Vilket var ditt första ’Hype’?

Medlem
Vilket var ditt första ’Hype’?

Om det inte framkommer av mina inlägg eller min bild så fullkomligt älskar jag Heroes of Might and Magic serien. Då syftar jag på Heroes 2, 3 och 4. Skulle vilja påstå att jag älskar det mer än vad @Zeldascastle älskar Nintendo och Calle, quake.

Kommer ihåg när Heroes 4 skulle släppas. Aldrig någonsin hade jag tidigare varit så spänd inför ett spelsläpp. Satt i datorsalen i skolan och sökte på information om det, och tittade bilder m.m. Googlade så mycket att jag till och med hamna på en barnförbjuden hemsida, lol.

När spelet släpptes så levde faktiskt spelet upp till min förväntan. Många som inte tycker om fyran i serien men jag älskar det. Så för mig var det ett riktigt fint minne.

När är första gången du var taggad inför ett spelsläpp? Blev det en flopp?

Medlem

Första gången jag kände "det här kan bli hur bra som helst"-hypen innan ett spelsläpp var inför Red Dead Redemption 2. Jag blev verkligen inte besviken. Jag försöker dock alltid att hålla nere förväntningarna för att minska besvikelsen.

Medlem

Dungeon Keeper var det första spelet jag satt och trånade efter skulle släppas innan release. Hade sett en massa previews och dylikt i tidningar, och också sett det fantastiska introt (för sin tid då) som fanns tillgängligt på olika demo CDs.

När det väl släpptes var jag galet hypat på spelet, men trots det så lyckades det med råge gå förbi förväntningarna. Vilket spel!

Medlem

Quake 3.

Quake 2 är nog det spel jag har flest timmar i av alla spel jag någonsin spelat. På den tiden, när man satt med en dyr modemuppkoppling så hoppade man runt offline på Q2dm1 i timmar.

Så när bilderna på Q3 började komma och sedan Q3test.. Cheesus! Enda spelhypen jag haft tror jag. Q4 lyckades inte få mig hypad.


signatur

[MM] Moderna Misstag. R.I.P Antisocial (?)

Skribent

GTA: San Andreas var nog det första spelet jag verkligen trånade efter och slukade all information om. Hypen nådde explosionsartade nivåer när det kom ett stort reportage i Level (Player 1?) med info om fordon och dylikt. Och visst sjutton levde det upp till hypen när det släpptes.

Fragtjuv

Dagen då Nintendo 64 släpptes var ju helt jävla enorm. Äntligen skulle man få spela Super Mario 64!


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

FM-guru
F.d. Sisyr

GTA 3, tror jag. Av vad jag kan minnas i alla fall. Hade ettan och tvåan, men i trean skulle man gå till en 3D-värld och allt verkade så otroligt mycket häftigare. Det var det också. Minns fortfarande känslan när man kör iväg på bron i Kuruman direkt efter fritagningen i början som om det var igår.

Medlem

Ingen särskild ordning men dessa är de spel jag vet att min hajp inför släppet varit som störst!

Neocron
Ett första person MMO i postapokalyptisk/cyberpunk setting.
Var så sandlöst hajpad inför spelet sedan jag första gången läste om det, hängde på deras hemsida och forum som besatt. Kort innan release fick jag till och med ett paket i posten från utvecklarna med en väska, t-shirt, mössa mm med speltryck som uppskattning
Blev inte missnöjd heller men tyvärr blev spelet inte jättepopulärt och spelarantalet föll ganska snabbt.

Planetside 1
Fullständigt hänförd av spelets storslagenhet. Betatestet bestod mest av att vänta på strulande servrar men det var värt det!

Swat 3
På sin tid ett av de mest realistiska och unika ”tactical shooters”. Minns att jag nötte spelet dag som natt under en tid, det var så många detaljer i spelet. Saker som tidigare spel aldrig brytt sig om, t.ex hur karaktärernas huvudvapen hängde i slinga på bröstet när det inte användes, där andra spel bara magiskt trollade bort och fram olika saker så kunde man i Swat3 se på karaktärsmodellen vilken utrustning som bars!

BF2
Kort och gott ett av de bästa shooters som gjorts, unikt och trendsättande på så många sätt.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Wimp:

Quake 3.

