Julmust vs Påskmust - den ultimata jämförelsen!

Skribent
Julmust vs Påskmust - den ultimata jämförelsen!

Ok, sorry för clickbait. Det är ingen ultimat jämförelse, utan bara ett vanligt blindtest - men vad ska jag döpa den till för att skapa intresse? "Tre 30-plussare provar must", "Vilken är den mustigaste musten", "Must! Vinter eller vårdricka?", "Tomten vs Haren", nja tveksamt om någon hade klickat in här med de där titlarna, så ni ser ju dilemmat jag stod inför när jag ville ha en slagkraftig titel och skapa intresse. Rätt eller fel, men jag använde de överdrivna orden "ultimata jämförelsen". Nåväl, ursäkten är framförd och du är ju redan här så du kan ju lika gärna läsa vidare. Resultatet kan vara chockerande!

Inledning:

Påsken har kommit och gått. Den traditionsenliga påskmaten har intagits med släkt och vänner, förmodligen i mindre skala i år än tidigare år på grund av pandemin. En snaps eller två och en god öl slank ner för de som hade åldern inne och de yngre, samt de som inte dricker alkohol, tog för sig av påskmusten. Sammanhållningen och gemenskapen var på topp tills någon av de vuxna som nu blivit lite rund under fötterna yttrar sig att "julmust är godare än påskmust" och diskussionen är igång.

Tre läger brukar uppenbara sig.:

  1. De som bestämt hävdar att julmusten är godare än påskmusten.

  2. De som säger att det inte är någon skillnad.

  3. De cyniska som hävdar att läskeblaskföretagen på bästa ICA-manér märker om den överblivna julmusten och säljer om den som påskmust.

Vem har egentligen rätt? Det är en fråga jag ställde mig i vintras och därför bunkrade jag upp med många olika sorters julmust för att kunna utföra blindtestet "julmust vs påskmust - den ultimata jämförelsen" lagom till påskledigheten. Nu blev publiceringen försenad någon dag eller två, men så är det när jobbet och livet kommer i vägen och det är ju åtminstone fortfarande påskledigt!

Testdeltagare:

Shadee: Gillar must och dricker gärna julmust under december och en och annan påskmust när våren närmar sig. Har dock en tendens att dricka för mycket must vid jul så att behovet ibland känns mättat ända tills påsken passerat, musten varar ända fram till påska kan man säga.

Johan: Dricker inte många olika sorters läsk, när det väl köps läskeblask är det till 90 % vanlig Coca-Cola. Har ej fastnat i energidryckstrenden, men är det lite persikasmak inblandat så kan det slinka ner en och annan sådan också. Är ingen mustdrickare av rang men tar ett glas eller två vid jul om det bjuds.

Jonas: Dricker mycket sockerfri läsk och energidrycker. Cola-Zero och sockerfri Monster är favoriterna. Generellt mycket skeptisk till must och krävdes lite övertalning för att få honom att vara med.

notis: Både Jonas och Johan är medlemmar här på FZ, men eftersom de valt att vara anonyma så skriver jag deras vanliga namn istället för internet-alias.

Testet:

Till det här testet hade vi sex stycken olika sorters påskmust och samma sorter fast i julmustformat, samt skalad gurka som är bra för att rensa smaklökarna mellan sorterna. All must serverades rumstempererad.

Allt som behövs för ett lyckat test

För saken skull kan jag nämna att eftersom jag i julas inte visste vilka sorter som skulle återkomma som påskmust och det är alltid kul att ha med några specialsorter så laddade jag upp med ohemula mängder julmust. Jag tror jag köpte cirka 20 olika sorter. Bilden nedan är på de tolv sorter jag har kvar, ej medräknat de sex sorter som användes till det här testet.

Mycket must blir det

Det första som görs är att alla sorter tilldelas ett nummer och sedan numreras pappmuggarnas undersida med samma nummer. Vi var riktigt nära att glömma att rita det klassiska strecket under 6 och 9 för att särskilja dem, vilket hade kunnat få förädande konsekvenser.

