Klart! Sony bommar igen butikerna för PSP, PS3 och PS Vita

Robot
Klart! Sony bommar igen butikerna för PSP, PS3 och PS Vita

De digitala butikerna slår igen i sommar.

#playstation, #playstation-3, #ps-vita, #psp, #sony


Medlem

Under årens gång har jag alltid haft en liten gnutta hopp kvar att Konami någon gång skulle släppa PS2-spelet Suikoden V digitalt till PS3, som dom hade gjort tidigare med Suikoden III och Suikoden IV, men det är ju kört nu.

Vilket är trist eftersom Suikoden är min favoritserie när det gäller JRPGs, kanske till och med min favoritspelserie oavsett genre.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Under årens gång har jag alltid haft en liten gnutta hopp kvar att Konami någon gång skulle släppa PS2-spelet Suikoden V digitalt till PS3, som dom hade gjort tidigare med Suikoden III och Suikoden IV, men det är ju kört nu.

Vilket är trist eftersom Suikoden är min favoritserie när det gäller JRPGs, kanske till och med min favoritspelserie oavsett genre.

Förhoppningsvis kommer en samling med alla Suikoden till ps5.

ZF
Medlem

Inte direkt ett klockrent budskap att sända ungefär exakt samtidigt som man lansrrar en maskin som då antagligen kommer vara helt omöjlig att köpa spel till när PS7 är här.

Skivor är skiten.

Medlem

undra vem som bestämmer dessa nya ideér , detta och stänga ner communities samt förlorade bethasda från sony.
*ursäkta svavningen*

begår sony självmord eller något?

Medlem

Det är med andra ord dags att gräva fram PS vitan och köpa lite spel till backloggen innan det är för sent!


signatur

| Ryzen 5 3600, 16gb DDR4, GTX 1070, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Windows 10 Pro | Nintendo Switch| Wii U| PS4 | Xbox Series X | PSvita OLED |New 3DS XL |+Diverse retrokonsoler|

Medlem

Ur ett historiskt perspektiv är all digitalisering problematisk. Inom historieforskningen ser man med bävan på hur allt fler arkiv och filer lagras på hårddiskar och i serverhallar. Problemet ligger att digitalisering bygger på att någon underhåller och för över informationen efterhand. En hårddisk håller i ca 30 år sedan har informationen försvunnit. Bilder och dylikt som finns uppladdade i icloud, på facebook eller Instagram kommer enbart vara tillgängliga så länge dessa företag finns kvar. Om de försvinner kommer med största sannolikhet alla bilder också försvinna. Historiker ser alltså på den nuvarande tidsåldern som en mörk tid då så mycket information om vår tid med största sannolikhet är borta om några hundra år medan Egyptens karvade hieroglyfer, och romarnas stentavlor kommer bestå....att våra digitala spel försvinner är således enbart en liten del i en större problemati

Medlem
Skrivet av UggleMannen:

undra vem som bestämmer dessa nya ideér , detta och stänga ner communities samt förlorade bethasda från sony.
*ursäkta svavningen*

begår sony självmord eller något?

Någonstans har Sony antagligen kommit fram till att det inte är lönsamt att upprätthålla (bl.a.) de digitala butikerna. De största intäkterna från spelen har med all säkerhet redan tjänats in.

Förstås är det trist ur ett historiskt och kulturellt perspektiv som Anor är inne på. Kanske att spelen någon gång dyker upp på PS5ans butik?


signatur

"I enjoy the sight of humans on their knees"

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av ZF:

Inte direkt ett klockrent budskap att sända ungefär exakt samtidigt som man lansrrar en maskin som då antagligen kommer vara helt omöjlig att köpa spel till när PS7 är här.

Skivor är skiten.

Exakt så. Många tar alldeles för lätt på digitaliseringens baksidor.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Dex
Medlem
Skrivet av UggleMannen:

undra vem som bestämmer dessa nya ideér , detta och stänga ner communities samt förlorade bethasda från sony.
*ursäkta svavningen*

begår sony självmord eller något?

Är det självmord att sluta sälja spel till typ 10 år gamla maskiner? Tvivlar mycket på att dom sålde några speciella mängder till dom konsolerna på PS Store. Hade dom gjort det så hade dom förmodligen inte stängt ner dom heller....

