Det anrika spelmagasinet Svenska PC Gamer läggs ner

Medlem

Rolig tidning. Har kvar några nummer och skivor.


signatur

autograph

Medlem

Kommer ihåg första gången jag läste pcgamer... Var ett gult omslag med syndicate wars på har jag för mig! Kanske var rent av första tidningen?

Inaktiv

Jag har aldrig varit intresserad av tidningen eftersom jag alltid föredragit tv spel framför data spel.
Så för mig har det varit Svenska Playstation Magasinet, Super Play och Player 1 som senare slogs ihop med en annan tidning och blev Level.

Ingen av dessa tidningar finns kvar idag men jag trodde aldrig att PC Gamers skulle läggas ner, känns som en tidning som till skillnad från övriga tidningar ändå varit odödlig.

Medlem

Stort tack till tidningen som visade mig så många roliga spel och ett extra stort tack till CD-Hasse (senare DVD-Hasse) som såg till att jag alltid hade senaste(?) versionen av WinZip!

Jodå, jag har kvar #1 och i gott skick med 👍

KoP
Medlem

Hade nog mera ångest under den tiden då fler och fler Amiga tidningar dog ut. Enda papperstidningen jag köper sedan flera år tillbaks nurtiden är Retro Gamer.

Medlem

Ett tecken i tiden. Tidningen har ändå hållit ut oväntat länge!

Har själv ingen relation till PCG men väl till Super POWER/PLAY varifrån jag har många varma minnen. Magasin av den sorten var en gång i tiden den ENDA informationskällan för gaming. Det var rent magiskt när månadens nummer damp ner i brevlådan i en värld innan internet hade tagit över all typ av media.

C64
Medlem

Trodde den va död för flera år sen Synd annars hade jag köpt den fortfarande

C64
Medlem

CD skivan såklart och alla demos oj oj Det va lekstuga varje gång

Medlem

Jag och brosan köpte ett exemplar i någon liten butik mitt ute i ingenstans när vi besökte morföräldrarnas skogsstuga. Var främst demo-skivan som lockade men självfallet så klippte vi ut alla coola bilder ur tidningen också. Något som vi förövrigt fortsatte med då dom flesta av våra tidiga tidningar har bortklippta bilder.

Det var väl någon gång tidigt 2000-tal, tror Daikatana fanns i det rummet. Har hur som helst kvar en stor mängd tidningar med cd/dvd-gamer inkluderat och det händer rätt så ofta att jag kollar i dom. Tråkigt att dom stänger ner men för att vara ärlig så har jag ej prenumerantpå ett antal år så det var kanske inte oväntat.

Finns det något arkiv för äldre tidningar i digitalt format? Vore kul att bläddra i dom.

Medlem

PC Gamer var den tidning som i mångt och mycket byggde mitt gamingintresse och min uppfattning om vilka spel som gällde och självklart var det guld med demoskivorna som följde med tidningen. Tror att många ex ligger arkiverade i något förråd någonstans. Var framför allt sent 90-tal och första halvan av 2000-talet som jag läste frekvent. Blir bra nostalgisk när jag tänker tillbaka på det och får stor lust att gräva fram de gamla tidningarna.

Minns med glädje (och förmodligen en god dos rosa skimmer) hur spel målades fram och förväntningar piskades upp. Diablo 2, Planescape Torment, Arcanum, Monkey Island, Outcast (GOTY anyone?!), Grim Fandango, X-Wing vs TIE Fighter, Baldur's Gate, Quake 2, Oblivion och så vidare. Var så indoktrinerad att jag drömde om chaingun i Q2 innan spelet skulle släppas på riktigt. I demot fick man ju bara leka med vissa vapen. Minns också att jag köpte en Logitech Mouseman för att DOOMer figurerade med en sådan i en annons i tidningen. Att den inte var alls en sådan mus jag gillade spelade mindre roll. Nu hade jag ändå samma mus som DOOMer. Right..!?

I övrigt minns jag inte mycket detaljer mer än att @Joakim Bennet styrde skutan under tiden jag läste och det var också många av hans recensioner som fastnade. För nog var det du som var helt såld på CRPGs och skrev merparten av de recensionerna? Därför var det inte utan att jag blev lite starstruck när Dajmen visade mig runt på Geeks kontor och den gamla chefredaktören plötsligt dök upp och hälsade. Vore kul att besöka igen och höra lite anekdoter från den tiden. För nog älskar man spelbranschen nu, men på den tiden när allt inte var så tillgängligt, och förmodligen mycket tack vare att jag var yngre och mer lättimponerad, hade allt en särskild charm. Varje spel kom med ett löfte om något fantastiskt som kunde infrias. Idag är jag mer luttrad och skeptisk.

