Det anrika spelmagasinet Svenska PC Gamer läggs ner

Medlem

Satt många sportlov hos polaren och bläddrade i hans brorsas PCG. Minns fortfarande den långa artikeln om Oblivion, som jag läste om och om för att jag var helt förälskad i allt som hade med Oblivion att göra.

Medlem

minns hur jävla till mig jag blev när jag vandrade in på konsum och såg det skrikande gula omslaget på första nummret, äntligen något som kunde ersätta den vid det laget ganska taffliga tidningen "high score". trots att jag aldrig prenumererade så köpte jag varje nummer i många år. har fortfarande #1 i en låda i källaren.

Medlem

Tråkigt, enstaka tidning köpte man nog.

Tillhör dock mer "datormagasinet" eran
https://sv.wikipedia.org/wiki/Datormagazin
lästes frekvent från dess start fram till ca 91-92


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Köpte ett par SuperPlay när jag var yngre och sedan ett par PC gamer också när jag väl fick en dator.
Förvånad att de varit kvar såhär länge xD

Medlem

Jag gillade texten/meningen som var helt random som stod på tidningarnas ryggar.

Medlem

PCG var mina tonår. Precis som andra här nämnt så hamnade jag på FZ då personer jag kände igen från PCG började jobba här.

Förövrigt introducerades jag till smeknamnet "Agent Elrond" för Hugo Weaving från en bildtext. Använder det fortfarande.

Vila I Frid

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Det tar han med sig i graven! Nejdå, hint: han jobbar på Avalanche idag.

Thomas Wiborgh?

Medlem

Så tråkigt
Svenska PCG var en stor del av min ungdom redan från start. Vågar man hoppas på en återkomst av Man Mannen?


signatur

"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you"

Medlem

Otroligt tråkigt besked i mina ögon! Har varit prenumerant under större delen av mitt liv och har fortfarande sett fram emot att tidningen ska dyka upp i brevlådan trots att jag nu är 40 fyllda. Tidningshögen är rejält stor vid det här laget och den kommer leva vidare in i framtiden!

Hoppas det går bra för alla er som står bakom denna tidning och att ni kliver vidare in i nya spännande uppdrag!

Medlem

Tråkigt, jag läste den alltid de tidiga åren men visste inte att den fortfarande existerade faktiskt. Får nog köpa sista numret som lite nostalgi.

Jag har länge funderat på hur oerhört nischade tidningar kan existera, kollar man en tidningshylla idag så verkar de mest smala intresseområden ha minst en tryckt tidning men har gissat att det har blivit så billigt att göra tidningar idag så det är anledningen till att det funkar. Men då borde det väl gälla även PCGamer kan man tycka eller är helt enkelt gamers för digitala för att det ska finnas ett kundunderlag för en tryckt tidning?

Redaktör
Skrivet av Arcadia:

Thomas Wiborgh?

Tror inte han har jobbat för PCG.


signatur

PC Gamer var fantastiskt med sina demo skivor. Hade själv en PC Gamer t-shirt ”Are you a man or a mouse” tryck. Någon annan som hade den? Sjukt cool

Medlem

Känns lite vemodigt att inte längre läsa "fysiska" magasin. Samtidigt kan jag inte minnas när senast jag gjort det, måste vara minst 10 år sedan nu. Men den där känslan av omedelbar behovstillfredsställelse som kom av att öppna en tidning och börja bläddra, lukten av det nytryckta pappret, vetskapen om att den var alldeles för dyr...

Kan också tänka mig att det var en helt annan känsla som utgivare. Jag minns när jag höll i mitt första tryckta alster, det kommer jag aldrig glömma. Hoppas att de som stannade kvar till slutet kan hoppa vidare till nya spännande uppdrag och utmaningar.

25 år är ingen dålig medrift. Hatten av.

Medlem

Började prenumenera då man fick höra att det gick dåligt för pc gamer. Men dom överlevde några år eftet det iaf. Det är surt att tidningen läggs ner, läste mycket pc gamer under min barndom.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Tråkigt, enstaka tidning köpte man nog.