Förstår inte alls din tanke här..... Självmord hade varit om Xbox hade stängt ner gamepass nu eller Sony hade stängt ner Playstation Store nu.

Kan hålla med om att det hade varit jäkligt dåligt om man inte hade kunnat ladda hem sina spel som man redan ägde längre. Det hade varit skit dåligt, men så är det ju inte.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Exakt så. Många tar alldeles för lätt på digitaliseringens baksidor.

Hör, hör!

Medlem

Man blir glad att man köpt fysiskt. Får göra en räd och köpa loss de DLC man vill ha innan stängning

eld
Medlem

abandonware!!!

Medlem

Tråkigt även om jag sannolikt aldrig skulle ha köpt något mer till PS3.

Detta är en risk som finns vid alla teknikskiften även om det blir tydligare nu i en digital ålder då mycket/allt försvinner på en gång.

Medlem

Disco elysium är iaf ute nu till ps5an. Har redan hunnit förlora i spelet. Gav upp och blev en uteliggare som bode under en bro. Och kastade bajs på folk som kom för nära....Kommer att klara mig mycket bra utan psp vita och ps3. Är för att man aktivt ska motverka gamla spel. Så att nya prioriteras! Att fastna i en generation spel är lika ned att bli en stofil och bakåtsträvare som inte lever i nuet längre.

Medlem

PSP förstår jag. PS3 förstår jag också samt PS vita. För gamla maskiner. PSP är för övrigt en bärbar PS2. PS Vita är för övrigt en bärbar PS3. Och i Vitan's fall har Sony misslyckas på alla plan. Det skiljer sig så extremt lite åt mellan PlayStation 3 och PlayStation Vita hårdvaru mässigt. Några % enheter. Vet ni hur många spel som skulle kunna ha kommit till PSV? Ja Sony och 3de part hade fått lägga några månader på att konvertera men det hade varit inte så jätte mycket jobb. Nu var det så länge sedan men en site gick igenom vad som var i PlayStation Vita och det var 95% nära PlayStation 3.

Medlem
Skrivet av Anor:

Ur ett historiskt perspektiv är all digitalisering problematisk. Inom historieforskningen ser man med bävan på hur allt fler arkiv och filer lagras på hårddiskar och i serverhallar. Problemet ligger att digitalisering bygger på att någon underhåller och för över informationen efterhand. En hårddisk håller i ca 30 år sedan har informationen försvunnit. Bilder och dylikt som finns uppladdade i icloud, på facebook eller Instagram kommer enbart vara tillgängliga så länge dessa företag finns kvar. Om de försvinner kommer med största sannolikhet alla bilder också försvinna. Historiker ser alltså på den nuvarande tidsåldern som en mörk tid då så mycket information om vår tid med största sannolikhet är borta om några hundra år medan Egyptens karvade hieroglyfer, och romarnas stentavlor kommer bestå....att våra digitala spel försvinner är således enbart en liten del i en större problemati

Nu har ju iofs. alla TV-spel och datorspel alltid varit digitala, men jag håller med om problematiken när saker är beroende av molnbaserade tjänster.

Bilder är ju dock ett bra exempel på icke-digitala media som haft en stor historisk betydelse, och nu blir knepigare framåt.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Dex:

Är det självmord att sluta sälja spel till typ 10 år gamla maskiner? Tvivlar mycket på att dom sålde några speciella mängder till dom konsolerna på PS Store. Hade dom gjort det så hade dom förmodligen inte stängt ner dom heller....

Förstår inte alls din tanke här..... Självmord hade varit om Xbox hade stängt ner gamepass nu eller Sony hade stängt ner Playstation Store nu.

Kan hålla med om att det hade varit jäkligt dåligt om man inte hade kunnat ladda hem sina spel som man redan ägde längre. Det hade varit skit dåligt, men så är det ju inte.

Tycker att denna typ av produkter skall underhållas och hållas levande i mer än 10 år. Jag förstår dock att man måste dra en gräns någon stans för att hålla lönsamheten uppe för sina aktieägare.

Dock så känns ju PS Vita, som endast lanserades för 8-9 år sedan, som lite väl tidig att stänga ner appbutiken för.

Speciellt som PS Vita tillverkades av Sony så sent som 2019, och såldes fortsatt under förra året. För de kunderna så tycker jag det är rätt magstarkt och dåligt att stänga butiken 1-2 år efter att Sony slutade tillverka konsolerna, och mindre än 1 år sedan de sista såldes.