Quake 2 är nog det spel jag har flest timmar i av alla spel jag någonsin spelat. På den tiden, när man satt med en dyr modemuppkoppling så hoppade man runt offline på Q2dm1 i timmar.

Så när bilderna på Q3 började komma och sedan Q3test.. Cheesus! Enda spelhypen jag haft tror jag. Q4 lyckades inte få mig hypad.

Jao q3 var rätt hajp också! Vi hade ett stort lan i anslutning till spelsläppet och gjorde en gemensam beställning, typ15-20 kopior

Q3dm7 om jag inte minns fel, man fick nöja sig med den tills man fått vantarna på spelet!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Tror det var inför SNES release. sjukt jävla hype, minns att jag fick den på min födelsedag (märkligt nog några dagar innan officiellt releasedatum, inte tänkt på hur det gick till).

Men att se bilder i Nintendo Magasinet samt de stora tv-spelstidningarna från USA.. Hypen var otrolig.

Medlem

Var nog inte den första, men utan tvekan min största och får dom jag hade innan att framstå som obetydliga. Jag var galet hypad inför Morrowind. Föregångaren Daggerfall hade slukat oerhört mycket av min tid och var därför väldigt taggad inför en uppföljare. På gamla goda tiden när diverse utvecklare var frispråkiga på officiella forumet istället för att hållas i koppel av PR-avdelningen, så jag var en stalker och lusläste forumet som besatt efter varenda liten gnutta info jag kunde komma över. Det var också första gången jag köpte Collector's Edition av ett spel.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

På gamla goda tiden när diverse utvecklare var frispråkiga på officiella forumet istället för att hållas i koppel av PR-avdelningen, så jag var en stalker och lusläste forumet som besatt efter varenda liten gnutta info jag kunde komma över.

Bethesda's forum var trevliga på den tiden.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Super Mario Bros 3. Sjukt fränt! Grafiken... man kan byta kostym. Det var ju bara för mycket. Hypen höll dessutom.


signatur

486 sx25 cirrus logic 1024kb. GB. Amiga 500 +. C64 (trasig rf-modulator)

Medlem

Visst hade man sett fram emot släpp tidigare men Final Fantasy 7 tog det till helt nya nivåer i min bok. Jag läste Super Play varje månad under den tiden och jag tror jag läste alla nyheter och recensionen minst 50 gånger.

Medlem
Skrivet av Ravenknight:

Bethesda's forum var trevliga på den tiden.

Heh, har fortfarande rätt så regelbunden kontakt med Captain Eldrad som ligger bakom fishy sticks-fenomenet på forumet. Bra kille.

Medlem

Första riktiga hypen var Quake. Den enda riktiga hypen dessutom.

Quake <3

Medlem

Kan ha varit Red Alert. Hängde på Wchat i Sverige-kanalen (Sweden?) och snackade med samma lilla gäng. Hade en populär Red Alert-hemsida. Hade inte en dator med Windows 95 så fick spela i 320x240.

Medlem

Link’s Awakening! Jag var 8-9 bast och visste på förhand att jag skulle få det i julklapp. Hade lusläst Nintendomagasinet om det och var extremt taggad!

Några år senare fick jag även Ocarina of Time i julklapp, och då minns jag att jag satt och spelade till jag i princip somnade sittandes.

Those were the days!

Kontot avslutas

Kommer inte riktigt ihåg vilka spel som jag har haft så där stor hype kring. Kommer dock ihåg när Metal Gear Solid 3 hade avslöjats på E3, jag kände inte till spelet eller att det hade visats. Detta var ju innan Youtube.
Men jag bad en kompis söka på Metal Gear Solid via ett program på datorn där man kunde ladda ner film och musik och då kom trailern för Metal Gear Solid 3 fram.
Jag tyckte det spelet såg riktigt häftigt ut och jag bad kompisen att konvertera videon till MP3 så att jag kunde lyssna på musiken till trailern.

Sen blev det en förhandsbokning på Game för det spelet.


signatur

ゼルダの城

Redaktör
Ponny

Final Fantasy VII, helt klart. Hade längtat efter spel innan det, men detta var på en ny hype-feber-nivå.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Första Resident Evil.
Efter att ha varit förälskad i Alone In The Dark så var jag helt lyrisk över det jag sett av Resident Evil. Hade kört massa spel innan, var till och med inte ens hypad över A Link To The Past som är ett av mina favoritspel idag. Vette tusan vad det var med känslorna för Resident Evil.

