Lista! Över 100 PS3-, PSP- och PS Vita-spel du snart inte kan köpa någonstans

Robot
Lista! Över 100 PS3-, PSP- och PS Vita-spel du snart inte kan köpa någonstans
Medlem

Vansinnigt kortsiktigt tänkt.

Medlem

Tror det är dags för steam att sluta sälja spel som blev tillgänglig där för 10 år sen

Medlem

Länge leve piratkoperingen som hålller liv i spelen

Medlem

Jäkligt nöjd att jag köpt allt fysiskt. Kommer bli en räd att låsa upp DLC till allt innan stängning dock.

Medlem

Jag läste "The Last Gay" flera gånger. Vadå "Den Sista Bögen"... (The Last Guy hette det)

Fan vad sur utveckling att butikerna lägger ner helt. Vill man ha fantastiska spel som Ratchet & Clank till PS3 så måste man alltså hitta fysisk kopia vilka säljs för sjuka summor flera av de.

Skrivet av Rakoon:

Tror det är dags för steam att sluta sälja spel som blev tillgänglig där för 10 år sen

Hehe, ja det är verkligen tur att Steam och GoG finns.

Skrivet av Gaara:

Länge leve piratkoperingen som hålller liv i spelen

Ja faktiskt. Levde länge på denna bransch. Ett superbra spel som jag tänker på direkt som inte finns digitalt i nån butik sedan många år tillbaka är ett av mina favoritspel någonsin. Strarbreeze Studios: "The Cronicles of Riddick: Escape From Butcher Bay". Att ett sånt bra spel inte längre finns lagligt är verkligen fy skam. (Finns dock gamla fysiska konsol kopior att leta rätt på. Eller PC på skiva, fast jag äger ju ingen optisk enhet i burken längre)

Skrivet av Aletheides:

Jäkligt nöjd att jag köpt allt fysiskt. Kommer bli en räd att låsa upp DLC till allt innan stängning dock.

Fast om du har köpt DLC till spelen så kommer du alltid att kunna ladda ner dessa inklusive själva spelet. Fast du kanske tänker på nån kod du fått i PlayStation 3 fodralet som du aldrig skrivit in tidigare som har ett utgångsdatum...


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

ELF
Medlem

Riktigt tråkigt om vissa absolut inte går att få tag sen.

Skrivet av Aletheides:

Jäkligt nöjd att jag köpt allt fysiskt. Kommer bli en räd att låsa upp DLC till allt innan stängning dock.

Gör det. Inte omöjligt att du kan tjäna penagar på det i slutändan om du väljer att sälja.

Konsol säljes med dlc upplåsta för spel x.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Redaktör
Ponny

Sony måste tänka om. Att (snudd på) alla PS4-spel fungerar på PS5 är en början, men det är inte i närheten av Xbox-takterna.


signatur

En Bamseponny av folket

Dex
Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Sony måste tänka om. Att (snudd på) alla PS4-spel fungerar på PS5 är en början, men det är inte i närheten av Xbox-takterna.

Men behöver dom egentligen det? Sony har nästan aldrig haft någon större bakåtkompatibilitet på sina konsoler förr? Varför har det helt plötsligt nu blivit en sån stor grej?

Sen vet jag inte, men tror inte det är ett så stort problem som många tycker att dessa butiker stängs ner. Hade folk använt butikerna så tvivlar jag på att Sony hade stängt ner dom då dom förmodligen inte hade gjort det om dom tjänar pengar på det. Det är klart att där alltid finns några folk som använder det, men förmodligen inte tillräckligt många för att Sony ska tjäna på det.

Tvivlar på att något företag hade haft kvar sina butiker så som Steam eller Gog t.ex. om spelarna inte hade använt dom.

Medlem
Skrivet av Dex:

Men behöver dom egentligen det? Sony har nästan aldrig haft någon större bakåtkompatibilitet på sina konsoler förr? Varför har det helt plötsligt nu blivit en sån stor grej?