Nu har jag själv inte någon, men köpte jag en ny enhet som tillverkades aktivt av ett företag, så skulle iaf. jag bli rätt sur om appbutiken stängdes ner efter bara ett till två år!

Tycker appbutiken för PS Vita kunde fått leva i minst 5-8 år till för att inte de kunderna skall känna sig totalt ripped-off av Sony.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

eld
Medlem
Skrivet av martinot:

Tycker att denna typ av produkter skall underhållas och hållas levande i mer än 10 år. Jag förstår dock att man måste dra en gräns någon stans för att hålla lönsamheten uppe för sina aktieägare.

Dock så känns ju PS Vita, som endast är 8-9 år gammal, som lite väl tidig att stänga ner appbutiken för. Tycker den kunde fått leva i minst 5-8 år till.

Förhoppningsvis så innebär nya system mer möjlighet att hålla gamla butiker öppna utan att det ska vara någon större skillnad för företagen, men vissa företag kommer nog ha större problem med detta (tittar på dig nintendo)

Microsoft verkar ju inte klaga så mycket över att ha xbox360 butiken igång.

Rent moraliskt så ser jag inte några problem med att folk börjar ladda ner spel de inte längre har möjlighet att köpa om det insisteras att stänga ner butiker.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Exakt så. Många tar alldeles för lätt på digitaliseringens baksidor.

Du har ju inte kunnat köpa nya (dvs icke-begagnade) PS3-spel på disk på åratal. Här har du kunnat köpa nya spel fram till nu, och du kommer kunna ladda ner dem även i framtiden. Dessutom slipper du skivor som tar plats, blir repiga och slutar funka. Så vad är egentligen nackdelen med digitalt menar ni?

(och ja, jag har för övrigt dryga 300 spel på disk för PS3, vilket jag ångrar att jag inte köpt fler digitalt. Flera av dessa på disk har redan slutat funka (och nej, jag har inte hanterat de ovarsamt). De digitala spelen jag har har dock aldrig slutat funka)

Medlem

Hujedamig.

Skrivet av twilek:

Du har ju inte kunnat köpa nya (dvs icke-begagnade) PS3-spel på disk på åratal. Här har du kunnat köpa nya spel fram till nu, och du kommer kunna ladda ner dem även i framtiden. Dessutom slipper du skivor som tar plats, blir repiga och slutar funka. Så vad är egentligen nackdelen med digitalt menar ni?

(och ja, jag har för övrigt dryga 300 spel på disk för PS3, vilket jag ångrar att jag inte köpt fler digitalt. Flera av dessa på disk har redan slutat funka (och nej, jag har inte hanterat de ovarsamt). De digitala spelen jag har har dock aldrig slutat funka)

Nånting måste du ha gjort med dem, för jag har inga problem överhuvudtaget med några skivor så långt bak som PS1.

Medlem

Lite dåligt ändå, jag har min PS3 kvar och brukar köpa spel där ibland så barnen kan spela...

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Hujedamig.

Nånting måste du ha gjort med dem, för jag har inga problem överhuvudtaget med några skivor så långt bak som PS1.

Ja, jag har spelat dem, annars har jag haft dem i fodralet. Visst, det är bara ett fåtal av lite drygt 300, men det är ändå någon procent som gått sönder och är ospelbara. Testa alla dina skivor kommer du nog märka att några har slutat funka ska du se (om du nu har tillräckligt många dvs) Skivor håller inte för evigt.

(Notera att den inte räcker med att bara sätta in skivan för att se om den funkar, du måste läsa större delen av den, typ installera den på en hd eller spela igenom hela spelet. Jag hade ett race för bara något år sedan när min hd i min ps3 gick sönder och jag sedan gick igenom större delen av mina ps3-spel, för att installera om dem på min nya hårddisk. Då märkte jag att ett par inte längre funkade. Sedan tidigare funkade inte heller mafia 2 som slutade funka att läsa ifrån mitt i när jag spelade det, så var tvungen att köpa ett nytt ex för att kunna spela klart det)

Medlem

Går det inte att lösa som till exempel play butiker för android mobiler har så alla mobiler kommer in där och kan ladda ner?

