Kör du patchat eller opatchat?

Skägg.
10 Chambers
Kör du patchat eller opatchat?

En liten sidodiskussion kring turerna kring Cyberpunk 2077, där många har valt att avvakta med spelet för att inväta ett par rediga patchar. Hur brukar du göra?


signatur
Medlem

Det varierar rätt mycket. Med facit i hand så borde jag nog ha väntat med fler spel än vad jag faktiskt gjort. Med åren så känner jag dock betydligt mindre dag-ett-panik och föredrar en mer polerad upplevelse i lugn och ro när tid finns.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Haha, shit vilken dum fråga att "behöva" ställa egentligen, speciellt när det kommer till ett spel som det där.
Jag kan förstå det när det kommer till balanssaker, t ex cs14 v cs15 eller någon patch till diablo 2, men att ett spel är så ofärdigt så man måste ha en hel bibel med patchnotes för att folk skall kunna uppleva det ens i närheten av hur det var tänkt, då har man väl ändå gått ganska långt från "att välja att inte spela med en patch".

Med det sagt så spelar jag så klart spelen jag vill spela när de kommer ut, annars spelar jag de _aldrig_ som med just cyberpunk.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Daz
Medlem

Spel brukar vara så trasiga numera jämfört med hur det var för 15 år sedan. Jag har en backlog som heter duga och har inte bråttom. Så ja jag brukar väntar, gärna ett halvår upp till ett år innan jag sätter tänderna i ett nytt spel.

Min fritid är det som är mest värdefullt. Då vill jag att upplevelsen ska vara så bra som möjligt. Så jag väntar gladeligen minst ett halvår för att spelet ska hinnas poleras till lite.

Medlem

Det senaste spelet jag köpte vid release var Ghost of Tsushima. Dels för att jag var oerhört sugen på ett samurai spel men också för att det hade fått bra recensioner där ingen tyckte att det var trasigt.
Annars jobbar jag mycket med backloggen. Har jättemånga spel på PS4an som jag köpt på rea och knappt har eller inte har testat än.
Fördelarna med att vänta är att spelen är billigare och oftast mindre buggiga.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

Väntar alltid minst 6 mån innan jag köper ett nytt spel. Då har pristoppen passerat och spelupplevelsen blir bättre efter patchande. Har ingen brådska.

Inaktiv

Nej fan vill jag spela det på release så gör jag det. Imorgon blir det Evil Genius 2, ska bli sjukt kul! Och lirar It takes two tillsammans med fästmön, köpte det på release.

Men med det sagt så är det väldigt få spel jag vill spela på release och då har jag inga problem med att vänta.

Medlem

Haha, jag är otålig helt klart. Fast jag är även en sån som inte stör sig så mycket på buggar i spel. Jag köper nästan alltid spel på releasedagen och vill uppleva titeln på direkten. Tur att puckon som mig gör det så att företagen får in större summa cash istället för mindre då det reas ut senare. Eller så kan man se det omvända att om alla skulle avvakta med köp tills spelet är fixat så kanske företagen skulle skärpa sig och polera bättre några extra månader o släppa stabilare spel i framtiden...


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Ärligt talat brukar nog slumpen, eller kanske hajpnivån avgöra. Med Cyberpunk 2077 var jag rätt så investerad och spelade redan dag 1. Å andra sidan tog jag tag i både The Witcher 3 och Diablo 3 ca två år efter respektive släpp.


signatur

"I enjoy the sight of humans on their knees"

Fragtjuv

Jag brukar nog köra spelen från början och låta patcharna komma efter hand. Med Cyberpunk funderade jag på allvar att invänta patcharna innan jag spelade vidare eftersom jag tyckte att det fungerade helt okej på PC. Inom ett år kommer jag att köpa en ny burk och då kommer jag att spela igenom spelen en gång till. Då får jag se hur mycket det har förbättrats.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Jag brukar oftast bara köra ett spel utan vänta och är spelet så trasigt att det inte går att spela så gör jag mig av med det istället. Men blir väl lite värre nu att göra av mä spel när det blir mer digitalt och GameStop är borta så man inte längre kan byta in spel.

FM-guru
F.d. Sisyr

Beror ju på vilket spel det är och i vilket skick det släpps. I fallet Cyberpunk väntar jag. Började spela när det släpptes, men märkte så småningom hur pass buggigt det var och har avvaktat sen dess.

Samma sak med Pathfinder: Kingmaker som var buggigt som fan när det släpptes och knappt gick att spela. Spelade istället igenom det ca 1½ år efter släpp - då var det fantastiskt.

