CD Projekt stöper om företaget ordentligt - Stora förändringar väntar

Medlem
Skrivet av deezel:

Ska du göra den jämförelsen så får du nog göra det vid samma tidpunkter. Jag själv hade inte några problem med Witcher 3 vid release, men nog var det många som hade det. Det tog ett bra tag innan Witcher 3 blev vad det är idag. För jag antar du inte syftar på The Witcher 1 ^^ Det var inte heller kalas vid release

Förstår inte riktigt varför folk ska komma med försvaret "Witcher 3 var inte heller perfekt vid release". Visst, det hade väl en del buggar men det var ju inte så att stora features som utlovats saknades när spelet släpptes. Sen var Witcher 3 absolut ingen katastrof och dom kunde ganska snabbt börja släppa gratis DLC, något som Cyberpunk-spelarna verkar få vänta på ett tag för dom har fullt upp med att få spelet att fungera som det ska.

Medlem
Skrivet av Jaxalot:

Smells like ubisoft spirits.


signatur

I drank what?

Pansarknekt

Det är bra dom tar itu med saker men det är såklart PR eftersom det kommer ut på detta viset. Själv väntar jag på nya spel som den enda valuta som kan ändra min inställning mot CDPR.

Jag tycker Witcher 3 är epic och trots det jag skriver så tycker jag Cyberpunk var bitvis amazing men främst ur det estetiska och storyn. I grunden var det en buggig mess som inte ens innehöll 25% av det som man sagt i flera år före release samt att dom vilseledde alla för att maxa profit och preorders. Jag ångrar att jag förbeställde och jag skulle aldrig kunna recensera det spelet för det går basically inte avväga vart gränsen går mellan hjärna och hjärta i detta fallet. För mig då.


signatur

Ooooh the drama!

Medlem
Skrivet av Molotov:

Var väll inget fel på Cyberpunk?
5/5 och årets spel bland läsarna

Själv bedömmer jag nog spelet som ett 2 eller 3/5 och absolut inte i närheten av vad The Witcher var.

Många av dom, däribland även jag tyckte nog så i början. Tyvärr ganska kort tid in i spelet fatta man så extremt livlöst och tråkigt det är. Dom kan patcha sig röda i ansiktet, fixas inte innehållet till är det inget som lockar tillbaka mig iaf.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem
Skrivet av deftune:

Det är bra dom tar itu med saker men det är såklart PR eftersom det kommer ut på detta viset.

Det är definitionen vad PR står för. Public relation.

Medlem

Och vad har vi lärt oss återigen? Förboka aldrig!

Medlem
Skrivet av jehuty:

Det är definitionen vad PR står för. Public relation.

Precis!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Ibland behövs det en rejäl motgång för att man ska fatta att något är galet och börja förändra. Ubisoft var ju med om något liknande i samband med släppet av Breakpoint (och andra spel dessförinnan, men Breakpoint blev brytpunkten*) och ändrade sin strategi därefter.

* pun very much intended

Gäller inte bara för företag. :X

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Brutulv:

Gäller inte bara för företag. :X

Nej precis, det var därför jag skrev i så svepande ordalag.

Medlem
Skrivet av zevile:

Mindre snack, mera verkstad. Det är det CDPR måste göra för att vinna tillbaks sin fanbase. Som det här med W3 Next Gen update. Varför annonserar dom att det kommer släppas i andra delen av 2021?? Är inte det väldigt dumt när dom inte ens kan hålla sina patcher inom lovad releasetid? Meddela istället när produkten i sin helhet är klar - Nu släpps det om 1 månad eller 2 veckor whatever.

Måste skapa hype!! Såg väl ju bra cyberpunk sålde

Medlem
Skrivet av Snabeltorsk:

Många av dom, däribland även jag tyckte nog så i början. Tyvärr ganska kort tid in i spelet fatta man så extremt livlöst och tråkigt det är. Dom kan patcha sig röda i ansiktet, fixas inte innehållet till är det inget som lockar tillbaka mig iaf.

Ja, jag tyckte spelet började bra osv men jag tyckte inte det höll hela vägen, var som enformigt på nå sätt och innehållslöst.
Det som var bra var själva story osv men på nått sätt höll inte känslan för spelet hela vägen.
Gameplay blev tråkigt, kanske valet att göra det till ett action rpg i FPS som bidrar till det.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av baxtex:

Och vad har vi lärt oss återigen? Förboka aldrig!

Jaså? Vad har förbokning med det här och göra? Majoriteten av recensionerna hyllade CP2077 till skyarna och fick enstaka minus som "enstaka buggar". Om ingen köper spelet, vem kan då säga om spelet är bra eller inte?

