Oculus Rift S har nått vägs ände - Facebook skiftar fokus till Quest

Robot
Oculus Rift S har nått vägs ände - Facebook skiftar fokus till Quest

Två år efter släppet verkar detta vara slutet för pc-exklusiv VR från Oculus.

#facebook, #oculus-rift


Medlem

Tråkigt som fan, men fullt förståeligt då det gick så bra med quest


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Ankh:

Tråkigt som fan, men fullt förståeligt då det gick så bra med quest

Mnja, eftersom man kan använda Quest för att spela PC-VR så finns det egentligen ingen marknad för att ha ett exklusivt PC-VR headset från Oculus. Dom gör helt rätt i att konsolidera sina produkter. Felet är att det är Facebook så jag passar oavsett.

Medlem
Skrivet av sebrock:

Mnja, eftersom man kan använda Quest för att spela PC-VR så finns det egentligen ingen marknad för att ha ett exklusivt PC-VR headset från Oculus. Dom gör helt rätt i att konsolidera sina produkter. Felet är att det är Facebook så jag passar oavsett.

Jo jag vet, jag har själv både quest och Rift. Men om du använder Quest för pc spel så kräver spelet mer än om du använder typ Rift. Om jag förståt har det något med bildöverförningen att göra. Något med omvandling.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av sebrock:

Mnja, eftersom man kan använda Quest för att spela PC-VR så finns det egentligen ingen marknad för att ha ett exklusivt PC-VR headset från Oculus. Dom gör helt rätt i att konsolidera sina produkter. Felet är att det är Facebook så jag passar oavsett.

Mnjaaa. Om man kunde minska kretsar å prestandan i headsettet för att enbart kunna ta emot data från en dedikerad pc via kabel eller trådlöst hade man nog kunnat få den en hel del lättare, och mindre strömkrävande. Men Questen är väl lätt nog och har tillräckligt bra batteritid att det i dagsläget är onödigt att fokusera på två olika standarder å istället bara köra en.

Medlem

Väntat.

Själv sitter jag fortfarande på min original-Rift och väntar på fler spel i Alyx-klass. Lone Echo 2 får gärna lanseras snart, det har varit tyst länge nu.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Känns som ett smart beslut att lägga allt fokus på Quest. Möjligheten att kunna använda den både fristående och till PC gör att det inte riktigt finns några anledningar att fortsätta satsa på Rift. För den som vill ha ett dedikerat premium-headset till PC så finns det ju redan bättre alternativ.

Medlem
Skrivet av Ankh:

Jo jag vet, jag har själv både quest och Rift. Men om du använder Quest för pc spel så kräver spelet mer än om du använder typ Rift. Om jag förståt har det något med bildöverförningen att göra. Något med omvandling.

ett "riktigt" PCVR headset "får bilden direkt" via DP, tänk typ som en skärm kan man säga.
Medans Quest oavsett om man kör med Link eller trådlöst så handlar det om att bilden komprimeras och skickas över för att sen encodas och visas i headsetet. Därför man kan uppleva kompressions artefaker ibland.
Det drar lite extra prestanda både från datorn och Questen + att Quest 2 har högre upplösning så det i sig också blir tyngre.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

ett "riktigt" PCVR headset "får bilden direkt" via DP, tänk typ som en skärm kan man säga.
Medans Quest oavsett om man kör med Link eller trådlöst så handlar det om att bilden komprimeras och skickas över för att sen encodas och visas i headsetet. Därför man kan uppleva kompressions artefaker ibland.
Det drar lite extra prestanda både från datorn och Questen + att Quest 2 har högre upplösning så det i sig också blir tyngre.

Tack, så var det ja!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Skribent

Jag har PSVR, men denna marknad börjar vara bra förvirrande nu med alla olika headsets.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johlor:

Jag har PSVR, men denna marknad börjar vara bra förvirrande nu med alla olika headsets.

3 plattformar
PCVR (alla headsets fungerar)
Quest (Quest & Quest 2)
PSVR


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Tänk om Sony och Microsoft kunde satsa på att få t.ex Oculus Quest 2 och Valve index, att fungera på sina konsoller, i stället för att lägga pengar o tid på att utveckla egna lösningar.

Är ju PC hårdvara i konsollerna och de ansluts med USB, så borde kunna fungera.
Vore kanon om man kunde köra sina Oculus quest 2:or för sig själva, från sin PC och från sin PS5.
Skall VR slå igenom ännu bättre, så gäller det ju att hålla nere priserna för hårdvaran och att kunna använda samma headset överallt i stället för att ha flera stycken, vore ett bra steg åt rätt håll.

Medlem
Skrivet av Johlor:

Jag har PSVR, men denna marknad börjar vara bra förvirrande nu med alla olika headsets.

Egentligen inte mer så än allt annat i spelväg. Du har ju Nintendo, Xbox, Playstation, Windows, Android, iOS, Stadia, osv. Olika VR-plattformar tror jag inte är något som förvirrar potentiella köpare mer än det

Medlem

Vad innebär detta för oss som sitter på våra Rift S? Vad för funktion kommer vi tappa framöver?

Medlem
Skrivet av Brov:

Vad innebär detta för oss som sitter på våra Rift S? Vad för funktion kommer vi tappa framöver?

Troligtvis ingen, den slutas bara säljas.
Jag vet inte om själva "Rift home" kommer göras om men antagligen blir Rift och Quest "integrerat i ett".

Idag när man pluggar in kabel till Quest så ist för att se sina PCVR spel som vanligt i Questens "Home" så hamnar man ist i "Rift Home"


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

1
Skriv svar