Diskutera – Hur bra är next-gen så här långt?

Medlem

Köpte en PS5 till releasedagen och lyckades få tag på ytterligare en via en september beställning på CDON otroligt nog innan jul till sonen. Jag tycker alla spel har ett lyft.. visst! Det är bara Demon Souls som känns lite next gen. Men alla andra då.. Last Dragon, Cyberpunk, Last of us 2 och kanske framför allt Days Gone är ju fantastiska på PS5.

Har upptäckt i den här vevan att folk är jäkligt negativa över lag. Som grabbens kompis som här om dagen öppnade upp med : ja du ska vet att det sämsta med PS5 är att man inte kan byta bakgrundsbild? Jag frågade då.. kan du säga nått som är bra med en PS5 då? Det kunde han inte.. man är liksom så van med att säga saker som är dåligt numera.

Jag är skit nöjd med min PS5 alla spel ger ett plus som jag spelar. Det tog flera år innan PS4 visade vad den kunde. Det som skiljer sig mellan PS4 och PS5 är att PS4 ändå var lite underlägsen PC världen vid release.. det är ju ett bättre läge nu.

Det finns hopp och bra titlar växer inte på träd oavsett vilken enhet man spelar på. Men jag är positiv och är övertygad om att det kommer smälla rejält både i XBOX och PS5 stallen framöver.. och HAPPY US! Vi kan välja vad vi vill spela och förhoppningsvis på vad i framtiden!


signatur

Den som har flest prylar när han dör vinner!

Medlem

Spelar mest på ps5, mycket för att jag inte kan sluta spela Demon Souls. Trots att man gjort allt så finns det alltid någon build man inte kört.
Just nu dammar min series X, tyvärr. Det är en grymt bra konsol men min tid läggs på min ps5.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Intressant det där. Dom som ser till att så inte är fallet är samma personer som säljer konsoller.

Jag är med dig, men dom blir nog väldigt svår att få på kroken om inte den beslutsfattaren vill begå karriärmässigt självmord.

Exklusiva spel säljer konsoller.. Konsoller drar in massor med pengar. Blame capitalism.

Hellre kapitalist än kommunist , men jag förstår hur du tänker så det är väl mest önsketänkande man har.

Medlem

Har båda maskinerna men PS5 samlar mest damm. Men gillar hur tysta dom är (förutom PS5ans diskläsare). Med Xbox är allt sömlöst med äldre generationer vilket jag gillar skarp. Sen så är QR grymt också.

Medlem

60fps i 4k är magiskt. Är den stora inriktningen och det gör sjukt mycket. Vill lira om mina favoriter i 60fps. Trist nog har många utvecklare caplock på 30fps och då funkar det inte per automatik. Så lite prio från utvecklarna att släppa patchar hade varit trevligt, något som borde skett vid release av de nya konsolerna.

Gillar båda konsolerna men när man tex köpt Spiderman på ps4 och för få ps5 patchen så måste man köpa nya Miles Morales för det ska patcha om det gamla med. Såna cash milking fasoner är jag inte så road av dock

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Dåligt? Finns inte att få tag på. Bra? Kan vi återkomma till den frågan när det faktiskt finns konsoler att köpa?

Så sant så, helt galet att det inte ens går att ställa sig i kö.

Medlem

Haft PS5 sedan februari och är riktigt nöjd. Den är tyst som en mus och laddtider existerar inte längre. Förutom Switch är den nog min nya favoritkonsol, men det beror delvis på det stora utbudet av svinbra PS4-titlar som jag inte har testat förr. Skippade PS4 för Xbox One, så det finns en hel del pärlor att tröska mig igenom i väntan på fler starka PS5-spel.

Det enda jag saknar är Discord-integrering, och det får jag väl fortsätta drömma om ifall Microsoft köper upp dem. Vore kul att kunna sitta i en röstchattlobby med mina vänner som till största delen spelar på PC (inklusive undertecknad). Sen kunde Sony verkligen fundera på att slå ihop PS+ och PS Now om de på allvar vill konkurrera med Gamepass.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Avstängd
Skrivet av Mortyman:

Ja, DualShock 2, det är grejer det.

