Nya Switch "Pro"-rykten: 4K genom Nvidia DLSS, 100 dollar dyrare

Medlem

Vore det inte lite miss ändå att inte köra 1080P i bärbart läge när stationärt kör 4K, jag tänker då att det inte borde vara några problem att slänga på DLSS från 720P till 1080P i så fall.

Och hur ser det ut med utrymme på switch, kommer Pro i så fall behöva mer utrymme för att få plats med 4K?

Jag har lite dålig koll här, men spelar man spel från interna lagringen eller från kassetter på switch, eller finns båda lägena tillgänligt kanske?
Mina fördomar säger att många väljer kassetter på Nintendos system, men det kanske har skiftat till digitalt där med, som övriga system.

Medlem

Kul om det stämmer, har ju haft köpkallingarna på länge nu.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av eld:

Yes, skulle killgissa på att de kommer ha spel med "pro-support" isåfall som stödjer 4k, men äldre spel skulle kunna bli patchade för att stödja detta. Algorithmen måste "tränas" för varja spel.

Man får köpa spelen igen helt enkelt. Mario Kart 8 Deluxe 4K och så vidare. Haha!

Inaktiv
Skrivet av Fearnox:

Vore det inte lite miss ändå att inte köra 1080P i bärbart läge när stationärt kör 4K, jag tänker då att det inte borde vara några problem att slänga på DLSS från 720P till 1080P i så fall.

Och hur ser det ut med utrymme på switch, kommer Pro i så fall behöva mer utrymme för att få plats med 4K?

Jag har lite dålig koll här, men spelar man spel från interna lagringen eller från kassetter på switch, eller finns båda lägena tillgänligt kanske?
Mina fördomar säger att många väljer kassetter på Nintendos system, men det kanske har skiftat till digitalt där med, som övriga system.

Jag tycker att det känns som om de flesta köper spelen digitalt. Framförallt när jag skulle köpa ett SD kort och många sade att man måste köpa ett SD kort väldigt snabbt och helst ett med mycket utrymme eftersom konsolen och kortet fylls snabbt.
Jag som helst köper på kassett märkte inte av detta, tyckte att utrymmet på själva Switchen räckte väldigt länge innan jag behövde köpa ett SD kort.
Så därför känns det som att det är nog många som köper digitalt men jag tror nog att det är många som köper fysiskt med bara att det just då kändes som om de flesta ville ha spelen digitalt när jag diskuterade att köpa ett SD kort.

Men annars så är det inte som på exempelvis Playstation och Xbox nu för tiden att alla spelen installeras direkt till hårddisken, vissa spel gör det mer eller mindre men långt ifrån alla då de flesta spelas från kassetten men man sparar på konsolen.
Däremot så installeras lite minne från varje spel på konsolen så att man ser direkt från huvudmenyn vilka spel man har och om det är ett spel som inte är digitalt så är det en liten kassett uppe i hörnet på bilden.

Medlem
Skrivet av Espresso_Bengt:

Köpte själv "Red & Blue Super Mario Edition" nyligen, 3899 kr på Mediamarkt. Väldigt nöjd!

Förstår inte riktigt poängen med Switch Pro, man spelar inte Switch spel för att få dregla över grafiken, Switch Pro kommer ändå inte i närheten av PS5 och Xbox X. De gamla Switch spelen lär inte bli mycket snyggare på en Pro. Känns som att de har kopierat Sony och MS strategi från förra konsolgeneration med upphottade versioner som släpps efter ett tag. Njaaaa, inte övertygad.

Skrivet av Ruffles:

Det är just mina tankar här också. Vilken kundgrupp är det en Switch Pro ska tilltala? Möjligen skulle det vara för att underlätta portningar från den nya generationens konsoler (standard-Switch får ju kämpa för att klara The Witcher III, till exempel). Jag vet inte.

