Cyberpunk 2077-frånvaron i PS Store skadar försäljningen på andra plattformar, tror CD Projekt

Robot
Cyberpunk 2077-frånvaron i PS Store skadar försäljningen på andra plattformar, tror CD Projekt
Medlem

Ser inte logiken bakom "försäljningar blir negativt påverkade på andra platformar om spelet inte finns på Playstation Store"... Är det bara jag som tycker det låter väldigt bizzart?
Iaf när jag köper ett spel så tänker jag inte "Om denna inte finns på X platform så tänker jag inte köpa det till min Y platform!", utan jag sneglar mer på vilket platform spelet är bäst optimerad för och kör på det. Om jag vill skaffa CP2077 så kommer det inte påverka mitt köp på PC fastän den inte finns på Playstation Store...

ZF
Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Ser inte logiken bakom "försäljningar blir negativt påverkade på andra platformar om spelet inte finns på Playstation Store"... Är det bara jag som tycker det låter väldigt bizzart?
Iaf när jag köper ett spel så tänker jag inte "Om denna inte finns på X platform så tänker jag inte köpa det till min Y platform!", utan jag sneglar mer på vilket platform spelet är bäst optimerad för och kör på det. Om jag vill skaffa CP2077 så kommer det inte påverka mitt köp på PC fastän den inte finns på Playstation Store...

Logiken är att "om det fungerar såpass kasst att en plattform valt att ta ner det, så kan det inte fungera så värst mycket bättre på andra heller.."

Vilket naturligtvis är en fullt rimlig tanke, då liknande saker i princip nästan aldrig skett. Men nu tror jag inte de flesta tänker så, eller håller koll på vad som händer på de plattformar de ändå inte spelar på.

Med det sagt, jag skaffade det på Stadia istället. Och även om det ofta var (och är) en komisk buggfest där med, så flöt det åtminstone på utmärkt. Det kunde inte sägas om någon av de andra systemen.

Medlem

Eller så är det den skakiga releasen som är anledningen till att folk avvaktar...

Medlem

Det släpptes i framtiden?

Medlem

Det skulle de tänkt på innan de ljög oss alla rakt upp i ansiktet och Sony helt korrekt agerade mot dessa skojare.
Och det är nog största anledning till det här. Att de helt enkelt inte gav världen det spel de skröt så om i många många månader före release att de hade.

De får väl bevisa för Sony att de faktiskt nu har ett spel som lever upp till vad de sa från första början så lär de komma åter i digitala butiken.
Sedan förväntar jag mig de pressar upp nya blu-ray skivor så att de som vill äga spelet fysiskt faktiskt får möjlighet att skaffa ett färdigt exemplar och inte det alfa stadie spel som finns på skiva just nu.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Kanske något magiskt har hänt och folk fått lite förstånd och väntar tills spel är släppta och gör bedömningen efter recensioner och inte förhandsbokar

fp
Medlem

För mig är det två anledningar att jag inte köpt spelet.

1) Vill inte betala för något buggigt som lär sakna massor av utlovade feature, som kanske aldrig kommer.
2) Avsaknade av vettigt graikkort, spelet lär inte ens starta på mitt gamla 970 och jag lär inte hitta något bra grafikkort för en rimlig peng i det närmaste.

Att spelet inte finns i PS Store är inget som hindrar mig då jag ändå inte kan få tag på någon PS5:a.

Jag är nog inte ensam om att vara i denna situation?

Redaktör
Ponny
Skrivet av sandmanman:

Det släpptes i framtiden?

Som vanligt, i framtiden.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Japp , CdP sket i det blå skåpet. Nu får dem stå för dem gjort.
Plockar upp det i reabacken någon framtid.
SONY gjorde helt rätt och andra bolag borde göra samma sak.


signatur

Banksy

C64
Medlem

Det kanske kommer en remake innan oroiginal spelet

Medlem
Skrivet av ZF:

Logiken är att "om det fungerar såpass kasst att en plattform valt att ta ner det, så kan det inte fungera så värst mycket bättre på andra heller.."

Vilket naturligtvis är en fullt rimlig tanke, då liknande saker i princip nästan aldrig skett.