Sen vet jag inte, men tror inte det är ett så stort problem som många tycker att dessa butiker stängs ner. Hade folk använt butikerna så tvivlar jag på att Sony hade stängt ner dom då dom förmodligen inte hade gjort det om dom tjänar pengar på det. Det är klart att där alltid finns några folk som använder det, men förmodligen inte tillräckligt många för att Sony ska tjäna på det.

Tvivlar på att något företag hade haft kvar sina butiker så som Steam eller Gog t.ex. om spelarna inte hade använt dom.

Handlar väl om att möjligheten till gamla spel ska finnsas kvar, spelen ska bevaras och inte försvinna. Även om du inte är intresserad själv till det. Samma sak med film och musik tycker jag.

Och nu har 60fps på äldre tidigare 30fps spel blivit en stor grej på konsoller

eld
Medlem
Skrivet av Dex:

Men behöver dom egentligen det? Sony har nästan aldrig haft någon större bakåtkompatibilitet på sina konsoler förr? Varför har det helt plötsligt nu blivit en sån stor grej?

ps2, ps3 och ps vita hade alla bakåtkompatibilitet, mer eller mindre.

Så det är ju inte som att det är en ny grej för sony.

Bakåtkompatibilitet är här för att stanna.

Medlem

Det finns ju expansion till Portal 2 som är gjort för movekontroller. Det kommer ju snart gå om intet.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Dex:

Men behöver dom egentligen det? Sony har nästan aldrig haft någon större bakåtkompatibilitet på sina konsoler förr? Varför har det helt plötsligt nu blivit en sån stor grej?

Sen vet jag inte, men tror inte det är ett så stort problem som många tycker att dessa butiker stängs ner. Hade folk använt butikerna så tvivlar jag på att Sony hade stängt ner dom då dom förmodligen inte hade gjort det om dom tjänar pengar på det. Det är klart att där alltid finns några folk som använder det, men förmodligen inte tillräckligt många för att Sony ska tjäna på det.

Tvivlar på att något företag hade haft kvar sina butiker så som Steam eller Gog t.ex. om spelarna inte hade använt dom.

Bra poänger. En del är ju inne på att väldigt få i sammanhanget spelar gamla spel, så ur ett tjäna pengar-perspektiv kanske Sony resonerar helt rätt och riktigt. Å andra sidan finns det ju en kulturell grej också. Vi förväntar oss att gamla filmer, böcker och gammal musik ska vara tillgängliga. Detsamma borde gälla spel, tycker jag.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Dex:

Men behöver dom egentligen det? Sony har nästan aldrig haft någon större bakåtkompatibilitet på sina konsoler förr? Varför har det helt plötsligt nu blivit en sån stor grej?

Sen vet jag inte, men tror inte det är ett så stort problem som många tycker att dessa butiker stängs ner. Hade folk använt butikerna så tvivlar jag på att Sony hade stängt ner dom då dom förmodligen inte hade gjort det om dom tjänar pengar på det. Det är klart att där alltid finns några folk som använder det, men förmodligen inte tillräckligt många för att Sony ska tjäna på det.

Tvivlar på att något företag hade haft kvar sina butiker så som Steam eller Gog t.ex. om spelarna inte hade använt dom.

Första generationens PS3 klarade både PS2 och PS1 spel. Största anledningen jag skaffade just den modellen. Hade ju både PS1 och PS2 konsolerna kvar men det underlättar nått otroligt om en konsol kan köra allihopa så slipper man dra fram tv möblerna och dra om kablar så fort man vill spela ett äldre spel.

Medlem

Hoppas dom har en sjujävla rea på alla PS3 och Vita spel innan så jag hinner köpa alla spel jag vill ha men inte haft råd att införskaffa än. Men det kommer dom förmodligen inte ha.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av Dex:

Men behöver dom egentligen det? Sony har nästan aldrig haft någon större bakåtkompatibilitet på sina konsoler förr? Varför har det helt plötsligt nu blivit en sån stor grej?

