Det anrika spelmagasinet Svenska PC Gamer läggs ner

Medlem

😕


signatur

🐖💨💩

Medlem

Älskade den tidningen när interwebs inte var något man hade tillgängligt hela tiden, då var demo skivorna "the shitznits".
Sparade dem i många år, vet inte varför, men när man behövde kasta typ en kartong av dem så var det lite vemodigt.

Goda minne, R.I.P.

Medlem

Det kommer att kännas riktigt tomt utan PC Gamer. Jag har prenumererat sedan nummer 18 (1998) och har alla nummer i bokhyllan utom något som katten spydde på... jag hade precis börjat fundera kring hur jag skulle få plats med ett tredje hyllplan med tidningar.

Även om det var många år sedan jag gick över till FZ och andra spelsidor för att få färskare spelnyheter så har det alltid varit en speciell känsla att grotta ner sig i PC Gamers artiklar. Minns hur glad jag var när Jocke, som är en av mina absoluta favoritskribenter, kom tillbaka till PC Gamer 2009, så det har ju varit väldigt roligt att följa honom här också.

Hoppas att den tappra skara som här kämpat med att hålla PC Gamer i liv de här sista svåra åren landar på fötterna och får en chans att komma tillbaka i någon annan form framöver. Kommer verkligen att sakna dem och tidningen.

Medlem

Så oerhört tråkigt!

Jag hoppas att ni hittar något annat format. För vi behöver er fantastiska speljournalistik. ❤

På återseende!

/Prenumerant sedan början av 2000-talet och tidigare FZ-skribent.

Redaktör
Skrivet av Thomas Petersson:

Stort tack för alla varma och fina ord, alla!
[...]
Jag gillar inte smygreklam, men eftersom vi har fått närmare 500 kommentarer och mail på 2,5 timmar och det är svårt att hinna svara på alla, så jag tror mina gamla kollegor är okej med att jag säger att man givetvis är mer än välkommen att säga hej på vår Discord eller på Twitch, eller backa våra fortsatta äventyr på Patreon. Vi heter Svenska PC Gamer överallt - i alla fall en månad till.

Det här går inte an. Ni får absolut inte BESÖKa SVENSKA PC GAMERS DISCORD, TWITCH eller BACKA DERAS PATREON.


signatur
Medlem

Jag minns att jag började köpa PC gamer innan jag ens fick speldator. Min mamma nämnde att dator skulle köpas inom något halvår, och jag började genast köpa PCG. Hade nog runt tre nummer med tillhörande demoskiva när datorn väl anlände.

Medlem

Har fortfarande en trave PC Gamer tidningar från 90 och tidigt 2000 på toaletten

RIP...

Medlem

Har faktiskt aldrig läst den.
Datormagazin däremot har jag läst en hel del under tiden då man hade Atari/Amiga, dock inte på senare år.

Medlem

PCG var en stor del av min ungdom redan från start. Var sen med att få tillgång till stabilt bredband så CD Gamer var ofta räddningen. Minns ett nummer där demot till bilspelet Ignition ingick, jäklar vad jag spelade sönder det demot, har för mig jag köpte det senare. Underbart bilspel.

Minns även specialomslaget i samband med spelet Silver släpptes. Tidningen gjorde större intryck än spelet självt haha

Tack för alla minnen PCG!


signatur

"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you"

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Inte 4000. 40 000. Gånger 60-70 kr.

Så ungefär 40 000 miljarder. Visste väl att Thomas körde Bentley


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Medlem

Herman Hedning lever vidare tack vare crowd funding, något att testa kanske?


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem

Första numret jag köpte var nummer 3 och sedan var jag loyal i åtminstonde 10år många fantastiska minnen och magiska demos minns särskilt Heroes of Might and Magic 2 och det väldigt annorlunda HL 1 demot 🤩

Medlem

Det här var en riktigt vemodig nyhet att ta in. Nu har jag inte köpt mer än något enstaka nummer på senare år, så jag får bära en del av skulden; men det går inte att överskatta PC Gamers betydelse för mitt spelande under sent 90- och tidigt 00-tal.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem

Jag hade en gammal PC Gamer t-shirt med mitt namn på, som jag hade på idrotten i gymnasiet och på LAN. Snacka om att folk var avendsjuka! Iaf på LANen, idrottslektionerna blev man lite nörd retad...


signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | Xbox SX | RetroPie| One+ CE | Amiga 500 |

Medlem

Annat man minns; Quake handboken, DOOMer, Quake 2 förhandstitten, Viktor Pefsin, PCGamer hamstern, CD Gamer, humorn, insändarna, skribenterna, Hjalmarsson, Bennet.

TACK!


signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | Xbox SX | RetroPie| One+ CE | Amiga 500 |

Medlem

Tråkigt att höra men fullt förståeligt. PCgamer har varit en stor del av mitt år - men innan dess var det tidningar som Oberoende Computer, ZZap 64, Datormagazinet etc etc


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Havocado:

Satt många sportlov hos polaren och bläddrade i hans brorsas PCG. Minns fortfarande den långa artikeln om Oblivion, som jag läste om och om för att jag var helt förälskad i allt som hade med Oblivion att göra.

