Euro VS Svenska kronan

Medlem
Euro VS Svenska kronan

Jag tänkte starta en diskussion om Sveriges valuta, hur ni vill ha det och varför.

Jag vill ha kvar den svenska kronan dels för att det skulle behövas sjukt mycket jobb för att ändra prissättningen på allt och varor ska märkas om etc om vi bytte till Euron.

Sen var det väl något om att Finland inte hade varit så nöjda efter valuta bytet de gjorde eller är jag helt ute och cyklar?


signatur

Rawr

Medlem

Svenska Kronan, jag gillar inte EU helt enkelt, känns som en USA-wannabe.

Medlem

Som Pliskin sa... Jag är svensk, inte Europé.


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Som Klfh och Pliskin sa.

Det skulle vara lättare att handla när man åker runt i Europa ifall man har Euro, men att behöva byta den Svenska kronan som vi har använt så länge känns lite fel. (Enligt mig.)


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Avstängd

Jag vill inte ens att Sverige ska vara med i EU, så valet känns rätt självklart. Sedan är ju Euron ganska osäker i dagsläget, och det gör ju inte saken bättre.

Medlem

Kan se fördelar med att använda euro i mån av handel utanför gränserna etc, om vi lägger på det att kronan är både svag och alla dessa valutor åker som ena baskade dalbanor.
Nu är jag både konservativ och tråkigt skeptisk till hur själva bytet skulle gå till och allt vad detta skulle medföra väljer jag att ta avstånd ett tag till.


signatur

'It is the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it' -Aristotéles

Inaktiv

Kronan bara för att om Euron införs så kommer säkert SD få fler röster av missnöjda svenskar

Seriöst dock så vist finns det fördelar, men Kronan är något man ska vara stolt över, att det skulle vara enklare för handel förstår jag inte då banker sköter valuta konverteringen automatiskt när man handlar med en annan valuta?

Medlem

Kronan.

Flera som säger att det skulle underlätta handel och resande. Förstår dock inte vad som ska underlättas. VISA kort funkar ju i hela Europa så det är inget problem.
När det gäller handeln så sköts det av bankerna precis som ThreeZool sa.

Personligen var jag mot EU när det skulle röstas för en massa år sedan. Nu med facit i hand är jag ännu mer mot det.
Känns bara mer och mer som ett USA wannabe som ska bossa runt med Sverige. Som vanligt står våra politiker lydigt med byxorna i knävecken och tar emot.


signatur

Insert funny qoute here

Medlem

Kronan. Tycker inte vi bör vara med i EU heller.

Inaktiv
Medlem

Sist jag kollade så sjönk Kronan fortfarande likt Megatron i en djuphavsgrav, men man är ju van vid valutan som sådan men så fort vi har "konkreta bevis" på att Euron skulle vara bättre för oss så tycker jag att vi ska byta, traditioner är till för att brytas!


signatur
Medlem

Som några redan sagt, jag är nog svensk istället för europé... Men jag önskar att det inte var så - EU är fullt av dumheter ´men jag tycker vi skall räta till detta, inte överge visionen om ett enat europa.

Skrivet av Slashneed:

...traditioner är till för att brytas!

Ungefär så ja.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Jag vill gärna ha kvar Svenska Kronan, men folk måste börja använda sunt förnuft. Sverige är medlem i EU och där är ett av de målen att alla ska ha en gemensam Valuta. Så förr eller senare måste vi byta valuta... EU ger sig inte.


signatur

Informationsbrev, jasså det är så det kallas nu. Jag antar att de vill informera om vilket konto man ska betala in skadeståndssumman till.

Medlem

Jag gillar idén med EU och tycker det är bra att vi är med. Som Castor säger så finns det förstås en del dumt med det, men bättre att rätta till än att gå ur.

Om jag vill ha in Euron däremot? Hmmm.... När det var val förra gången var jag starkt positiv, men idag vet jag inte om jag ser fördelarna lika självklart. Jag skulle nog rösta Nej idag.


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

Konceptet "nation" är på utdöende.
Nationalism och nationskramande är lite väl 1800-tal

Nej. Bort med gränserna och fram för en värld med färre nationer och mer samarbetande sammanslutningar.
Steg 1: Skaffa gemensam valuta.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av EliasN:

Sedan är ju Euron ganska osäker i dagsläget, och det gör ju inte saken bättre.

Osäker hur?

Medlem

Jag vill inte att resten av Europa ska styra den svenska valutan och därmed en betydande del av våran ekonomi.

Varje land har en valuta så att de kan de räntor som passar deras ekonomiska läge och politik.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

teoretiskt har jag inga problem med euron, praktiskt däremot stör mig på utformningen, där är svenska valutan ett riktigt bra exempel på hur det ska se ut.

Olika storlekar för olika mynt och sedlar, olika färger för olika (mynt och) sedlar, lätt att känna skillnad bara genom att dra ner näven i fickan.

Fast varför klagar jag på det egentligen? kört med kort senaste.... 4-5 åren

Cash is king, Card is the shit

Skrivet av Crawller:

Jag vill ha kvar den svenska kronan dels för att det skulle behövas sjukt mycket jobb för att ändra prissättningen på allt och varor ska märkas om etc om vi bytte till Euron.