Jag har fyra stycken liggandes i en låda:
https://i.imgur.com/IDN32PK.jpg

Visst ser jag en liten trevlig Nintendo Mario Paint-mus längst nere åt höger i lådbilden?

Medlem

Inge märkvärdigt överhuvudtaget, glömmer till och med bort att PS5 och Xbox Series X finns. Riktigt urusel lansering, inga spel och inga konsoler.

Medlem

Ser inga problem med mängden spel. Har väldigt många ospelade ps4a spel köper fortfarande ps4 a spel. Och har planer på 5-8 spel nu till juni som Rust,below zero, returnal,Ratchet and Clank mf. Har 8 ps5 spel och 25 ps4 spel med kö av spel som inte får plats på den externa hårddisken. Är helt översvämmad av spel men så spelar jag också mycket multiplayer spel som ghost of tsushima co op Apex mf som aldrig tar slut. Är väldigt nöjd!

Medlem

Gillar "gratis kriget" som gick igång på riktigt med nya generationen, som gratis paketet med bra titlar till PS5 (kräver Playstation plus) samt Playstation home.
Trist att de hökar över utbytbara sidor, men de kommer väl att köra det racet själva med tiden kan man misstänka.
Kunde haft interna platsen för expansion av utrymme klar vid släpp, men ändå helt ok med extern usb3 SSD som nuvarande val.
Kör kabel och man man kan inte låsa i inställningen till GB, har problem att den efter ett tag går ned på 100mb, och kräver lite omstart för att hoppa upp till GB igen.


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Medlem

Skaffade XSX för att testa. Har en PC med 3080 också men det är underbart att starta Xboxen, igång direkt, knäpptyst och knappast några laddtider och gillar soffläget jag får med en konsol.
De obefintliga laddtiderna är det jag älskar mest. Växla spel på ett par sekunder.
It's a keeper.

Inaktiv

Nöjd med min ps5. Tyst och allt går väldigt smidigt på den. Jojjen är en klar förbättring mot ds4, xboxjojjen och Pro controllen till Switch. Laddningstiderna är också ett stort plus, började spela Hades på Switch nu efter några veckors spelande på PS5 och började svära lite åt laddningstiderna, man har vant sig snabbt med Ps5ans minimala, klar förbättring.
Spelutbudet är ganska skralt däremot. Kommer ju lite i Maj så börjar ju däremot röra på sig på den fronten. Fast så är ju i princip alla lanseringar, man får se det positiva, under den tiden konsollen kommer att vara denna gerations så kommer det mer än man hinner spela ändå. Man har ju dessutom bakåtkompatibelgrejen,Cyberpunk var en fröjd att spela på ps5 jämnfört med Ps4 pro.
Kan ju önska att det producerats mer enheter innan release så att man slapp själva scalpinggrejen och idioterna som köper av sånna men det är ju en annan sak, det har ju inget med själva konsollen att göra.

Medlem

Konsolerna är i praktiken heeeeeelt omöjliga att få tag i, ett exempel är mediamarkt, sist när man kunde köpa ps5 så låg dom ute 15 minuter sen var dom slut, 15 MINUTER!! Det är ju helt sjukt, elgiganten lottar ut vilka som får köpa, vart är världen påväg? 😅😅


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem

Spelar på ps5 och är riktigt nöjd.

Visst att det inte finns drösvis med nextgen-titlar ännu men för egen del väger bakåtkompen upp det.
Grabbarna brukar starta vår ps4 pro emellanåt och när jag ska hjälpa de med diverse saker på den slås jag varenda gång vilket jädra hopp det är. Precis allt känns bättre på ps5.

Nu går det ju inte att få tag på en ps5 men går du ändå i tankarna att den känns onödig i brist på nextgen-titlar så tycker jag du ska tänka om.

Medlem

Bara jag som är trött på gnället om att där inte finns några konsoler att köpa? Jag har ingen och inte planerat att skaffa förrän det finns spel att spela samt ex en pro modell nära perfektion men i denna takten hinner jag iofs kanske bli pensionär innan det händer 😆

Gen
Medlem

Har inte intresserat mig för PS5 tills nyligen då jag bestämde mig för att få tag på en. Hade tur och fick tag på en väldigt snabbt tack vare en generös FZ medlem. Sedan dess har jag plöjt igenom mitt PSN bibliotek och haft nöjet att lira flera titlar i 60 fps vilket jag tycker denna generation ska sikta på. Maskinen är tyst vid spelande, handkontrollen är underbar och laddningstider är ruskigt korta.

