Perseverance-rovern på Mars

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Ny live sändning kl 20:00

See Mars Like Never Before! NASA's Perseverance Rover Sends New Video and Images of the Red Planet

https://www.youtube.com/watch?v=gYQwuYZbA6o
NASA’s Perseverance Mars Rover safely touched down on the Red Planet on Feb. 18. So what will the robotic scientist "see" on her descent and what will she do next? Join mission experts for update about the rover – the biggest, heaviest, cleanest, and most sophisticated six-wheeled robot ever launched into space – including imagery it captured and its mission to explore Mars.

EDIT:
NASA’s Mars Perseverance Rover Provides Front-Row Seat to Landing, First Audio Recording of Red Planet
https://www.nasa.gov/press-release/nasa-s-mars-perseverance-r...
https://www.youtube.com/watch?v=4czjS9h4Fpg

https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/pia...

https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/pia...

https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/pia...

https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/pia...

https://www.youtube.com/watch?v=irbigpycU8w

Helt fantastiskt vilka bilder!

Medlem

Fattade jag rätt att den skulle återvända 2030'ish?


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem
Skrivet av Kane:

Fattade jag rätt att den skulle återvända 2030'ish?

Ingen vidare effektiv idé att skicka tillbaka rovern som sådan. De menar att de ska skicka tillbaka stickproverna som samlas in av rovern.

Astronauter ska åka till Mars år 2024 (nästa Mars-fönster) om allt går bra med utvecklingen av Starship. Det är sannolikt att de hjälper till med att ta tillbaka proverna.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Aha... Tänkte lite bistert på mobiltelefoners batterikapacitet och batterikapacitet på en marslandare...


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem

Landningen på mars ifrån Roverns point of view! Bästa videoklippet i år!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av neocon:

Som vanligt så är Elon Musk löjligt optimistisk med sina tidslinjer. SpaceX har redan ändrat det till att den första obemannade Starship ska skickas 2024. Det känns extremt osannolikt att SpaceX kommer skicka astronauter till Mars inom fem år.
Det kan ta uppemot 10 år innan proverna är på jorden och det är NASA/ESA som kommer hämta dem.

Jag hade fel
Tack för rättelsen och upplysningen


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

För den som undrar varför 'Tango Delta' hördes innan 'touchdown' på streamen häromdagen finns lite läsning hos NASA om varför man använder den formuleringen först. Från Curiositys landning, men mentaliteten är sannolikt densamma.

I kort finns det mycket som kan skita sig även efter roverns hjul står på Marsytan (kablar som inte separerar som de ska, en Skycrane som havererar eller en rad andra oförutsedda händelser), och 'touchdown' hade lättare kunnat misstolkas som att det är frid och fröjd.

(Jag tyckte det var intressant läsning i alla fall. ^^)


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

För den som undrar varför 'Tango Delta' hördes innan 'touchdown' på streamen häromdagen finns lite läsning hos NASA om varför man använder den formuleringen först.

Ja, det är alltid kul att läsa om vad alla dessa olika uttryck innebär egentligen. Första gången jag hörde "Tango Delta" så svishade det bara över huvudet. Samma sak med raketuppskjutningar där man kan höra uttryck som "Max-Q" eller "MECO". Rätt obegripligt tills man vet, men sedan när man lärt sig så blir det desto roligare att följa händelserna.

Medlem

Perseverance har tagit första panoramabilden på 360-grader. Den består av 142 högupplösta bilder som slagits ihop så det går att zooma in ordentligt på smådetaljer:

Jag länkade inte direkt till bilden här för den är rätt mastig.

Kompletta panoramabilden finns här

Den är tagen med Mastcam-Z-dubbelkameran som sitter här:

Medlem

Pew Pew!

Uppe på "huvudet" på Perseverance finns SuperCam-instrumentet med en laser (det stora runda ögat på bilden ovanför). Lasern kan skjuta på mål som ligger över sju meter bort och används bland annat för att skjuta bort damm från svårtillgängliga stenar som sedan kan analyseras på avstånd av rovern.

Lasern används även för att skjuta på stenar samtidigt som ljudet av träffarna spelas in vilket ger information om stenarnas sammansättning.

Rovern har testat lasern och skjutit skjutit prick på en sten som ligger drygt tre meter bort och spelat in ljudet.

Lyssna här!

Medlem

Perseverance-rovern har nu varit på Mars i 44 sol (1 sol = 1 Marsdygn = 24,6 jordtimmar) och det börjar närma sig flygtest för Marshelikoptern Ingenuity.