Kommer alla tidningar att gå att läsa online någonstans? Hade varit oerhört kul att bläddra igenom.


signatur

Mvh,
Michael Claesson

Medlem

PC Gamer var legendarisk.
Så många ljuva minnen från åren -97 - många år senare.
Det man minns är självklart redaktionens medlemmar med alla recensioner, artiklar, kröniker och allt därmellan. Personligheter och humorn som genomsyrade allt som skrevs var oslagbar. Jocke Bennet fick mig intresserad av The Sims när det begav sig genom att återskapa ett hus med redaktionen. Minns att huset brann ned medans medlemmarna i hushållet - redaktionens - prioritet var något helt annat än brandlarmet
CD-Hasses skivor var också legendariska. Vet inte hur många timmar som det spelades demos. Man lassade in allt varje månad och testade, inte undra på att datorn fick formateras om stup i kvarten.

Har alla nummer sparade i lådor och det är med glädje dom åker fram lite då och då.

Medlem

Ett tyvärr väntat öde för denna anrika tiding. Jag minns att jag och och min broder började läsa tidningen 2002 och fick en premunation av våra föräldrar 2003. Fram till 2016 eller 18, såg jag alltid framemot att läsa den varje månad. Det är tack vara den tidningen som jag fick ett sådan intresse för spel.
Tack för alla år av nöje.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem

Jag är uppvuxen på 80-talet med NES och SNES och därtill Nintendo Magasinet och Super Play - men när tonåren nalkade sig så övergick jag till PC. Prenumererade på PC Gamer fram till gymnasiet, men sen avbröt jag prenumerationen pga värnplikt och sedermera studier. PC Gamer för en 15-18 åring var träff mitt i, det var ett bildspråk och text som talade direkt till mig och alla dessa demoskivor var en verklig skatt - så många spel jag upptäck tack vare dessa demos, bland annat Total War.

Alla sagor har ett slut, likväl PC Gamer - tack för allt!


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Reless:

Stort tack till tidningen som visade mig så många roliga spel och ett extra stort tack till CD-Hasse (senare DVD-Hasse) som såg till att jag alltid hade senaste(?) versionen av WinZip!

Haha, just jäklar. Det där tog fram gamla minnen. Hade helt glömt att man höll sitt winzip uppdaterat genom CD-Gamer också.

gör som herman hedning. kickstarta upp med hjälp av fans som driver tidningen! så här kan vi inte ha det. vad händer härnäst fantomen läggs ner?


signatur

New life, New hope

Medlem

Åhh mitt nostalgihjärta... precis som flera nämnt tidigare, känslan när man kom hem från skolan på fredagseftermiddagen och såg den inplastade tidningen i brevlådan, man slet av plasten och kände doften av tryck. Det är en känsla som är svår att så väl sätta fingret på som lägga i ord. Har säkert ett 50-tal tidningar liggandes kvar på föräldrarnas vind - de är verkligen ett varmt minne, som gjorde livet lite mer värt för en introvert nörd i tidiga tonår runt millennieskiftet.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

RIP tveskägg


signatur

#PCMR

Inaktiv

Vem äger PC Gamer som varumärke? Logo/namn är samma som utländska versionen, antar att det påverkar t.ex. förmågan till att ta in riskkapital & fullständigt ändra verksamheten från grunden?

Låter jättekonstigt att ingen skulle ha köpt själva varumärket & gjort nåt annat med det, som sagt finns annat mellan raderna här som inte chefredaktören tar upp.

Medlem

Sorry att gå off-topic, men wow vad karaktärerna på omslaget (artikelbilden) fick en att närmast rygga tillbaka. Gubbig kvinnodesign i sitt esse.