Testuppställningen

Nummer

Sort

Företag

1

Påskmust Light

Nygårda

2

Julmust Light

Nygårda

3

Påskmust

Nygårda

4

Julmust

Nygårda

5

Julmust

Zeunerts

6

Påskmust

Zeunerts

7

Påskmust

Apotekarnes

8

Julmust

Apotekarnes

9

Påskmust Light

Apotekarnes

10

Julmust Light

Apotekarnes

11

Påskmust ekfat

Nygårda

12

Julmust ekfat

Nygårda

Viktig detalj som kan förstöra ett test om den glöms bort.

Efter det fylldes alla muggar med respektive sort. I det läget vet alla vilken sort som är vilken, för att råda bot på det lämnade en person rummet medan de två andra blandade om sorterna och sedan fick de två som var kvar gå ut och den ensamma blandade lite till för att säkerställa att ingen visste vilken sort som var vilken.

MUST!

Vid provandet skrevs betyget på muggen samt kommentar om man trodde det var light eller socker. Vi använde oss av skalan 1-10 där 10 är bäst och 1 är sämst. Noterbart är att Jonas som enligt egen utsago inte gillar must och satte de lägsta betygen var den enda av oss som tömde alla pappmuggarna med must.

En törstig jävel!

Medan vi drack våran must blev Jonas katt Sibbe nyfiken och ville vara med i provningen, men han bedömdes vara för ung och fick nöja sig med att lukta på flaskorna och leka med hans leksaker. En aktivitet han tröttnade ganska snabbt på och gav sig iväg på nya äventyr.

Sibbe showcase

Resultat:

När alla var nöjda med provningen sorterades muggarna i betygsordning och sedan började vi sammanställa, spänningen här var på topp och nu skulle det bevisas vem som hade smaklökar för att hitta lightsorterna och om vi kunde hitta någon distinkt skillnad mellan sorterna samt vilken sort som skulle få högst betyg.

Betygsättning

Betygen blev ganska spridda och det var svårt att känna skillnad på sorterna, vissa sorter stod ut rejält och det var Zeunerts och den ekfatslagrade. I övrigt kändes smakerna relativt lika, med några små skillnader. Överraskande för min del är att jag tog Apotekarnes julmust light som den godaste sorten, det hade jag inte trott men kanske har jag vant smaklökarna med lightsmaken eftersom jag dricker mestadels lightläsk nuförtiden? En annan sak som stödjer den testen är att Johan som dricker nästan uteslutande läsk med vanligt socker prickade 3/4 på lightsorterna. Imponerande. Jonas som bara dricker lightläsk tyckte samtidigt att fler sorter än fyra smakade light men missade ändå två sorter.

Våra individuella betyg

Nummer

Sort

Företag

Jonas

Johan

Shadee

1

Påskmust Light

Nygårda

1 light

6,5

7

2

Juklmust Light

Nygårda

2

3 light

5

3

Påskmust

Nygårda

3

6

6

4

Julmust

Nygårda

4

6

7

5

Julmust

Zeunerts

6

7

6

6

Påskmust

Zeunerts

4

2 light

5

7

Påskmust

Apotekarnes

2 light

7

3 light

8

Julmust

Apotekarnes

3 light

5

7

9

Påskmust Light

Apotekarnes

3

3 light

2 light

10

Julmust Light

Apotekarnes

2 light

3 light

8

11

Påskmust ekfat

Nygårda

1 light

8

2 light

12

Julmust ekfat

Nygårda

1 light

4

4 light

Sorterar vi tabellen efter betyg ser vi att det är Zeunerts julmust som går segrande ur striden och den minst omtyckta är Påskmust light från Apotekarnes. Bäst över två sorter är lite överraskande Nygårdas jul-/påskmust och sämst över två sorter är den ekfatslagrade jul-/påskmusten från Nygårda.