Helikoptern står ensam på marken sedan igår och första natten på Mars på egen hand är avklarad. Det är en milstolpe i sig eftersom temperaturen kan sjunka till -90 C på natten och kräver specialbyggda kretsar och isolering som tål de extrema förhållandena i den ultralätta helikoptern på endast 1,8 kg. Ingenuity mår finemang i kylan så NASA har fått kvitto på att helikopterdesignen fungerar bra så långt.

Rovern står en bit bort och filmar.

Härnäst så ska Ingenuity fälla ut rotorbladen samt göra mängder med interna tester där helikopter-teamet på NASA mäter och optimerar systemen ombord så att Ingenuity ska klara av förhållandena på Mars på bästa sätt. Om allt går enligt plan så kan första flygningen bli av på söndag 11 april.

Medlem

Jag uppskattar uppföljningen! Det ska bli spännande och se ifall Ingenuity fixar flygningen!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Få se om testflygningen blir av i veckan. Testet som skulle ha genomförts i söndags ställdes in på grund av att flygdatorn i Ingenuity hängde sig i fredags när den skulle växla över till flygläge. Hängningen upptäcktes av inbyggda watchdogen (övervakningsprogram) som avbröt det hela. Ingenuity mår okej efter återställningen och har skickat diagnosdata över händelsen till jorden.

Nytt flygtest blir tidigast på onsdag 14 april, men först och främst vill nog Ingenuity-teamet analysera klart och ta reda på vad som orsakade hängningen.

Edit: Ingenuity-teamet har hittat orsaken till problemet som uppstod förra veckan före flygtestet och de håller på och fixar en update. När den är klar så ska den testas i deras labb, därefter skickas uppdateringen till rovern på Mars, sedan vidare till en basstation på rovern och därifrån till Ingenuity som i sin tur utför uppdateringen och bootar om sig själv. Sen ska det bara vara att tuta och flyga, typ.

Medlem

Dags för första flygningen på Mars! Klockan 12:15 svensk tid började streamen.

Sammanfattning:

Great success! Ingenuity flög tre meter upp, hovrade en kort stund och landade sedan.

De första bilderna som syns i streamen är som vanligt lågupplösta. De högupplösta bilderna tar längre tid att tanka ned och kommer senare.

Medlem
Skrivet av Nemo:

Dags för första flygningen på Mars! Klockan 12:15 svensk tid började streamen.

https://www.youtube.com/watch?v=p1KolyCqICI

Sammanfattning:

Great success! Ingenuity flög tre meter upp, hovrade en kort stund och landade sedan.

De första bilderna som syns i streamen är som vanligt lågupplösta. De högupplösta bilderna tar längre tid att tanka ned och kommer senare.

Rätt kul att tänka på att flygningen skedde redan i morse (ca 09:30), bara datan som kom några timmar sent.
Hoppas på att se lite mer högupplösta och mer rörliga bilder nästa Sol/marsdygn (i morgon).

För den som är intresserad är just nu (2021-04-19) signaltiden mellan Mars och Jorden cirkus 16 minuter.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Historiska första flygningen på Mars. Videon som är 720P (1280x720) och har en framerate på 6,7 FPS är tagen med roverns Mastcam-Z-kamerasystem på drygt 64 meters avstånd.

I videon syns bland annat när helikoptern roterar lite efter att den hovrat en stund, vilket var planerat. Det syns även att det dammar i stort sett ingenting vid uppstigning och landning vilket är intressant att veta för Ingenuity-teamet. De var beredda på att helikoptern skulle kunna blåsa upp lite damm men nu vet de att det är lugnt (edit: det dammar litegrann dock vilket kan ses här). Även om rotorbladen roterar väldigt snabbt (2500 rpm) så är atmosfären på Mars så pass tunn att det inte bildas tillräckligt stort tryck vid ytan för att blåsa bort dammet. Det är förstås positivt för kommande flygningar om det inte dammar så mycket.

Atmosfären på Mars som Ingenuity flyger i är som bekant väldigt tunn — mindre än 1 procent av jordens lufttryck. Det vi ser i videon är således en oerhört imponerande bedrift som motsvarar att flyga en helikopter på 35 kilometers höjd på jorden, något som är helt omöjligt förutom för specialbygget ovan.

Det finns en till video som rovern spelade in där den zoomar in helikoptern så det ska gå att se fler detaljer. Den videon tar längre tid att ladda ned och blir klar först om några dar.

Sist men inte minst en genomgång där NASA går igenom dagens historiska händelse i detalj:

Jag hoppas att nästa flygning blir med ljudinspelning. Vill ju höra hur det låter också.

