Bethesda - varför så lång tid?

Medlem
Bethesda - varför så lång tid?

Skulle vilja snacka lite om Bethesda. Jag är ett stort fan av Skyrim och Fallout (F3 och framåt) generellt, men vad är anledningen till att produktionen av dessa spel tar längre och längre tid? Skyrim firar snart 10 år och Elder Scrolls 6 lär ju inte direkt släppas i år.
Fallout 4 släpptes 2015 och nästa spel i serien lär väl realistiskt inte släppas innan 2023, som tidigast.
8-12 år mellan titlarna? Är det för att spelen blir större och att det behövs större maps och mer av allt som det tar enligt mig helt orimligt lång tid?

Vad är era förväntningar på Starfield och ES 6 efter Fallout 76-fiaskot? Tror ni de kan göra bra spel i framtiden eller kommer vi få se en extrem buggfest utan dess like? Visst, deras spel har alltid varit buggiga, men F76 var som bekant en klass för sig på den punkten.

Min förhoppning är så klart att de bättrar sig och inte släpper något halvfärdigt, nu när de har Microsoft i ryggen. Men jag hade inte satsat pengar på det.

Medlem

Det finns gott om pengar i kassan, så det kommer säkerligen något fint för eller senare. Jag tror bethesda/mikromjuk kommer passa sig för att hitta på nya dumheter. De kommer nog satsa på hyfsat säkra kort / sina styrkor efter Fallout 76. De vill knappast riskera ett Dubbelfiasko. Bzzt*#! Mer än så förtäljer inte spåkulan.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Tycker det är bra att Elderscrolls tar lång tid. Vill inte ha ett nytt elderscrolls varje år som Assassins Creed. Med lite mellanrum ser man förhoppningsvis större skillnad på grafik och det är ny spelmotor...

Medlem

Det behövs mer tid för att lägga in fler buggar.

Skämt åsido, förhoppningsvis så tar det tid för att Starfield och därefter ES6 är mer tekniska och skitsnygga. Ja, jag drömmer just nu


signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Medlem

Ser också som bara positivt att man tar lite längre tid på sig. Men det behöver ju inte i slutändan betyda att det alltid blir bra *host* Cyberpunk *host* Duke Nukem *host*. Men i Bethesdas fall brukar det ju betyda allt mer detaljrikedom i själva världarna, tex alla böcker i Elder Scrolls serien, karaktärer och att se hur människor spenderade sina sista minuter i Fallout 4 innan bomberna föll osv.

Ser fram emot TES6 mest och nästa Fallout, men Starfield är jag tyvärr inte alls intresserad av, men det kan ju såklart ändras när det avtäcks

Medlem

Skulle inte hålla andan direkt om man ska tro ryktena.

Starfield ”om 1-2 år”
TES6 2026-2027
New vegas 2 ”nära 2030”
Fallout 5 ”bortom 2030”

https://thedirect.com/gaming/elder-scrolls-6-fallout-5-release-date-leaks

Medlem

Dom gör det enbart för att plåga mig.
Jag får inte bli för lycklig så dom måste hålla på det som länge som det är ekonomiskt möjligt för dom.

Efter min död så kommer dom gå över till att släppa spelen vartannat år.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av BloodFarmer:

men vad är anledningen till att produktionen av dessa spel tar längre och längre tid?

Mer komplexa AI och fysik-simulationer, större och mer detaljrika spelvärldar och framförallt bättre grafik.

Grafik tar oerhört mycket resurser, trots Bethesda Game Studios har vuxit rätt så rejält dom senaste åren så är dom fortfarande relativt små med sina 400 pers jämfört med tex Ubisoft Montreal med sina 3500+ pers.

Skrivet av BloodFarmer:

Skyrim firar snart 10 år och Elder Scrolls 6 lär ju inte direkt släppas i år.
Fallout 4 släpptes 2015 och nästa spel i serien lär väl realistiskt inte släppas innan 2023, som tidigast.

