Oöppnat Super Mario Bros. sålt för 5,7 miljoner kronor

Medlem
Skrivet av Roten:

Jag tror att vi menar samma sak, du skriver ju att du själv samlar och tycker att samlandet är roligt. Det var ju det som jag menade naturligtvis. Men jag ser ingen motsättning i att samla och samtidigt ha ekonomin i åtanke. Jag har lagt ut mycket pengar på mina spel, vet vad det är värt och har sålt av spel för att kunna finansiera fortsatt samlande.

Ok, för all del. Jag menar ju heller inte att man inte får sälja vidare något direkt. Och jag har ju själv sålt av en del grejer genom åren, både spel och toys. Det enda som egentligen stör mig lite är det som Pat och Ian på CUP mer och mer börjat snacka om, när det är folk som har noll intresse för spelen men "samlar" ändå BARA som en investering.

Medlem
Skrivet av Roten:

Jag hade en Vectrex, men bildröret (hör och häpna) dog, så jag sålde den. En charmig konsol, men var väl sisådär med spelglädjen. Jag samlar inte på äldre än NES/Famicom och MasterSystem - finner inte spelglädjen i äldre konsoler och har inte heller någon direkt relation med några sådana äldre från barndomen. Visst, det fanns väl några polare som hade äldre bröder som hade en gammal Amiga eller Colecovision (allså den kontrollen...), men redan som liten knodd skrattade vi åt den hopplösa grafiken!

Nej jag älskar Vectrex! Jag är ju uppvuxen med spel från 70talet och framåt!
I väntan på att få i tag spel har jag en enorm samling på runt 60-70 tusen spel till emulatorer. Och det är rätt kul, men definitivt inte vad jag letar efter. Det är mer ett tidsfördriv samt ett sätt att provköra grejer innan man köper dom.
Det jag mest vill ha itag är dock rollspel från amiga/c64/pc. Det är min stora passion


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Mortyman:

Ok, för all del. Jag menar ju heller inte att man inte får sälja vidare något direkt. Och jag har ju själv sålt av en del grejer genom åren, både spel och toys. Det som stör mig mest är det som de Pat och Ian på CUP mer och mer börjat snacka om, när det är folk som har noll intresse för spelen men "samlar" ändå BARA som en investering.

Ja det där är en grej som hänt på de sista åren. De diskuterade det på Retrohour om hur många storsamlare som tidigare samlade på sportkort osv sålt bort sakerna och nu ligger inne med stora summor pengar och köper upp gamla spel utan att ha samma intresse som oss andra i själva spelen. Lite som en investering. Visst det är definitivt deras pengar och ett smart drag...men det det känns surt för oss andra som inte har en hög pengar som VonAnka att köpa upp spel.

Jag ångrar mig fortfarande att man inte började samla på sig på 90talets slut när det var ett svagt intresse för gamla prylar och de nästan slängde sakerna efter dig bara för att slippa bära ut det till containern. Men det är ju inte mycket att göra åt det nu i efterhand


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Mortyman:

Ok, för all del. Jag menar ju heller inte att man inte får sälja vidare något direkt. Och jag har ju själv sålt av en del grejer genom åren, både spel och toys. Det enda som egentligen stör mig lite är det som Pat och Ian på CUP mer och mer börjat snacka om, när det är folk som har noll intresse för spelen men "samlar" ändå BARA som en investering.

Bra där! Det är blir så fel ibland på såna här forum, när man tolkar en annan persons text och sen själv ska skriva något så blir det ofta "fort och fel".

Men jag håller med, att samla bara för en investering, det är lite tråkigt och själlöst. Har nog inte stött på någon i verkliga livet som gjort så mig veterligen.


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem
Skrivet av Nioreh:

Frimärken är till för att postas...

Folk samlar på allt möjligt. Vill de betala miljontals kronor för super mario så är det väl deras problem. Låt dem göra det.

Exakt. Finns även massor av människor som samlar på dyra kameror (ofta Leica), bilar, flygplan, mm.

Är själv ingen stor samlare, mer än av lite retro datorprylar (jag använder de dock av nostlgiskäl och för spelande), men har inget som helst emot om andra väljer att samla på saker som bara står i hyllar för att beundras och inte användas.

Inget som år något negativt (även om det inte intresserar mig).


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Mortyman:

Trams. Spel är till för att spelas. Precis som serietidningar är till för att läsas, leksaker är till för att lekas med osv. Att samla endast för samlandets skull och inte för att man verkligen tycker om de här sakerna känns bara så ytligt.

Finns drygt 4000 andra sätt att spela exakt detta spelet.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Finns drygt 4000 andra sätt att spela exakt detta spelet.