Tillhör dock mer "datormagasinet" eran
https://sv.wikipedia.org/wiki/Datormagazin
lästes frekvent från dess start fram till ca 91-92

Visst hade Datormagazinet det där läskiga dagstidningspappret tidigt 90-tal?

Medlem
Skrivet av Havocado:

Satt många sportlov hos polaren och bläddrade i hans brorsas PCG. Minns fortfarande den långa artikeln om Oblivion, som jag läste om och om för att jag var helt förälskad i allt som hade med Oblivion att göra.

Samma här. Åren 2005 - 2006 och hajpen för Oblivion som PC Gamer bidrog till. Vilken obeskrivligt mysig tid det var.


signatur

Memento Mori

Medlem

Vemodet känns kvävande.

Pansarknekt

Väldigt tråkig nyhet, PC Gamer är en del av det som format mitt gamer-dna genom ungdomen och varit som en vän på vägen genom livet. Men i dessa "nya" tider är det inte helt ologiskt att det händer. Hatten av.


signatur

Ooooh the drama!

Inaktiv

⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⢀⡤⢶⣶⣶⡄⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⢀⣠⣤⣤⣤⣿⣧⣀⣀⣀⣀⣀⣀⣀⣀⣤⡄⠀
⢠⣾⡟⠋⠁⠀⠀⣸⠇⠈⣿⣿⡟⠉⠉⠉⠙⠻⣿⡀
⢺⣿⡀⠀⠀⢀⡴⠋⠀⠀⣿⣿⡇⠀⠀⠀⠀⠀⠙⠇
⠈⠛⠿⠶⠚⠋⣀⣤⣤⣤⣿⣿⣇⣀⣀⣴⡆⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠠⡞⠋⠀⠀⠀⣿⣿⡏⠉⠛⠻⣿⡀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⣿⣿⡇⠀⠀⠀⠈⠁⠀⠀
⠀⠀⣠⣶⣶⣶⣶⡄⠀⠀⣿⣿⡇⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⢰⣿⠟⠉⠙⢿⡟⠀⠀⣿⣿⡇⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⢸⡟⠀⠀⠀⠘⠀⠀⠀⣿⣿⠃⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠈⢿⡄⠀⠀⠀⠀⠀⣼⣿⠏⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠙⠷⠶⠶⠶⠿⠟⠉⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀

Själv minns jag artikeln om Crysis när det var under utveckling och det pratades om den dynamiska AIn och bilderna på den nära fotorealistiska grafiken.

Tråkigt. PCG betydde mycket för mig med när man blev intresserad av spel, utan tidningen hade jag aldrig upptäckt Half-Life, resten är historia.

R.I.P


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Nintendo Magasinet
Super power / Super PLAY
PC Gamer
Man blir varm inombords när man tänker tillbaka.
Men känns ändå väntat,jag har själv nog inte läst en speltidning på 10-15år.
RIP
Jag minns en annan tidning jag läste som också handlade om spel, den hette Highscore.
Men ändrade sig i smyg till nån sorts mjukporr tidning.
Första gången när det stog en varningstext på CD skivan som följde med att det var nå snusk blev man intresserad men det var dåliga demos på den tiden sex spel. Korniga "interaktiva" QuickTime filmer.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Trist, tyvärr hade jag glömt att de fanns kvar!

Medlem

Skivan som medföljde var ju asgrym! Fick alltid med en massa bra software var de nån som gnällde över de inte hade winzip eller winrar så kunde man alltid kasta en skiva från Pc Gamer på dessa människor som inte förstod bättre. Favoriten var ju när de skickade med demot på Q3 på skivan

Först Nintendo-magasinet, sen Super Play (?) nu PCGamer

Medlem

Okey så om nu Pc gamer var störst, hur i hela friden klarade en tidning som tex Level eller super play att ens gå runt??

40 00 ex låter ju otroligt lite när man tänker på det ,fast det är ju en nisch av en nisch trots allt

Medlem

Riktigt tråkigt att höra. Precis som många andra skriver så var det PC Gamer som kickade igång mitt intresse för spel på allvar. En stor eloge till de!

Robot
Diskutera – Hur minns du PC Gamer?

