Spelögonblick som sticker ut

Medlem

I slutet av Josef Fares spel Brothers när man bara har en spak att styra, där blev jag verkligen berörd.

Medlem

Två lite äldre spelminnen.
Första gången jag spelade GTA 3 och det hade en öppen spelvärld helt i 3D. Det var sjukt på den tiden. Tyvärr klarade familjens PC bara klämma ur ungefär 10-15 fps när jag spelade det men det struntade jag i. Det var så coolt!

Och ett halvår senare när jag testade Morrowind för första gången fick jag samma känsla. En helt öppen och SJUKT detaljerad värld helt i 3D. Avnjöt även detta spel i runt 15 fps. Kommer ihåg att det fanns ett övergivet hus i Balmora (eller om man mördar den som bor där i något uppdrag) och jag fyllde huset med allt jag kunde hitta för att det skulle bli hemtrevligt. Jag placerade tallrikar och glas på borden och mina vapen på hyllorna och tyckte det var svinkul. Gillade också att detta var innan internet så jag hade bara min papperskarta och en vägbeskrivning från någon npc att gå på för att hitta städer, grottor eller ruiner.
Känslan av äventyr var fantastisk.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av Akronym:

Jag kan hela talet från Killzone 2 introt utantil. Brukar dra den innan jag ska rollspela eller stå framför kameran

Medlem
Skrivet av Tobias Solem:

Ett av mina bästa spelminnen är i spelet Operation Flashpoint (det ursprungliga) när man är ensam i en skog och eftersökt och jagad av fientliga trupper (vi snackar BMP's, insatsstyrka och helikoptrar) och ska försöka ta sig ut ur en krigszon.

SCARY STUFF!

Adrenalinet på högnivå.

Ohh det där hade jag glömt bort men ja det var grymt. Gillade även ett av de första uppdragen när man satt nattvakt och Spec Ops styrkor attackerade.

Jag är en sucker för introt till Mafia 1 och även remastern- Älskar genomflygningen av Lost Heaven.

Första gången man möter Conehead i Silent Hill 2.

Omaha Beach i MOH AA


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Dec
Medlem

Black Mesa när man kommer till Xen.


signatur

Ryzen 9 5900X | RTX 3070 | 32GB

Det finns en del kraftiga ögonblick en fått uppleva genom tiden. Ska lista några som stannat kvar extra i minnet:
- Hundarna i Resident Evil. Fy fan så man sket ner sig.
- När Rapture uppenbarar sig under nedsänkningen. (Sedan är det många mer ögonblick genom Bioshock som sitter etsade).
- Den emotionella resan genom Hellblade och rösterna.
- Första gången man stötte på Pyramid Head i SH2. Potentiellt det obehagligaste som gjorts i ett spel.
- Ubåten i Uncharted. Hakan i golvet.
- Öppningen i God of War (det första).
- Mötet med Psycho Mantis (Hideo Kojima har skapat många minnen genom åren).

För några år sedan skickade jag iväg ett rymdskepp i Kerbal Space Program till månen kring en annan planet med minimal förberedelse. Halvvägs ned till ytan fick landaren slut på bränsle, men jag skickade ut min Kerbal, Jebediah, med en jetpack. Då gravitationen var låg lyckades jag precis landa med jetpacken. Men nu var Jebediah fast.

Jag drog igång ett gigantiskt räddningsprojekt. Skickade upp bränsle i omloppsbana kring både Kerbal och månen som Jebediah var fast på, byggde ett gigantiskt skepp som jag tankade om i omloppsbana och började bege mig iväg mot månen. Jag tankade och parkerade det stora skeppet i omloppsbana vid ekvatorn och efter några försök lyckades jag landa min räddningsfarkost precis vid Jebediah.

Det var då jag insåg att jag hade skickat en räddningsfarkost med plats för en Kerbal, som givetvis var upptagen av den nya piloten. Så jag lämnade den nya killen och åkte hem med Jebediah.

Medlem

Första gången du möter en Leviathan i Subnautica.

Mantis Lords boss fight i Hollow Knight.