Medlem

Det är helt sinnessjukt coolt. Vad ska man nu se fram emot?

Medlem
Skrivet av Nemo:

Atmosfären på Mars som Ingenuity flyger i är som bekant väldigt tunn — mindre än 1 procent av jordens lufttryck. Det vi ser i videon är således en oerhört imponerande bedrift som motsvarar att flyga en helikopter på 35 kilometers höjd på jorden, något som är helt omöjligt förutom för specialbygget ovan.

Den där ekvationen låter lite märklig, då det atmosfäriska trycket i Jezero-kratern (där Perseverance och Ingenuity befinner sig) är ~750Pa, och om jag höftar lite och kikar på online-konverterare behöver du upp aningen mer än 35km för att få ett motsvarande atmosfäriskt tryck på jorden.

Sen hjälper det ju lite att gravitationen bara är ~38% (3,721 m/s²) av jordens (9,807 m/s²) också.

Ska bli intressant att se hur framtida flygningar och lite mer avancerade manövrar går, helt klart - vetenskap och rymdforskning är spännande!


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Skrivet av Nemo:

Historiska första flygningen på Mars. Videon som är 720P (1280x720) och har en framerate på 6,7 FPS är tagen med roverns Mastcam-Z-kamerasystem på drygt 64 meters avstånd.

I videon syns bland annat när helikoptern roterar lite efter att den hovrat en stund, vilket var planerat. Det syns även att det dammar i stort sett ingenting vid uppstigning och landning vilket är intressant att veta för Ingenuity-teamet. De var beredda på att helikoptern skulle kunna blåsa upp lite damm men nu vet de att det är lugnt. Även om rotorbladen roterar väldigt snabbt (2500 rpm) så är atmosfären på Mars så pass tunn att det inte bildas tillräckligt stort tryck vid ytan för att blåsa bort dammet. Det är förstås positivt för kommande flygningar om det inte dammar så mycket.

https://www.youtube.com/watch?v=wMnOo2zcjXA

Atmosfären på Mars som Ingenuity flyger i är som bekant väldigt tunn — mindre än 1 procent av jordens lufttryck. Det vi ser i videon är således en oerhört imponerande bedrift som motsvarar att flyga en helikopter på 35 kilometers höjd på jorden, något som är helt omöjligt förutom för specialbygget ovan.

Det finns en till video som rovern spelade in där den zoomar in helikoptern så det ska gå att se fler detaljer. Den videon tar längre tid att ladda ned och blir klar först om några dar.

Sist men inte minst en genomgång där NASA går igenom dagens historiska händelse i detalj:

https://www.youtube.com/watch?v=JM_2hmdRnfQ

Jag hoppas att nästa flygning blir med ljudinspelning. Vill ju höra hur det låter också.

Tack för att du uppdaterar tråden! Mycket intressant att följa händelserna och hur det går!

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Den där ekvationen låter lite märklig, då det atmosfäriska trycket i Jezero-kratern (där Perseverance och Ingenuity befinner sig) är ~750Pa, och om jag höftar lite och kikar på online-konverterare behöver du upp aningen mer än 35km för att få ett motsvarande atmosfäriskt tryck på jorden.

Sen hjälper det ju lite att gravitationen bara är ~38% (3,721 m/s²) av jordens (9,807 m/s²) också.

Tack för input, jag gillar också när det är exakta siffror.

Det förstås svårt att få exakta siffror i det här fallet eftersom det är så många variabler inblandade, så det man får göra är att räkna fram ett ungefärligt värde. Frågan är förstås vilken formel man ska gå efter. Jag testade båda kalkylatorerna ovan som du länkade till och i den ena får jag 33 km och i den andra 67 km. Resultaten skiftar förstås beroende på vilken formel de använder.

I de texter som jag läst på nätet så har det också skiftat — där har det stått någonstans mellan 30 till 35 kilometers höjd. En av de texterna är till exempel den här wikipedia-sidan om Ingenuity där det står "Liftoff from Mars' surface has been described as equivalent to flying at 100,000 ft (30,000 m) above Earth". Det står dock inte hur det värdet har beräknats. I en annan text (tyvärr har jag inte länken kvar) så stod det 116 000 feet, dvs drygt 35 km.

Tittar jag på tabellen på SMHI-sidan här så är det 750 Pa på ca 34 kilometers höjd. Men tabellen gäller "Lufttryckets ungefärliga variation med höjden" så det är ju inte heller några exakta siffror förstås.