Hahaha, nu tog du i lite i överkant, men jag förstår vad du menar, men håller inte riktigt med. Jag är något av en purist när det gäller retrospel - de ska spelas på det som de var utformade för, då får man den "äkta" spelupplevelsen.
NES är förvisso förhållandevis enkelt att emulera, men att få en 100% återgivning av originalet är svårt. Sega MegaDrive är exvis oerhört svårt att emulera, inte ens Segas egna MegaDrive mini är 100% rättvisande mot orginalhårdvaran.
Så med det perspektivet argumenterar jag för att det bara finns ett sätt att spela exvis Super Mario Bros på och det är med kassetten i orginalhårdvaran på en gammal CRT från början av 90-talet.


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem
Skrivet av Mortyman:

Frimärken och tavlor kan man för all del samla på och uppskatta som de är bara genom att titta på dem. Inte så med ett videospel. Ett spel, som Super Mario Bros, består liksom av mycket mer än bara ett inplastat omslag. I fallet med videospel är det ju faktiskt det som finns INUTI FÖRPACKNINGEN som räknas. Och om det verkligen vore så att det folk får ut mest av spelen är att titta på de massproducerade förpackningarna likt tavlor, varför köper man då inte bara de tomma kartongerna? Eller en plansch, eller för all del en målad tavla, av omslagsbilden från kartongen? Mm, just det.

DU tycker detta ja, men jag är inte helt säker på att alla andra tycker samma sak. Som ett exempel: Varför köper vissa fysiska lådor till spel idag när det finns en digital version att köpa? Är det för att stoppa lådan förrådet eller för att just ha det fysiska omslaget i sin bokhylla för att den skall synas?


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Jag själv samlade retro-spel ett tag, och hade mer än gärna fortsatt hade jag inte haft massa andra intressen också som kostar pengar

Som vissa har påpekat, det finns olika anledningar man samlar, och säga att "du köper spel för att spela med dem" verkar missa lite i det hela.
Att hitta en cartridge utav Super Mario Bros. som fungerar är inte svårt, så om du vill spela på orginal-HW så kan du köpa ett billigt ex som kanske har sliten etikett, så länge spelet fungerar. Inget hindrar dig att äga flertal kopior. Sen har du en kopia som du äger som är komplett och är i mint-kondition. Själv äger jag Shadow Warriors komplett, dock inte mint, men tillräckligt bra för att jag själv inte vill öppna förpackningen (den är inte inplastad, och har öppnat en gång bara för att vara säker att jag fick allt). Vid något tillfälle när budgeten säger att det är okej så kommer jag jaga lite fler kompletta spel som jag värderar högt från barndomen. Mitt samlande har mestadels varit pga nostalgi men även testa spel som jag missade när jag var liten, och spela det på OG-hårdvara.

Däremot så är det ett samlarvärde på unika objekt, spelar ingen roll om det är spel, tavlor, antika möbler etc.
Lycka till hitta en till exemplar av Super Mario Bros i denna kondition, tvivlar på att sådant längre existerar, därmed priset. Samma med spel som t.ex. Little Samson, vars pris är relativt hög. Anledningen där är för att de såldes inte många kopior av spelet innan man la ner NES och gick helt över till SNES.

Att säga "det är skillnad att samla på spel som finns i X enheter och tavlor som bara finns 1 utav", så skulle jag nog motargumentera med att säga nej, det är inte skillnad. Spel slits utmed användning, därmed så blir färre kopior kvar som fungerar, som är i mint-kondition etc. Priset är ju oftast baserad på efterfrågan när det kommer till samlarobjekt.

Istället för att säga att det är trams, fel och dylikt, varför inte istället ändra inställningen och försöka lära sig varför samlandet av spel är en grej, och varför det är något som växer? Kanske man lär sig att det inte är trams, och att det finns värde i det (nostalgi, monetärt, bevaring av historia m.m.). Om ni tycker samlandet fortfarande är trams så borde vi slopa alla museum som vi har idag som har bevarat saker som inte längre går att få tag på i dess orginala form

Medlem
Apropå omslaget...

Lite off topic kanske men då omslaget kom på tal så passar jag på. Det tecknade omslaget för SMB måste nog ändå vara mitt absoluta favoritomslag för ett spel alla kategorier. Snyggt ritat och färglagt, allt ser så intensivt ut och man får bara ett jäkla sug att spela när man ser det. Bowser hade heller inte fått sin ikoniska "King Koopa"-look ännu och istället fick vi en riktig ligist-Bowser som såg ut att tillbringa dagarna med att lyssna på Discharge och gå runt på gatan och slå folk på käften. Klockrent helt enkelt.

Inaktiv
Skrivet av Soulless:

Klart de får göra det om de vill, hindrar ju inte andra från att tycka det är helt sanslöst.

Vi säger att du har en net worth på 500 miljoner. Du har en vanlig tråkig marknadsavkastning på 7-8%. Ingenting märkvärdigt.

Du lägger 1% av din förmögenhet på nöjen om året. Du har alltså 50 miljoner att spendera.