Homeworld mission 3 "No one's left... Everything is gone... Kharak is burning!"

Medlem

- Red Dead Redemption 2 - Arthur's samtal med nunnan på tågstationen.
- När man korsar floden och kommer till Stalingrad i Call of Duty (2003).

Vill också nämna TES: Oblivion, vars inledning kanske inte gör att man tappar hakan men det var mitt första riktiga RPG och när spelvärlden öppnar sig och man inser hur enorm den är och med vilken frihet den kan utforskas - den känslan minns jag än idag. Tror jag var 12 eller 13 år vid tillfället. Hade gipsat ben hela den sommaren och satt inne och spelade det konstant i två månader

Medlem

Ett par under årens gång.
Första gången jag såg Double Dragon, Street Fighter och Mortal Kombat i arkadhallen. Fy fan vilka spel.
När hunden hoppade genom fönstret i Resident Evil och jag tömde hela magasinet i panik. Hundjävel.
Körsekvenserna när man bara hör musik i bakgrunden i Days Gone. Låtarna passar så bra med stämningen.
Hela Insomniacs Spider-Man.
När man får reda på plot-twisten i Horizon: Zero Dawn.
Introt till första Dawn of War. Gåshud.

Och många, många fler.


signatur

I drank what?

Skrivet av shadek:

När man går ut ur Sewers (Elders Scrolls IV: Oblivion) för första gången och möter utsikten och inser vilka möjligheter som kommer erbjudas. Fantastiskt snygg grafik för sin tid och spelet är i övrigt ett mästerverk.

När jag körde Oblivion så var jag tvungen att köra på absolut lägsta grafiken för att datorn skulle klara av det. Så när jag gick ut ur grottan så såg jag vattnet men inte till andra sidan så jag trodde i princip att det var havet och att det inte fanns något på andra sidan.

Ungefär 1 år senare så har en kompis köpt det på konsoll och börjar köra. Jag kollar på när han springer runt i gångarna för att sen ta sig ut. Jag var beredd på att se ett hav, men istället så är den en liten sjö och en ruin. Jag blev så enormt chockad och hade ingen aning om att det hade funnits där.

Medlem

Finns en handfull som verkligen etsat sig fast på näthinnan.

- Den inledande flygplanscrashen och vägen ned i fyrtornet i Bioshock. "No gods or kings, only man". Även plottwisten i slutet är nog ett av mina allra första wtf-moments inom gaming.

- ​"All Ghillied Up" i COD4. Otroligt oväntat uppdrag.

- Första gången man tog sig upp till Greybeards i Skyrim. Detta var nog stunden då Skyrim verkligen bet tag i mig. Otrolig äventyrskänsla.

- Det avslutande filmklippet i WC3 TFT. Arthas sista stunder innan han slukas upp helt av Lich King.

- Mina första stapplande steg i Mulgore när jag började utforska Azeroth. Tusentals timmar senare är jag nog precis lika kär i den platsen som då.

- Första gången man såg Mario 64, polaren hade precis köpt ett N64 och tog med det när han kom på besök. Vi två satt som klistrade ihop med min pappa.

- Inledning till RDR2. Jag längtar tills den dagen jag kan köpa en burk värdig detta mästerverk till spel. Av allt som Rockstar har utvecklat står Arthurs resa så långt över allt annat de har gjort.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

Flyby introt till Unreal var så snyggt på sin tid... jag fick gåshud.

Medlem

Halflife "on a rail" när man skickade raketen. Första gången man ser himmel och man lyckas med något som kan rädda black Mesa. Så spelas den här låten

Sen ska man ner under jorden igen.

Medlem

En story som fängslade mig var i Brothers in Arms spelen, både originalet och uppföljaren. En spelserie som jag saknar och som mycket väl kunde förtjäna lite kärlek idag.

Som många andra har skrivit så fängslade storyn och upplevelserna i Modern Warfare 2 mycket, det var en ren fröjd att ta sig igenom det! BF3 hade några bra scener, men som helhet så var det inte lika bra.

Dom nyare Wolfenstein spelen hade några minnesvärda ögonblick också!


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Skriv svar