"Klassiker måste bevaras", säger Xbox samma vecka som Super Mario slutar säljas och Sony bekräftar PS Store-nedsläckningar

Robot
"Klassiker måste bevaras", säger Xbox samma vecka som Super Mario slutar säljas och Sony bekräftar PS Store-nedsläckningar

Många Xbox-klassiker kan nu spelas via molnet.

#xbox, #xcloud


Jag spelare genom alla Gears of War-spelen nu, så härligt. Väldigt glad för Game Passet måste jag tillägga. Att sedan också få "Outriders" på "köpet" är ännu bättre.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

NuZ
Testpilot

Väldigt bra initiativ må jag säga. Även om det ligger en viss del marknadsföring i det MS gör så tycker jag personligen att klassiker ska bevaras


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Ambassadör
Xbox

Grymt!

Xbox har fler N64-spel än Switch...


signatur

Jump in.

Medlem

Låt det gamla dö och in med nytt.

Medlem
Skrivet av Therant:

Låt det gamla dö och in med nytt.

Lol.

Bra gjort av MS!

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Xbox har fler N64-spel än Switch...

Det är både sjukt och sjukt häftigt. Hoppet lever för en PC-version av Rare Replay!


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem
Skrivet av Arzei:

Det är både sjukt och sjukt häftigt. Hoppet lever för en PC-version av Rare Replay!

Trodde jag var den enda som efterfrågade detta, där ser man.

Inaktiv

Sen Playstation 3 så har jag hållit mig helt till Nintendos konsoler när det kommer något nytt (om vi inte räknar med mini konsolerna) men annars har jag faktiskt funderat på att köpa Xbox One eftersom jag tycker att Microsoft har mer att erbjuda som jag är intresserad av än vad Sony har nu för tiden.

Gillar verkligen denna satsning från deras sida.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Arzei:

Det är både sjukt och sjukt häftigt. Hoppet lever för en PC-version av Rare Replay!

Det vore grymt!


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Sen Playstation 3 så har jag hållit mig helt till Nintendos konsoler när det kommer något nytt (om vi inte räknar med mini konsolerna) men annars har jag faktiskt funderat på att köpa Xbox One eftersom jag tycker att Microsoft har mer att erbjuda som jag är intresserad av än vad Sony har nu för tiden.

Gillar verkligen denna satsning från deras sida.

Ett tips är att köpa Series X eller S istället för One. One är ju förra generationen.

Dex
Medlem

Microsoft gör helt rätt med detta. Alltid kul att spel kan bevaras.

Men aaahhhh kan dom komma med lite nyheter om nya spel också?!?!? Är så trött på att allt prat om gamla spel nu

Visa upp lite vad era 21 nya studios har att visa nu!

Dom har verkligen tagit rätt väg med sina tjänster osv på senaste tiden och kan dom nu bara visa upp lite nya spel också så hade dom verkligen imponerat. Vill se lite mer nytt från dom nu

Medlem
Skrivet av Dex:

Microsoft gör helt rätt med detta. Alltid kul att spel kan bevaras.

Men aaahhhh kan dom komma med lite nyheter om nya spel också?!?!? Är så trött på att allt prat om gamla spel nu

Visa upp lite vad era 21 nya studios har att visa nu!

Dom har verkligen tagit rätt väg med sina tjänster osv på senaste tiden och kan dom nu bara visa upp lite nya spel också så hade dom verkligen imponerat. Vill se lite mer nytt från dom nu

Tar ju några år att göra ett spel så det lär nog dröja. Vill heller inte se spel som är flera år bort bara jobbigt att vänta.

Medlem

Vilka klassiker?

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Vilka klassiker?

Banjo-Kazooie
Banjo-Tooie
Double Dragon Neon
Fable II
Fallout: New Vegas
Gears of War 2
Gears of War 3
Gears of War: Judgment
Jetpac Refuelled (touch controls enabled)
Kameo
Perfect Dark
Perfect Dark Zero
The Elder Scrolls III: Morrowind
The Elder Scrolls IV: Oblivion
Viva Piñata (touch controls enabled)
Viva Piñata: TIP (touch controls enabled)

Inaktiv
Skrivet av r4v3nl0rd:

Ett tips är att köpa Series X eller S istället för One. One är ju förra generationen.

Nu kanske det är bättre än förr men klarar Seres X och S av samma Xbox och Xbox 360 spel som One klarar av?
Det är en av de största anledningarna till att jag är sugen på en Xbox One. Sen skulle jag vilja ha Rare Replay, så länge som inte den fina relationen med Nintendo gör att Rare Replay kommer till Nintendo Switch med.