Vad är det som är "sanslöst" att lägga 4 mille på ett spel? Är det inte fantastiskt att spelmediet uppmärksammas och värderas mer och mer som konst gör?

Allting samma sak när det dyker upp sådana här artilkar på FZ. Det är ett tecken på att ni är obildade inom ekonomi, och förmodligen själva lägger HELT SANSLÖSA summor på meningslösa saker som med 100% säkerhet inte bibehåller något värde (till skillnad från att samla på spel).

Speciellt i förhållande till eran net worth misstänker jag att ni lägger riktigt sinnesjuka summor på spelkonsoler och grafikkort. Men det behövs inte förklaras, för ni behöver ju någon sorts verklighetsflykt från det faktum att ni tror att erat liv hade varit bättre om ni hade mycket pengar, samtidigt som ni klankar ner på alla rika svin, som t.ex. köper "dyra" samlarobjekt.

Oh but wait! De kunde ju lagt pengar på välgörenhet iställer för sån här skit! Men oops, se att så funkar det inte... eftersom rika lägger ofta mer på välgörenhet än vad du tjänar under en hel livstid.

Medlem
Skrivet av anon_234443:

Vi säger att du har en net worth på 500 miljoner. Du har en vanlig tråkig marknadsavkastning på 7-8%. Ingenting märkvärdigt.

Du lägger 1% av din förmögenhet på nöjen om året. Du har alltså 50 miljoner att spendera.

Vad är det som är "sanslöst" att lägga 4 mille på ett spel? Är det inte fantastiskt att spelmediet uppmärksammas och värderas mer och mer som konst gör?

Allting samma sak när det dyker upp sådana här artilkar på FZ. Det är ett tecken på att ni är obildade inom ekonomi, och förmodligen själva lägger HELT SANSLÖSA summor på meningslösa saker som med 100% säkerhet inte bibehåller något värde (till skillnad från att samla på spel).

Speciellt i förhållande till eran net worth misstänker jag att ni lägger riktigt sinnesjuka summor på spelkonsoler och grafikkort. Men det behövs inte förklaras, för ni behöver ju någon sorts verklighetsflykt från det faktum att ni tror att erat liv hade varit bättre om ni hade mycket pengar, samtidigt som ni klankar ner på alla rika svin, som t.ex. köper "dyra" samlarobjekt.

Oh but wait! De kunde ju lagt pengar på välgörenhet iställer för sån här skit! Men oops, se att så funkar det inte... eftersom rika lägger ofta mer på välgörenhet än vad du tjänar under en hel livstid.

Vad mumlar du för jävla trams, även med alla pengar i världen skulle jag tycka det var sanslöst slöseri. Har inte sagt ett ord om välgörenhet, vart du nu fick den harangen ifrån, men ja enligt min åsikt hade det varit bättre slöseri med pengar.

Men allt detta är ändå bara min åsikt, du får såklart ha en annan men ge dig med ditt dryga trolltrams


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Mortyman:

Det verkar ju snarare vara många här som stirrar sig blinda på att andra tänker att ens personliga hobby, i det här fallet spel, inte skulle kunna vara värt lika mycket som en Picasso. Jämförelsen med både frimärken och tavlor haltar förresten. Frimärken och tavlor kan man för all del samla på och uppskatta som de är bara genom att titta på dem. Inte så med ett videospel.

Jag håller inte med alls. Jag har flera spel radade upp i min bokhylla på ett sätt som jag tycker ser riktigt trevligt ut, där jag kan titta på men behöver inte spela. Finns ju folk som har flertal böcker radade i sin bokhylla som inte har läst alla eller bara läst igenom en gång, sen är dem där som prydnad. Bara för att du kan spela med spelen så betyder det inte att du inte kan se de som prydnad också när du inte spelar dem eller inte känner att du vill spela dem.

Skrivet av Mortyman:

Ett spel, som Super Mario Bros, består liksom av mycket mer än bara ett inplastat omslag. I fallet med videospel är det ju faktiskt det som finns INUTI FÖRPACKNINGEN som räknas. Och om det verkligen vore så att det folk får ut mest av spelen är att titta på de massproducerade förpackningarna likt tavlor, varför köper man då inte bara de tomma kartongerna? Eller en plansch, eller för all del en målad tavla, av omslagsbilden från kartongen? Mm, just det.

För det finns en känsla när man är medveten att man äger en orginal produkt som är komplett och inte en reproduktions-kopia. Jag äger t.ex. kompletta Shadow Warriors till NES. Hade det varit en Repro så hade jag inte alls haft samma känsla eller koppling till den i min bokhylla. Samma sak med Pokémon Blue, Breath of Fire och Golden Sun till Gameboy/GBA som jag har ägt sen barndom. Jag spelar dem inte längre, men gillar att se dem i hyllan när jag går till bokhyllan. Samma sak gäller alla mina Japanska kompletta SNES-spel. Jag spelar inte dem, men de ser bra ut och känns fint att ha dem radade där. Vissa gillar tavlor, vissa gillar böcker. Vissa gillar ha kompletta spelsamlingar. Och jag kommer fortsätta samla, då jag älskar SNES-eran av spel, och vill utöka min egna samling, oavsett om jag kommer spela spelen eller bara för att göra min samling komplett.