Fast en väldigt stor del av vårat samhälle är väl anpassat för euro också, tror det mesta går att handla med euro faktiskt - och i vilket fall som helst så är det ju ett litet arbete att strukturera om från SEK till Euro i det långa loppet.

Är ju inte som att man kommer "slita" med att redigera siffrorna i flera år för att sedan bara ha euron i ett år, snarare är det väl ett arbete som kanske tar ett år i helhet för hela nationen och som vi kommer ha "nytta" utav i några decennium (så som världen ser ut nu iallafall)


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

kronan.
Låt oss inte bli usa-wannabes

Medlem

Leve Kronan! Leve Nationalism!

Euron skulle inte bara ta kål på en svensk tradition, utan det är även ett steg i att försöka av-svenska. Sedan får vi inte glömma att inom EU driver de hårda storebrorslagar och gör allt för att göra Europa till ett slags Europas "förenta-stater". Hur ska lagas stiftas? Lagar stiftas enbart för EU's bästa och inte landets.

Sedan säger "Naraccas" det ganska bra. Vi kommer inte ha någon kontroll över våran egen ekonomi. Utan den kommer styras från övriga Europa.

Nej, Sverige bör behålla sin självständighet så gott det går.
Finns ingen anleding att förgöra Sverige för att kapitalismens trotjänare ska få in mer flis i fickan.

Medlem

Det är bara naturligt att en gammal möglig idé som "nationer" till slut möglar bort i hitorien.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Kamp:

Leve Kronan! Leve Nationalism!

Euron skulle inte bara ta kål på en svensk tradition, utan det är även ett steg i att försöka av-svenska. Sedan får vi inte glömma att inom EU driver de hårda storebrorslagar och gör allt för att göra Europa till ett slags Europas "förenta-stater". Hur ska lagas stiftas? Lagar stiftas enbart för EU's bästa och inte landets.

Sedan säger "Naraccas" det ganska bra. Vi kommer inte ha någon kontroll över våran egen ekonomi. Utan den kommer styras från övriga Europa.

Nej, Sverige bör behålla sin självständighet så gott det går.
Finns ingen anleding att förgöra Sverige för att kapitalismens trotjänare ska få in mer flis i fickan.

Vet du vad en federation är?


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Werzion:

teoretiskt har jag inga problem med euron, praktiskt däremot stör mig på utformningen, där är svenska valutan ett riktigt bra exempel på hur det ska se ut.

Olika storlekar för olika mynt och sedlar, olika färger för olika (mynt och) sedlar, lätt att känna skillnad bara genom att dra ner näven i fickan.

Fast varför klagar jag på det egentligen? kört med kort senaste.... 4-5 åren

Cash is king, Card is the shit

´

Euron har ju också olika storlekar och färg på både mynt och sedlar.

Medlem

Jo men jag kommer fasen inte riktigt överens med det ändå, känns inte lika uttänkt (simpelt?) som svenska.

och så är euron ganska ful också hehe


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem
Skrivet av Werzion:

Jo men jag kommer fasen inte riktigt överens med det ändå, känns inte lika uttänkt (simpelt?) som svenska.

och så är euron ganska ful också hehe

Jobbigt att hålla ordning på pengar?
Det är ju skitenkelt.

In mer Euron snarast, finns ingen rationell anledning(nej, national-valuta kramande är INTE rationellt) att hålla fast vid en svag och obetydlig valuta.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

när vi ändå är i eu så tycker jag euro som är en hyfsad stabil valuta. Enda orosmolnet är väl hur prissättningen skulle bli, skulle allting bli dyrare som jag fått uppfattningen att det hänt i de länder som bytt.

Tycker förövrigt "sjukt mycket jobb" är ett rätt tråkigt argument, man gör ju det en gång sen är det klart.. whats the problem?


signatur

thank you, come again

Medlem
Skrivet av SFL|Krusty:

Kronan.
Flera som säger att det skulle underlätta handel och resande. Förstår dock inte vad som ska underlättas. VISA kort funkar ju i hela Europa så det är inget problem.
När det gäller handeln så sköts det av bankerna precis som ThreeZool sa.

visst, men de tar en liten summa pengar för varje transaktion vilket är helt värdelöst, speciellt när man reser så vill man undvika ha allt för mycket pengar i fickan om det inte vore för dessa avgifter.


signatur

thank you, come again

Medlem

Jag följer strömmen och säger att vi ska behålla kronan.
EU kan vi gå ur tycker jag.


signatur

[http://donqen.blogg.se/]
- Glöm inte alzheimersdagen.

Medlem

Ge fan i att byta ut kronan.
Är bra att ha allt så billigt när man bor i norge, på gränsen.
särsligt för nån månad sen då man hade en växelkurs 1.30 svenska på 1 norsk.


signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Inaktiv
Skrivet av Pliskin:

Svenska Kronan, jag gillar inte EU helt enkelt, känns som en USA-wannabe.

Precis det viktigaste är inte om det funkar. Det viktigaste är om det är coolt nog. Att härma andras goda exempel är inte coolt nog. Hur får du föresten EU till ett USA wannabe?

Skrivet av kftl:

Jag är svensk inte europé

Jag är båda


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Skriv svar