Hur stora är spelvärldarna i jämförelse med varandra? Video reder ut!

Medlem
Skrivet av Bålbrand:

Intressant hur en del folk här ovanför inte förstår skillnaden med totalt slumpgenererade världar (Minecraft, No Man's Sky) och världar som designats för hand (The Witcher 3, RDR2, GTAV) efter en milt genererad bas.

Exakt, tycker en sådan här lista bara är intressant för spel med landmassor och som inte är autogenererade.

Hur svårt är det att skapa en autogenerad värld som slår alla dessa spel? Antagligen en dags arbete, om man vill ha någon form av interaktion i spelet.


signatur

IDKFA

Avstängd

Vilken missvisande och poänglös video. Sånt som flight simulator och generated som daggerfalls hör ju inte dit. Dessutom missar man de största och mest kända titlarna och hade nästan bara med Ubisoft.

För övrigt rätt säker på att Jc3 kartan är större än Jc4.

0/10

Inaktiv
Skrivet av mrFluffy:

Exakt, tycker en sådan här lista bara är intressant för spel med landmassor och som inte är autogenererade.

Hur svårt är det att skapa en autogenerad värld som slår alla dessa spel? Antagligen en dags arbete, om man vill ha någon form av interaktion i spelet.

Tror iofs Notch fnyser rätt hårt åt att minecraftvärldsgeneratorn skulle vara något du klämde ur dig på en dag. 😄

Medlem

Jag saknar Arma 3 Battle Royal på Altis så mycket att det gör ont

Medlem
Skrivet av anon_326185:

Tror iofs Notch fnyser rätt hårt åt att minecraftvärldsgeneratorn skulle vara något du klämde ur dig på en dag. 😄

Notch är/var inte en bra programmerare (riktigt dålig faktiskt), det som sålde var hans idé inte någon storslagen grafikmotor eller kodbas.

Det jag menade var att det inte alls är svårt att skapa en random world generator på en dag och sätta in någon form av interaktion med världen för att få kalla det ett spel. Du kan ju göra detta i Unity eller liknande utan att skriva en rad kod (och världen kommer förmodligen vara mer stabil än vad Notch Javaspagettikod var).


signatur

IDKFA

Inaktiv
Skrivet av mrFluffy:

Notch är/var inte en bra programmerare (riktigt dålig faktiskt), det som sålde var hans idé inte någon storslagen grafikmotor eller kodbas.

Det jag menade var att det inte alls är svårt att skapa en random world generator på en dag och sätta in någon form av interaktion med världen för att få kalla det ett spel. Du kan ju göra detta i Unity eller liknande utan att skriva en rad kod (och världen kommer förmodligen vara mer stabil än vad Notch Javaspagettikod var).

Hmm jag är själv javautvecklare och har klämt ur mig ett par spel och jag vet inte om jag håller med. Visst det finns massor med spejsiga klick och pekfunktioner i gamemakingvertyg men steget därifrån till något som funkar att spela och som dessutom är kul är ganska långt.

Hurvida Notch är duktig eller ej låter jag vara osagt. Men om man innan minecraft klämt ur sig en femtiotal spel och dessutom jobbat på King och få kladda på guldägget candy crush. Ja då är det tveksamt om man är helt värdekass.

12
Skriv svar