Skrivet av Mortyman:

Och detta är precis vad jag menar. Den här personen i fråga köpte ju inte spelet för att han verkligen samlar, eller för att sitta och titta på det som en tavla eller dylikt nonsens, utan endast som en investering. Det är precis sådana här personer, sk investerare, som förstörde för serietidningssamlandet i början på 90-talet. Vilket alltså ledde till att priserna rasade och alla de tidningarna inte var värda ett skit till slut. Jag har inte emot samlande i sig. Jag är själv något av en samlare. Jag tycker bara att samla borde man göra på sånt man tycker om, sånt som man personligen har intresse för. Det borde inte spela någon roll om det man samlar på är "värt" mycket eller inte. Är det värt något så är det ju bara en bonus i så fall. Själv har jag bl a en del leksaker värda några tusenlappar. Men inte fan "investerade" jag i dem bara för att sälja vidare dem och tjäna en slant. Jag köpte dem för att jag personligen tyckte om att samla på dem. Det är skillnad.

Jag ser inte poängen du försöker få fram här. Jag ser inget problematiskt att folk investerar i spel bara för investeringens skull. Priset kommer inte sjunka bara för att det finns personer som köper orginalprodukter för att sälja de vidare, om inte säljaren själv vill sänka priset. Och gällande serietidningar, har du mint-kondition av de riktigt tidiga upplagor så är de värda väldigt mycket i dagsläget. Bara för du inte gillar att samla för investeringens skull så betyder det inte att andra som gör det är problematiskt. Jag samlar själv mest för att få en komplett samling, nostalgi, kärlek för de tidiga konsoller som förgyllade min barndom, men även som investering ifall behovet skulle dyka upp att jag hamnar i en ekonomisk knipa.

Skrivet av Mortyman:

Trams. Om du inte kan se hur ytligt det är att ge sig in i ett samlande som en investering i förhoppning att tjäna pengar, så är det ju faktiskt du själv som visar brist på insikt.

Nej, det är inte ytligt att samla/investera i en objekt för att kunna tjäna pengar. Det är en investering/risk som folk är villiga att ta. Det händer inom alla områden när det kommer till samling, oavsett om vi pratar om tavlor, statyer, frimärken, mynt, leksaker, serietidningar, spel, möbler, you name it. Finns ingen som säger att man ska bara samla om man gör det för ett visst syfte. Om du samlar pga nostalgi/anvädning, then that's you. Det betyder inte att andra ska följa samma modell.

Skulle vilja se dig gå till en auktion där man auktionerar bort unika föremål, och säga åt alla som bjuder på föremålen att de är ytliga, då många som köper föremål från en auktion kommer sälja det vidare förr eller senare för större peng.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Jag håller inte med alls. Jag har flera spel radade upp i min bokhylla på ett sätt som jag tycker ser riktigt trevligt ut, där jag kan titta på men behöver inte spela. Finns ju folk som har flertal böcker radade i sin bokhylla som inte har läst alla eller bara läst igenom en gång, sen är dem där som prydnad. Bara för att du kan spela med spelen så betyder det inte att du inte kan se de som prydnad också när du inte spelar dem eller inte känner att du vill spela dem.

Jag hade nog behövt 10 bokhyllor till alla mina spel Men mina crpg har jag uppställda. Älskar dom <3! (Vilket påminner mig om att vi borde ha en thread med köpa/sälja/Byta spel)


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Inte för att vara den. Men är inte 660.000$ närmare 5.6-5.7 miljoner SEK?


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem
Skrivet av Ankh:

Jag såg en som köpte Drakar och Demoner 85års box häromdagen. Oöppnad.
I gruppen jag är med så påpekade de flesta att plasten såg konstig ut. Nåväl, den gick för strax över 10.000kr.. killen som köpte den valde faktiskt att öppna (!!) den. Och grejerna som låg i såg korrekta ut, utöver tärningarna. Jag tror det var 2 av tärningarna som var fel.

Han blev rätt knäckt, vilket var trist...men jag blev mest förvånad över att killen betalade så mycket och sen valde att öppna (!!) den..man kunde få lådor i mint condition utan plasten som var kompletta för en bråkdel av summan,

Min poäng är - jag gillar samlande själv och har en mycket stor spelsamling av bigboxes, men jag hade aldrig köpt en oöppnad själv (även om jag har 2 som jag fått) då man kan oftast inte vara säker på att den inte är plastad långt senare eller ens har rätt innehåll.

Iofs är det lite annorlunda kanske med så stora summor, det är väl kanske få som vågar sig på att lura någon ifall det skulle råka komma ut.

