Vilket var ditt första ’Hype’?

Medlem

Var väldigt hypad när dom visade quake 2 för första gången. Spelet var långt före sin tid... Spelade mycket super nintendo innan, men spelen fanns redan ute som jag var intresserad av. Donkey Kong gjorde en lite hypad där, för det var mycket snyggare än dom andra spelen.

Senare var det battlefield 3 som gjorde mig mest hypad.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Dödgrävaren

Var väl aldrig på Hype-tåget men Diablo 3 är nog största spelbesvikelsen hittills.

Medlem

Disco Elysium. Fick stående ovationer överallt men visade sig vara ett överpretentiöst textäventyr.

fue
Medlem
Skrivet av Soulless:

Ingen särskild ordning men dessa är de spel jag vet att min hajp inför släppet varit som störst!

Neocron
Ett första person MMO i postapokalyptisk/cyberpunk setting.
Var så sandlöst hajpad inför spelet sedan jag första gången läste om det, hängde på deras hemsida och forum som besatt. Kort innan release fick jag till och med ett paket i posten från utvecklarna med en väska, t-shirt, mössa mm med speltryck som uppskattning
Blev inte missnöjd heller men tyvärr blev spelet inte jättepopulärt och spelarantalet föll ganska snabbt.

Planetside 1
Fullständigt hänförd av spelets storslagenhet. Betatestet bestod mest av att vänta på strulande servrar men det var värt det!

Swat 3
På sin tid ett av de mest realistiska och unika ”tactical shooters”. Minns att jag nötte spelet dag som natt under en tid, det var så många detaljer i spelet. Saker som tidigare spel aldrig brytt sig om, t.ex hur karaktärernas huvudvapen hängde i slinga på bröstet när det inte användes, där andra spel bara magiskt trollade bort och fram olika saker så kunde man i Swat3 se på karaktärsmodellen vilken utrustning som bars!

BF2
Kort och gott ett av de bästa shooters som gjorts, unikt och trendsättande på så många sätt.

BF2 Remaster. Plz

Medlem

Fable...sen dess är hypen noll men måste säga att Callisto Protocol är något jag försiktigt längtar efter då Dead Space serien var riktigt bra överlag.

Medlem

Duke Nukem Forever.

It's not a lake, it's an ocean

Första gången var nog inför Halo. Jag tyckte inte om FPS och relaterade genren mest till tråkiga korridorshooters. Men det var något med Halo som lockade. Det hade både en spännande story och stora öppna miljöer som lockade. Jag läste previews i Super PLAY och på andra håll och beslöt snart att förboka Halo och Project Gotham Racing tillsammans med Xbox till den svenska premiären. Halo var en fantastisk spelupplevelse som verkligen skrek "next-gen". Tror inte jag fått den upplevelsen dag 1 med en konsol sedan dess.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Backloggens befriare

Age of Empires II, den hypen var galen.
Och spelet håller än idag.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Final Fantasy 7 på Playstation 1. Jösses anamma.
Jag gick så långt att jag skolkade från lunch i framåt i plugget den dagen det släpptes haha.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Lite pinsamt, men Final Fantasy XIII (som INTE levde upp till hypen)..

FF X samt XII hade gjort stora avtryck och såg således starkt emot XIII som hypades rätt så rejält (med hela nova cristallus-universumet, eller vad det hette). XIII Versus var även en grej på den tiden för er som minns.

Såg mycket fram emot det, sett alla trailers flera gånger, dreglat över ”next gen”-grafik i en FF-titel.

Men så kom det. Mer linjärt än en linjal (förutom ett öde landskap på Pulse närmre slutet) samt torra, stereotypa och förutsägbara karaktärer. Skrattretande efter all hype tyvärr, enligt mig.

zsm
Medlem
Skrivet av MLundin:

Lite pinsamt, men Final Fantasy XIII (som INTE levde upp till hypen)..

FF X samt XII hade gjort stora avtryck och såg således starkt emot XIII som hypades rätt så rejält (med hela nova cristallus-universumet, eller vad det hette). XIII Versus var även en grej på den tiden för er som minns.