En fundering bara: Det är väldigt mycket snack om 4K och 8K med mera nu för tiden, hur fungerar en Series X eller S på en vanlig HD skärm?
Har ingen lust att köpa en ny tv för att kunna använda en ny konsol. (Om det skulle bli så att man skulle köpa en Series X eller S istället för One)

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Nu kanske det är bättre än förr men klarar Seres X och S av samma Xbox och Xbox 360 spel som One klarar av?
Det är en av de största anledningarna till att jag är sugen på en Xbox One. Sen skulle jag vilja ha Rare Replay, så länge som inte den fina relationen med Nintendo gör att Rare Replay kommer till Nintendo Switch med.

En fundering bara: Det är väldigt mycket snack om 4K och 8K med mera nu för tiden, hur fungerar en Series X eller S på en vanlig HD skärm?
Har ingen lust att köpa en ny tv för att kunna använda en ny konsol. (Om det skulle bli så att man skulle köpa en Series X eller S istället för One)

Dom funkar kanon på 1080p tv. Dock har series S ingen skivläsare så då är det X du får köpa.


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Nu kanske det är bättre än förr men klarar Seres X och S av samma Xbox och Xbox 360 spel som One klarar av?
Det är en av de största anledningarna till att jag är sugen på en Xbox One. Sen skulle jag vilja ha Rare Replay, så länge som inte den fina relationen med Nintendo gör att Rare Replay kommer till Nintendo Switch med.

En fundering bara: Det är väldigt mycket snack om 4K och 8K med mera nu för tiden, hur fungerar en Series X eller S på en vanlig HD skärm?
Har ingen lust att köpa en ny tv för att kunna använda en ny konsol. (Om det skulle bli så att man skulle köpa en Series X eller S istället för One)

Svar: Ja. Kort och gott.

Det finns inga kompatibilitetsproblem alls mellan gamla och nuvarande generation. Rare Replay som du nämner fungerar alldeles ypperligt på Series X/S exempelvis. Dock har ju inte S någon optisk läsare, vilket gör att du inte bör köpa Rare Replay på skiva. Dock finns det ju så klart spel nu men desto fler framöver som du INTE kommer kunna köra på en åtta år gammal Xbox One.

Du kan i princip koppla in Series X/S till vilken skärm som helst, så länge den har HDMI-port. Inga konstigheter. Personligen skulle jag ju dock rekommendera 4k. 8k ligger lååångt in i framtiden.

EDiT: Rare Replay finns till och med på Game Pass såg jag nu. Fan, allt finns ju där. Rent spontant får jag en känsla av att en Series S med Game Pass skulle passa dig som handen i handsken. Såvida du inte älskar att äga/köpa fysiska spel då.

Medlem

Hade inte MS någon slags indie-butik med tusentals spel som stängdes för några år sedan?

Jag tycker det är illa att Sony nu stänger digitala butiker. Många spel försvinner helt från att kunna skaffas på legala sätt.

Förhoppningsvis har man nu en bit in i "den digitala eran" tänkt efter lite mer så att detta inte ska behöva inträffa framöver.

Medlem

Lirar dante's inferno lite då och då på min XSS, ser och flyter på mycket bra. Det är riktigt skönt att spel från og xbox och 360 får en höjning av upplösning på series konsollerna. Det ger folk en morot att spela om gamla favoriter när det ser lite bättre ut.

Skrivet av anon_326145:

Sen Playstation 3 så har jag hållit mig helt till Nintendos konsoler när det kommer något nytt (om vi inte räknar med mini konsolerna) men annars har jag faktiskt funderat på att köpa Xbox One eftersom jag tycker att Microsoft har mer att erbjuda som jag är intresserad av än vad Sony har nu för tiden.

Gillar verkligen denna satsning från deras sida.

Skrivet av r4v3nl0rd:

Ett tips är att köpa Series X eller S istället för One. One är ju förra generationen.

Skulle helt klart satsat på en series s om jag var i @anon_326145 sits. Xbox 1 och 360 spel får ju högre upplösning automagiskt, one spel håller frameraten utan problem och laddtider är i princip samma som till series x.

Det negativa är ju utrymmet och att man inte får ta del av xbox enhanced förbättringar till de one spel som har det.

Medlem
Skrivet av Margy:

Hade inte MS någon slags indie-butik med tusentals spel som stängdes för några år sedan?

Jo, det stämmer.
https://en.wikipedia.org/wiki/Xbox_Live_Indie_Games

Skrivet av Margy:

Jag tycker det är illa att Sony nu stänger digitala butiker. Många spel försvinner helt från att kunna skaffas på legala sätt.

Förhoppningsvis har man nu en bit in i "den digitala eran" tänkt efter lite mer så att detta inte ska behöva inträffa framöver.

Jo, alla deras digitala PS1-spel och dom flesta digitala PS2-spelen försvinner, något jag tycker är väldigt synd. Får väl hoppas att utgivarna så som Konami och Square-Enix släpper sina äldre spel på nytt på egen hand. Square-Enix sysslar åtminstone lite grann med det, PS1-spelet SaGa Frontier släpps till moderna system om två veckor.