PS4 är den enda Sony-konsol som lanserats utan bakåtkompatibilitet. PS3 hade ju mer eller mindre en inbyggd PS2 vid release.. ganska stort steg från dagens ”ni kanske eventuellt kan spela vissa gamla spel digitalt”.

Dex
Medlem
Skrivet av eld:

ps2, ps3 och ps vita hade alla bakåtkompatibilitet, mer eller mindre.

Så det är ju inte som att det är en ny grej för sony.

Bakåtkompatibilitet är här för att stanna.

Ja PS2 hade det, men PS3 hade väl bara det på den första "batchen" av konsoler? Dom stängde väl av det sen? Så då är det ju rätt länge sen Sony hade det och har ju gått rätt bra för dom utan.

Jag håller helt klart med att det är trevligt att ha det. Har själv spelat flera PS4 spel på mitt PS5 redan, men jag ifrågasatte mer att dom "behövde" göra det.

Dex
Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Bra poänger. En del är ju inne på att väldigt få i sammanhanget spelar gamla spel, så ur ett tjäna pengar-perspektiv kanske Sony resonerar helt rätt och riktigt. Å andra sidan finns det ju en kulturell grej också. Vi förväntar oss att gamla filmer, böcker och gammal musik ska vara tillgängliga. Detsamma borde gälla spel, tycker jag.

Ja sett hur den kulturella biten håller jag helt med. Det är tråkigt att det försvinner gammalt, men samtidigt förstår jag om det är så att ingen köper dom gamla spelen så kostar det för mycket för företagen att hålla tjänsten vid liv så istället stänger dom ner den.

Nu vet ju naturligtvis inte jag om det är så i detta fallet. Kan ju mycket väl vara så att Sony helt enkelt inte tycker att det är värt resurserna och istället stänger ner det, men jag hoppas att dom gör det för att spelarna inte har intresse av det genom att "ingen" köper spelen längre

Skrivet av kebbe:

PS4 är den enda Sony-konsol som lanserats utan bakåtkompatibilitet. PS3 hade ju mer eller mindre en inbyggd PS2 vid release.. ganska stort steg från dagens ”ni kanske eventuellt kan spela vissa gamla spel digitalt”.

Ja PS3 hade vid release för typ 14 år sedan eller något, men sen försvann det så har ju gått rätt många år sedan dom hade det.

Jag håller dock med att det är väldigt trevligt att dom har det nu. Det var inte det min poäng var utan det var mer om dom verkligen behövde ha det.

eld
Medlem
Skrivet av Dex:

Ja PS2 hade det, men PS3 hade väl bara det på den första "batchen" av konsoler? Dom stängde väl av det sen? Så då är det ju rätt länge sen Sony hade det och har ju gått rätt bra för dom utan.

Jag håller helt klart med att det är trevligt att ha det. Har själv spelat flera PS4 spel på mitt PS5 redan, men jag ifrågasatte mer att dom "behövde" göra det.

Jo alltså, det finns ju olika sorters "behöva". Ps3'ans implementation var ju ganska grov, det finns ju inga begränsningar på att kunna implementera det genom mjukvara, det har microsoft visat.

PS5'an hade ju såklart klarat sig utan att stödja ps4 spel eventuellt med sitt framtida ps5-bibliotek och starka exklusiva titlar, men det blir ju mer och mer värdefullt.

Det finns mycket goodwill att tjäna på att låta spelare behålla sitt spelbibliotek genom generationerna, själv känner jag ju att jag gärna skaffar en ps5 då jag behåller mitt bibliotek jag hade till 4'an, och hade nog gjort samma sak med series x om jag hade haft ett stort bibliotek där.

Varför vi inte såg bakåtkompatibilitet mellan ps3->ps4 hade mycket att göra med hur annorlunda ps3'ans hårdvara var jämfört med ps4'an.

1
Skriv svar