Medlem

Riktigt trist att höra. Måste vara minst 15 år sen jag läste ett PCG nummer, men under tonåren så förgyllde tidningen ofta tillvaron, plus att det var en klockren källa för att få speltips samt demos ifrån och samtidigt slippa modemets säregna lockrop. ( Något off-topic nu, men är det någon som vet varför modemen lät som en hjärnblödning troligtvis upplevs när de kopplade upp? Fanns det egentligen något skäl? xD )

Medlem
Skrivet av Kjattögel:

Något off-topic nu, men är det någon som vet varför modemen lät som en hjärnblödning troligtvis upplevs när de kopplade upp? Fanns det egentligen något skäl? xD )

Sjuk tajming. Jag såg den här igår

Edit:
Rätt video nu


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Trist. Köpte många tidningar på 90-talet, och numren som hade CD-skivor med var alltid speciella eftersom Internet inte fanns i de flesta hemmen på den tiden, så det var inte alltid lätt att få tag i spel och speldemos. Själv hade jag bara tillgång till internet på skolan från 1996, och internet hade jag inte hemma först 1999 om jag minns rätt. Hur som helst så fasade man ut köpen av tidningar i takt med att man fick tillgång till information via nätet.

Men tidningar har fortfarande en annan och mer speciell känsla att läsa än en hemsida. Samtidigt är det nog svårt att beskriva för någon som växt upp med internet och inga tidningar vilken känsla man fick när man hade ett helt nytt, fräscht nummer i sin hand att läsa. Tråkigt på vissa sätt med denna utveckling.

Tack för att ni funnits.

Medlem
Skrivet av Kjattögel:

Riktigt trist att höra. Måste vara minst 15 år sen jag läste ett PCG nummer, men under tonåren så förgyllde tidningen ofta tillvaron, plus att det var en klockren källa för att få speltips samt demos ifrån och samtidigt slippa modemets säregna lockrop. ( Något off-topic nu, men är det någon som vet varför modemen lät som en hjärnblödning troligtvis upplevs när de kopplade upp? Fanns det egentligen något skäl? xD )

Telefonnäten, som modemen kommunicerade via, var gjorda för analoga signaler - närmare bestämt ljud. Det första man hör när man ringer upp med ett modem är en standardiserad signalsträng fram och tillbaka för att "öppna en länk" mellan två punkter, en s.k. handshake.

EDIT: @Hanzo slog mig med en halvminut. ^^


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

För min del var det först Nintendo Magasinet, sen Super Power som senare blev Super Play, nångång där omkring fick jag min första PC och började med PC Gamer någon gång i starten av 1998 tror jag.
Sköna minnen, gillade demot till Sin (som är artikkelbilden) men har faktiskt aldrig spelat hela spelet, tyckte det var fränt med "skotthålen" i fiendena

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Telefonnäten, som modemen kommunicerade via, var gjorda för analoga signaler - närmare bestämt ljud. Det första man hör när man ringer upp med ett modem är en standardiserad signalsträng fram och tillbaka för att "öppna en länk" mellan två punkter, en s.k. handshake.

EDIT: @Hanzo slog mig med en halvminut. ^^

Se där! Haha, tack ska ni ha, ni har räddat mig från att ligga och grubbla över det här i natt!

Frilansare
Skrivet av anon_234443:

Vem äger PC Gamer som varumärke? Logo/namn är samma som utländska versionen, antar att det påverkar t.ex. förmågan till att ta in riskkapital & fullständigt ändra verksamheten från grunden?

Låter jättekonstigt att ingen skulle ha köpt själva varumärket & gjort nåt annat med det, som sagt finns annat mellan raderna här som inte chefredaktören tar upp.

Det finns ingenting mellan några rader. Varumärket licensierades sedan 1996 från brittiska Future Publishing (numera bara Future).

Medlem

Som jag läste PCG i min ungdom. Tack för allt!

Medlem

Har en papperskasse sprängfylld med pc gamer nr liggandes och överst ligger numret från November 96, även skivorna med de platta pappersfodralen. Fick en prenumerations förnyelse varje jul av mina föräldrar, och minns varje gång det låg ett nytt nummer i posten som ren och skär magi. Jobbar idag som concept artist i spelindustrin och skulle absolut säga att pc gamer var en del av det som formade mig:)

Skål och tack!

Medlem

Wow, vilken nostalgi. vilka minnen. Fanns inget mer spännande än en ny utgåva av PC Gamer med en demoskiva fylld av nya spel, massa grymma recensioner o skvaller om nya spel på ingång. Det var tider det.

Skriv svar