Slutresultatet av vårat blindtest

Nummer

Sort

Företag

Betyg

5

Julmust

Zeunerts

19

4

Julmust

Nygårda

17

3

Påskmust

Nygårda

15

8

Julmust

Apotekarnes

15

1

Påskmust Light

Nygårda

14,5

10

Julmust Light

Apotekarnes

13

7

Påskmust

Apotekarnes

12

6

Påskmust

Zeunerts

11

11

Påskmust ekfat

Nygårda

11

2

Juklmust Light

Nygårda

10

12

Julmust ekfat

Nygårda

9

9

Påskmust Light

Apotekarnes

8

Extratest:

När vi satt och funderade om vi var klara så tyckte jag vi skulle testa om tre sorter som fått ganska olika betyg och se om vi kände någon skillnad när vi visste vilken sort som var vilken. Vi valde ut Zeunerts påsk-/julmust, Apotekarnes påsk-/julmust och Nygårda light påsk-/julmust.

Sorterna som valdes ut till extratest

Utvalda sorter

Jonas

Johan

Shadee

Zeunerts must

Julmust bäst

Lika

Lika

Apotekarnes must

Julmust mycket bättre

Julmust mycket bättre

Julmust mycket bättre

Nygårdas lightmust

Julmust bäst

Lika

Lika

Vi tyckte själva det var rejält konstigt att alla vi tyckte det var en distinkt skillnad i smak på julmust och påskmust från Apotekarnes, men ser vi på muggen dels där vi nyss hällt upp musten och dels när musten stått ett tag ser det inte ut att vara samma recept, trots att vi inte hittade någon skillnad på flaskorna. Påskmusten skummade mycket mer, fastnade mer på muggens insida och hade en sur eftersmak som inte fanns där hos julmusten.

Apotekarnes julmust (till vänster) vs Apotekarnes påskmust (till höger).

Som ett sista test för att se om det var skillnad på påsk-/julmusten fick Jonas sambo prova båda sorterna och komma med ett betyg. Vi berättade inte innan vad vi tyckte om dem. Hon kom fram till samma slutsats, julmusten mycket godare och påskmusten hade en sur bismak som inte riktigt gick att förklara.

Slutsats:

Jag gillar att göra blindtester och prova saker, och eftersom jag gillar must tyckte jag det var en kul grej att göra, jag är även en sådan som alltid hävdat att "julmust är godare än påskmust" utan att ha några belägg för det men mest för att provocera. Barnsligt? Ja kanske det, men det är kul och jag brukar säga att man har inte roligare än man gör sig.

I just det här testet gick jag in med förevändningen att Apotekarnes julmust är den bästa. Punkt slut. Något annat skulle jag aldrig kunna komma fram till och jag skulle enkelt plocka ut den framför de andra sorterna. Det blev ju inte riktigt så, och mina fördomar krossades när jag dels gav en light (även om det var Apotekarnes julmust light) bästa betyg samt att Zeunerts vann totalpoängen.

Upplägget tyckte jag blev riktigt bra och kan enkelt kopieras till andra saker, vi har gjort ett colatest och ett chokladtest förut med liknande koncept men då blev det inga revolutionerande slutsatser och jag hade då inga tankar på att dokumentera själva testerna. I det här testet var det förvånande att det var så stor skillnad mellan Apotekarnes påsk-/julmust, trots att det enligt tillverkarna är samma produkt.

Det vore intressant om någon mer därute har upplevt att det är skillnad på de här två sorterna, samt om ni håller med om att Zeunerts julmust (en sort jag förövrigt aldrig smakat tidigare) är den godaste musten.

Vinnare: Zeunerts Julmust

+Bra smak
+lagom kolsyrad
+Ingen metallisk eftersmak eller konstgjord bismak

-Priset, betydligt dyrare än "standardmusten"

Till sist:

Ni läst hela vägen hit, vad tyckte ni om testet? Intressant, utdraget, för många tabeller, tråkigt, roligt? Vad var bra och vad kan göras bättre? Skulle det gå att köra ett blindtest bland FZs medlemmar om något liknande för att få fram ett gemensamt resultat? Där vi medlemmar hemmavid blindtestar till exempel Pepsi Cola vs Coca-Cola och rapporterar in resultat för att få fram FZs favoritcola?

