Frågor ang Oculus Quest 2

Medlem
Frågor ang Oculus Quest 2

Hej! Tänkte skaffa mig en Oculus Quest 2 imorgon. (Köpte half life alyx igår)

Jag har hört att man kan köra 100% allting trådlöst och även steamspel, rätta mig om jag har fel
Jag har en bra pc och snabbt/bra router/wifi.. det jag undrar är:

- Någon speciell anledning att välja 256 över 64.
- Är det några speciella tillbehör som bör införskaffas?

Tack

Inaktiv
Medlem
Skrivet av Najkan:

Hej! Tänkte skaffa mig en Oculus Quest 2 imorgon. (Köpte half life alyx igår)

Jag har hört att man kan köra 100% allting trådlöst och även steamspel, rätta mig om jag har fel
Jag har en bra pc och snabbt/bra router/wifi.. det jag undrar är:

- Någon speciell anledning att välja 256 över 64.
- Är det några speciella tillbehör som bör införskaffas?

Tack

Ska du köra mest PC spel finns ingen anledning att ta 256Gb versionen, det är ju för lagring av spel lokalt i headsettet.
Kör ett separat Wifi nät 5Ghz kommer det kännas som linkkabel. (Roblox VR är det enda vi inte fått att funka med Virtual desktop/wifi)


signatur

i7-7800X|Asus Prime X-299|32Gb DDR4|2060FE
Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|Gigabyte 1660 OC
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense 2.5 VM|4 Windows VM|Windows 7 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS3|PS4 |PS5 |Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X

Medlem
Medlem
Skrivet av Najkan:

Hej! Tänkte skaffa mig en Oculus Quest 2 imorgon. (Köpte half life alyx igår)

Jag har hört att man kan köra 100% allting trådlöst och även steamspel, rätta mig om jag har fel
Jag har en bra pc och snabbt/bra router/wifi.. det jag undrar är:

- Någon speciell anledning att välja 256 över 64.
- Är det några speciella tillbehör som bör införskaffas?

Tack

Köp virtual desktop på Quest store för att köra PCVR trådlöst.
Kolla guider på Youtube
Vissa kan vara gamla så alla steg som handlar om developermode och SideQuest kan du hoppa över.

Se till att koppla dator med kabel till routern och spela i närheten av routern, Questen ska helst vara ensam på 5Ghz bandet.

Speciella tillbehör skulle skulle väll vara en Powerbank och ett annat headstrap.
Själv har jag Elite battery strap, den gör att Questen sitter bra med bra komfort.
Sen ett silicon överdrag eller "vrcovers" pu läder ersättningsinterface är också bra.
Man kan bli lite svettig när man spelar och då suger det in och blir blött det som är original.
Måste tvättas emellanåt annars blir det "äckligt".
Silicon eller pu läder varianten kan man lätt torka av ist.
🙂👍


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Grymt, ja en sådan för 1490 tar jag nog också. Ser ut att vara värd sitt pris,

Det är spännande ska shoppa idag och är rätt ledig hela veckan *party*

Medlem
Skrivet av Najkan:

Grymt, ja en sådan för 1490 tar jag nog också. Ser ut att vara värd sitt pris,

Det är spännande ska shoppa idag och är rätt ledig hela veckan *party*

Du har mycket att se fram emot.. speciellt alyx är underbart och skrämmande!

Skribent

Om du är ovan vid VR ska du tänka på att inte "pressa" om du känner dig åksjuk/simulatorsjuk. Bättre att ta en paus eller köra på teleportering istället för fri rörelse med analogspak.

Medlem

100% trådlöst fungerar bra och Half Life Alyx på ultra är rätt galet.

Det känns rätt att hellre köpa spel på steam än på "hjälmen", tror jag fortsätter så. Drar det olika mycket batteri?
Tog Beat saber på hjälmen innan jag hajade allt. Oklart om det nu är svårare att modda detta och få in mer låtar..?

Medlem
Skrivet av Najkan:

100% trådlöst fungerar bra och Half Life Alyx på ultra är rätt galet.

Det känns rätt att hellre köpa spel på steam än på "hjälmen", tror jag fortsätter så. Drar det olika mycket batteri?
Tog Beat saber på hjälmen innan jag hajade allt. Oklart om det nu är svårare att modda detta och få in mer låtar..?

Köper du spel på Steam ist i för i Questen så har du fördelen att spelen fungerar med "alla" VR headset

Men ang Beat saber så gjorde du rätt. Den versionen är bättre att köra native än Steam version med Virtual desktop.
Det kommer du märka när du kommer upp i högre levels
Du kan modda best saber på Quest men du behöver ladda ner BMBF från SideQuest.
https://bsaber.com/oculus-quest-custom-songs/


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Grymt det är ingen stress men låtarna tar ju slut någongång Såg att det fanns en vikingaversion av beat saber som man lär testa senare också!

Medlem
Skrivet av Najkan:

Grymt det är ingen stress men låtarna tar ju slut någongång Såg att det fanns en vikingaversion av beat saber som man lär testa senare också!

Ragnaröck
https://store.steampowered.com/app/1345820/Ragnarock/

Rekommenderas verkligen

Jag har spelat Best saber väldigt mycket och kan säga att Ragnaröck känns som en frisk fläkt
Mycket bra låtar som passar temat bra också.

Till en början hanterar man sina klubbor som klubbor på trummorna men när man blir bättre och på högre nivå så måste man hante
ra klubborna mer som trumpinnar än klubbor

Jag spelar det trådlöst med virtual desktop 👌


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Haha, nice. Jag testade hand physics lab för någon timme sedan, innan det visste jag inte ens att hand-tracking fanns Det fungerar ganska bra. Finns det streaming för vr-film typ netflix? Jag tänker iofs googla det nu direkt men du verkar ha koll!

Medlem
Skrivet av Najkan:

Haha, nice. Jag testade hand physics lab för någon timme sedan, innan det visste jag inte ens att hand-tracking fanns Det fungerar ganska bra. Finns det streaming för vr-film typ netflix? Jag tänker iofs googla det nu direkt men du verkar ha koll!

Populärast är Big screen.
Det fungerar både att se film bara och som "social app" för att se på film tillsammans.

Netflix finns också med den är riktigt dålig och utdaterad.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

1
Skriv svar