Det anrika spelmagasinet Svenska PC Gamer läggs ner

Medlem
Skrivet av Havocado:

Satt många sportlov hos polaren och bläddrade i hans brorsas PCG. Minns fortfarande den långa artikeln om Oblivion, som jag läste om och om för att jag var helt förälskad i allt som hade med Oblivion att göra.

Ditto!! Alla konsolfusk osv uppskattades när jag knappt hade internet.. Har det magasinet undanstoppat någonstans fortfarande

Medlem

PCG har lagt grunden för min spelnyfikenhet. Där jag började. Det var också där jag fick ”lära känna” Joakim Bennet. Vidare tog det mig till FZ. Så tack PcGamer, rest in peace!

Medlem
men pcgamer...

Dom säljer fortfarande en Helårsprenumation på Pcgamer på sin websida .se . .. Och really - jag skulle kunna prenumenera idag men inte på en nedlagd tidning - Jag köpte tidningen förut för cd-skivor ( och Dvd? ) och skulle fortfarande göra detta just för att får en version av program som såklart tas bort av tillverkarna några år senare från deras websidor -ett sådant var tex var gamla Jetaudio ( decoder)eller gamla Mediamonkey ( mpc -decoder ) eller version av Winamp som kunda rippa i HC-acc som senare hade bara LC -eller version av CS eller ( betan ) - Man vet att man har något som står sig genom åren - kvalitet ,synd att just detta försvinner eller kanske försvann redan 2015 .

Grafikfejs
Paradox Interactive

Jag minns stoltheten när jag fick en insändare publicerad - fatta att se sitt namn i världens bästa tidning liksom!? Den handlade typ om hur avundsjuk jag var på alla som skrev i tidningen.

Snabbspola drygt 10 år så skrev jag äntligen min första recension! Jag hade lyckats lura Jocke och Thomas att jag var väldigt bevandrad i alla sorters FPS-spel och fick ett par kvällar på mig att spela och recensera CoD: Black Ops, som jag gav lite för högt betyg (helt i linje med min insändare, där jag tyckte att alla spel borde få skyhöga betyg pga att alla som recenserade får betalt för att spela!).


signatur

När jag blir stor ska jag också ha dubbelskägg!

Medlem

De två starkaste minnena är cdgamerskivan som var fullmatad med mods, kartor och annat till q3 och numret med antingen en walkthrough, recension eller annan djupdykning i curse of monkey island.

It's not a lake, it's an ocean

Jag har själv ingen relation till PC Gamer, men känner verkligen med gänget och alla läsare. Speltidningsdöden är oerhört deprimerande.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Läste mycket PC Gamer cirka 2001-2005.

Minns att de skrev så roliga undertexter till bilder av kommande spel!

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Demoskivorna, såklart!

Demoskivorna var underbara. Speciellt för de som mig som inte hade Internetanslutning.

Vidare minns jag att PC Gamer skeppade de hajpande HL2 gameplay trailers som var kodade med Bink-kodek som inte fanns att ladda ner riktigt, så det var som .exe-filer med inbäddad mediaspelare. Spelades upp automatiskt i helskärm efter start och stängdes av efter videons slut.

Uppskattade djupt att PC Gamer hade givit mig dessa videos (de var stora så de fick inte plats allihopa på samma skiva = jag längtade till nästa nummer direkt)

Det var en annan tid, ett annat sätt att hajpa spel, numera tar jag in info om branschen via FZ.se sedan säkert 10 år tillbaka.


signatur

https://www.levelstars.se
Testa 3D-spelet Dial Pilot om du har smartklocka! =)
Kort trailer: https://youtu.be/7RiqqBg3or8

Medlem

R.I.P. PC-Gamer var en stor del av min uppväxt.


signatur

Det blir bara mer och mer data...

Medlem

Jag trodde faktiskt det var slut redan sen tidigare. Men oavsett så är det väldigt tråkigt. Jag förstår dock varför. Speciellt i denna bransch måste det vara svårt med fysiska tidningar men också med en egen spelsida inte olikt det FZ håller på med. Allt är så centrerat idag med Twitch, Reddit och Youtube men även spelbutikerna som Steam.

Jag köpte kanske totalt cirka 30st Svenska PC Gamer tidningar när jag var yngre. Oftast i samband med en resa för att läsa på vägen. Annars när det var något intressant spel dom skrev om.

Det gick väldigt många år innan jag (tyvärr) slängde de tidningar jag hade. Sen den senaste köpta tidningen låg dom under mitt vardagsrumsbord säkert i 7-10 år. Ofta när man var nödig och sprang på toa så tog jag med en och läste igenom för nostalgin. Men nu är som sagt alla tidningar slängda sen säkert 5 år tillbaka.

Ett minne jag kommer ihåg starkt är när jag köpte en tidning med nästan endast enkronor. Det var en femma i påsen. Tidningen kostade 75kr så jag hade 70st enkronor och 1st femkrona. Men tjejen i den lokala lilla butiken missade femkronan och sa att jag bara hade 70kr. Fick stå länge och förklara att hon måste ha missat femkronan. Grinig blev hon och det blev kö efteråt. Men till slut gav hon med sig och jag fick tidningen. Sedan dess var det alltid sura miner när man handlade där

Inaktiv

Prenumererade efter just numret om q3 och UT, måste kolla om jag har kvar det specifika numret.
Prenumererade 3 år tror jag.

Har en kartong i förrådet, men hittade:
Pcgamer
mars 2001: Quake3 Team Arena
November 2000: Baldurs Gate 2
Maj 2002: Neverwinter Nights
December 2005: Battlefield 2 special forces
November 2002: Hitman 2
Juni 2002: The Elder Scrolls III Morrownid
Oktober 2002: Unreal Tournament 2003
Oktober 2003: Doom III

Sen massor av nummer med saker om HL 2.

