Hur stora är spelvärldarna i jämförelse med varandra? Video reder ut!

Robot
Hur stora är spelvärldarna i jämförelse med varandra? Video reder ut!

Hur står sig miljöerna i bland annat Red Dead 2, Assassin's Creed: Valhalla och Ghost of Tsushima mot varandra?

#open-world


Medlem

Såna här videos har man sett ett antal ggr.
Kanske är samma video som "uppdateras" när ett nytt stort spel släpps

Minecraft är väll störst fortfarande.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Molotov:

Såna här videos har man sett ett antal ggr.
Kanske är samma video som "uppdateras" när ett nytt stort spel släpps

Minecraft är väll störst fortfarande.

Jo, inte sett någon som zoomar ut till världsnivå ändå. Och inget är väl större än MS Flight Sim?


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jo, inte sett någon som zoomar ut till världsnivå ändå. Och inget är väl större än MS Flight Sim?

Star Citizen


signatur

"All those moments will be lost in time... like tears in rain. Time... to die." - Roy Batty

Medlem

Är inte No mans sky oändligt?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jo, inte sett någon som zoomar ut till världsnivå ändå. Och inget är väl större än MS Flight Sim?

Jo det finns flertalet videos som zoomar förbi flight simulator, Minecraft har man räknat ut tror det var ca 4st "jorden" som går att röra sig på iaf, sen försvinner block och man kan falla genom kartan.

Men No mans sky är störst så hade fel:)


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skribent

Det finns givetvis otaliga världar som är otroligt mycket större (Star Citizen, No Man's Sky etc.), men när det begav sig så kändes världen i GTA: San Andreas helt enorm. Det är bara så här i efterhand som man insett att den faktiskt inte var sådär gigantisk som man upplevde den.

Quake-konnässsör

Hade för mig att minecraft, den maximala världen var rätt stor? Inte för att man någonsin kommer uppleva hela den kartan, eller att hårddisken orkar spara all data

Upplever ändå att Witcher 3, då ihop med expansionerna, har kanske haft den mest meningsfulla open world upplevelsen.

Kingdom Come ligger inte långt efter, men aspekten på verklighet i det spelet är tråkigare än Witcher

Medlem
Skrivet av Roy Batty:

Star Citizen

Eller Elite: Dangerous?


signatur

/MJ

Medlem

Jag ifrågasätter starkt att dessa siffror stämmer. Vi kan t.ex. ta Cyberpunk 2077. i det spelet är det ganska lätt att kolla hur stor ytan max kan vara. Detta i och med att man kan sätta ut markörer på vilken väg som helst och sedan se hur långt det är dit fågelvägen. Om man gör detta ser man att att kartan är drygt 11 km från norr till söder och 8 km från öst till väst. Detta ger ca 90 km². All denna yta är dessutom inte möjlig att vistas på. Stora delar av The Badlands är inte spelbara. Jag skulle gissa att vi då får ner ytan till ca 50 km². Några 225 km² som de påstår i videon är bara fantasier.

I en tidigare video så påstår de att The Witcher 3 är 135 km² stort. I detta spel är det ännu enklare att räkna ut arean i och med att alla kartor är helt fyrkantiga. Genom att ställa sig i alla kartors sydvästra hörn och mäta avstånd norrut och österut med en markör på kartan så får man en sammanlagd yta på ca 55 km².

Jag skulle m.a.o. ta alla siffror i videon med en stor näve salt. De verkar antingen ha haft en väldigt dålig mätmetod, vara riktigt usla på multiplikation eller helt enkelt dragit siffrorna ur röven.

Medlem

Tyvärr så är som sagt interaktiviteten oftast lägre ju större världen blir.
Hoppas att bättre verktyg, snabbare lagringsenheter(laddar in mer variation snabbare) och högre prestanda(mer saker kan hända/processas samtidigt, både globalt och lokalt) kommer förbättra detta avsevärt framöver.

Spännande utveckling vi har framför oss, speciellt när spel skrivs för de nya konsolerna.
Är väldigt glad över att Series S i alla fall fick en stark processor och snabb lagringsenhet.

Medlem
Skrivet av mats:

Eller Elite Dangerous?

Precis, kan inte finnas något spel som kan mäta sig med Elite: Dangerous.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Storleken har ingen betydelse om man faktiskt inte fyller den med vettigt innehåll. 😉

Men No mans sky som vissa skriver är väl ändå hyffsat stort där det finns x antal miljarder planeter att utforska.