Såg mycket fram emot det, sett alla trailers flera gånger, dreglat över ”next gen”-grafik i en FF-titel.

Men så kom det. Mer linjärt än en linjal (förutom ett öde landskap på Pulse närmre slutet) samt torra, stereotypa och förutsägbara karaktärer. Skrattretande efter all hype tyvärr, enligt mig.

FFXIII var ett sjukt hype-tåg för mig och min polare. Och även om spelet generellt inte levde upp till folks förväntningar så tyckte jag det var gudomligt bra. 13-2 var helt okej också, och 13-3 spelade jag kanske ett par timmar.

Men annars så var No Man's Sky den absolut största besvikelsen. Kände mig grundlurad när jag väl satt och spelade det.

Medlem

Zelda II helt klart det första jag minns jag suktade efter.
Det var väl inte.... fullt så bra som man hade hoppats på.

Medlem

doom (efter att ha spelat wolfenstein 3d)
quake (efter att ha spelat doom)
quake 2 (efter att ha spelat quake)
unreal (efter att ha spelat quake 2)

de enda som egentligen levde upp till förväntningarna (för mig iaf) var nog doom och unreal.

Medlem

Team Fortress 2.

Tyckte det såg sjukt lovande ut med första screens / previews med det lite seriösa militära temat. Spelade TF 1 ganska mycket men mest en blandning av HL1 moddar (Firearms, DoD, Frontline Force).

I slutändan blev det inte riktigt så

Medlem

Inför Dreamcast lanseringen i sverige......Kändes som en evighet innan konsolen släpptes här. Hade förbeställt Dreamcast och segarally..

Medlem

world of warcraft dock vart jag ju hypad redan när läckan kom 5 år innan det släpptes, vart helt tokig i det när man lirade det i betan på US servrarna spelade en dwarf hunter.

sen fastnade man tills wotlk där man la av sen

Medlem

Diablo 2!
Vi var ett gäng som beställde samtidigt, alla fick det mitt i veckan men väntade till helgen då vi drog med oss burkarna och LANade.

FF7 annars det spel jag själv satt och suktade efter!

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Pappa Zappa:

Disco Elysium. Fick stående ovationer överallt men visade sig vara ett överpretentiöst textäventyr.

Var 2019 första gången du var taggad inför ett spelsläpp?!

Medlem

Kommer inte ihåg min första hype men några stora hypetåg var i ingen speciellt ordning:

BF 2 🧡
Warcraft 2 och 3 ❤️
Diablo 2
GTA 3
Halo 2
Tekken 3 TAG
Heroes of might and magic 2 och 3
Och en bubblare BF1! Deras launchtrailer med seven nation army låten var så fet att hypetåget tuffade igång direkt 😁
Inga spel på min lista gjorde mig besviken heller vilket är trevligt

Medlem

Första hypen jag kan komma ihåg var Duke Nukem Forever, sedan blev spelet försenat med sådär 13 år eller vad det var och hypen dog stenhårt.

Skribent
Skrivet av Soulless:

Swat 3
På sin tid ett av de mest realistiska och unika ”tactical shooters”. Minns att jag nötte spelet dag som natt under en tid, det var så många detaljer i spelet. Saker som tidigare spel aldrig brytt sig om, t.ex hur karaktärernas huvudvapen hängde i slinga på bröstet när det inte användes, där andra spel bara magiskt trollade bort och fram olika saker så kunde man i Swat3 se på karaktärsmodellen vilken utrustning som bars!

Jag var sjukt hajpad också, och spelet levererade. Detaljrikedomen och ai:n står sig än idag. Det var visserligen väldigt basiskt, men man kunde läsa på karaktärers ögon hur stressade de var. Vilket också spelade roll när du skulle ta beslut i snabba situationer, om du skulle trycka på avtryckaren eller om brottsligen var på väg att ge upp. Även det där med uttustningen, att det gick att se hur många chockgranater som hängde i bältena eller vapnet som hängde i slingan. Fantastiskt spel som också på många punkter var bättre än uppföljaren.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Half-life 2, blev extremt taggad när man såg fysik motorn. Spelet levde upp till alla förväntningar och mer. Någon som kommer ihåg E3 demot från 2003?