Wait, what? 85 år? Har det funnits i 85 år?

Medlem

Den videon sammanfattar mycket av vad jag egentligen menar är trams. Det är alltså exakt samma spel (exakt samma fodral , exakt samma manual) som såldes i Amerika som här i Europa. Den enda skillnaden var ett klistermärke med streckkoden som i USA sattes över den europeiska. Och skillnaden i pris ska därmed vara 600 dollar, dvs runt 6000 sek? När man alltså kan få SAMMA SPEL I EXAKT SAMMA FODRAL OCH ALLT för under 10 dollar annars? Vilket man kan ja, jag dubbelkollade på ebay nu. För vad exakt betalar man i så fall nästan 6000 svenska makaroner mer? Inte för spelet uppenbarligen, inte för att få det komplett heller, inte för något unikt fodral heller, nej. Ett klistermärke med streckkoden. Trams säger åt detta. TRAMS. Och det står jag vid.

Det är lite intressant ändå, får jag lov att medge, att detta enda ord, trams, tycks väcka så starka känslor hos vissa. Vad tramsigt egentligen. ;p

Intressant också att man så hemskt gärna vill jämföra videospel med frimärken och konstverk av typen tavlor när spelsamlande väl snarare borde jämföras med film- och skivsamlande. Och kan ni tänka er förresten, om någon hade kommit med ett exemplar av typ RoboCop på VHS från 1987 i perfekt skick och menat att detta minsann, det här VHS-bandet i dess oöppnade fodral från 1987 kan man ha framme att titta på som en tavla... Liksom, ja, visst. Men då får man också tåla om någon tycker att det är lite fånigt och kanske inte riiiiktigt detsamma som Mona Lisa på Louvren.

Och gällande serietidningar, är ni inte alls bekanta med den sk spekulatörboomen på 90-talet? Saxat från wikipedia, sidan om comic book collecting:
"Once aware of this niche market, the mainstream press focused on its potential for making money. Features appeared in newspapers, magazines and television shows detailing how rare, high-demand comics such as Action Comics #1 and Incredible Hulk #181 (the first appearances of Superman and Wolverine, respectively) had sold for thousands of dollars, with Action #1 breaking the $1 million mark."

"The speculators who made a profit or at least broke even on their comic book "investments" did so only by selling to other speculators. In truth, very few of the comics produced in the early 1990s have retained their value in the current market; with hundreds of thousands (or, in several prominent cases, over ten million) copies produced of certain issues, the value of these comics has all but disappeared. "Hot" comics like X-Men #1 and Youngblood #1 can today be found selling for under a dollar apiece."

Inaktiv
Skrivet av Soulless:

Vad mumlar du för jävla trams
...ditt dryga trolltrams

Djupa andetag, min vän. En stund till reflektion; varför denna defensiva reaktion?

Är det jag skrev offensive? Kan det vara så att du inte förstod vad jag skrev, och sparkar bakut i brist på sakliga argument då din instikt kickar in att "försvara" dig? Är du medveten om dina handlingar och tankar? Varför du reagerar som du gör?

Utveckla gärna hur du tänker att 4 miljoner för spel är fullständigt trams även om du "hade alla pengar i världen".

Detta har alltså ingenting med pengar att göra, du har bara ett hat/förakt mot folk som samlar på spel? Eller hur ska jag tolka det du säger?

Medlem
Skrivet av Dralion:

Wait, what? 85 år? Har det funnits i 85 år?

Den drakar och demoner som kom ut 1985. Det har släppts flera ggr

edit: kanske blev lite otydligt.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Mortyman:

Och gällande serietidningar, är ni inte alls bekanta med den sk spekulatörboomen på 90-talet? Saxat från wikipedia, sidan om comic book collecting:
"Once aware of this niche market, the mainstream press focused on its potential for making money. Features appeared in newspapers, magazines and television shows detailing how rare, high-demand comics such as Action Comics #1 and Incredible Hulk #181 (the first appearances of Superman and Wolverine, respectively) had sold for thousands of dollars, with Action #1 breaking the $1 million mark."

"The speculators who made a profit or at least broke even on their comic book "investments" did so only by selling to other speculators. In truth, very few of the comics produced in the early 1990s have retained their value in the current market; with hundreds of thousands (or, in several prominent cases, over ten million) copies produced of certain issues, the value of these comics has all but disappeared. "Hot" comics like X-Men #1 and Youngblood #1 can today be found selling for under a dollar apiece."

Exakt så är det. Lite tråkigt för oss andra som är genuint intresserade av sakerna och egentligen inte alls bryr oss om värdet.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av anon_234443:

Djupa andetag, min vän. En stund till reflektion; varför denna defensiva reaktion?

Är det jag skrev offensive? Kan det vara så att du inte förstod vad jag skrev, och sparkar bakut i brist på sakliga argument då din instikt kickar in att "försvara" dig? Är du medveten om dina handlingar och tankar? Varför du reagerar som du gör?