Dödgrävaren

Jag började spela Cyberpunk, men den öppna världen förstörde all immersion för mig så ger det ett år eller två till innan jag hoppar in i det igen, kanske lite DLCer får släppas först.

Annars försöker jag iaf vänta tills spel lämnat early access innan jag köper dom.

Medlem

Väntar oftast ett år med att spela spel, både billigare och ett mer färdigt spel.

Medlem

I regel köper jag bara spel på Black Friday, då tenderar de att vara patchade och klara. Men visst gör jag undantag för efterlängtade storspel ibland. I år kommer jag att göra det för Horizon, i fjol gjorde jag det för tLoU2.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Brukar inte vara särskilt brydd överlag, vad gäller Cyberpunk nördade jag ihop kring 50 timmar ganska snabbt, trots buggar och halvtaskig fps på PS4 Sen är det så klart från spel till spel, mycket beroende på hur mycket jag uppskattar spelvärlden, upplägget, ditt och datt.

Flakmonkey

Indirekt brukar jag vänta men det har egentligen ingenting med behovet av patches att göra utan för att jag ändå har tillräckligt med spel att lira och jag kan vänta tills de går ner i pris eller läggs ut på någon prenumerationstjänst som jag betalar för. Så att få "färdigpatchade" spel är en trevlig biprodukt av det

Medlem

När det gäller Microsoft Flight Simulator var det som bäst INNAN alla patchar. Nu har Asobo börjat förbereda för Xbox-releasen och man ser hur grafiken nedgraderats, speciellt draw distance. Spelet har ju dessutom redan prisats för sin grafik och jag tror knappast sidor som FZ och Gamereactor kommer att uppmärksamma nedgraderingarna Smart move av Asobo och Microsoft.

Medlem

På konsol händer det att jag väntar, och köper "GOTY"-edition eller liknande när patchar och DLC ingår på skivan. På PC spelar jag direkt, för där finns det inte fysiska spel på samma sätt.

Medlem
Skrivet av Chicobello:

När det gäller Microsoft Flight Simulator var det som bäst INNAN alla patchar. Nu har Asobo börjat förbereda för Xbox-releasen och man ser hur grafiken nedgraderats, speciellt draw distance. Spelet har ju dessutom redan prisats för sin grafik och jag tror knappast sidor som FZ och Gamereactor kommer att uppmärksamma nedgraderingarna Smart move av Asobo och Microsoft.

De har inte nergraderat grafiken. Tvärt om ju. Du måste fipplat med inställningarna. Alternativt så har du gjort som många andra som klagat över samma sak. Nvidia släppte en drivrutin som ändrar optimal settings for spelet. Kör du på dessa så kan du uppleva en försämring. Xbox versionen kommer inte försämra PC versionen någonting. Det har utvecklarna varit tydliga med.

Frilansare

Spel jag verkligen längtar efter testar jag oftast direkt, men låter dem sedan sjuda en aning i väntan på den bästa spelupplevelsen.
Svårt dock att vara konsekvent, när man har som jobb att testa så att andra inte köper grisen i säcken!

Medlem

Jag försöker oftast vänta en liten stund (ca en månad brukar jag ge dem) då nästan alla spel nu för tiden har haft någon slags spelförstörande bugg den första månaden (oftast problem med inlogg till diverse spelklienter etcetera). Jag är dock av åsikten att ett AAA spel ska fungera från dag ett. Gör det inte det så ska utgivaren ha lite skit även om spelet senare fixas. I CP2077 upplevde jag inte spelförstörandebuggar (även om de var många så förstörde de mest inlevelsen) och kan inte förstå vad folk klagar på (förutom för konsollerna). Dess stora brist är AI samt innehåll. Det finns liksom inget att göra i staden utan den är mer som en kuliss. Hade hellre sett att de bantade ned storleken på världen med 50-60% och skapade något levande istället.

Medlem

Ångrar som Fan att jag gick på hypen kring CP 2077, jag hade jättekul med spelet men så här i efterhand hade det varit bättre att vänta några månader liksom jag gjorde med Witcher 3.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Solospel skulle aldrig ens överväga att köpa vid release. Multiplayerspel däremot är nåt helt annat.

Singleplayerspel : 100%
Multiplayerspel: Sällan


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem

Väntar alltid 1-2 år på spel numera, då man oftast med stor sannolikhet får ett komplett spel numera, om ens det. Cyberpunk 2077 kommer nog aldrig bli komplett tyvärr.

1
Skriv svar