Diskutera – Hur bra är next-gen så här långt?

Robot
Diskutera – Hur bra är next-gen så här långt?

Berätta vad som är bra och dålgit med PS5 och Xbox Series.

#diskutera


Medlem

Dåligt? Finns inte att få tag på. Bra? Kan vi återkomma till den frågan när det faktiskt finns konsoler att köpa?

Medlem

Playstation 5:
Bra: Den är så tyst, det är helt underbart efter att ha suttit med en jetmotor bakom tv.n sista åren.
Dåligt: För lite spel som är inriktade på den nya generationen.

Medlem

Började som en sk pappers-release.
Kanske börjar komma igång nu? men det känns inte som spelen är nå nextgen, känns mer som en lättare uppgradering än så länge.
Förhoppningsvis tar det väll fart snart.

Spontant känns det som XBOX satsar att next gen ska vara "tjänster" medans sony förhoppningsvis satsar ett steg längre och tänker frammåt.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Har bara PS5, men än så länge känns det bra, spela spel i 60fps som man är van vid på PC. Förhoppningsvis börjar de inte fläska på med mer grafik bara, för det är de inte kraftfulla nog för. Då ramlar det nog ner till 30fps igen.

Medlem

Är extremt nöjd med min Series X, särskilt sen jag köpte LG CX för ett par veckor sedan. Konsolen gifter sig väldigt bra med den TV:n, både utseendemässigt och teknikmässigt. Snabb, smidig, snygg. Hundratals spel att spela om det så är via BC eller Game Pass. AutoHDR och FPSBoost.

Aldrig problem med sparfiler eller att uppdatera till nextgen-versionen av spel. Känns nästan lite magiskt att plocka hem sin tretton år gamla sparfil av Mass Effect från molnet och fortsätta exakt där man var då.

Enda negativa är väl att det inte finns "DET DÄR" spelet ännu som man bara MÅSTE ha. Ja, som inbiten Soulsborne-entusiast sneglar jag lite dig Demon's Souls.

Den blir även lätt flottfläckar på den, men man pillar ju inte särskilt ofta på den.

Medlem

Har Series x. Saknar såklart next-gen titlarna, vore kul med något större släpp som verkligen visar generationsskiftet i samband med släppet av konsolen. Kört control ultimate edition, gow 5, hitman och destiny 2, fint med uppdateringarna och gött med minskade laddtider. Väldigt skönt med snabb och tyst konsol, allt känns rappt. Efter att bara haft ps4 är det kul att köra igenom det jag har missat av boxens titlar förra generationen.

Största missen är som sagt next gen titlar. Längtar starkt till flight simulator, bf6, gta 6 eller vad bethesda har att leverera.

Medlem

Dåligt: finns inte att få tag i... 😕
Bra: fick tummarna ur att köpa en gaminglaptop för att komma hem, från att varit konsolgamer sedan 2006. 🤩

Medlem
dåligt

extremt dåligt i min mening, jag har köpt ny konsol på release dagen (trots barnsjukdommar) sedan PS1 släpptes och ägt alla sony och nintendo-system.
Jag har i dagsläget inte någon egentlig anledning att uppgradera. Det finns ingenting på ps5 som jag känner jag behöver spela... kanske när FF16 släpps?

Medlem

Överlag nöjd med min Series X. Men något riktigt spel som utnyttjar kraften har ju inte släppts än.

Men laddtider är ju mer eller mindre borta nu. Den är knäpptyst. Den är inte så stor och ser rätt fräck ut enligt mig.

Men ser fram emot vad som kommer. MS uppköp och Forza, BF6, GTA med fler.

Medlem

Series X köpte jag och fick den på lanseringsdagen beställdes direkt från Microsoft då Webbhalen hade haft förbokningar i evigheter innan så jag kunde gissa mig till att det skulle vara överbokat där.
Riktigt snabba laddningstider och spelen är snyggare känns det som iaf, jag är jättenöjd med den förutom på en punkt och det är uppspelningen av Blu-ray-filmer då programmet för det är lika trasigt och kast som till One X samt att spelaren låter hyfsat mycket när den kör film.

Medlem

Ps5 tycker jag har klarat sig hyfsat när det kommer till nya spel, Demons Souls såklart men även nya spel som presterar mycket bättre på ps5 än ps4. XboxS är ju en väldigt bra maskin och gamepass är kanon men det kom ju inga nya spel, det blir ju ändring på det men lanseringen var helt tom på nya spel.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Dåligt? Finns inte att få tag på. Bra? Kan vi återkomma till den frågan när det faktiskt finns konsoler att köpa?