Så minst 30 km upp och förmodligen högre kan man väl säga. Dvs definitivt en höjd som ingen vanlig helikopter kan flyga på, inte ens om man minskade gravitationen till samma som på Mars.

Medlem
Skrivet av Nemo:

Tack för input, jag gillar också när det är exakta siffror.

Det förstås svårt att få exakta siffror i det här fallet eftersom det är så många variabler inblandade, så det man får göra är att räkna fram ett ungefärligt värde. Frågan är förstås vilken formel man ska gå efter. Jag testade båda kalkylatorerna ovan som du länkade till och i den ena får jag 33 km och i den andra 67 km. Resultaten skiftar förstås beroende på vilken formel de använder.

I de texter som jag läst på nätet så har det också skiftat — där har det stått någonstans mellan 30 till 35 kilometers höjd. En av de texterna är till exempel den här wikipedia-sidan om Ingenuity där det står "Liftoff from Mars' surface has been described as equivalent to flying at 100,000 ft (30,000 m) above Earth". Det står dock inte hur det värdet har beräknats. I en annan text (tyvärr har jag inte länken kvar) så stod det 116 000 feet, dvs drygt 35 km.

Tittar jag på tabellen på SMHI-sidan här så är det 750 Pa på ca 34 kilometers höjd. Men tabellen gäller "Lufttryckets ungefärliga variation med höjden" så det är ju inte heller några exakta siffror förstås.

Så minst 30 km upp och förmodligen högre kan man väl säga. Dvs definitivt en höjd som ingen vanlig helikopter kan flyga på, inte ens om man minskade gravitationen till samma som på Mars.

Spännande, den tabellen som SMHI har skiljer ju sig från flera av de andra tabellerna, se även här (5.6kPa på 20km/~65000ft, jämfört med SMHIs 5kPa) - också nyfiken på vilken barometrisk formel som använts. Arizona State University säger att motsvarigheten till genomsnittligt atmosfäriskt tryck är 45km på jorden. Wikipedia-artikeln du länkar till ser ut att ha en enda källa gällande motsvarande flyghöjd i en NY Times-artikel, men vad den får sina 100 000ft ifrån verkar oklart.

Anledningen till att jag hajade till var för att jag nyligen diskuterade i praktiken exakt samma sak med en flygintresserad bekant. ^^ Sen är ju atmosfäriska förändringar hyfsat komplexa, så jag försöker inte säga att du har fel! Men det är intressant att se hur beräkningar när det gäller lite mer avancerade aspekter kan skilja i resultat, och vi får väl ändå vara någorlunda ödmjuka inför alla osäkerheter som fortfarande finns - det är ju faktiskt första gången en luftfarkost flugits för egen maskin på Marsytan*, och precis som du nämner har det funnits flera osäkerheter (det där med hur rotorerna påverkar Mars ytdamm, exempelvis).

Det är också rätt kul att kika på hur mycket biffigare helikoptern är vad gäller datorprestanda, Perseverance har en PPC på 200MHz medan Ingenuity kör en Qualcomm Snapdragon 801 - luftnavigering i realtid genererar väl lite mer processorbehov än marknavigering.

Men utan att spåra iväg allt för mycket - yes, jag håller helt med i att Ingenuity inte liknar någon helikopter på den här planeten, och är byggd för att klara saker sannolikt ingen annan helikopter här kan. ^^ Däremot tror jag inte de testats i sådana förhållanden riktigt. Och det där med att simulera sänkt gravitation är inte helt enkelt heller.

TL;DR: Jag hoppas det inte lät som jag försökte såga dig eller säga att du har fel, det var inte meningen! Jag tycker uppriktigt det är sjukt intressant, och framförallt när det kommer till lite mer oprövad vetenskap, där gränserna mellan rätt och fel beräkningar är osäkra - att se några av de mer avancerade testerna som görs när de faktiskt händer är fascinerande!

*Vad vi vet, i alla fall.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:

Det är helt sinnessjukt coolt. Vad ska man nu se fram emot?

Man kan se fram emot uppskjutningen av Hubbles efterträdare, James Webb Space Telescope, den 31 oktober. Blir sjukt spännande.

https://www.jwst.nasa.gov/

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:

Det är helt sinnessjukt coolt. Vad ska man nu se fram emot?