Sen har jag kvar alla cd-skivor som földe med också.

Medlem

Den polska invasionen över en Google Translate översättning

Medlem

Inte läst på väldigt många år nu men som för så många andra var det enda sättet att få tag i demos back in the day❤️❤️

Medlem

Demoskivorna och humorn


signatur

"Kebab?"

Avstängd

För min del var demoskivorna höjdpunkten med PC Gamer, särskilt de som kom vid juletider. Många gånger dök det upp småspel med jultema varav vissa inte ens går att hitta på archive.org trots allt mitt sökande där.

Minns att jag spelade något julspel där man var tomte som hade vapen på en släde och sköt mot tomtenissar som kretsa kring någon byggnad ute på vintern.

Det hade varit som en skänk från ovan om PC Gamer på något vänster kunde släppa ALLA demos någonsin släppta på deras CD-skivor i någon slags komprimerad 7z-fil för att ta del av ett nostalgiskt smörgåsbord.

Vissa demon är till och med spel som aldrig blev fullbordade spel i slutändan - riktigt sällsynta med andra ord!

Medlem

Första numret blev det fullsmockade sommarnumret 1998 som jag fick köpa för föräldrarna inför en bilsemester i min barndom.
Kort därpå blev det en prenumeration som varade tills för ett par år sedan, då jag valde att ta farväl.
Under alla år har tidningen varit en liten bit trygghet i vardagen samt bidragit till en allmän myskänsla som hängt med i olika faser i livet, på både långa och korta resor.

Tack för all underhållning!

ELF
Medlem

PC Gamer hade väl aldrig disketter?
Men ändå. Saknar alla demo disketter och demo skivor. Man såg ju självklart även fram emot tidningen i sig.

Förövrigt.
Efterfrågar en lista av alla demos från PC Gamers skivor
Skulle vara underbart så man kan hitta spelen man aldrig har hittat igen. Söker två spel som jag ALDRIG har sett förutom demot från någon av alla olika tidningar.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Tack för alla dessa år PC Gamer, läser något gammalt nummer ibland och kommer ihåg att man fick all sin spelinformation där ifrån undra många år då jag inte hade något vettigt internet. Och framförallt CD/DVD Gamer!! Det var enda sättet en bondpojk kunde få tag i lite demos att lira om nätterna. Lirade också många half-life moddar som jag inte hade gjort annars och det i sig var ju guld värt.

Medlem

Var en fantastisk tidning.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Hoppades att man hittat en rimlig modell nu med senaste kvartalsmodellen, väldigt tråkig nyhet. Hängde med i 20 år som prenumerant, många goda minnen från CD-Gamer och DVD-Gamer-tiden. PCG-gänget kämpade i alla fall in i slutet med att hålla den levande.

Medlem

Ja trodde aldrig att tidningen som kom i min brevlåda skulle bli den sista, kommer bli inramad på väggen.

Megadelux

PCG tillhör också min uppväxt, Som sades i FragzoneFredag så när man satt på modem och kunde få hela cdskivor komplett med demos som man satt och nötte.. Dom var en STOR del av min uppväxt i då tonåren när man satt med "kommundator" och 56k modem. Har för mig jag fick första Operation Flashpoint demot från en skiva som fick in mig på Mil-sims som jag kör än idag, och är verksam inom hemvärnet. Har bara PCG att tacka för det.

Medlem

Ett av få starka barndomsminnen. Dom där skivorna var hårdvaluta. Underbart att få ha upplevt detta i livet.

Hoppas alla inblandade landar väl och att ni får fortsätta med det ni älskar på något annat sätt!


signatur

Niet.

Medlem

Har haft level sen 2012-2017 typ och Jakob Svärd var ju med där sen så var det typ då jag köpte två till tre nummer på ikea eller var det va , sen så har jag kollat på nån app o läst där. Har inte någon större utsträckning så men jag läser på deras hemsida typ dagligen.

Medlem

Prenumererade från 96 - 97 någon gång till 2014, gillade tidningen mycket fram till deras sk 4.0 uppdatering, tyckte mycket av humorn försvann då, och den blev mycket stelare och proffsigare eller nåt.

Medlem

Har aldrig varit en tidningsläsare, men minns ändå pcg med värme. Polaren prenumererade så man bläddra lite när man var där, och minns så klart demoskivorna. Lycka till i framtiden!

Medlem

Rip. Mycket man hade missat i slutet av 90-talet och i början av 2000-talet om det inte vore för PC Gamer.

Värderar dessa högt, många minnen.

De där CD-skivorna var ju guld för mig som barn. Så mycket nya speldemos!

Demoskivorna var något man verkligen såg fram emot som barn. Tack för det barndomsminnet.

Inaktiv

Hade några favoritnummer som jag läste om och om igen och drömde mig bort i väntan på födelsedag eller julafton då det fanns en chans att jag faktiskt fick spelen det skrevs om.
Minns det lyxiga omslaget på KotOR-numret, Operation Flashpoint-recensionen och demot som jag spelade igenom hundra gånger, Mafia & Medieval: Total War-numret. Sen minns jag första DVD-gamer som hade flera gigabytes av demon inklusive ett Baldur's Gate 2 demo på hela 650MB...wow. Tyvärr tog det tid innan jag kunde köra den skivan då jag inte hade en DVD-läsare.

Medlem

Ja, dom var roliga. Har kvar några nummer och skivor.
Bland annat den på bilden.


signatur

autograph

Skriv svar