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Var nog inte den första, men utan tvekan min största och får dom jag hade innan att framstå som obetydliga. Jag var galet hypad inför Morrowind. Föregångaren Daggerfall hade slukat oerhört mycket av min tid och var därför väldigt taggad inför en uppföljare. På gamla goda tiden när diverse utvecklare var frispråkiga på officiella forumet istället för att hållas i koppel av PR-avdelningen, så jag var en stalker och lusläste forumet som besatt efter varenda liten gnutta info jag kunde komma över. Det var också första gången jag köpte Collector's Edition av ett spel.

Exakt detta. Morrowindhypen var inte först (den äran har Mega Drive och Sonic the Hedgehog).
Men en sådan massiv hype och ett sådant enormt trevligt forum där alla hjälptes åt att hålla hypen igång och där det var massiv daglig aktivitet har jag inte upplevt sedan dess.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

shogun totalwar

Medlem
Skrivet av nils45:

Half-life 2, blev extremt taggad när man såg fysik motorn. Spelet levde upp till alla förväntningar och mer. Någon som kommer ihåg E3 demot från 2003?

https://www.youtube.com/watch?v=4ddJ1OKV63Q

Åh gud, hajpen var helt sjuk inför HL2 efter teknikdemot. Jag undrade riktigt hur bra vår spelinriktade kommundator egentligen skulle lira spelet... Och så visar det sig vara fantastiskt väloptimerat! Men jag minns också hur märkligt det var att behöva installera Steam för detta. Men det vann mig över när det visade sig att spelnyckeln inte var kopplad till den ursprungliga datorn utan till KONTOT. Vad falls, kan man installera detta både hos mamma och pappa trots att jag redan använt spelnyckeln!? Mind blown på den tiden. 😄

Medlem

Minns två spel på c64 men minns inte vilket som var först.
1. Infiltrator. Tidningar och kompisar hypade spelet till max pga screenshots som visats upp. Sedan var spelet även gjort av snubben som gjorde Boulder Dash vilket nog också bidrog. Spelet var helt ok.
2. Outrun. Folk längtade ihjäl sig för att kunna spela spelet de dreglat över i arkadhallarma. Men få saker har nog orsakat sådan kollektiv besvikelse. Frameraten var vältyp 8 eller något och tjejen var inte ens blond utan svarthårig... Bara en sådan sak

Medlem

Cyberpunk. Fy helvete.

Medlem

Battlefield 3.
Var hyped innan det ens var confirmed att det var i görningen. Kändes naturligt att 2an får en uppföljare, som då var mitt favoritspel.
Sen kom denna intesägande teasern 2011. Jag lost my mind.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Första riktiga hype var när Tribes Vengeance skulle komma. Var en djupt inbiten tribes 2 spelare och älskade att spela tribes. Sen släpptes det och det höll inte måttet. Så depp, har väldigt sällan sen dess blivit riktigt hype på något spel

Medlem

Försöker tänka tillbaka när jag blev en riktigt inbiten gamer. Det var när Sega MegaDrive och SNES hade landat i Sverige och jag köpte svindyra speltidningar från UK. Framför allt Mean Machines Sega då jag på den tiden aldrig ägde en SNES utan spelade på grannens. Något som var stort för mig under sent 80 och tidigt 90 var Michael Jackson. Han var anledningen till att jag skaffade en Megadrive överhuvudtaget med spelet Moonwalker. DET var hype på riktigt minns jag. Såg reklamen på MTV osv då pappa hade parabol väldigt tidigt. Hade sett filmen jag vet inte hur många gånger och att själv få spela sig igenom "filmen" var rena drömmen!

Min första riktiga hype på PC-sidan var nog Quake 3. Importerade en plåtlåda från USA som fastnade i tullen. Slutpriset landade på 1200 spänn men det sket jag fullständigt i. Jag var ändå bland dem första i Sverige att äga spelet eftersom det skickades till mig långt innan release

Skriv svar