Vilka jobbar i på nästa Fallout just nu för att det ska kunna släppas 2023? Bethesda Game Studios själva är upptagna med Starfield som kanske släpps om ett år och sedan ska dom jobba med Elder Scrolls 6 dom nästkommande 4-5 åren så det är 2026 som tidigast. Och sedan så kan dom jobba på ett nytt Fallout som tar 4-5 år det med, så 2030.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Vilka jobbar i på nästa Fallout just nu för att det ska kunna släppas 2023? Bethesda Game Studios själva är upptagna med Starfield som kanske släpps om ett år och sedan ska dom jobba med Elder Scrolls 6 dom nästkommande 4-5 åren så det är 2026 som tidigast. Och sedan så kan dom jobba på ett nytt Fallout som tar 4-5 år det med, så 2030.

Dom jobbar nog inte bara med ett spel åt gången, så troligen sitter redan dom som gjorde det inledande jobbet på Starfield, men inte behövs där längre, och skissar på Fallout 5 eller ES6 beroende på hur långt i projektet man kommit där

Medlem

De verkar ju ha en liten annan approach än många andra. Om jag kom ihåg rätt så annonserades både Fallout 4 och 76 med väldigt kort tid inför släpp. Det var ju ingen utdragen historia direkt. Men det är sjukt hur lång tid och mantimmar som läggs ner för spel idag. Det är verkligen det lilla i ett spel som kan välta hela investeringen nuförtiden. Vi är skitkräsna. Sedan tror jag att generellt efter CP2077 debaklet (fortfarande bästa spelet förra året enligt mig😚)så tror jag att fler utvecklare kommer att lägga lång tid på Q&A framöver samt dra ner på teasers och hype.

Vänta i tystnad har vi alltid fått göra på Bethesda. Tror vi kommer att få göra det för fler.

Medlem
Skrivet av Gregerory:

De verkar ju ha en liten annan approach som många andra. Om jag kom ihåg rätt så annonserades både Fallout 4 och 76 med väldigt kort tid inför släpp. Det var ju ingen utdragen historia direkt. Men det är sjukt hur lång tid och mantimmar som läggs ner för spel idag. Det är verkligen det lilla i ett spel som kan välta hela investeringen nuförtiden. Vi är skitkräsna. Sedan tror jag att generellt efter CP2077 debaklet (fortfarande bästa spelet förra året enligt mig😚)så tror jag att fler utvecklare kommer att lägga lång tid på Q&A framöver samt dra ner på teasers och hype.

Vänta i tystnad har vi alltid fått göra på Bethesda. Tror vi kommer att få göra det för fler.

Stämmer det, var väl knappt 6 månader från utannonsering till release på dom spelen. Dom släpper spel med ca 3-4 års mellanrum och skulle gissa på att vi redan haft release(datum) för Starfield om det inte vore för corona.

Det är just Starfield som ställt till det i releaserna med, för tidigare releaser från Oblivion och framåt har varit 2006, 2008, 2011, 2014, 2018. Så hade dom gått direkt på ES6 så hade det kommit 2021-2022, och Fallout 5 runt 2025. Men nu får man väl räkna med att det flyttas två år fram i tiden.

Medlem

Skyrim och sådant säljer säkert så bra att det är marknadsmässigt dåligt att släppa uppföljare just nu liksom. Samma med rockstar, ett gta6 skulle säkert svälja gta5s nuvarande försäljning.

Man kan ju se det positiva med, nya elderscrolls kommer bli stort och massivt och nextgen delux.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Tycker det är bra att Elderscrolls tar lång tid. Vill inte ha ett nytt elderscrolls varje år som Assassins Creed. Med lite mellanrum ser man förhoppningsvis större skillnad på grafik och det är ny spelmotor...

Absolut, jag hade också tyckt det vore tråkigt om det kom ut varje år. Men nu blir det ju typ vart 12e år eller nått sånt och det tycker jag fan är segt alltså, men jag antar att det beror på att spelen säljer såpass bra i så många år.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Skulle inte hålla andan direkt om man ska tro ryktena.

Starfield ”om 1-2 år”
TES6 2026-2027
New vegas 2 ”nära 2030”
Fallout 5 ”bortom 2030”

https://thedirect.com/gaming/elder-scrolls-6-fallout-5-release-date-leaks

Personligen har jag väldigt svårt att tro att Bethesda själva skulle våga ge sig på att utveckla New Vegas 2, speciellt nu när de är under samma tak som Obsidian, och om de inte utvecklar det själva bör ju releaserna kunna ligga något närmare i tid. Men den som lever får se

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Skyrim och sådant säljer säkert så bra att det är marknadsmässigt dåligt att släppa uppföljare just nu liksom. Samma med rockstar, ett gta6 skulle säkert svälja gta5s nuvarande försäljning.

