnare för att man gjort dumt tidigare. Lika lite som att allt man gör blir bra bara för att man gjort bra grejer tidigare.

Kritiskt tänkande är väl sunt att ha som skribent, kan jag tycka som själv är journalist. Finns det möjligen (gigantiska) incitament för CDPR att nyheter framstår som positiva eftersom det är ett publikt bolag?


signatur

"All you need in this life is ignorance and confidence, and then success is sure" - Mark Twain

Redaktör
Skrivet av Autotragisk:

Kritiskt tänkande är väl sunt att ha som skribent, kan jag tycka som själv är journalist. Finns det möjligen (gigantiska) incitament för CDPR att nyheter framstår som positiva eftersom det är ett publikt bolag?

Givetvis. Men det är inget frikort för mer eller mindre slentrianmässiga lögnanklagelser, vilket var vad jag ville få fram.


signatur
12
Skriv svar