Skribent

Haha, vilket jävla storverk! Grymma tester och mycket intressant att det verkar vara skillnad på (åtminstone vissa märkens) julmust och påskmust. Jag har nog trott att det är exakt samma sak.

Medlem

Eftersom de tillverkas vid olika tillfällen så är det klart att vissa skillnader kan förekomma. Men oftast är det inget man märker annat än på etiketterna.

Medlem

Jeezus, vilket jobbande ^^ Gällande lightsötning. Har börjat köpa en del extra protein och en del är smaksatt. Sötningsmedel de använder är sukralos. Första gången jag smakade tyckte jag det var alldeles för sött, min mage tyckte inte heller om det och började bråka. Det gick dock över efter tre dagar och nu tycket jag den smakar som det "ska".Så, nog kan man vänja sig vid smaken.

Själv är jag ju lite whiskynörd och kan tycka det är lite träligt på mässor osv när man inte har något att rensa smakpaletten med (vitt bröd brukar vara super, ni verkar kört hårt på gurka, vilket ju funkar fint hemma). Hittar man en wirre då som är god, kan det ju vara svårt att "hitta tillbaka" till smaken om man har en påverkad smakpalett. Vet många som köpt med sig saker och sen undrat om de var nitade när de handlade

Skägg.
10 Chambers

Hur ska vi kunna toppa det här innehållet? Mästerligt!


signatur
Medlem

dom bara byter etiketterna på dem

Medlem

Men... men... jag läste en artikel där Carlsberg själva sa att Aportekarnes jul- påskmust är exakt samma sak!

Ska jag lita på ett storföretag eller en random person på internet!?!? Känns som 2020/21 i ett nötskal.

Ren njutning att läsa medan jag sitter på toa, tack!

Kontot avslutas
Skrivet av UggleMannen:

dom bara byter etiketterna på dem

Apotekarnas ska det vara så på.
Inte så att dom byter på överblivna flaskor men att man trycker andra etiketter.
När jag var liten fanns även apotekarnas must på glasflaska året om.

Däremot har apotekarna erkänt att deras vinter must (som många trodde var ett nytt namn på julmusten) är ett helt annat recept.

Däremot kan jag säga att smaken kan skilja sig väldigt beroende på hur gammal drickan är.
Köpte en midsommar en pepsi på en kiosk här i närheten och den smakade som billighets cola, inte alls lika god som vanligt. När jag sedan kollade datumet så hade den gått ut för en eller två veckor sedan.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Mycket välgenomfört test och välskriven text om testet, bra jobbat!

Sen min favoritjulmust som vinnare!

Medlem

Lustigt att detta kommer just nu. Vi hade en diskussion om ämnet att påskmust inte fanns på 80-talet och att detta är en SK nymodernitet och att även påsk-skinkan har redan hittat in hos många hem. Hur långt skall detta dras igentligen? Påskgröt? Påskgran?

Givetvis får var och en köpa det dom själva vill ha på sitt påskbord, men det kan vara intressant att reflektera över, precis som historieätarna visade på när det tex kommer till julmaten.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

NuZ
Testpilot

Haha awesome @shadee grymt test! Själv gillar jag Uppsala brygghus och Tempels julmuster. Lokalt och bra


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Bra test och kan bara hålla med att Zeunertz julmust är absolut bäst. Köper alltid lite extra vid jul så att man kan ha vid andra tillfällen - bara 3 och 1/2 flaska kvar dock, men det är också lite poäng att det ska vara något man spar på och längtar efter.

Medlem

Är det inte Nygårda som har must på ekfat?

Skribent
Skrivet av deezel:

Jeezus, vilket jobbande ^^ Gällande lightsötning. Har börjat köpa en del extra protein och en del är smaksatt. Sötningsmedel de använder är sukralos. Första gången jag smakade tyckte jag det var alldeles för sött, min mage tyckte inte heller om det och började bråka. Det gick dock över efter tre dagar och nu tycket jag den smakar som det "ska".Så, nog kan man vänja sig vid smaken.