Medlem
Skrivet av Popski:

Jag ifrågasätter starkt att dessa siffror stämmer. Vi kan t.ex. ta Cyberpunk 2077. i det spelet är det ganska lätt att kolla hur stor ytan max kan vara. Detta i och med att man kan sätta ut markörer på vilken väg som helst och sedan se hur långt det är dit fågelvägen. Om man gör detta ser man att att kartan är drygt 11 km från norr till söder och 8 km från öst till väst. Detta ger ca 90 km². All denna yta är dessutom inte möjlig att vistas på. Stora delar av The Badlands är inte spelbara. Jag skulle gissa att vi då får ner ytan till ca 50 km². Några 225 km² som de påstår i videon är bara fantasier.

I en tidigare video så påstår de att The Witcher 3 är 135 km² stort. I detta spel är det ännu enklare att räkna ut arean i och med att alla kartor är helt fyrkantiga. Genom att ställa sig i alla kartors sydvästra hörn och mäta avstånd norrut och österut med en markör på kartan så får man en sammanlagd yta på ca 55 km².

Jag skulle m.a.o. ta alla siffror i videon med en stor näve salt. De verkar antingen ha haft en väldigt dålig mätmetod, vara riktigt usla på multiplikation eler helt enkelt dragit siffrorna ur röven.

Jag håller med om att det är lite clickbait i dessa "kartvideos" folk gillar att se sitt favoritspel där. Dessutom var det inte ens möjligt att göra videos som dessa för två decennier sedan OCH om ~5-10 år är det väl helt passé, då alla spel är "oändliga".


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Molotov:

Jo det finns flertalet videos som zoomar förbi flight simulator, Minecraft har man räknat ut tror det var ca 4st "jorden" som går att röra sig på iaf, sen försvinner block och man kan falla genom kartan.

Men No mans sky är störst så hade fel:)

Åfan. Minns att det snackades om ett jordstort Minecraft i början men att det slopades på grund av svårt tekniskt.


signatur
Medlem

Jag upplever spel där man inte rör sig så satans fort är stora, tex Gothic 3.


signatur

I drank what?

Medlem

Sist jag såg en sammanställning för olika spela kartstorlekar så var det nån som länkade några som testat kartstorlekar kontra olika saker i spelet.
Mest intressant var när de jämförde hur fort man rör sig som karaktär mot kartstorleken.
Dom hade flyttat sig en känd eller noga uträknad distans, mätt tiden och räknat ut hur fort man hade rört sig. Det som de hade kommit fram till var att i alla spel som skyter med stora kartor så rör sig karaktären väldigt fort, oftast 3-5ggr så fort en människa kan i liknande förhållanden. Men i nåt fall räknade de ut att man sprinta i en bra bit över löjliga 200km/h. I sådana fall tycker jag att kartstorleken uträknad i kvadratkm inte längre blir lika relevant.

I annat exempel jag minns så hade de den kartstorlek som spelet visade, i ett spel som vid sin tid skröt över hur stor kartan var. Men när de räknade ur hur stor en karaktär var i förhållande till ett hus som syntes på kartan, ganska enkel matte, så visade sig det att karaktären borde vara 20 meter lång typ, förutsatt att den givna kartstorleken stämde. Då undrar man om den givna kartstorleken egentligen är riktig eller om de bara utgick ifrån något koordinatsystem som var givet i spelmotorn..

Ska försöka hitta artikeln igen när jag kommer hem, det var intressant läsning.

Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Storleken har ingen betydelse om man faktiskt inte fyller den med vettigt innehåll. 😉

Men No mans sky som vissa skriver är väl ändå hyffsat stort där det finns x antal miljarder planeter att utforska.

Känns inte som No mans sky är så fruktansvärt stort egentligen? Kunde man fritt bara flyga åt ett håll och utforska alla planeter som är tillgängliga hade det ju varit en sak. Man måste väl warpa sig till ett nytt solsystem för att kunna utforska nya planeter? Vilket för mig blir som att ladda en ny bana/värld. Nu kanske inte det spelar roll när man mäter storlek iof. Vad vet jag.

Medlem

I och för sig en tid sedan jag spelade sist men EVE-Online har en enorm spelvärld.

ELF
Medlem

StaraCitizen. Men måste erkänna att jag inte tänkte på det först.
Annars så känns Arma2/Dayz stort när man spatserar eller till och med med bil då man oftast tar någon avfart för att se vad som finns.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av ompalompa:

Sist jag såg en sammanställning för olika spela kartstorlekar så var det nån som länkade några som testat kartstorlekar kontra olika saker i spelet.
Mest intressant var när de jämförde hur fort man rör sig som karaktär mot kartstorleken.
Dom hade flyttat sig en känd eller noga uträknad distans, mätt tiden och räknat ut hur fort man hade rört sig. Det som de hade kommit fram till var att i alla spel som skyter med stora kartor så rör sig karaktären väldigt fort, oftast 3-5ggr så fort en människa kan i liknande förhållanden. Men i nåt fall räknade de ut att man sprinta i en bra bit över löjliga 200km/h. I sådana fall tycker jag att kartstorleken uträknad i kvadratkm inte längre blir lika relevant.