En gigant har lämnat byggnaden.

#diskutera, #pc-gamer


Redaktör

Sensommaren '98 flyttar en pc äntligen – äntligen! - in i mitt hem, efter alldeles för många år med Commodore-tillverkade datorer. Det fick en kunskapstörst att explodera i skallen, jag matade den med att köpa ungefär varenda tidning som hade ett spel eller en dator på omslaget.

En stack snabbt ut ur mängen: Svenska PC Gamer. Den hade ett tilltal och en ton som ingen annan. Pratade spel med stort kunnande och lika stor humor. I gruppen av flyktigt nybekanta blev den snabbt den genuina vännen.

Jag minns fortfarande mitt första nummer: köpt på Staoil i Karlskoga en mörk höstkväll. SiN på omslaget, och jag vill minnas att Hasse hade slängt in demoversionen på skivan. Det var hursomhelst septembernumret 1998. Varför minns man fortfarande sånt..? Det blev det första av ganska många nummer jag köpte under några år där i skarven mellan årtusendena, och Hjalmarson, Nylund, Björlin, Kraftling och Bennet (landets kanske vassaste spelpenna tyckte jag då, och det tycker jag än) blev namn att längta efter att läsa igen. Recensionerna av Quake 3 och UT lästes åtskiliga gånger för att försöka få svar på vilket av dem mina CSN-intänkter skulle betala för först.

Men internet växte, uppkopplingen blev snabb och flatrate, och allt mer av spelsuget fick sin näring från siter. Så jag blev aldrig den där trogna prenumeranten, och spelsnacket skötte jag på fragzone.se/forum istället för hos Ocensurerat(?).

Det är nog typiskt för ganska många av oss, och för mediernas enorma förändring under de här 25 åren: nätet har ryckt undan mattan för tidningsvärlden. Och med en så teknikkunnig läskrets räckte inte ens Thomas, Fredriks och de andras vilja längre. Men det är en enastående insats alla som hängt med till slutet gjort – ni ska vara stolta! Både ni och alla tidigare medpennor har gjort en stor insats för pc-spelandet i Sverige. Tagit spel och spelare på allvar.

Tack!


signatur
Medlem

det var ball med demo skivan.

Stort tack för alla varma och fina ord, alla!

Som många men inte alla av er vet är det inte bara tidningen Svenska PC Gamer som läggs ner, utan hela varumärket (det kostar lika mycket att behålla det digitalt, och vi har inte råd). Digitalt går det motsägelsefullt nog bra, och även om vi gärna haft mer pengar att lägga på vår sajt (som har väldigt bra innehåll men lämnar det mesta att önska i stabilitet, utseende och funktionalitet) har vi vuxit överallt online i flera år. Bara inte tillräckligt mycket för att kunna fortsätta.

Självklart är det tidningen som varit den stora grejen historiskt, men efter att ha skurit lök hela eftermiddagen är jag som en urlakad sill och står över att berätta hur mycket Gamer betytt för mig. Som sagt, precis som Gud och Fantomen finns vi emellertid överallt och kommer fortsätta köra kul spelskit även efter PCG är borta.

Jag gillar inte smygreklam, men eftersom vi har fått närmare 500 kommentarer och mail på 2,5 timmar och det är svårt att hinna svara på alla, så jag tror mina gamla kollegor är okej med att jag säger att man givetvis är mer än välkommen att säga hej på vår Discord eller på Twitch, eller backa våra fortsatta äventyr på Patreon. Vi heter Svenska PC Gamer överallt - i alla fall en månad till.

Återigen tack för pepp och stöd - nu såväl som genom alla de år jag, Jocke m.fl. jobbat på Gamer. PC Gamer och FZ:s läsare har alltid varit i särklass. Tack! <3


signatur
Frilansare
Skrivet av QuenchedAnger:

Okey så om nu Pc gamer var störst, hur i hela friden klarade en tidning som tex Level eller super play att ens gå runt??

40 00 ex låter ju otroligt lite när man tänker på det ,fast det är ju en nisch av en nisch trots allt

Inte 4000. 40 000. Gånger 60-70 kr.

Skriv svar