Själv är jag ju lite whiskynörd och kan tycka det är lite träligt på mässor osv när man inte har något att rensa smakpaletten med (vitt bröd brukar vara super, ni verkar kört hårt på gurka, vilket ju funkar fint hemma). Hittar man en wirre då som är god, kan det ju vara svårt att "hitta tillbaka" till smaken om man har en påverkad smakpalett. Vet många som köpt med sig saker och sen undrat om de var nitade när de handlade

Jag brukar köra med gurka eller smörgåsrån, hade inte koll på att det fungerar lika bra med vitt bröd. Tack för tips

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Hur ska vi kunna toppa det här innehållet? Mästerligt!

Tack, men det gör ni ju enkelt varje fredag kl 14.00

Skrivet av Thane:

Men... men... jag läste en artikel där Carlsberg själva sa att Aportekarnes jul- påskmust är exakt samma sak!

Ska jag lita på ett storföretag eller en random person på internet!?!? Känns som 2020/21 i ett nötskal.

Så är det. Det gäller att navigera rätt i "Fake-news-djungeln".
Gör ett eget test! Köp på dig några påskmust och lagra till jul.

Skrivet av RullstolsHulkeN:

Ren njutning att läsa medan jag sitter på toa, tack!

Tack, att ha bidragit till denna långtida tradition och hjälpt någon att hitta läsmaterial annat än att läsa innehållsförteckningen på WC-anka för sjuttielfte gången gör mig glad!

Skrivet av ecHo!:

Är det inte Nygårda som har must på ekfat?

Helt rätt! Bra fångat. Ändrar!

Medlem

Riktigt bra blindtest av de olika sorterna, bra skrivet - riktigt mustigt!

Men, avseende grundfrågan om julmust och påskmust; det är allmän kunskap att det är samma sak. Vissa företag har andra sorter, lagring på ekfat etc där det blir skillnad i smaken.
Men varför upplever ni att det smakar olika? Hade ni gjort ett riktigt blindtest hade ni haft med ett till glas med samma dryck i varje omgång. Vill man hitta en skillnad på hittar man oftast den (omedvetet).


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem

Jag tror påskmusten är överbliven julmust, typ gamla rester från lagergolvet och i hörnen man skrapat ihop, filtrerat genom en gammal strumpa och upptappat i rask takt med extra kolsyra så att skiten är avslagen på första öppning lite som på en sjabbig krog när du beställer en stor stark med Falcon på kranen.
Julmusten känns lite fräschare och utan den sura sunkiga eftersmaken men tror fan den blivit slungad genom en stor nylonstrumpa den också 👎
Man måste filtrera fulölen

Medlem

Tänker spontant att skillnaden mellan Apotekarnes påsk- och julmust borde ha att göra med hur längesen det var de tappades upp på flaska. Jag hade ju dock trott att de mer "färska" produkterna skulle skattas högre än de som legat och dragit i PET-flaskor under ett par månader.

Vore intressant att se om resultatet hade sett annorlunda ut om ni sparade undan en påskmust nu och sen jämför med den nybryggda julmusten i november, eller när de nu börjar säljas.

Kanske gynnas musten av att "stå till sig" ett tag.

Skribent
Skrivet av Roten:

Riktigt bra blindtest av de olika sorterna, bra skrivet - riktigt mustigt!

Men, avseende grundfrågan om julmust och påskmust; det är allmän kunskap att det är samma sak. Vissa företag har andra sorter, lagring på ekfat etc där det blir skillnad i smaken.
Men varför upplever ni att det smakar olika? Hade ni gjort ett riktigt blindtest hade ni haft med ett till glas med samma dryck i varje omgång. Vill man hitta en skillnad på hittar man oftast den (omedvetet).

Mycket möjligt att du är något på spåret, men nu när vi testade så var det med 100 % säkerhet en stor skillnad på Apotekarnes julmust och påskmust. Vi var fyra stycken som tyckte det när vi testade dem bredvid varandra och de såg helt olika ut med avseende på hur mycket den skummade och hur mycket som hängde kvar på muggens insida när skummet lagt sig, som synes på bilderna. Dessutom var vi fyra av fyra som uppfattade en sur bismak som eftersmak. Varför det var så har jag ingen aning om, men så var det.