Man kan ju se det positiva med, nya elderscrolls kommer bli stort och massivt och nextgen delux.

Ja, detta tror jag på. Gissar att de kände att de behövde ett nytt IP för att dra ut på releaserna mellan spelen, då de ändå säljer såpass bra i många år. Nytt spel i varje IP med 12-15 års mellanrum bör ge riktigt bra avkastning på varje spel så länge spelet är riktigt bra i sig, och då kan de dra ut på det med special editions över 2-3 generationer.

Medlem

Jag tror att det (förhoppningsvis) tar lång tid på grund av detta;

De har insett att de måste göra en rejäl uppdatering av deras motor. Kanske till och med bygga om den från grunden eller helt ny.

Deras motor och verktyg måste också ha ett bra stöd för moddning med enkla verktyg. Detta i kombination med ovan kan ta lång tid att få fram. Speciellt med dagens avancerade teknik.

Högre krav på grafik och animationer. Vad vi kan förvänta oss av en AAA titel nu för tiden. Skyrim var inte direkt imponerande när det släpptes. Om Bethesda vill ha någorlunda AAA kvalité på sitt nästa TES spel bör de kanske använda motion capture och som ovan en modernare motor med fler grafiska effekter.

Efter så mycket skit Bethesda har tagit emot så vill de nog också lägga ned mer tid på att släppa något riktigt bra.

Sedan är väl Starfield något helt nytt och det tar upp mycket tid. Kanske har dom fått gjort om något eller börjat om på utvecklingen.

Medlem
Skrivet av BloodFarmer:

Absolut, jag hade också tyckt det vore tråkigt om det kom ut varje år. Men nu blir det ju typ vart 12e år eller nått sånt och det tycker jag fan är segt alltså, men jag antar att det beror på att spelen säljer såpass bra i så många år.

Inte segt alls finns dessutom moddar som håller liv i spelet ännu längre än grundspelet.

Skrivet av Ronzem:

Jag tror att det (förhoppningsvis) tar lång tid på grund av detta;

De har insett att de måste göra en rejäl uppdatering av deras motor. Kanske till och med bygga om den från grunden eller helt ny.

Deras motor och verktyg måste också ha ett bra stöd för moddning med enkla verktyg. Detta i kombination med ovan kan ta lång tid att få fram. Speciellt med dagens avancerade teknik.

Högre krav på grafik och animationer. Vad vi kan förvänta oss av en AAA titel nu för tiden. Skyrim var inte direkt imponerande när det släpptes. Om Bethesda vill ha någorlunda AAA kvalité på sitt nästa TES spel bör de kanske använda motion capture och som ovan en modernare motor med fler grafiska effekter.

Efter så mycket skit Bethesda har tagit emot så vill de nog också lägga ned mer tid på att släppa något riktigt bra.

Sedan är väl Starfield något helt nytt och det tar upp mycket tid. Kanske har dom fått gjort om något eller börjat om på utvecklingen.

Jag förstår att Bethesta dras mot motorer som låter dem skapa stora rika världar så lätt som möjligt. Men tänk er ett Elder Scrolls i 2023s unreal, Unity eller Source 2? Det hade varit helt underbart.

FM-guru
F.d. Sisyr

Det spontana man tänker när frågan om varför vissa utvecklare tar längre tid på sig dyker upp är ju att de vill säkerställa så hög kvalitet som möjligt, men det resonemanget skjuts ju i sank när det är Bethesda man pratar om. Finns det ens en AAA-utvecklare som är så konsekventa när det gäller att släppa trasiga spel? Varenda spel de släpper är ju buggigt som fan och i allmänhet stelt och hackigt till en grad som normalt sett reserveras för lågbudgetspel från forna Sovjet (inget ont om dessa - jag gillar min "slav jank").

Så jag vet inte, jag får väl anta att deras Creation Engine är dryg att jobba med samtidigt som deras fokus på 1) att spelen ska vara dynamiska 2) att låta spelaren i största möjliga mån göra vad denne vill samt 3) unika NPC:er med dygnscyklar och allt vad det innebär gör hela utvecklingsprocessen komplicerad i allmänhet.