+1

Medlem

Har Ps2 PS5.

Bra med konsolen:
Gillar handkontrollen och faktiskt Ps5 designen. Tycker det är en bra sätt att gå emot klassiska svart som har varit standard sen Ps2. får hoppas att den inte gulnar med åren.
Den är snabb och är tyst (när den inte behöver spinna upp en skiva en gång i timman)
Kan spela upp UHD Blu-Ray utan att låta vilket är trevligt, då har testat UHD-spelare innan och då lät det väldigt mycket om den.
Demon's Souls är extremt snyggt spel samt gillar FPS-lägen i t.ex. Valhalla, Spiderman och andra spel som har det, då man får en annan känsla i spelen då.

Nackdelar med konsolen:

Spelutbudet. Dock så är det vanligt i dagsläget att spelutbud är lågt i början av ny konsol.
Konsolen spinner upp skivan en gång per timme och det låter förjävligt. Den bokstavligen överrösstar TVn. Jag hoppas Sony fixar med firmware att den behöver bara checka för skiva när du startar spelet och sen aldrig något mer.
Handkontrollens knappar, de känns "mushy" och känns lite lågkvalité. De hade fått vara styvare/klickigare som t.ex. PSVitas.

Finns säkert andra saker som jag inte kommer på just nu, men generellt sätt så är jag extremt nöjd med Ps5, och kommer se mig själv skaffa många spel till konsolen.

Medlem

Blev med PS5 i december.

Hittills är nog det ballaste DualSense-kontrollen med sin haptiska feedback. Annat bra är att fler spel inkluderar stöd för 60 fps samt olika grafiklägen, vilket jag hoppas håller i sig under generationens gång. Något som kunde vara bättre är utbudet av PS5-native spel och gränssnittet. Saker som tidigare var mer lättåtkomliga är nu gömda i undermenyer.


signatur

"I enjoy the sight of humans on their knees"

Medlem

Har Series X och tycker att maskinen i sig är helt fantastiskt. Däremot så lyser riktiga next gen-titlar med sin frånvaro (precis som konsolerna på butikshyllorna), men Microsofts satsning på bakåtkompatibilitet gör att köpet känns värt det. Auto HDR, som lägger till HDR i gamla spel som inte har HDR, samt FPS Boost gör att man kan spela om äldre spel med lite mer eye candy i högre FPS.

Medlem

Är mycket nöjd med min Xbox series x. I kombination med game pass fungerar det bra.

Det som är dåligt är stödet för 60 FPS saknas i många spel som borde kunna ha det.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Har Ps2.

Bra med konsolen:
Gillar handkontrollen

Ja, DualShock 2, det är grejer det.

Jag har fyra stycken liggandes i en låda:

Medlem

Väntar på att generation ska släppas

Medlem

Har en PS5 och än så länge har jag bara spelat upphottade PS4-spel (God of War, Ghost of Tsushima, Spider-Man). Även om det är trevligt att uppleva grymma spel i 4K60 (eller iaf nästan i Tsushimafallet) så väntar jag spänt på "riktiga" PS5-spel. Rift Apart lär väl bli det första, I guess.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

PS5:

Bra:
Tyst, tystare än jag trodde trots förhandstipsen (och jag är kräsen)
Att den skulle vara "enorm" förstår jag inte alls, i jämförselse med en wii kanske visst...
2 spel som känns next-gen för mig redan vid release och som levde upp till min hype (Demons souls och miles morales)
Minst 2 exklusiva stortitlar på ingång redan i år (ratchet and clank, horizon 2)
Playstation collection var en trevlig gåva, även om jag redan spelat det mesta i den samlingen.

Dåligt:
60 fps hysterin, kommer alltid välja snyggast möjliga grafik och stabila 30fps lägena, stör mig inte alls på det.
Dual sense visade sig vara överhypad för min del, och jag tyckte inte det var så fantastiskt som förhandstipsen sa.
Batteritiden för dual-sense med dessa funktioner igång är lite irriterande kort.
Nya Silent hill har inte utannonserats än

Medlem

Otroligt nöjd med PS5:an! Kontrollen är fantastisk, den är helt tyst och väldigt snabb. Saknar lite next-gen spel bara

Medlem

Jag är privilegiad i att äga både PS5 och Series X och får väl säga att jag är väldigt nöjd med konsolerna. Sen är det väl självklart att det tar tid för spel att utvecklas och att man må varit tidigt ute. Gillar ju att de uppdatera förra generationens spel med 60 fps etc, så nog finns det att göra allt.