Utveckla gärna hur du tänker att 4 miljoner för spel är fullständigt trams även om du "hade alla pengar i världen".

Detta har alltså ingenting med pengar att göra, du har bara ett hat/förakt mot folk som samlar på spel? Eller hur ska jag tolka det du säger?

Tolka hur du vill, har inget med samlande i sig att göra.
Mest reagerar jag för hur du kommer in med elitattityd och pekpinnar i tråden.

Folk gör vad de vill med sina pengar, men det är inte konstigt att förstå att folk reagerar med förakt och oförstående när vad som för nästan alla är absurda pengar läggs på något som för de allra flesta är så meningslöst.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Ankh:

Exakt så är det. Lite tråkigt för oss andra som är genuint intresserade av sakerna och egentligen inte alls bryr oss om värdet.

Då är du väl inte intresserad av skicket på grejerna heller? Om du ändå bara köper spelet för att spela duger en lös kassett. En serietidning som bara ska läsas behöver knappast vara obläddrad och i perfekt skick. Att det finns några som handlar med dessa grejer för flera miljoner hindrar inte dig från att få tag i dugliga exemplar för att använda.

Medlem
Skrivet av Nioreh:

Då är du väl inte intresserad av skicket på grejerna heller? Om du ändå bara köper spelet för att spela duger en lös kassett. En serietidning som bara ska läsas behöver knappast vara obläddrad och i perfekt skick. Att det finns några som handlar med dessa grejer för flera miljoner hindrar inte dig från att få tag i dugliga exemplar för att använda.

Nej helt så är det inte. Bara för jag vill ha itag ett specifikt spel eller rollspel betyder det inte att jag tar vad som helst. Hade det varit så kunde jag lika gärna tagit en piratkopia.
Men den behöver inte vara inplastad och i mint condition. Det gör inget om det syns att den är använd.

Edit: Priset på många av de gamla spelen jag vill ha, är sanslöst högt även i halvdåligt skick. Jag vill gärna kunna bläddra i manualer, se kartorna etc etc..helst utan de är allt för trasiga ju Kan mycket väl tänka mig att sätta kartor i ram (har gjort det med Ultimas tygkartor)

Edit2: Bara för jag faktiskt använder sakerna jag köper betyder det väl inte per automatik att jag inte vill ha något att se på samtidigt? Eller?


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Ankh:

Nej helt så är det inte. Bara för jag vill ha itag ett specifikt spel eller rollspel betyder det inte att jag tar vad som helst. Hade det varit så kunde jag lika gärna tagit en piratkopia.
Men den behöver inte vara inplastad och i mint condition. Det gör inget om det syns att den är använd.

Edit: Priset på många av de gamla spelen jag vill ha, är sanslöst högt även i halvdåligt skick. Jag vill gärna kunna bläddra i manualer, se kartorna etc etc..helst utan de är allt för trasiga ju Kan mycket väl tänka mig att sätta kartor i ram (har gjort det med Ultimas tygkartor)

Edit2: Bara för jag faktiskt använder sakerna jag köper betyder det väl inte per automatik att jag inte vill ha något att se på samtidigt? Eller?

Ja, fast nu är ju priserna som de är. Jag förstår inte riktigt ditt resonemang? Bara för att du också vill ha dessa borde det vara billigare?

Medlem
Skrivet av Nioreh:

Ja, fast nu är ju priserna som de är. Jag förstår inte riktigt ditt resonemang? Bara för att du också vill ha dessa borde det vara billigare?

Suck...skit samma. Om det inte gick fram med de första förklaringarna så..tja...då spelar det mindre roll nu


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Mortyman:

https://www.youtube.com/watch?v=_vxce5VB-eo

Den videon sammanfattar mycket av vad jag egentligen menar är trams. Det är alltså exakt samma spel (exakt samma fodral , exakt samma manual) som såldes i Amerika som här i Europa. Den enda skillnaden var ett klistermärke med streckkoden som i USA sattes över den europeiska. Och skillnaden i pris ska därmed vara 600 dollar, dvs runt 6000 sek? När man alltså kan få SAMMA SPEL I EXAKT SAMMA FODRAL OCH ALLT för under 10 dollar annars? Vilket man kan ja, jag dubbelkollade på ebay nu. För vad exakt betalar man i så fall nästan 6000 svenska makaroner mer? Inte för spelet uppenbarligen, inte för att få det komplett heller, inte för något unikt fodral heller, nej. Ett klistermärke med streckkoden. Trams säger åt detta. TRAMS. Och det står jag vid.