Det negativa är att kvalitén på konsol och tillbehör är något tveksam så jag har problem med högljudd fläkt vid idle och surrade PSU vid spelande. Media Remote är dessutom ett skämt när det kommer till pris vs vad man får.

Medlem

Laddtiderna är det klart bästa. Och så gillar jag att man jan pausa spelet i viloläget. Har endast PS5 men anar att detta gäller series X också. Minus är väl få rena PS5 titlar o högre priser på titlarna. Och kanske att skivspelaren på PS5 låter lite högt när man startar ett spel. Sedan blir den dock knäpptyst 🙃

Medlem

Jag och en kompis är otroligt sugna på att prova Demon's Souls på PS5, men vi känner ingen som har PS5. Det kommer alltså kanske aldrig bli så att man spelar det.

Medlem

Har en fråga både generellt men också specifikt om Final Fantasy VII Remake. I trailen till FF VII Remake: Intergrade vilket är PS5 versionen av spelet och släpps i sommar. Där visas "Performance mode" som "prioriterar 60fps" och "Graphics mode" som "prioriterar 4k". I kommentarerna till trailen nämns ofta "finally 4k 60fps" känns som folk har missuppfattat att man antingen får välja det ena eller det andra. Vilket kommer till min generella fråga om Next Gen. Jag är på uppriktigt förvånad att 4k MED 60fps inte verkar vara Standard. Liksom 4k ELLER 60fps fick vi på spel redan på PS4 PRO. Vad sker gubbar?

Medlem
Skrivet av Iskall:

Hellre kapitalist än kommunist ,

Jo visst, I guess... Jag lägger ingen värdering i det så...

Poängen är att om ett stort (public?) företag är rätt positionerad för att tjäna massor med deg på ett sätt som dom både kan och får exploitera så är det i princip olagligt för dom att inte göra det...

Så det blir en 'övning i meningslöshet' att sitta och hytta med näven åt Microsoft/Sony.

Om det ska upphöra behövs det antingen ny lagstiftning eller att konsollbranchen vänds upp och ner på av en anledning eller en annan som gör att den metoden slutar funka.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Helnöjd vad gäller spelen på min ps5. Men man har gjort en del mkt tvivelaktiga val av gränsnittet på playstation 5 jag inte riktigt blir sams med.
Allting är så utspritt nu när man ska göra något. Ladda upp eller ner sparfiler till eller från molnet är omständigt. På ps4an kunde man trycka på option knappen när man stod över en spelikon o så fanns valet där. Nu måste man in i ps plus delen, sedan leta upp molnet och sedan leta upp sparfilen för spelet.
Omständigt minst sagt.
tycker också det är synd de gjort ps5 mindre social. Inte lika lätt att se vad andra gör nu som man är vänner med. Var en kul feature på ps4an att man kunde tumma upp när ngn plockat en trophy eller delat bild från spelet osv. Nu finns inga sådana funktioner, iaf inte för tillfället.
Hoppas det kommer tillbaka.
Share play funktionen har man däremot förbättrat rejält. Nu kan man se sin vän spela samtidigt som man spelar själv med bild-i-bil funktion. Eller så kan man välja att bara titta på när den andra spelar eller varför inte ta handkontrollen och spela lite själv? Grym feature.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Ej köpt

Har inte köpt vare sig ps5 eller xbox pga dåligt utbud av spel. Nu kommer sommaren och då ska man vara utomhus. Till hösten ser jag över vilka spel som kommit och väljer konsol då. Troligtvis ps5 eftersom jag har en gamingrigg.

🥰

Medlem
Skrivet av SunShine:

Ladda upp eller ner sparfiler till eller från molnet är omständigt. På ps4an kunde man trycka på option knappen när man stod över en spelikon o så fanns valet där. Nu måste man in i ps plus delen, sedan leta upp molnet och sedan leta upp sparfilen för spelet.
Omständigt minst sagt.

