Slutet har kommit! En blogg om Super Mario 35 år

Kontot avslutas
Slutet har kommit! En blogg om Super Mario 35 år

Vi väntade och väntade på att Nintendo skulle avslöja något nytt förra året. Det handlade till stor del om hur de hade tänkt fira Super Mario serien som fyllde 35 år.
Men till slut i september 2020 så fick vi äntligen se en mini Nintendo Direct, under ett år som inte hade en enda vanlig Nintendo Direct.
Denna mini Nintendo Direct var tillägnad Super Mario serien och vi fick veta om vad som skulle komma, som exempelvis ett Mario Kart där man styr en radiostyrd bil i sitt eget vardagsrum eller att Super Mario 3D World var på väg till Switch.
Men mitt i allt så fanns det flera saker som var begränsat fram till den 31 mars 2021, och här är vi idag.

Game & Watch: Super Mario Bros 35th anniversery edition var väl inte så konstigt att de valde att det skulle vara ett begränsat antal som gjordes. Se bara på de tidigare mini konsolerna.

De gjorde även ett helt online baserat spel som man fick spela om man har Switch Online. Detta spelet heter Super Mario Bros 35 och det går ut på att man ska spela ett slumpmässigt utvalda banor från Super Mario Bros tillsammans med 34 andra spelare. Besegrar man en fiende så skickas denna fiende till någon annan spelare, något som kan resultera i att man får väldigt många fiender på sin bana.
Ett kul spel men som med allt annat som är online så kommer det tillslut sluta fungera, synd bara att Nintendo valde att det redan skulle vara nu idag, endast runt sex månader från att det släpptes.

Det som förvånade flest personer var att Nintendo släppte ett spel, både fysiskt och digitalt som också slutar att säljas idag på Nintendo e-shop, och när spelet är slut i butik, då är det helt slut.
Detta är Super Mario 3D All-Stars, 3 stycken Super Mario spel i 3D.
Super Mario 64, Super Mario Sunshine och Super Mario Galaxy.
Nintendo fixade inte till spelen så där jättemycket, bättre kontroll till Super Mario Galaxy så att man skulle kunna spela det både bärbart och stationärt, sen tycker jag själv att kontrollen för Super Mario Sunshine också hade blivit bättre.
Men något som man inte förstod var varför Super Mario Sunshine inte stödde Gamecube handkontroller eftersom spelet släpptes till Gamecube från början. Detta tog dock Nintendo åt sig och vi fick senare en uppdatering som gjorde så att man kunde spela Super Mario Sunshine med en Gamecube handkontroll om man ville som i början av 00-talet.

Så om man vill spela några av dessa spelen så får man passa på, några kommer kanske bli svårare att få tag på medan Super Mario Bros 35 kommer sluta fungera helt.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Måste nog säga att jag är mest ledsen för att Super Mario 35 försvinner. Har haft sanslöst kul med det spelet (vilket väl mest beror på att jag upptäckte att "I´m pretty good at this shit").

Skulle älska om de gjorde ett "riktigt" spel, med fler banor från andra Mario-spel och en mer ordentlig Leaderboard. Helt omöjligt är det ju inte, men som vanligt med Nintendo så är allting inte logiskt.

Kontot avslutas
Skrivet av Gubbgamern:

Måste nog säga att jag är mest ledsen för att Super Mario 35 försvinner. Har haft sanslöst kul med det spelet (vilket väl mest beror på att jag upptäckte att "I´m pretty good at this shit").

Skulle älska om de gjorde ett "riktigt" spel, med fler banor från andra Mario-spel och en mer ordentlig Leaderboard. Helt omöjligt är det ju inte, men som vanligt med Nintendo så är allting inte logiskt.

Jag spelade Super Mario Bros 35 för bara några timmar sedan, ville passa på innan det försvinner och det är som du säger väldigt roligt. Framförallt när det blir en hel del andra banor och inte bara första och andra banan från värld 1. Men denna gången blev det mycket från ett flertal olika världar och det var kul.

Det skulle vara väldigt kul om de gjorde något sådant men troligtvis kommer kommer detta bara vara ett minne blott imorgon och vill man se det igen får man antingen se det på Youtube eller om man själv har något inspelat.
Men det var kul att få spela det under de här månaderna.


signatur

ゼルダの城

Kontot avslutas

Direkt efter att jag svarade här så kom jag på en sak, Super Mario Maker till Wii U fungerade också för sista gången över internet igår.
Så jag skyndade mig upp och laddade ner två gamla banor som min dotter gjorde när hon var typ 3 år som fortfarande fanns kvar online.
De banorna försvann från vår Wii U när jag var tvungen att formatera den så jag kände att jag ville passa på att ta ner de, även om det inte kommer finnas för evigt så kanske de banorna kan få finnas kvar i några år till nu när jag tog och laddade ner de.


signatur

ゼルダの城

Kontot avslutas

Kom på ett till spel som kom till Switch i december och såldes på e-shop till igår. Första Fire Emblem till NES men översatt till engelska.
Också ett konstigt val av Nintendo att ta bort så fort. Jag köpte det på Switch och sen köpte jag även remaken till DS fast som Virtual Console spel på Wii U.


signatur

ゼルダの城

1
Skriv svar