Om ett spel inte funkar på en platform känns konstigt att avskräcka från att köpa på en annan..

Vänder vi på det så funkar ju witcher3 på Nintendos konsol, men tror de flesta föredrar PC/ "starkare konsoller" ( ie "det funkar på Nintendo, så nu vågar jag köpa det till PC!", Tänker någon så?)
Att CP2077 inte funkade alls på last gen, avskräcker det från att spela på en modern PC/PS5?

Det problem som finns med alla nya släpp är att de inte funkar som det är tänkt/önskas från start.... Är det inte buggar så är det DRM/"Always online" som förstör spelupplevelsen. Kommer köpa 2077 när det är klart, och de jobbar ju frenetiskt...

Kan säga att för mig spelar det ingen roll var spelen säljs eller inte säljs... Kommer det till PC så blir ett köp.

Medlem

Kan inte en faktor vara att spelet, buggar eller inte, helt enkelt inte är så värst bra? Jag slutade iofs spela det pga buggarna men gameplayet i sig skapar inget som helst sug att börja spela igen nu när barnsjukdomarna börjar lösa sig.

Medlem

Sonys beslut hade ingenting att göra med att mitt förhandsbokade exemplar till Xbox åkte tillbaka med vändande post. Har ingenting emot CDPR, kommer säkert spela detta om 2-3 år när det mognat till sig. Men att betala för att vara alphatestare känns lite förment.

Medlem

Jag hade riktigt roligt med spelet ändå tills efter vägskälet i slutet, där blev det tydligt att utvecklingen påskyndats.

Medlem

Inväntar PS5-versionen och alla DLC. Har ingen panik, har aldrig varit betatestare.

Ska spela Witcher 3 först, när det är klart för PS5. Hoppas det är så bra som alla säger!

Skribent
Skrivet av kEJTLiN:

Jag hade riktigt roligt med spelet ändå tills efter vägskälet i slutet, där blev det tydligt att utvecklingen påskyndats.

Tycker det både syns i slutet, men även början efter man träffat Jackie, allt blir en mellansekvens, spolas fram något år och man är bästa vänner. Hade gärna fått spela och bygga om den relationen själv...


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Jag kunde inte tro att det fortfarande var borta från PlayStation Store när jag hörde det på RDX, tror jag, igår. Jag förutspår att både Sony och Microsoft lägger till Cyberpunk 2077 i PlayStation Now (efter re-branding) respektive Xbox Game Pass inom 6 månader.

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Om ett spel inte funkar på en platform känns konstigt att avskräcka från att köpa på en annan..

Vänder vi på det så funkar ju witcher3 på Nintendos konsol, men tror de flesta föredrar PC/ "starkare konsoller" ( ie "det funkar på Nintendo, så nu vågar jag köpa det till PC!", Tänker någon så?)
Att CP2077 inte funkade alls på last gen, avskräcker det från att spela på en modern PC/PS5?

Det problem som finns med alla nya släpp är att de inte funkar som det är tänkt/önskas från start.... Är det inte buggar så är det DRM/"Always online" som förstör spelupplevelsen. Kommer köpa 2077 när det är klart, och de jobbar ju frenetiskt...

Kan säga att för mig spelar det ingen roll var spelen säljs eller inte säljs... Kommer det till PC så blir ett köp.

Tror viral marknadsföring kan vara en del i det hela också.
Köper folk spelet och tycker det är bra så kommer de i många fall rekommendera det till andra, ju mer som spelar desto bättre alltså.

Själv så boka jag spelet några dagar innan releasen eftersom att Elgiganten hade ett så bra erbjudande, kostade 500Kr när PS5 spel nu börjar närma sig 800Kr och jag hade också en förhoppning om att vara aktuell när spelet diskuterades.
Nu blev det inte riktigt som jag hade tänkt mig och jag installera spelet när jag fick hem det, men det blir nog att vänta tills PS5 versionen släpps i höst och hoppas att det är spelbart då, det var väl utvecklare som kommentera att de hade behövt ett år till, så jag får väl hoppas att det blir bra då.

1
Skriv svar