Klart! Sony bommar igen butikerna för PSP, PS3 och PS Vita

Medlem
Skrivet av twilek:

Enda möjligheten att köra PS2-spel på en PSP skulle varit om man istället portat dem vilket man kan förstå att det inte gjordes med vidare många spel.

Det portas hej vilt mellan jämbördiga plattformar, så som PS3 och 360. Mängder av spel släpptes till båda dom plattformarna. Men du anser att det det är en självklarhet att det inte portades mellan dom så kallade likvärdiga PS2 och PSP?

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Det portas hej vilt mellan jämbördiga plattformar, så som PS3 och 360. Mängder av spel släpptes till båda dom plattformarna. Men du anser att det det är en självklarhet att det inte portades mellan dom så kallade likvärdiga PS2 och PSP?

Ja, självklart portar man spel mellan samtida konsoler. Precis som några PS2 spel också portades till PSP som tex GTA Vice City Stories och Liberty City Stories, Ratchet & Clank Size Matter, Marvel: Ultimate Allicance, The Warriors, Tomb Raider Anniversity, Burnout Dominator för att nämna några. Men självklart portade man inte alla, speciellt inte med tanke på att de flesta PS2-spel redan var gamla när PSP:n släpptes, samt att ju faktiskt PSP är en portabel konsol vilket vissa spel både passar bättre och sämre för.

eld
Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Det portas hej vilt mellan jämbördiga plattformar, så som PS3 och 360. Mängder av spel släpptes till båda dom plattformarna. Men du anser att det det är en självklarhet att det inte portades mellan dom så kallade likvärdiga PS2 och PSP?

likvärdiga, men inte likadana.

Det fanns ju en bra anledning till att porta spel till två plattformar som fanns ute samtidigt med just ps3 och 360, men psp släpptes ett antal år efter ps2'an och hade förutom systemskillnaderna en ganska stor skillnad i utrymme pga UMD.

Dessutom var psp'n nerklockad ett bra tag pga batteriorsaker.

Medlem

PS hade tydligen inte förvarnat utvecklare om detta beslut, flera verkar ha spel på gång till Vita som nu antingen måste stressas ut för att endast säljas en kort period eller avbrytas helt

Medlem

Tycker det är tråkigt att Ps Vitas store stängs ner redan. Själv skulle jag använda PSVita mycket mer om jag kan hitta min väggladdare som jag har råkat slarva bort. PSVita är (enligt mig) det perfekta sättet att spela Final Fantasy 1-9 bärbart. Skärmstorleken är lagom, den har bra DPAD (iaf den PSVita som jag har) och den är tillräckligt kompakt för att kännas bärbart (Switchen kan kännas stor ibland).

Skribent
Skrivet av Anor:

Ur ett historiskt perspektiv är all digitalisering problematisk. Inom historieforskningen ser man med bävan på hur allt fler arkiv och filer lagras på hårddiskar och i serverhallar. Problemet ligger att digitalisering bygger på att någon underhåller och för över informationen efterhand. En hårddisk håller i ca 30 år sedan har informationen försvunnit. Bilder och dylikt som finns uppladdade i icloud, på facebook eller Instagram kommer enbart vara tillgängliga så länge dessa företag finns kvar. Om de försvinner kommer med största sannolikhet alla bilder också försvinna. Historiker ser alltså på den nuvarande tidsåldern som en mörk tid då så mycket information om vår tid med största sannolikhet är borta om några hundra år medan Egyptens karvade hieroglyfer, och romarnas stentavlor kommer bestå....att våra digitala spel försvinner är således enbart en liten del i en större problemati

Samtidigt har det ju visat sig vara problem med fysisk lagring också i form av kyrkböcker och liknande. Det har ju en tendens att dyka upp diktatorer i historian lite nu och då som har förkärlek för att förstöra historia och kultur som en del av sitt sätt att härska. Även bränder och annat har gjort att stora delar av vår historia försvunnit upp i rök (pun intended). Nu säger jag inte att digital lagring är bättre, men det jag menar är att båda kräver att det underhålls för att säkerställa att det finns kvar, var sig det gäller kopiering av hårddiskar eller kopiering av böcker.


signatur

"Writer and Fighter"

ZF
Medlem
Skrivet av Johlor:

Samtidigt har det ju visat sig vara problem med fysisk lagring också i form av kyrkböcker och liknande. Det har ju en tendens att dyka upp diktatorer i historian lite nu och då som har förkärlek för att förstöra historia och kultur som en del av sitt sätt att härska. Även bränder och annat har gjort att stora delar av vår historia försvunnit upp i rök (pun intended). Nu säger jag inte att digital lagring är bättre, men det jag menar är att båda kräver att det underhålls för att säkerställa att det finns kvar, var sig det gäller kopiering av hårddiskar eller kopiering av böcker.

Man får skilja på lagring av information och objekt också.

Det gäller inte bara till exempel filmklassiker. Celluloid rullarna kommer oundvikligen falla i smulor förr eller senare, men de har på vägen bidragit till en lite mer lättunderhållen lagring som även är mer "sann" än några av delarna som fanns innan var på egen hand. Även om datan såklart måste förnyas och reproduktionsmetoder bevaras i all överskådlig framtid.

Papperstexter har i kontrast också bevarats i mindre utrymmeskrävande format, som microfilm sen länge.

Framtida metoder för både detta och data har spekulerats kunna vara holografiska kuber, alltså i betydelsen en mer solid state variant av microfilm, som skulle kunna bevara "data" under väldigt långa tidsrymder. Utan problemen med att framtidens läsare inte ens kan få tillgång till innehållet. Tänk som LP-skivorna på Voyager.

12
Skriv svar