Det är lite intressant ändå, får jag lov att medge, att detta enda ord, trams, tycks väcka så starka känslor hos vissa. Vad tramsigt egentligen. ;p

Intressant också att man så hemskt gärna vill jämföra videospel med frimärken och konstverk av typen tavlor när spelsamlande väl snarare borde jämföras med film- och skivsamlande. Och kan ni tänka er förresten, om någon hade kommit med ett exemplar av typ RoboCop på VHS från 1987 i perfekt skick och menat att detta minsann, det här VHS-bandet i dess oöppnade fodral från 1987 kan man ha framme att titta på som en tavla... Liksom, ja, visst. Men då får man också tåla om någon tycker att det är lite fånigt och kanske inte riiiiktigt detsamma som Mona Lisa på Louvren.

Och gällande serietidningar, är ni inte alls bekanta med den sk spekulatörboomen på 90-talet? Saxat från wikipedia, sidan om comic book collecting:
"Once aware of this niche market, the mainstream press focused on its potential for making money. Features appeared in newspapers, magazines and television shows detailing how rare, high-demand comics such as Action Comics #1 and Incredible Hulk #181 (the first appearances of Superman and Wolverine, respectively) had sold for thousands of dollars, with Action #1 breaking the $1 million mark."

"The speculators who made a profit or at least broke even on their comic book "investments" did so only by selling to other speculators. In truth, very few of the comics produced in the early 1990s have retained their value in the current market; with hundreds of thousands (or, in several prominent cases, over ten million) copies produced of certain issues, the value of these comics has all but disappeared. "Hot" comics like X-Men #1 and Youngblood #1 can today be found selling for under a dollar apiece."

Anledningen ordet "trams" väcker känslor är för att man nervärderar ens hobby, även om det är din personliga åsikt. Faktum är, att det är inte trams från ett objektiv/neutral synpynkt, då det finns flera värden i varför man samlar på retro/antika saker. Om spelsamlandet är trams, så skulle all form av samlandet, vara trams. Samla på antika tavlor? Trams. De är inte praktiska överhuvudtaget. Samlandet på frimärken? Trams, varför ska de vara i en bok istället för att användas för att postas? Samlande på antika möbler, varför? Du kommer inte använda de möblerna i praktisk syfte för då skulle värdet gå ner, så trams.
Men då skulle även investering och ekonomisk sparande vara trams. Pengar är till för att användas, varför investestera det i materiella saker som kanske ökar värdet med åren, eller i aktier/fonder?

Och igen, om man inte har det där tunnelseendet, och försöker vidga synen på det här, så kan man inse att du kan äga flera(!) kopior av samma spel. En kopia som du har som är komplett i väldigt bra skick, antingen för att se värdet öka på den, eller något som du finner nostalgi, eller andra anledningar, och sen en till kopia som är lite mer sliten, som du inte har något emot att använda/bläddra i, då värdet är något du inte bryr dig om i den.

Det spelar ingen roll vad det miniskula skillnaden är t.ex. med NTSC eller PAL versionen har, utan det är också historian bakom spelet. Det är även också en fråga om antalet kopior som producerades utav spelet, samt antalet som finns kvar i mint-skick, som påverkar värdet. Sen gällande att det skulle vara fånigt att ha en VHS-fodral som fortfarande är inplastad framme på en hylla är lika lite/mycket fånigt som att ha en Picasso-tavla hängandes. Om båda används för samma syfte så är båda lika fåniga med andra ord.

Skrivet av Ankh:

Nej helt så är det inte. Bara för jag vill ha itag ett specifikt spel eller rollspel betyder det inte att jag tar vad som helst. Hade det varit så kunde jag lika gärna tagit en piratkopia.
Men den behöver inte vara inplastad och i mint condition. Det gör inget om det syns att den är använd.

Edit: Priset på många av de gamla spelen jag vill ha, är sanslöst högt även i halvdåligt skick. Jag vill gärna kunna bläddra i manualer, se kartorna etc etc..helst utan de är allt för trasiga ju Kan mycket väl tänka mig att sätta kartor i ram (har gjort det med Ultimas tygkartor)

Edit2: Bara för jag faktiskt använder sakerna jag köper betyder det väl inte per automatik att jag inte vill ha något att se på samtidigt? Eller?

Priset är baserad på efterfrågan (för det mesta)... Ja, det skulle vara fint att äga ett spel/brädspel som man hade när man var liten, eller har nostalgi för, eller för att komplettera sin samling, men det betyder inte att det ska finnas en maxtak hur mycket man får sälja de för. Jag hade Little Samson när jag var liten + 20 andra NES spel. Jag sålde alla cartridges till en kompis när jag var väldigt liten för ung. 500kr (ung. mellan SNES och N64 perioden). Om jag vill köpa Little Samson idag så får jag lägga ut någon tusenlapp.

Mitt tips för dig, är att det är billigare att köpa allt löst för att sen göra det komplett själv (t.ex. att du köper bara boxen av en säljare, manual av en annan och cartridge från en 3:e), alternativt köper utländska kopior av lådor/manualer/kasetterna.
Om du inte känner att du vill lägga ner 1000+kr för ett komplett Link to the Past t.ex. så kan du också köpa en Reproduktion för hälften av priset, har för mig att du får även allt brukade följa med orginal (kartor, box etc), bara att det finns en text på allt som säger att det är reproduktions-kopia.