Hade det varit förr i tiden när vi hade "4-kr flaskor" i hårdplast som bara tvättades och sedan återanvändes igen hade man kunnat argumentera om att någon hade förvarat målarfärg eller något annat skumt i flaskan innan den gick tillbaka till bryggeriet för tvätt.

Skrivet av WonderBoy:

Tänker spontant att skillnaden mellan Apotekarnes påsk- och julmust borde ha att göra med hur längesen det var de tappades upp på flaska. Jag hade ju dock trott att de mer "färska" produkterna skulle skattas högre än de som legat och dragit i PET-flaskor under ett par månader.

Vore intressant att se om resultatet hade sett annorlunda ut om ni sparade undan en påskmust nu och sen jämför med den nybryggda julmusten i november, eller när de nu börjar säljas.

Kanske gynnas musten av att "stå till sig" ett tag.

Bra tanke! Ska se om jag får tag i en Apotekarnes must när jag handlar idag för att lägga på lagring

Skrivet av NuZ:

Haha awesome @shadee grymt test! Själv gillar jag Uppsala brygghus och Tempels julmuster. Lokalt och bra

Jag har kvar sedan julinköpet:

  • Julmust med extra smak från "Trainstation Brewery" i Knivsta

  • Julmust från Uppsala Brygghus

  • Julmus X-mas edition från Slottskällan Bryggeri

NuZ
Testpilot
Skrivet av Shadee:

Mycket möjligt att du är något på spåret, men nu när vi testade så var det med 100 % säkerhet en stor skillnad på Apotekarnes julmust och påskmust. Vi var fyra stycken som tyckte det när vi testade dem bredvid varandra och de såg helt olika ut med avseende på hur mycket den skummade och hur mycket som hängde kvar på muggens insida när skummet lagt sig, som synes på bilderna. Dessutom var vi fyra av fyra som uppfattade en sur bismak som eftersmak. Varför det var så har jag ingen aning om, men så var det.

Hade det varit förr i tiden när vi hade "4-kr flaskor" i hårdplast som bara tvättades och sedan återanvändes igen hade man kunnat argumentera om att någon hade förvarat målarfärg eller något annat skumt i flaskan innan den gick tillbaka till bryggeriet för tvätt.

Bra tanke! Ska se om jag får tag i en Apotekarnes must när jag handlar idag för att lägga på lagring

Jag har kvar sedan julinköpet:

  • Julmust med extra smak från "Trainstation Brewery" i Knivsta

  • Julmust från Uppsala Brygghus

  • Julmus X-mas edition från Slottskällan Bryggeri

Du kommer njuta av Uppsalas, Conor där kan göra must också utöver bärs kan jag lova


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Det är högst beklämmande att ni inte använder er av musten från Älvsbyns bryggeri, som utsågs till den bästa musten 2020 och som varit verksam i snart 130 år

Medlem

att ge en 2:a till en zeunerts är nära på landsförräderi, tur att vi avskaffat dödsstraffet.

Medlem

Underbar läsning!


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

FM-guru
F.d. Sisyr

Eftersom Zeunerts toppade kan vi konstatera att testet torde vara väldigt väl utfört då man nådde det korrekta resultatet!

Skribent

Min morfar sysslade med läsk och det stämmer att julmust och påskmust är samma recept. Som många redan varit inne på så beror det helt på när läsken tappats upp på flaskan, det ger olika "lagring" som sen kommer smaka lite olika. Nu ska det sägas att detta var länge sedan när läsk enbart gick att köpa på glasflaskor. Så detta kan skilja sig i en PET-flaska av plast?

Han sa också att de gick mer julmust än påskmust, så de började därför tillverka och tappa upp den tidigare. Därför kundr julmusten upplevas djupare i smaken då många av de flaskorna lagrats lite längre.