Det som fick mig att avstå från att förboka/köpa spelet vid launch var att jag blev skeptisk när så lite utav spelet visades. Man visade samma scener om och om igen i olika trailers med olika namn, men de visade samma scener. Sen också (och tackar för det) när ingen fick möjlighet att recensera konsol-versionen, och de fick inte använda sig utav sina egna bilder eller videoklipp för recensionen.

Men många baserar sina köp på enbart betyg (i rädsla om att bli spoilad), och då kan ju ingen klandra dem då spelet fick för höga recensioner i jämförelse hur spelet lanserades och vad som hade lovats.

Medlem

Mycket gnäll här eller?
Själv så är jag mycket imponerad av transparensen. Det är väl inte alla företag som utåt beskriver såhär ingående hur de planerar att förändra strukturen och fokus i företaget?
Dessutom visar det på att de verkligen inser att förändring måste ske.

Medlem

Det här pressmeddelandet säger ju mer om varför cyberpunk blev som det blev än alla annan info som släppts.

Låter tyvärr som gamla vanliga från en ledning utan verklighetsförankring.

Först sätter man omöjliga mål och krav på sina anställda som försöker så gott dom kan eftersom dom är dedikerade till 150%.

Efter misslyckande att leverera måste ledningen visa handlingskraft utåt genom omstrukturering (oftast i samband med externa konsulter) av arbetsmetoder och organisation.
Det är ytterligare en känga till dom anställda som måste sitta igenom pp presentationer om hur dom kan arbeta "bättre och smartare".

Normalt skapar det här en blödande företagskultur där dom som inte redan lämnat / jobbar på att lämna har noll motivation kvar.
Tror tyvärr företaget kommer blöda talanger ett bra tag framöver.

Jag kan såklart ha fel men efter många jobb på större företag låter situationen väldigt bekant.

Kanske ska passa på att köpa in sig på ett par aktierna ändå nu när dom står så lågt.

Medlem
Skrivet av Whisp:

Mycket gnäll här eller?
Själv så är jag mycket imponerad av transparensen. Det är väl inte alla företag som utåt beskriver såhär ingående hur de planerar att förändra strukturen och fokus i företaget?
Dessutom visar det på att de verkligen inser att förändring måste ske.

Fast i det här fallet så är det ett tvång mer eller mindre för dem att göra en detaljerad video/announcement om deras rekonstruktion.
CDPR livnär sig för det mesta på att folk köper spel, inte på MTX eller Paid DLC (förutom Gwent som jag tror har MTX), och nu när deras image totalsågas/sågades världen över så kommer det påverka deras framtida försäljningar, kommer påverka hur lätt/svårt det kommer vara att få investerare samt kunna anställa personal med bra kompetens.
Om t.ex. EA hade tabbat sig lika mycket som CDPR förra året så kan de ändå vara relativt lugna i båten då de har flera inkomstkällor i deras spel (DLC, MTX m.m.)

Många hyllar (eller hyllade) CDPR just pga de inte har MTX i deras spel, men där kommer också problemet att pengaflödet är väldigt begränsat, och då gäller det att man släpper populära spel som säljs. Nu får man hoppas att pengaflödet räcker under hela CP2077s livslängd samt under perioden det tar dem att göra ett nytt spel, samt hoppas att det nya spelet är tillräckligt bra för att återuppliva deras image ordentligt (och inte det här 'all talk no action' som pågår just nu).

Medlem

Jag förstod inte denna meningen i artikeln: "Vi vet att de inte är klara med Witcher-böckerna..."
Witcherspelen tar vid efter Sapkowskis sista bok om Geralt. Spel 1 och 2 använder vissa bitar från de två första novellsamlingarna, men inget av spelen bygger sin story på böckerna.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Vem vet? Jag försöker inte timea marknaden (allt för mycket iaf), men om deras omorganisation fungerar, samt att det börjar dyka upp positiva nyheter kring företaget, samt om de har en teaser för nytt kommande spel (speciellt Witcher) så skulle jag inte vara förvånad om värdet på aktierna kommer gå upp igen (förutsatt att de har budgett. Har de inte budgett för nästa spel och får inga investerare så finns det en risk för nyemission... Hence varför man ska inte försöka timea marknaden då man vet inte hur framtiden ser ut )

Är lite sugen på att köpa lite fler aktier. Hade hoppats dom skulle göra något GTA liknade med Cyberpunk. Men tänker att spelet ändå sålt bra och förhoppningsvis blir expansionerna bra. Värderingen är hög och lika så risken känns det som. Mycket förväntningar som måste infrias. Men deras trackrecord är ändå ganska bra när det gäller patchning av spel. Man kan hoppas att dom har en Witcher 1 remake i rockärmen eller så.

Medlem

Tills dom är stolta ? Trodde det inte var några fel på spelet ? "jag har inte stött på något"
Aja, det är väl bra att dom har kommit förbi förnekelse stadiet. För mig ligger spelet på is tills något riktigt stort händer, en overhaul av samtliga system tex.

12
Skriv svar