I annat exempel jag minns så hade de den kartstorlek som spelet visade, i ett spel som vid sin tid skröt över hur stor kartan var. Men när de räknade ur hur stor en karaktär var i förhållande till ett hus som syntes på kartan, ganska enkel matte, så visade sig det att karaktären borde vara 20 meter lång typ, förutsatt att den givna kartstorleken stämde. Då undrar man om den givna kartstorleken egentligen är riktig eller om de bara utgick ifrån något koordinatsystem som var givet i spelmotorn..

Ska försöka hitta artikeln igen när jag kommer hem, det var intressant läsning.

Ja, jag har sett flera sidor på internet som använder en väldigt krånlig, och dålig, metod för att mäta avstånd i spel. Om man inte har lika enkla metoder som i The Witcher 3/Cyberpunk 2077 så kan man nästan alltid använda sig av inbyggd statistik för hur långt spelfiguren rört sig. Det är bara att ta bilen/gå längs en rak sträcka och sedan se hur långt gubben har färdats och sedan jämföra hur lång denna sträcka är jämfört med hela kartan. Istället så håller en del på med att mäta hus och sedan uppskatta hur lång husväggen är genom ren gissning.

Är personligen less på spel som gör för stora kartor och skryter med hur stora dom är. Blir ofta bara träligt.

Tacka vet jag en lagom stor värld.

Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Storleken har ingen betydelse om man faktiskt inte fyller den med vettigt innehåll. 😉

Precis... samt hur snabbt man kan förflytta sig.
Jag tycker t.ex AC: Odyssey känns gigantiskt men så finns det grejer att göra överallt med.

Medlem

Intressant hur en del folk här ovanför inte förstår skillnaden med totalt slumpgenererade världar (Minecraft, No Man's Sky) och världar som designats för hand (The Witcher 3, RDR2, GTAV) efter en milt genererad bas.

Medlem

Som andra sagt så borde väl star citizen och elit dangerous ligga i topp med flera miljoner km bana. Sen kan man ju uppfatta en stor bana som liten om man tex åker omkring hela tiden i ett rymdskepp ala eve online, men om vi då tar star citizen som exempel där du kan ta dej utanför rymdskeppet i rymden för att ta sedan ta dej in i ett annat skepp som ligger jämte så öppnar det definitivt upp ögonen på en hurpass stor världen verkligen är. Saken görs givetvis inte mindre då man också kan flyga ner på planeter i realtid utan laddningstider och utan quantum travel vilket tar flera minuter, men det går och det är väl det som gör solsystemet så stort.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

World War II Online eller Battleground Europe

Det är ett ganska stort spel, här är ett utdrag från wikipedia

"World War II Online is set in 1940–1944 World War II Europe. It is a virtual battlefield, a combined arms war simulation. A player can command or crew a variety of accurately modeled aircraft, armored fighting vehicles, anti-tank guns, anti-aircraft artillery, and three naval vessels, or fight as a foot-soldier with a variety of infantry weapons. The game is played in real time alongside or against other players as German, American, British and French forces in a persistent world. Command structures and missions provide strategic and tactical layers while ranks provide a RPG layer by demonstrating leadership roles. It uses a
½ scale map of Western Europe with 52,000 km2 (20,077 sq mi) of accurate terrain (800 m resolution satellite data). "

Medlem

Söldner: Secret Wars, säger jag bara.😁

6500 x 3500 km (4062 x 2187 miles)

Ganska stort iallafall.

Medlem

Vill bara tillägga att Ghost of tsushima är tillräckligt stort för min smak....

Inaktiv
Skrivet av SID 6.7:

Precis, kan inte finnas något spel som kan mäta sig med Elite: Dangerous.

Well Elite 2, en enda disket ala 720kb. Kaan nog mäta sig. 🙂

Skribent
Skrivet av anon_326185:

Well Elite 2, en enda disket ala 720kb. Kaan nog mäta sig. 🙂

Alltså även om det är skillnad på rymden och landmassa. Elite 2 är fan imponerande, menar vad tar spelen upp idag? 100 gig? Här har vi ett helt universum på under 1 mb? Det är fan rätt insane ändå i perspektiv.

Annars är ju Daggerfall imponerande, stort som fan var det!


signatur

"Writer and Fighter"

12
Skriv svar