Jag tror största anledningen till köp för många är att spela Zelda:BotW 2 i 4k. Efter att ha testat BotW i 4k via emulator så kan jag säga att det är en riktigt trevlig upplevelse, att tänka sig det utan krångel i en tv-soffa är mycket tilltalande. Samma gäller ju andra större titlar som är grafiskt imponerande.

Sen ska vi inte glömma att early adopters köpte Switch 2017, det är 4 år sedan nu. Precis som att folk köpte PS4 Pro eller One X så tror jag att många skulle köpa Switch Pro, om än såklart inte i samma utsträckning som den vanliga modellen.

Skrivet av Ruffles:

Kul att höra! Jag skulle tro att det blir den jag köper till slut. Har redan köpt en Pro Controller så jag är laddad.

Det är just mina tankar här också. Vilken kundgrupp är det en Switch Pro ska tilltala? Möjligen skulle det vara för att underlätta portningar från den nya generationens konsoler (standard-Switch får ju kämpa för att klara The Witcher III, till exempel). Jag vet inte.

Skrivet av Kamikazeb:

Jag tror största anledningen till köp för många är att spela Zelda:BotW 2 i 4k. Efter att ha testat BotW i 4k via emulator så kan jag säga att det är en riktigt trevlig upplevelse, att tänka sig det utan krångel i en tv-soffa är mycket tilltalande. Samma gäller ju andra större titlar som är grafiskt imponerande.

Sen ska vi inte glömma att early adopters köpte Switch 2017, det är 4 år sedan nu. Precis som att folk köpte PS4 Pro eller One X så tror jag att många skulle köpa Switch Pro, om än såklart inte i samma utsträckning som den vanliga modellen.

Witcher 3 portning eller Botw 2, det kan vara möjliga anledningar. Det som skiljer Nintendo från MS och Sony kan jag tycka är att de gör korkade affärsbeslut ibland. Som att sluta sälja NES/SNES classic trots att det sålde som smör (i solsken). Samt att de kommer sluta sälja Super Mario Allstars 3D 31 mars. Sånt gör att man undrar hur de tänker ibland.

eld
Medlem
Skrivet av boneless:

Man får köpa spelen igen helt enkelt. Mario Kart 8 Deluxe 4K och så vidare. Haha!

Om du hinner köpa dom innan de tar slut på e-shoppen!

Frilansare

Är det nu jag köper en Swich till barnen, som de sedan snabbt kommer att överge till förmån för PS5 och Series X? Kanske! Men borde funka som Landet-device...

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Joakim Bennet:

Är det nu jag köper en Swich till barnen, som de sedan snabbt kommer att överge till förmån för PS5 och Series X? Kanske! Men borde funka som Landet-device...

Eller "ha något att göra i baksätet"-device. Men barn har väl mobiler i dag, å andra sidan.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av krislevin:

är det bara Switch man kan spela Breath of the Wild på? Den blir ju fortfarande billigare än PS och Xbox.

Skrivet av Ruffles:

Köpte en beg Wii U bara för att kunna spela Breath of the Wild, Mario Kart, Mario 3D World och new Super Mario bros. Tycker Switch spelen är lite väl dyra, Wii spel att man få rätt billigt begagnade.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Lauchen:

Köpte en beg Wii U bara för att kunna spela Breath of the Wild, Mario Kart, Mario 3D World och new Super Mario bros. Tycker Switch spelen är lite väl dyra, Wii spel att man få rätt billigt begagnade.

Jag köpte en begagnad Wii U för två år sedan. Mest för att spela en handfull spel, däribland Breath of the Wild och Super Mario 3D World. Det slutade med att jag köpte runt 30st. Många av spelen jag är intresserad av till Switch har jag redan till Wii U... :-/


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Nintendo skulle nog behöva köra DLSS även i 1080p så kan de trycka in många tyngre titlar (tex många bilspel).

