Anthem-regissören tackar för sig – lämnar Bioware

Robot
Anthem-regissören tackar för sig – lämnar Bioware

Efter tio år hos utvecklaren ska Jonathan Warner göra "nya saker".

#Anthem, #Bioware


Medlem

Med tanke på Biowares krångliga utvecklingsmiljö de haft det senaste decenniet kan man undra ifall han var en del av problemet eller om han var ett offer.

Medlem

Starta en ny studio, köp rättigheterna till Starsiege Tribes, gör världens mest förtjänade uppföljare.

Förlåt, sitter och kikar på Tribes videor till morgonkaffet och blir trasigt nostalgisk :/


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Finns väl en öppning hos CDPR.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Striva:

Med tanke på Biowares krångliga utvecklingsmiljö de haft det senaste decenniet kan man undra ifall han var en del av problemet eller om han var ett offer.

Mycket hönan eller ägget hos Bioware, är min ringa teori.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Hur kan Anthem vara en flopp? Det var ju ett bra spel, och med välförtjänt plus som "Alla framtida uppdateringar är gratis", kan det ju bara bli bättre. Och det fanns ju absolut ingen historik alls som kunde indikera att EA eller Bioware förtjänade misstro här...

Skribent
Skrivet av Soulless:

Starta en ny studio, köp rättigheterna till Starsiege Tribes, gör världens mest förtjänade uppföljare.

Förlåt, sitter och kikar på Tribes videor till morgonkaffet och blir trasigt nostalgisk :/

Ja något nytt i det universumet hade varit sjukt nice. Ett nytt mechspel eller Tribes spelar ingen roll, ge oss mer Starsiege bara!


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Hur kan Anthem vara en flopp? Det var ju ett bra spel, och med välförtjänt plus som "Alla framtida uppdateringar är gratis", kan det ju bara bli bättre. Och det fanns ju absolut ingen historik alls som kunde indikera att EA eller Bioware förtjänade misstro här...

Att live-service från EA var en "varning" kan man väl diskutera.. Men Bioware hade väl egentligen inte någon misstro emot sig sett till deras historia bortsett från buggar. Andromeda var inte samma Bioware studio som resterande eller Anthem.

Och Anthem är snyggt, styrning och flygning suveränt. Dess största problem var ju gear och ett extremt repetetivt gameplay utan något riktigt end game.. inte något man kanske märker när man spelar för en recension. Och alla floppar är inte dåliga spel.. även om detta hade mer problem är vad som kunde fixas (utan att kosta för mycket) och att det "inte riktigt" var det spel som visats upp.

Medlem
Skrivet av Winzi:

Att live-service från EA var en "varning" kan man väl diskutera..

Var främst EA jag syftade på när det gällde misstro, eftersom de avgör spelets framtid. Och det finns inte mycket att diskutera här. Utöver sin långa historik att döda spelstudios och spelserier, hade de långt innan Anthem lanserades, även en hel del live-service spel de avlivat (Battleforge, Darkspore, Need for Speed World, mfl...).

Citat:

Men Bioware hade väl egentligen inte någon misstro emot sig sett till deras historia bortsett från buggar. Andromeda var inte samma Bioware studio som resterande eller Anthem.

Bioware var en helt annan studio efter Mass Effect 3 och Dragon Age Inquisition. I stort sett samtliga veteraner som byggt upp företaget hade slutat. Att tex Bioware skar bort delar av main-storyn, för att kunna sälja on-disk-DLC i ME3, hade varit otänkbart några år tidigare. Jag tror att EA var igen huvudproblemet, där Bioware hamnat i en situation där ledningen inte hade mycket att säga till om. Det, och/eller att de utbytta ledarna tänkte i liknande banor som EA. Oavsett är det pest och/eller kolera.

Så hur man en vrider och vänder på det, jag ser verkligen inte hur varken EA eller det nya Bioware, efter de lansert ett dassigt early access lir för fullpris, förtjäna ett plus för att eventuella framtida uppdateringar skulle var gratis.

Citat:

Och Anthem är snyggt, styrning och flygning suveränt. Dess största problem var ju gear och ett extremt repetetivt gameplay utan något riktigt end game.. inte något man kanske märker när man spelar för en recension. Och alla floppar är inte dåliga spel.. även om detta hade mer problem är vad som kunde fixas (utan att kosta för mycket) och att det "inte riktigt" var det spel som visats upp.

Vad spelar det för roll att spelet ser snyggt ut, om gameplay-loopen suger. Ett dåligt spel med snygg grafik och lovord om gratis uppdateringar, är fortfarande ett dåligt spel.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Var främst EA jag syftade på när det gällde misstro, eftersom de avgör spelets framtid. Och det finns inte mycket att diskutera här. Utöver sin långa historik att döda spelstudios och spelserier, hade de långt innan Anthem lanserades, även en hel del live-service spel de avlivat (Battleforge, Darkspore, Need for Speed World, mfl...).
Bioware var en helt annan studio efter Mass Effect 3 och Dragon Age Inquisition. I stort sett samtliga veteraner som byggt upp företaget hade slutat. Att tex Bioware skar bort delar av main-storyn, för att kunna sälja on-disk-DLC i ME3, hade varit otänkbart några år tidigare. Jag tror att EA var igen huvudproblemet, där Bioware hamnat i en situation där ledningen inte hade mycket att säga till om. Det, och/eller att de utbytta ledarna tänkte i liknande banor som EA. Oavsett är det pest och/eller kolera.

Så hur man en vrider och vänder på det, jag ser verkligen inte hur varken EA eller det nya Bioware, efter de lansert ett dassigt early access lir för fullpris, förtjäna ett plus för att eventuella framtida uppdateringar skulle var gratis.

Vad spelar det för roll att spelet ser snyggt ut, om gameplay-loopen suger. Ett dåligt spel med snygg grafik och lovord om gratis uppdateringar, är fortfarande ett dåligt spel.

Mjo, att EA ahr ett rätt illa trackrecord för sin historik med att döda studios och spelserier rårder det ju inte någon tvekan om.

Hade rätt dålig koll på vad som hände med Bioware närmare och efter ME3. Tack för den informationen, trist när det händer studios som gjort bra grejer tidigare,

Det jag menade med Anthem att spelet var bra.. eller i alla fall OK fram till endgame där det mer eller mindre dog ut.
Det är svårt att ge en perfekt recension på något som kanske inte fullt ut märks föräns 5-10 timmar in i endgame.

1
Skriv svar