Han sa dock att de aldrig märkte om julmust till påskmust, men det berodde (i alla fall då) att lagren efter jul var i princip tömda. De flaskor som fanns kvar reades ofta bort i butikerna och gick åt på så vis.


signatur

"Writer and Fighter"

Skribent
Skrivet av Ztreek:

Det är högst beklämmande att ni inte använder er av musten från Älvsbyns bryggeri, som utsågs till den bästa musten 2020 och som varit verksam i snart 130 år

Jag har julmusten här hemma (den kom inte med på bild för den stod längst inne i skafferiet och jag upptäckte efter publicering att jag missat ha med den), men hittade tyvärr inte Påskmustvarianten i butik så därför kom den inte med

Skrivet av superlim:

att ge en 2:a till en zeunerts är nära på landsförräderi, tur att vi avskaffat dödsstraffet.

Haha, smaken är som baken brukar man ju säga - eller är det allvarligare än så gällande Zeunerts must? 🤔

Skrivet av Johlor:

Min morfar sysslade med läsk och det stämmer att julmust och påskmust är samma recept. Som många redan varit inne på så beror det helt på när läsken tappats upp på flaskan, det ger olika "lagring" som sen kommer smaka lite olika. Nu ska det sägas att detta var länge sedan när läsk enbart gick att köpa på glasflaskor. Så detta kan skilja sig i en PET-flaska av plast?

Han sa också att de gick mer julmust än påskmust, så de började därför tillverka och tappa upp den tidigare. Därför kundr julmusten upplevas djupare i smaken då många av de flaskorna lagrats lite längre.

Han sa dock att de aldrig märkte om julmust till påskmust, men det berodde (i alla fall då) att lagren efter jul var i princip tömda. De flaskor som fanns kvar reades ofta bort i butikerna och gick åt på så vis.

Intressant! Alla säger som sagt att det inte är någon skillnad, men det var fan skillnad på Apotekarnes Jul-/påskmust. Enligt förslag från @WonderBoy så har jag nu en påskmust från Apotekarnes som ska få stå i skafferiet till december då det blir ny omgång med endast de här två sorterna, så får vi se om resultatet upprepar sig eller om jag helt enkelt lyckades köpa en kass påskmust.

Medlem

Min inställning: Det är samma sak och Zeunerts är godast.


signatur

subterranean homesick alien

Skribent
Skrivet av Shadee:

Intressant! Alla säger som sagt att det inte är någon skillnad, men det var fan skillnad på Apotekarnes Jul-/påskmust. Enligt förslag från @WonderBoy så har jag nu en påskmust från Apotekarnes som ska få stå i skafferiet till december då det blir ny omgång med endast de här två sorterna, så får vi se om resultatet upprepar sig eller om jag helt enkelt lyckades köpa en kass påskmust.

Ja de smakar olika, tror ingen kan säga något annat om det. Men det beror säkerligen på just hur länge de "lagrats", sen kan det ju vara en sämre batch också, sånt händer. Det var i alla fall Apotekarnes som morfar jobbade med, men det var väl den enda som fanns då. Vi pratar tidigt 80-tal typ.

Men den du lagrar, är det glasflaska eller plast? Tänker om du kan testa lagra två, en plast och en glas. Sen se om det blir skillnad?


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Kanske det skulle kunna förbättras genom att söka bryggeriet och fråga...
så att man / vissa inte behöver gissa...

Medlem

Toppen! Rimligt utfall också. Var själv livslång traditionalist och anhängare till Apotekarnes mustsällskap innan Kenneth förordade Zeunerts i Sweclockers musttest 2019. Köpte hem ett par flaskor och kapituletade direkt; Zeunerts är det nya mustsvarta.

Det ultimata Light-testet är ett tips på nästa projekt. Min hypotes, som jag anser redan vara bevisad:

1. Vana lightdrickare känner mer sällan skillnad på socker och sötningsmedel
2. Vana sockerdrickare känner nästan alltid skillnad på socker och sötningsmedel

Gäller inte bara för läsk utan sötsaker i största allmänhet. Vill man ta det än längre kan man jämföra testresultaten mellan aspartam, sukralos, stevia etc.

12
Skriv svar