Jag skulle så gärna vilja köpa och äga flera kompletta SNES-spel som är PAL pga nostalgin (som t.ex. Link to the Past, Street Racer, Super Punch Out etc), men gör inte det då jag är inte villig att lägga ner så mycket pengar. Istället så började jag samla på Japanska SNES spel, då det är mycket billiga, och i detta fall är en bra komplementering när jag ändå försöker lära mig Japanska. Om det finns någon nackdel med att samla på t.ex. Japanska SNES spel är att värdet lär inte stiga här då efterfrågan är väldigt liten skulle jag tro.

Skrivet av anon_234443:

Utveckla gärna hur du tänker att 4 miljoner för spel är fullständigt trams även om du "hade alla pengar i världen".

Bara för man har mer pengar betyder det inte att man behöver lägga större summor på saker. Hade det varit ok att köpa en snorkråka för 1miljard bara för man har 300miljarder?


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Bara för man har mer pengar betyder det inte att man behöver lägga större summor på saker. Hade det varit ok att köpa en snorkråka för 1miljard bara för man har 300miljarder?

Ja, varför inte? Varför skulle det inte vara OK att göra det? Menar du att du tycker det borde vara olagligt?

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Priset är baserad på efterfrågan (för det mesta)... Ja, det skulle vara fint att äga ett spel/brädspel som man hade när man var liten, eller har nostalgi för, eller för att komplettera sin samling, men det betyder inte att det ska finnas en maxtak hur mycket man får sälja de för. Jag hade Little Samson när jag var liten + 20 andra NES spel. Jag sålde alla cartridges till en kompis när jag var väldigt liten för ung. 500kr (ung. mellan SNES och N64 perioden). Om jag vill köpa Little Samson idag så får jag lägga ut någon tusenlapp.

Mitt tips för dig, är att det är billigare att köpa allt löst för att sen göra det komplett själv (t.ex. att du köper bara boxen av en säljare, manual av en annan och cartridge från en 3:e), alternativt köper utländska kopior av lådor/manualer/kasetterna.
Om du inte känner att du vill lägga ner 1000+kr för ett komplett Link to the Past t.ex. så kan du också köpa en Reproduktion för hälften av priset, har för mig att du får även allt brukade följa med orginal (kartor, box etc), bara att det finns en text på allt som säger att det är reproduktions-kopia.

Jag skulle så gärna vilja köpa och äga flera kompletta SNES-spel som är PAL pga nostalgin (som t.ex. Link to the Past, Street Racer, Super Punch Out etc), men gör inte det då jag är inte villig att lägga ner så mycket pengar. Istället så började jag samla på Japanska SNES spel, då det är mycket billiga, och i detta fall är en bra komplementering när jag ändå försöker lära mig Japanska. Om det finns någon nackdel med att samla på t.ex. Japanska SNES spel är att värdet lär inte stiga här då efterfrågan är väldigt liten skulle jag tro.

Jo det vet jag, det har jag gjort runt 20 år redan- dvs försökt kompletera vad som fattas när jag köper delar.. (inte reproduktion. Jag kan göra det med p&p rpg, men datorspel vill jag helst ha original). Jag har även en del spel som går för 5-6 tusen kronor själv. Dock har jag inte betalt så mycket. Jag har en gedigen samling som jag ofta plockar fram diverse titlar från och går igenom innehållet i lådorna samt spelar dom på diverse olika plattformar.
Jag har inte sagt att det är orimliga priser, jag är fullt medveten om hur det fungerar med priser och efterfrågan. Jag tycker bara det är tragiskt (nu snackar jag för min egen del) när saker köps upp för investerandes skull utan att för den delen egentligen ha något större intresse i produkten i sig. Jag är storsamlare av spel som sagt, men i mitt fall (jag ifrågasätter inte iheller andras anledningar till att samla) är det ett genuint intresse i produkterna snarare än att tjäna pengar på dom. De spel jag köper är spel jag försöker spela med.
Jag minns 80talets extrema piratmarknad där jag själv var en stor del och ångrar idag att jag inte valde att köpa spelen själv. (sen stör jag mig fortfarande att jag gav bort spel under en depression jag hade).
Rollspelen från 80-90talet är mina absoluta favoriter (pc/amiga/c64) och jag söker alltid efter att kompletera de jag inte har på i min samling. Och det gör jag medan jag spelar många av dom på gamla kopior eller emulatorer i väntan på att få itag dom.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Skrivet av Nioreh:

Ja, varför inte? Varför skulle det inte vara OK att göra det? Menar du att du tycker det borde vara olagligt?

Inget om vad skall vara lagligt, poängen är att bara för man har mer pengar betyder inte det att man ska betala mer för nåt


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

123
Skriv svar