Medlem

Meh, jag klarar mig i nuläget. Det får väl bli en om min nuvarande switch plötsligt slutar fungera. New 3DS hade iaf bättre 3D-teknik än originalet men om främsta skillnaden i nya switch är 4k och snäppet större skärm så sparar jag hellre pengarna.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Espresso_Bengt:

Witcher 3 portning eller Botw 2, det kan vara möjliga anledningar. Det som skiljer Nintendo från MS och Sony kan jag tycka är att de gör korkade affärsbeslut ibland. Som att sluta sälja NES/SNES classic trots att det sålde som smör (i solsken). Samt att de kommer sluta sälja Super Mario Allstars 3D 31 mars. Sånt gör att man undrar hur de tänker ibland.

Ja, vad innebär det, egentligen? Att de kommer dra tillbaka alla fysiska kopior från återförsäljarna?


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Inaktiv
Skrivet av Ruffles:

Ja, vad innebär det, egentligen? Att de kommer dra tillbaka alla fysiska kopior från återförsäljarna?

De slutar sälja det digitalt 31 mars och återförsäljarna kan inte beställa hem fler kopior av spelet och måste sälja slut på de som de har.
Det är så jag har fattat det i alla fall.

Men det med att sluta sälja något som är ett vinnande koncept kan inte jag heller begripa. Det hade ju varit bättre att utveckla den idén med mini konsolerna istället. Lägga till så att man kan ha trådlösa handkontroller eller att ge Virtual Console nytt liv genom att tillåta att man köper och laddar ner fler spel till sina mini konsoler.

Nu betyder det ju inte att Nintendo aldrig kommer återuppta det med mini konsoler (vi fick ju Game & Watch senast) men det kommer nog tyvärr alltid vara under en kort period.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av anon_326145:

De slutar sälja det digitalt 31 mars och återförsäljarna kan inte beställa hem fler kopior av spelet och måste sälja slut på de som de har.
Det är så jag har fattat det i alla fall.

Men det med att sluta sälja något som är ett vinnande koncept kan inte jag heller begripa. Det hade ju varit bättre att utveckla den idén med mini konsolerna istället. Lägga till så att man kan ha trådlösa handkontroller eller att ge Virtual Console nytt liv genom att tillåta att man köper och laddar ner fler spel till sina mini konsoler.

Nu betyder det ju inte att Nintendo aldrig kommer återuppta det med mini konsoler (vi fick ju Game & Watch senast) men det kommer nog tyvärr alltid vara under en kort period.

Ah, det låter troligare. Då behöver jag inte skynda ut och köpa det just nu i alla fall. Får hålla koll så att det inte säljer helt slut bara.

Nä, visst är det obegripligt. Men Nintendo är inte alltid lätta att förstå sig på.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Inaktiv
Skrivet av Ruffles:

Ah, det låter troligare. Då behöver jag inte skynda ut och köpa det just nu i alla fall. Får hålla koll så att det inte säljer helt slut bara.

Nä, visst är det obegripligt. Men Nintendo är inte alltid lätta att förstå sig på.

Såg även den här videon idag som gjorde mig förvånad:

Digitalt koder för Super Mario 3D All Stars som inte har använts efter 31 mars kommer fortfarande fungera.

Så det finns chans att få tag på spelet efter 31 mars bara att möjligheterna är väldigt begränsade.

* Begagnat,

* i butik om de inte har sålt slut på spelen som de har inne

* eller om man lyckas få tag på en oanvänd kod för spelet.

Medlem
Skrivet av Lauchen:

Köpte en beg Wii U bara för att kunna spela Breath of the Wild, Mario Kart, Mario 3D World och new Super Mario bros. Tycker Switch spelen är lite väl dyra, Wii spel att man få rätt billigt begagnade.

Ar lite sugen pa att gora samma sak.


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem
Skrivet av Nelfie:

Du kan emulera det till PC, där finns tutorials på youtube

Shit vad coolt


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

12
Skriv svar