Medlem
Skrivet av Saurfange:

Går det inte att lösa som till exempel play butiker för android mobiler har så alla mobiler kommer in där och kan ladda ner?

Du menar precis så de skriver att det kommer vara i artikeln? "Allt det du tidigare har köpt kommer du kunna ladda ner alltjämt, men du kommer inte längre ha möjlighet att köpa nya titlar"

Medlem

Kan tänka mig att samma personer som gnäller på digitaliseringen även gnäller på att de inte längre får tag VHS band till sin gamla videospelare.

Medlem
Skrivet av Anor:

Ur ett historiskt perspektiv är all digitalisering problematisk. Inom historieforskningen ser man med bävan på hur allt fler arkiv och filer lagras på hårddiskar och i serverhallar. Problemet ligger att digitalisering bygger på att någon underhåller och för över informationen efterhand. En hårddisk håller i ca 30 år sedan har informationen försvunnit. Bilder och dylikt som finns uppladdade i icloud, på facebook eller Instagram kommer enbart vara tillgängliga så länge dessa företag finns kvar. Om de försvinner kommer med största sannolikhet alla bilder också försvinna. Historiker ser alltså på den nuvarande tidsåldern som en mörk tid då så mycket information om vår tid med största sannolikhet är borta om några hundra år medan Egyptens karvade hieroglyfer, och romarnas stentavlor kommer bestå....att våra digitala spel försvinner är således enbart en liten del i en större problemati

Håller inte med. Att en HDD håller i 30 år är mer eller mindre irrelevant, då information/molnlagring är utspridda över flera klustrar av HDDn. Samma sak om du har en NAS hemma, om du har flera HDDn så kan du köra en setup som minskar effekten ifall en HDD dör/sluta fungera.

Sen ska man också påpeka att även majoriteten av information från Egyptiens hieroglyfer är borta från sönderfallna stenar/väggar. Samma med Romernas stentavlor så finns det mycket som har försvunnit då de har slitits eller tagits sönder. Allting kommer förr eller senare försvinna på ett eller annat sätt, oavsett om vi noterar ner vår historia analogt på papper/böcker eller digitalt.
Under Romers fall så förstördes mycket av de romerska och grekiska skrifterna och historier som man hade noterat ner (Dark Age). Under andra världskriget så brändes massvis med böcker, vem vet om det brändes böcker som inte fanns några ex kvar någon annanstans.

Inget varar för evigt som man brukar säga

Medlem

Det är därför man kör emulatorer 😎 synd att det inte finns en bra vita emulator bara.


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

PSP är för övrigt en bärbar PS2.

Nej, snarare en bärbar PS1 Pro eller PS1,5 eller vad man nu ska kalla det. Om detta var sant så hade vi sett en hel del PS2-spel till PSP, istället så fick vi ett PS2-spel till Vita (Persona 4 Golden).

Skrivet av Freeman79a:

PS Vita är för övrigt en bärbar PS3.

Nej, inte alls.

Skrivet av Freeman79a:

Det skiljer sig så extremt lite åt mellan PlayStation 3 och PlayStation Vita hårdvaru mässigt. Några % enheter.

Nej. När PS3-versionen körs i 720p med AA i 60fps och Vita-versionen körs i 544p utan AA i 30fps som i Sly Cooper: Thieves in Time och andra spel som släpps på båda plattformarna så är det bra mycket mer än några procentenheter.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Nej, snarare en bärbar PS1 Pro eller PS1,5 eller vad man nu ska kalla det. Om detta var sant så hade vi sett en hel del PS2-spel till PSP, istället så fick vi ett PS2-spel till Vita (Persona 4 Golden).

PSP är ju väldigt mycket kraftfullare än en PS1. Till att börja med är PSP 32bitar istället för 16bitar som PSOne, sedan har den en processor på 333Mhz istället för 33Mhz som PSOne. Man kan som sagt jämföra med PS2 som har en CPU på 294Mhz. PSP har också en GPU på 166Mhz där PS2 har en på 150Mhz. Anledningen till att den inte kom några PS2-spel på PSP är ju såklart att det är svårt att emulera spel på en nära på likvärdig plattform. Enda möjligheten att köra PS2-spel på en PSP skulle varit om man istället portat dem vilket man kan förstå att det inte gjordes med vidare många spel.

12
Skriv svar