Minns också tydligt någon förhandstitt på Oblivion där en quests beskrivs där man ska spåra upp nån vampyrjägare (har jag för mig?) som enligt beskrivningen var "som en maskin" med sitt svärd. Vet inte varför men den fastnade i mitt huvud för alltid av någon anledning, haha. Minns att jag blev EXTREMT sugen på Oblivion.

Ambassadör
Xbox

Mycket trist.


signatur

Jump in.

Medlem

Jag gillade mest Attack Games, men prenumererade också på PC Gamer. Numret ovan har jag också! Jag var lite förbryllad över Quakeälskandet hos redaktionen *duckar*, minns att Q2 fick typ högsta betyg någonsin...typ 98 i score?

Redaktör
Skrivet av superapan:

Jag gillade mest Attack Games, men prenumererade också på PC Gamer. Numret ovan har jag också! Jag var lite förbryllad över Quakeälskandet hos redaktionen *duckar*, minns att Q2 fick typ högsta betyg någonsin...typ 98 i score?

Half-Life 2 fick 97, det är högsta. Så kanske 96 till Quake 2?


signatur
Geeks Gaming
Skrivet av Thomas Petersson:

Som jag skrev på twitter, bryt ihop, kom igen starkare!
Jag är övertygad om att ni kommer tillbaka stort! ❤️

Medlem

Svenska Hemdatornytt (SHN) och Datormagazin var "mina" datortidningar när det begav sig, och när svenska PCG väl kom på hyllorna var intresset för datortidningar lite svalare för min del, men den har fortfarande en varm plats i mitt hjärta. Prenumererade aldrig, men jag köpte ofta lösnummer på Pressbyrån när jag såg något intressant på framsidan. Tack för all god läsning, alla ni som var inblandade!

Medlem

Som en fysisk tidning


signatur

Spela spel är kul ibland.

Grafikfejs
Paradox Interactive

Svårt att smälta det här. Utan svenska PC Gamer hade jag aldrig haft de intressen jag har idag eller arbetat med det jag gör nu. Även om inte PC Gamer fick mig intresserad av spel, så är tidningen anledningen att jag fortsatte spela och insåg att datorspel var ett seriöst karriärsalternativ. Tack vare Thomas och Jocke lyckades jag snirkla in mig i spelbranschen (först som skribent i tidningen, och sedan - tack vare mina erfarenheter av tidningen - in i själva hjärtat av spelbranschen på Paradox).
Jag kommer sakna PC Gamer oerhört, och alltid känna enorm tacksamhet för allt jag fått uppleva sedan jag fick chansen att skriva för tidningen <3


signatur

När jag blir stor ska jag också ha dubbelskägg!

Medlem
Skrivet av shelter:

Har faktiskt aldrig läst den.
Datormagazin däremot har jag läst en hel del under tiden då man hade Atari/Amiga, dock inte på senare år.

kommer ihåg när jag började köpa pc gamer och flera av mina gamla amiga-polare som på den tiden helt vägrade erkänna något som hade med pc eller windows (bill gates bad!) att göra, fjantade sig med typ "DMZ är för riktiga datornördar! pc gamer, vad fan är det?", bara för att sakta men säkert överge sin amiga och DMZ med åren och tids nog glida över helt till pc och pc gamer.

/random anekdot

Medlem

Väldigt tråkigt


signatur

Meep!

Skägg.
10 Chambers

Demoskivorna, såklart! Och hur stolt jag kände mig när jag för första gången såg mitt namn i tidningen. Hade ju skrivit om spel i åratal innan dess men just det var ändå något särskilt.

Mitt varmaste minne är ändå när hela FZ och PC Gamer satt och lirade Dayz i det gemensamma spelrummet. Thomas ville alltid ta det kolugnt medan jag var mer en wild cannon.


signatur
Redaktör
Skrivet av quadratis:

kommer ihåg när jag började köpa pc gamer och flera av mina gamla amiga-polare som på den tiden helt vägrade erkänna något som hade med pc eller windows (bill gates bad!) att göra, fjantade sig med typ "DMZ är för riktiga datornördar! pc gamer, vad fan är det?", bara för att sakta men säkert överge sin amiga och DMZ med åren och tids nog glida över helt till pc och pc gamer.

/random anekdot

PCG har väl en del att tacka gamla Datormagazin för, den var ju liksom väldigt först. Detsamma gäller för övrigt FZ: vår grundare Göran Fröjdh skrev ju för Datormaggan när det begav sig.


signatur
Medlem

Har flera nötta tidningar från 2004-2006 när WoW precis släpptes och jag var 8-10 år gammal... Tjatade på päronen i evigheter och fick till slut spela Goda barndomsminnen såhär nu..

Medlem

Även om man förstår att det är svårt för ett magasin att överleva i dessa tider, och att det här kändes oundvikligt, så är det väldigt tråkigt att höra att man lägger ner. Ett riktigt barn- och ungdomsminne som går i graven.

Vila i frid, och tack för alla fina stunder man fick av bra läsning och demoskivor i högar!

Skriv svar