Det anrika spelmagasinet Svenska PC Gamer läggs ner

Medlem

Nästan så att man börjar lipa

Medlem

En speciell plats i hjärtat helt klart. Fint dock att vi har Jocke kvar i ett annat väsen ♥️

Medlem

Nummret där Silver recenserades är nog det enda tidningsomslaget jag har en klar och tydlig minnesbild av. Vilket ger mig en mysig och varm känsla, men i sanningens - så har jag inte läst tidningen alls sen Jocke Bennet slutade.

Medlem

Jag var rätt tidig, har de flesta nummer, skulle kunna köpa äldre.
Härlig tid Bennet
(72)

Nu är det bara Gud och Fantomen. Svenska Pc Gamer är Död
länge leve Svenska Pc Gamer.


signatur

För det mesta bakbinds Troubadix och förses med munkavle .

Medlem

Fäller en pixel-tår... Några av mina finaste minnen från ungdomen är när man fick hem sin prenumeration i lådan och satt i sin uppblåsbara fåtölj med PC Gamer, en chips påse och nån rockskiva i CD spelaren... *Pressing F to pay respect*

Medlem
Skrivet av Reless:

Stort tack till tidningen som visade mig så många roliga spel och ett extra stort tack till CD-Hasse (senare DVD-Hasse) som såg till att jag alltid hade senaste(?) versionen av WinZip!

Jodå, jag har kvar #1 och i gott skick med 👍
https://photos.app.goo.gl/FCA3h3hinAnat26N6

Rama in och sätt på väggen :)!

Medlem

Jag kom i kontakt med PC Gamer som 7-10 åring då mina bröder hade ett gäng tidningar/prenumereration. Minns demo CD skivorna som var bland den första kontakten jag hade med PC-spel. Monster truck Madness demot var bland det första jag lirade, just det demot gick om och om igen på vår gamle hemdator..


signatur

🖥️ Sony Bravia KDL49-WD753| 🎮 PS4 Slim 1TB CUH-2216b| 🔊 Sony HT-CT180 Soundbar

Medlem

Jag prenumererade på tidningen i över 20 år och det var verkligen något man såg fram emot som ung. Valde däremot att inte förnya min prenumeration förra våren då jag kände att artiklarna hade gått mer åt tillbakablickar och krönikor än faktiskt intressanta saker från spelvärlden. Visst är man bortskämd med allt som finns på nätet numera men styrkan för en tryckt tidning (titta på t.ex. Sweden Rock Magazine) har alltid varit deras djupare artiklar och intervjuer som man inte kan få på annat håll. PCG levde upp till detta en gång i tiden men sen försvann det sakta men säkert. Väldigt tråkigt att de lägger ner ändå, för man har många goda minnen (och en stor mängd kartonger med tidningar i källaren) från tidningen.

/ LordDaimos

Medlem

En del av ens uppväxt som försvinner. Oerhört sorgligt.

Av tråden att döma verkar jag vara den enda som fortfarande prenumererar, vilket väl är själva problemet.

Tråkigt att ALLT ska behöva vara digitalt tycker jag.

Testpilot

Tråkigt att tidningen läggs ned. Jag köpte några nummer i början av 00-talet i samband med att jag fick egen dator, men var aldrig någon prenumerant. Har nog tidningar kvar samt demoskivor dessutom.

Lite ironiskt är det väl att många skriver att de uppskattade tidningen men prenumererade inte, då blir det nog svårt att ha kvar den. Nu verkar det ju finnas chans att det blir en spirituell uppföljare (om än i digital form?), håller tummarna för det

Medlem

jag växte upp att läsa lite PC gamer som jag köpte lösnr av då och då, vet inte när jag slutade, men någon gång runt 1997 eller så slutade jag när ADSL fanns tillgängligt och all info om spel etc fanns alltid på nätet.
Jag började titta runt på allt om spel nyheter etc.
Dock så hände väl åren efter att man köpa någon enstaka tidning för att ha lite att läsa när man inte hade tillgång till datorn.

Medlem

Finns det någon sitta man kan se omslagen på alla nummer eller lista? Jag har samlat på mig full kartong med många av de första 10 åren. Skulle va kul att veta vilka man saknar. Visste inte att de fortv fanns trodde de hade lagt ned för längesen.

Medlem

Många ex har det blivit under både 90 & 00-talet , otagliga demon och inspirerande texter där man bara längtat efter spelen.

Har två speciella spel jag läste om och fantasin flödade vilt, det var Rune och det var Medal of Honor Allied Assault.

En era tar slut, tack för allt slit.

Medlem

Får stämma in, tråkigt. Men det har väl blivit så här.
Mycket, mycket goda minnen från PCG under Quake/Unreal/HL-eran.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skrivet av G4ruda:

En del av ens uppväxt som försvinner. Oerhört sorgligt.

Av tråden att döma verkar jag vara den enda som fortfarande prenumererar, vilket väl är själva problemet.

Tråkigt att ALLT ska behöva vara digitalt tycker jag.

Nej du är inte ensam... har ca 1 års + lite till prenumeration kvar då jag förköpt.
Tråkig nyhet det här

Men för att muntra upp lite www.youtube.com/watch?v=SJUhlRoBL8M


signatur

För det mesta bakbinds Troubadix och förses med munkavle .