Ett tryck på options hade ju varit å föredra men du kan ju även gå in på inställningar sen finns väl en flik några snäpp ner som heter sparade data nånting nånting (kan inte kolla upp det nu, är på jobbet) och därifrån sköta upp/nedladdning av alla sparfiler. Inte jättemånga steg om än fler än ett tryck på options:).

Medlem

Blev nyligen med Playstation (5) för första gången sedan jag lånade ett PS1 av en kompis för ca 25 år sedan. Jag är mycket nöjd, speciellt i kombination med min Oled-TV. Jag har mycket spel från PS4-eran att ta mig igenom så är inte störd av bristen på nya spel. Är ofta sen på bollen ändå, dvs inväntar rea.


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Medlem

PS5 handkontroll fantastisk skön. Finns inget som slår den. Dessutom är konsolen knäpptyst jämfört med jetmotorn i PS4 pro. Mycket nöjd så här långt.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem

Köpte först en Xbox Series X (i november) och sedan en PS5 (i december). Är ganska nöjd med båda så här långt.

När det gäller Xbox SX känns det mest som en uppdatering av Xbox One. Samma OS, likvärdig kontroll, samt att de fortfarande inte lagt dit stöd för att stänga av systemljudet :/ Och andra buggar i OS:et är heller inte fixade från Xbox One. Men såklart betydligt bättre prestanda. Men utöver det inte så stor skillnad från förra generationen när det gäller känsla och upplevelse.

PS5 känns mer som en helt ny konsol, även om den ju som tur är även är bakåtkompatibel med PS4. Prestandan är även här milsvis bättre än föregångaren. Och kontrollen är ju något utöver det vanliga. De nya funktionerna i den gör det verkligen häftigt att spela PS5-anpassade spel. Däremot är OS:et just nu både buggigt och snålt på funktioner. Vissa funktioner som man såg som självklara på PS4 finns inte ens ännu på PS5 :/

Ja som sagt, ganska nöjd med båda även om det finns plats för förbättringar, som förhoppningsvis också kommer med uppdateringar. Föredrar dock just nu PS5an framför Xboxen pga den överlägsna kontrollen samt det något trevligare OSet, även om det just nu är en aning buggigt.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Ps5 för oväsen tur man har kvar sin ps4 som är tystare

Om den verkligen låter så mycket är det något galet fel och en reklamation är i sin ordning.

Jag har nyligen fått min PS5 och även om jag misstänker att jag har fått den mer högljudda fläkten (en del vibrationsljud hörs) så är den en viskning jämfört med min gamla PS4 Pro.

Minus är spelutbudet såklart, och en något försämrad HDR-upplevelse. Visssa spel, t.ex. RDR2, ser bättre ut om man slår på HDR (auto) i huvudmenyn, men avstängt i själva spelen, så SDR spelas upp i HDR-container.

Så PS5 verkar ju än så länge också ha en implicit "auto HDR"-funktion, men det känns inte som att det är med meningen.

Plus:
- Handkontroll värdig en ny generation
- Tyst som en viskning

Medlem
Skrivet av mnordin:

Om den verkligen låter så mycket är det något galet fel och en reklamation är i sin ordning.

Ja, min PS5a är nära på knäpptyst även vid spelande, något man knappast kan säga om min gamla PS4a som låter som ett tröskverk.

Medlem
Skrivet av mnordin:

Om den verkligen låter så mycket är det något galet fel och en reklamation är i sin ordning.

Jag har nyligen fått min PS5 och även om jag misstänker att jag har fått den mer högljudda fläkten (en del vibrationsljud hörs) så är den en viskning jämfört med min gamla PS4 Pro.

Minus är spelutbudet såklart, och en något försämrad HDR-upplevelse. Visssa spel, t.ex. RDR2, ser bättre ut om man slår på HDR (auto) i huvudmenyn, men avstängt i själva spelen, så SDR spelas upp i HDR-container.

Så PS5 verkar ju än så länge också ha en implicit "auto HDR"-funktion, men det känns inte som att det är med meningen.

Plus:
- Handkontroll värdig en ny generation
- Tyst som en viskning

Vet inte hur Ps4 Pro låter jag har den vanliga Ps4 standard och visst hör man den så ljudlös är den inte men inte så störande högt iaf.

123
Skriv svar