Medlem

nånting med mjölka och en kossa.

fp
Medlem

Jag tror inte vi kommer se ett nytt Elder Scrolls innan VR blir var mans egendom, eftersom det troligen kommer vara ett VR spel.

Varför tror jag nu detta?
1) Betsheda har sagt att Elder Scrolls 6 kommer "när tekniken är redo" utan att specifiera vilken teknik.
2) Betsheda har lekt mycket med VR och släppt VR versioner av en del tidigare titlar, tex Skyrim, Fallout 4, Doom.

Vem vet, kanske "Elder Scrolls VR" blir det stora dragplåstert för "XBox VR" någon gång i framtiden?

Angående modstöd så kommer det vara nerlåst mot Creation Club.

Medlem

1. De ville vänta in next-gen för att slippa lägga utvecklingstid på utdöende plattformar.
2. Creation Engine är ett lapptäcke med anor tillbaka till 1990-talet, det tar tid att sminka en gris.
3. Starfield har tagit alldeles för mycket av deras resurser.
4. Skyrim fick en längre livstid än vad Bethesda hade räknat med, så behovet av en ny AAA-titel minskade.

Och nu när Microsoft köpt upp dem kommer de få betydligt större resurser, på gott och ont. Det kan innebära att deras orimligt långa utvecklingstider kortas ner, men jag tror inte det kommer påverka nämnvärt det som redan ligger i pipeline. Det är inte så lätt att expandera ett team som redan har arbetat på ett projekt i flera år.

Jag tar TES6 när det kommer och skiter i om det blir lika buggigt som vanligt. Starfield är jag inte det minsta intresserad av och Fallout hoppas jag Obsidian får ta över permanent.

Medlem

Hellre att det tar tid än att vi får bethesdas version av ett nytt fiasko ala cyberpunk

Medlem

Jag tycker också att Bethesda tar för lång tid på sig och att de i varje fall borde kunna korta ner utvecklingstiden för sina spel med ett par år. Nu lär ju nästa släpp vara uppbyggt med en ny spelmotor och det är hög tid för när jag spelar Fallout 4 och jämför det med andra samtida spel känns det väldigt utdaterat både grafiskt och tekniskt. Älskar dock F4 och spelade det så sent som idag

Sedan är det i och för sig sant att deras spel ofta är buggiga vid release så om den här långa väntan visar sig vara rättfärdigad så är det kanske värt det. Men man kan tycka att de åtminstone borde ha visat upp TES6 för länge sedan. Något säger mig att det är längre bort än vi hoppats på.

Medlem

Har spelat och uppskattat de flesta av Bethesdas titlar, men det är ändå anmärkningsvärt hur dåliga de ändå varit sett till utvecklingstiden.

Världarna är ofta magiska, men mycket annat lämnar en hel del att önska.

Medlem
Skrivet av roftg:

Hellre att det tar tid än att vi får bethesdas version av ett nytt fiasko ala cyberpunk

Bethesda var dock först på bollen i det sammanhanget, med sitt Fallout 76, som sågades rejält när det släpptes p.g.a. alla dess buggar och tekniska problem etc.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

phi
Medlem

Bethesda tar extra lång tid på sig för att kunna fylla spelen med så många buggar som det bara är möjligt.

Medlem

Vissa företag släpper spel alldeles för ofta. Bethesda är i den andra änden av spectrumet.
För sällan med tanke på hur kass motor det är och att mod-communityn gör finslipningen åt dem.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Å andra sidan är de inte långsammare än vad jag är på att göra allt jag tänkt göra i deras spel. Börjar om och blir av någon anledning en stealth archer till slut varje gång.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Tycker det är bra att Elderscrolls tar lång tid. Vill inte ha ett nytt elderscrolls varje år som Assassins Creed. Med lite mellanrum ser man förhoppningsvis större skillnad på grafik och det är ny spelmotor...

De har väl redan så gott som bekräftat att det är samma motor i ES6 (om än lite upphottad igen)? Jag tycker de är för slappa när det kommer till den tekniska biten. Spelens världsbyggande är de bäst i världen på. ES lore kan man djupdyka i till dödagar. Men spelen blir mer och mer kantiga i sin tekniska uppbygnad.

123
Skriv svar