Medlem

Det är ju en annan känsla som många beskriver att verkligen bläddra och läsa i en tidning, än kolla över en skärm. Men det går ju inte att hänga med i nyhetsvägen i ett månatligt magasin.

Är heller inte ute efter sånt nuförtiden, kan däremot ge ett annat exempel på journalistik, tidningen Offside med långa och djupa reportage vad gäller fotboll då. Istället för nyheter och dylikt i efterskott, poängen är åtminstone jag uppskattar när man får lite mer personliga möten och artiklar. Vet inte ens om jag är så jävla intresserad av fotboll fortfarande om nu inte mer ytligt.

Prenumererade på PCG i mitten av 00-talet under ett antal år, denna användare kommer från den tiden med systerskapet med FZ då man kunde sömnlöst använda på bägge plattformarna.

Vi ser en tråkig utveckling i samhället rent generellt också, dagstidningar sliter ju också.
Folkhemmet försvinner mer och mer.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem

Tror aldrig jag köpte någon men tråkigt ändå. Att de klarade sig så länge ändå.

Medlem

Mitt första minne är från deras förhandstitt (kanske recension?) av Morrowind.

Det var något i stil med "The Elder Scrolls III: Morrowind. Ja, vi har änna riktiga gamla skrollmöss på kontoret, och visst kan det blåsa på morgonen". Riktigt dassiga ordvitsar, och jag älskade det.

Medlem

Var konsolspelare men har ibland läst PC-gamer. Överlag tyckte jag att det var positivt.

Medlem

Hade en rätt stor samling av PC Gamer förr, minns att jag hade några riktigt tidiga nummer, typ nummer 4 eller 5. Deras finurliga bildtexter och användande av paranteser präglar än idag sättet jag skriver på. Fick mig även att drömma om att skriva om spel. Trähatten av!


signatur

Your Forum Community reputation has increased by 1.

Medlem

Kan dela med mig om en rolig historia när jag var tonåring där jag och en kompis skulle slänga något på en återvinningsstation.

Kompisen kikar nyfiket in i tidningscontainern och ser en stor hög av pc gamers tidningar + demo spelen (runt 30st) som någon fått för sig att slänga!

Kändes som man hade funnit en guldgruva och vi kröp glatt in och plockade upp varenda en.

Sen var det veckor av läsande och demo spelning

Medlem

Med glädje. Kommer nog mest ihåg när jag läste om Diablo 2. Och någon quake artikel.
Sen var det alltid kul med demos, även om det kändes viktigare när man köpte playstation magazin eller vad den hette.
Trist att det kommit till vägens ände. Själv har jag inte köpt en tidning på minst 15 år. Visste knappt om att den fortfarande fanns i pappersform. Nog tänkt att det bara varit en hemsida.


signatur

- pixelfantast

Medlem

Kommer nog aldrig komma över en Beck tävling som var i PC-Gamer under första halvan av 00-talet, Man skulle skicka in namnet på första skådespelaren som spelade Beck i en film (Keve Hjelm). Bara fyra hade rätt svar och tre fick priser (tror det var en Beck väska och ett gäng DVD:er).

Gissa vilken jag var....?

För övrigt så är det svårt att fatta idag att så få hade rätt men det var ju ändå före Wikipedia var något att ha och antar att majoriteten gissade Gösta Ekman

Backloggens befriare

Mitt enda egentliga minne var en stor artikel om det då kommande Age of Empires 2. Hypen var stor i min umgängeskrets och tidningen hade en riktigt matig artikel. Som sedan visade sig inte helt korrekt, inte tidnibgens fel, då de ändrade på en hel del grejer.

Den artikeln bläddrade vi sönder i vad som kändes som en evighetslång väntan, där vi också genom min äldre bror, lyckades komma över en betaversion, vilket på den tiden inte var en dålig bedrift!

Så här efteråt fattar jag inte hur väntan kan ha känts så extremt lång.

Age of Empires släpptes ju det episka spelåret 1997.
Expansionen Rise of Rome (som en kompis påstod att det var tvåan, hah, så fel man kan ha!) kom 1998.
Och 1999 släpptes ju så Age of Empires II: Age Of Kings.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Den bästa skithus-lektyren som någonsin skapats. Vila i frid.


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Medlem

"Konsten att urinera i en plastflaska" - att en titel på en krönika kunde sätta sig så hårt i min lilla 10-åriga skalle att det fortfarande, 20 år senare, är en huvudsaklig association till tidningen är fantastiskt.

Medlem

Var inte alla på PC Gamer trähattar? Har för mig dom kalla alla för trähattar. Eller var det någon annan tidning?

Medlem

Jag tror ingen är överaskad över detta.

Dessvärre inget som jag sörjer. Tråkigt för de anställda såklart.

Medlem
Skrivet av Håkan:

Var inte alla på PC Gamer trähattar? Har för mig dom kalla alla för trähattar. Eller var det någon annan tidning?

Nejdå, det var mycket riktigt pc gamer.


signatur

No hill is too steep No hole is too deep

Skriv svar