Mina höjdpunkter för 2021 är:
* Kina börjar bygga sin rymdstation
* Ryssarna skjuter upp modulen Nauka till ISS (jag tror det när jag ser det )
* CST-100 Starliner Crew Flight Test
* James Webb Space Telescope

Och med svenska ögon är man lite nyfiken på satelliten Mats som förhoppningsvis skjuts upp i år (om det inte blir försenat igen).


signatur

PSN: Swede_78

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Anledningen till att jag hajade till var för att jag nyligen diskuterade i praktiken exakt samma sak med en flygintresserad bekant. ^^ Sen är ju atmosfäriska förändringar hyfsat komplexa, så jag försöker inte säga att du har fel! Men det är intressant att se hur beräkningar när det gäller lite mer avancerade aspekter kan skilja i resultat, och vi får väl ändå vara någorlunda ödmjuka inför alla osäkerheter som fortfarande finns - det är ju faktiskt första gången en luftfarkost flugits för egen maskin på Marsytan*, och precis som du nämner har det funnits flera osäkerheter (det där med hur rotorerna påverkar Mars ytdamm, exempelvis).

Så är det verkligen! Det är fantastiska pionjärinsatser som görs på Mars under lokala förhållanden som bara gäller där samt flera osäkerheter inblandade, så det blir lätt krystat (och knepigt!) med jämförelser där man försöker dra paralleller till liknande förhållanden någonstans på jorden. I praktiken jämför man då två komplexa system med varandra utan att känna till alla inblandade parametrar. Det enda man kan göra i det läget egentligen är att höfta rejält och försöka se till att bollen hamnar på rätt planhalva åtminstone.

Skrivet av PeTTs0n:

Men utan att spåra iväg allt för mycket - yes, jag håller helt med i att Ingenuity inte liknar någon helikopter på den här planeten, och är byggd för att klara saker sannolikt ingen annan helikopter här kan. ^^ Däremot tror jag inte de testats i sådana förhållanden riktigt. Och det där med att simulera sänkt gravitation är inte helt enkelt heller.

Jag håller med. Med tanke på alla okända faktorer som är inblandade så är det imponerande att Ingenuity-teamet lyckats bygga en helikopter som visar sig fungera riktigt bra på Mars (åtminstone så långt!) trots att de bara kunna testa den i mer eller mindre simulerade förhållanden på jorden. Det är hatten av för exceptionellt arbete av hela teamet.

Skrivet av PeTTs0n:

TL;DR: Jag hoppas det inte lät som jag försökte såga dig eller säga att du har fel, det var inte meningen! Jag tycker uppriktigt det är sjukt intressant, och framförallt när det kommer till lite mer oprövad vetenskap, där gränserna mellan rätt och fel beräkningar är osäkra - att se några av de mer avancerade testerna som görs när de faktiskt händer är fascinerande!

Hehe, det är lugnt! Jag tycker det är toppen att du har koll på siffrorna samt är saklig och konsekvent i kritiken — vilket jag tycker är riktigt positivt och extremt viktigt i alla slags vetenskapliga sammanhang. Om jag halkar till med någon siffra så är det toppen att få feedback på det!

Medlem
Skrivet av Boogie:

Man kan se fram emot uppskjutningen av Hubbles efterträdare, James Webb Space Telescope, den 31 oktober. Blir sjukt spännande.

https://www.jwst.nasa.gov/

Check! Den hade jag faktiskt glömt bort, tack för påminnelsen. Ser mer fram emot alla fina bilder vi kommer se, mer än själva uppskjutningen dock

Skrivet av Mariva:

Mina höjdpunkter för 2021 är:
* Kina börjar bygga sin rymdstation
* Ryssarna skjuter upp modulen Nauka till ISS (jag tror det när jag ser det )
* CST-100 Starliner Crew Flight Test
* James Webb Space Telescope

Och med svenska ögon är man lite nyfiken på satelliten Mats som förhoppningsvis skjuts upp i år (om det inte blir försenat igen).

Oh. Kommer uppskjutningen av Mats att livestreamas?

Medlem
Skrivet av Mariva:

* James Webb Space Telescope

Jösses vad jag har väntat på detta! Något att se fram emot när JWST äntligen är på plats i L2. 😊

Medlem

NASA släppte video på den historiska flygningen på Mars där Ingenuity är inzoomad:

Det syns knappt att det dammar när helikoptern lyfter och landar ovan men med motion-filter så syns det tydligt (den vita skuggan som syns på marken är artefakt från filtreringen):

Medlem

Se Ingenuity i 3D — om du har ett par anaglyfiska 3D-brillor (blå/grön-röda linser).

Kul att se helikoptern i 3D.

Hur 3D-klippet skapades beskrivs på den här sidan.

12
Skriv svar