Inaktiv
Skrivet av korvmos:

Dom funkar kanon på 1080p tv. Dock har series S ingen skivläsare så då är det X du får köpa.

Skrivet av r4v3nl0rd:

Svar: Ja. Kort och gott.

Det finns inga kompatibilitetsproblem alls mellan gamla och nuvarande generation. Rare Replay som du nämner fungerar alldeles ypperligt på Series X/S exempelvis. Dock har ju inte S någon optisk läsare, vilket gör att du inte bör köpa Rare Replay på skiva. Dock finns det ju så klart spel nu men desto fler framöver som du INTE kommer kunna köra på en åtta år gammal Xbox One.

Du kan i princip koppla in Series X/S till vilken skärm som helst, så länge den har HDMI-port. Inga konstigheter. Personligen skulle jag ju dock rekommendera 4k. 8k ligger lååångt in i framtiden.

EDiT: Rare Replay finns till och med på Game Pass såg jag nu. Fan, allt finns ju där. Rent spontant får jag en känsla av att en Series S med Game Pass skulle passa dig som handen i handsken. Såvida du inte älskar att äga/köpa fysiska spel då.

Skrivet av Qrush:

Lirar dante's inferno lite då och då på min XSS, ser och flyter på mycket bra. Det är riktigt skönt att spel från og xbox och 360 får en höjning av upplösning på series konsollerna. Det ger folk en morot att spela om gamla favoriter när det ser lite bättre ut.
Skulle helt klart satsat på en series s om jag var i @ZeldasCastle sits. Xbox 1 och 360 spel får ju högre upplösning automagiskt, one spel håller frameraten utan problem och laddtider är i princip samma som till series x.

Det negativa är ju utrymmet och att man inte får ta del av xbox enhanced förbättringar till de one spel som har det.

Ja, utvecklingen verkar verkligen gått framåt av det jag läser.
Kommer ihåg när jag köpte Playstation 3 och skulle spela playstation 2 spelen Driver Paralell lines där det på Playstation 3 såg ut som att huvudpersonen hade kraftiga nackproblem och i GTA San Andreas där bilarna på motorvägen åkte förbi mig i 250 km i timmen medan vägen blev osynlig längre fram. Väldigt störande. Det blev mycket bättre när GTA San Andreas kom digitalt istället.

Men Series X och S skulle kunna vara lockande.
Har Morrowind på skiva till Xbox och Fable, som jag gärna skulle vilja spela på nyare konsoler. Sen skulle det vara kul att kunna köpa Xbox 360 spelen Fable 2 och 3 med, de ser roliga ut tycker jag.
Eftersom jag har de Xbox spelen på skiva så skulle nog en Xbox Series X passa mig bäst, det som inte skulle vara så kul med en konsol utan skivläsare är ju att de förr eller senare inte går att spela på om man inte har ett konto med redan köpta spel om det tillslut blir som med Playstation 3 att butiken läggs ned.

Tack för tipsen i alla fall

Medlem

Visst är det så och många klassiker från en tid när Xbox inte ens fanns finns att tillgå på playstation now. Hoppas att Sony släpper fler äldre titlar där med tiden.
Och Nintendo håller på och bevarar klassiker, även om de kom på ett sätt o tjäna ytterligare pengar på det, med sina mini NES och SNES. Så det är inte direkt så att klassiker glöms bort inte.
Nintendo kunde säkert trippla sin inkomst på både mini NES o SNES om de tillverkade fler av dem. Gick juh åt som smör i solsken.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Xbox is on a roll.

Medlem
Skrivet av SunShine:

Visst är det så och många klassiker från en tid när Xbox inte ens fans finns att tillgå på playstation now. Hoppas att Sony släpper fler äldre titlar där med tiden.
Och Nintendo håller på och bevarar klassiker även om de kom på ett sätt o tjänaytterligare pengar på det med sina mini NES och SNES. Så det är inte direkt så att klassiker glöms bort inte.
Nintendo kunde säkert trippla sin inkomst på både mini NES o SNES om de tillverkade fler av dem. Gick juh åt som smör i solsken.

Det har ju släppts några gamla rare spel från n64 till xbox tror de körs i 1080p också så de ser hyfsade ut på moderna tv apparater.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Det har ju släppts några gamla rare spel från n64 till xbox tror de körs i 1080p också så de ser hyfsade ut på moderna tv apparater.

Ah det är gött!


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

NuZ
Testpilot

De bad väl utvecklarna att gå med i ID@Xbox för att bevara vissa spel på plattform redan då?


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Må allt som skapats till Amiga 500 sparas för eftervärlden

Medlem

PC är kung, allt bör komma till PC. Allt konsoller kan göra kan PC göra bättre.

ZF
Medlem

Molnet försvinner ju också en dag. Detta är inte att stå bakom bevarande, utan raka motsatsen.

Från skaparna av Zune..

12
Skriv svar