Medlem

Ps5 för oväsen tur man har kvar sin ps4 som är tystare och även har optisk utgång för ljud som jag behöver. Spelmässigt så ser det lovande ut för framtiden. Har dock bara hunnit testa Astro Playground än, det är snyggt och handkontrollen visar vad den kan göra. Bortsett från att blåsa i kontrollen så va det bra funktioner. Gillar verkligen motioncontrol för att sikta då det funkar bättre för mig än spakarna då jag är van med tangentbord o mus. Skaffade Demon Souls, inte så mycket för att hade lust att spela det just nu utan mer för att det är bästa Ps5 spelet just nu och något spel va man ju tvungen att ha.

Xbox Series X, älskar att den är ljudlös, ja den låter absolut ingenting alls vid spelande. Gamepass är helt fantastiskt och bättre kommer det bli framöver. Sitter o spelar Valhalla nu och det är underbart att man nu kan välja om man vill ha 60fps eller mer ögongodis.

Båda konsollerna lider av brist på exklusivt "system seller"-spel men de säljer ju galet bra ändå...
Första spel jag riktigt suktar efter är ju Resident evil Village som kommer 7e Maj har jag för mig det va, det kommer bli grymt.

Medlem

Sämsta lanseringen någonsin.
Svårt att få tag i en och när man väl får det kommer man på att det inte finns några spel.
Har inte märkt någon märkbar skillnad i grafiken mot min ps4 pro.
Stort plus för ps5:ans handkontroll dock.
Saknar tiden när man gick från ex n64 till gamecube och blev helt mind blown av den förbättrade bilden.

Medlem

Spelspelspelspelspelspel slutdiskuterat nu pratar vi aldrig mer om detta.

Det kommer alltid vara på det här viset. Konsollen måste funnits ett tag för att man dla hinna utveckla spel till den plus många måste äga den för att det ska va värt att börja (investera/utveckla) över huvud taget.

Dom här parametrarna säkerställer att varje konsolllansering mer eller mindre aldrig kommer ifrån en puttrig rullstart.

If you cant hack it vänta typ 2 år. Annars skyll dig själv.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Kör en PS5 och är mycket nöjd. Men som vanligt lite snålt på spelfronten än sålänge. Men det gör inget, har en del PS4 spel kvar att lira.

It Takes Two är väll det första nya spelet jag spelar (med sambon) och har hittills varit mycket uppskattat.
Sonen lirar Astros Playground och älskar det.

Medlem

Har en Series X, för min del första gången jag någonsin äger eller över huvudtaget spelar på en Xbox.
Har varit en fanboy av PS fram till nu då Gamepass vann mig över till andra sidan

Men nog om det, Till konsolen, grymt bra, fungerar fin fint utan problem. Älskar även kontrollen, mycket ergonomiskt skönare än alla andra tidigare Playstation kontroller, har inte känt på PS5 kontrollen så jag kan själv inte jämföra med den, men jag lutar mer emot att jag föredrar Xbox layout av spakarna.

Spelmässigt så har det inte varit mycket next gen ännu, testade The Medium men skräckspel är inget för mig så jag spelade bara ett fåtal timmar. Men annars ett skitsnyggt spel som flöt på riktigt bra.
Annars har jag kört en massa gamepass, och jag har även gamepass att tacka för att jag slipper betala igen för att spela gamla favoriter som Skyrim och Fallout igen fast i 4K då

Forza Horizon, Halo: Master Chief collection och Gears som jag tidigare kört via gamepass på PC, kunde bara hoppa på där på Xboxen där jag slutade på PC helt utan problem. Cross saves har funkat klockrent.

Medlem

Jag kör bara PC, kan inte allt släppas där?

Medlem
Skrivet av Iskall:

Jag kör bara PC, kan inte allt släppas där?

Intressant det där. Dom som ser till att så inte är fallet är samma personer som säljer konsoller.

Jag är med dig, men dom blir nog väldigt svår att få på kroken om inte den beslutsfattaren vill begå karriärmässigt självmord.

Exklusiva spel säljer konsoller.. Konsoller drar in massor med pengar. Blame capitalism.


signatur

subterranean homesick alien

123
Skriv svar