Medlem

Första var det säkert inte, men en hype som jag minns väldigt starkt var Doom3. Det såg sjukt bra ut på sin tid och kändes som ett stort kliv framåt grafik-mässigt från övriga fps på den tiden.
7th guest kommer jag ihåg också, jag menar riktiga skådespelare i ett spel, kändes ju overkligt. Fanns bara på cd-rom, och en riktig "killer-app" för att skaffa en cd-rom läsare.

Medlem

Tror mitt första riktiga hype var Final Fantasy 8, innan det så var det upp till morsan om man skulle få ett spel eller inte, så kunde inte riktigt hypea för något, utan det var mer spontana tillfällen. Däremot Final Fantasy 8 var första spelet som jag hade beställt och var tvungen och vänta på att Posten skulle leverera det.

När dagen kom att den hade anlänt till postterminalen så sprang jag och min polare dit för att hämta ut spelet, för att sen springa tillbaka snabbt för att kunna spela det på en gång.

Sen finns det ju spel och konsoler man har hypeat upp för efteråt. GTA Vice City, San Andreas, Final Fantasy 9, Kingdom Hearts etc.
Under Ps1-tiden så kändes det säkert att hypea upp för spel. Antingen så hade man spelat demot eller litade på trailers + speltidningar.

Kan inte säga samma i dag. Kan inte längre lita helt på recensioner (host CP2077), marknadsförningar för spel har blivit så mycket mer aggressivare, samt att fler och fler bolag har ändrat sin approach till att släppa spel för tidigt och sen försöka laga spelet efter lansering, vilket gör att man hypear mindre och mindre.

Får se när man hypear nästa gång för något. Tror Demon's Souls till Ps5 som jag hypeade upp mig själv senast.

Moderator | Testpilot

Diablo III. Tyckte alla videos och sådant man fick se såg spännande ut, men sedan vid släpp (bortser från buggar här) föll det platt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

World of Warcraft var nog det första spelet vars utveckling jag följde som besatt efter announcement. Såg den första trailern otaliga gånger och pratade om det med alla som ville lyssna.

Tror också att det levde upp till hajpen, även om jag lade ned redan efter 3-4 månader. Mätt och belåten.

(Störst var hajpen dock för SC2 och ME:A)


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

För mig var det Far Cry 2. Kommer ihåg att jag satt i flera timmar och kikade på videor där de visade upp den nya spelmotorn. Jag var sjukt fascinerad över att man kunde skjuta sönder träd och tända fyr på nästan allt.

Skribent

Nu kom jag även att tänka på Final Fantasy XI. Jäklar vad hype jag var på det. Kom ihåg hur jag satt i skolan och skrev ner "character sheets" för de karaktärer jag skulle skapa istället för att lyssna på biologiläraren. Helt fantastisk känsla när jag väl fick skapa min taru-taru black mage i The Federation of Windurst.

Ett riktigt utmanande mmorpg, men när man väl hittade en bra grupp att lira med så var det så jäkla belönande.

Medlem

Jag minns att jag var med på många hajptåg när Kickstarter blommade upp. Code Hero, Planetary Annihilation, Giana Sisters, Armikrog, Star Citizen... Ett par floppar såhär i backspegeln. Men Divinity Original Sin och Elite Dangerous blev det lite bättre med.

Medlem

Black and White tusan vad jag längtade till det spelet ^^ Första gången jag blev lite bränd ...

Sedan följde jag utveckligen av Command & Conquer Tiberian Sun väldigt nära, det var dock awesome även om det inte hade alla funktioner dom lovat

Medlem
Skrivet av Rockefellerz:

Första riktiga hypen var Quake. Den enda riktiga hypen dessutom.

Quake <3

Jag visste inte vad quake var innan jag spelade det på ett lan. Efter den dagen var världen up side down. Så jag måste säga quake 2 som det spel som jag väntat på mest eftersom quake var såpass häftigt som det var med moddar som team fortress, painball och CTF 🙂


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Skriv svar