Nya genrer som ni fastnat för ?

Medlem
Nya genrer som ni fastnat för ?

Har ni på senare tid börjat spela nya genrer som ni tidigare aldrig kunnat tänka er spela ?

Jag har det. Av en slump. Tidigare kunde jag inte för mitt liv tänka mig att spela turn based combat spel. Blev så uttråkad så fort jag såg rutnätet med action points. Nu är jag helt såld!

Empire of sin släpptes till game pass nyligen. Jag visste att det var turbaserat men jag gillade idén med att bygga ett gangster imperium. Jag spelade ett tag och började läsa recensioner och förstod kritiken mot det direkt. Det var för simpelt. Genast ville jag ha nya spel och nu sitter jag och spelar Wasteland 3 och Divinity 2. Helt såld och kan sitta flera timmar i sträck nu vilket jag har haft svårt för andra spel.

Kanske "mognar" man inte för vissa spel förrän en viss ålder.

Har ni fastnat för nya genrer ? Har game pass, ni som har det lett till att ni spelar fler olika sorters spel eller kör ni vidare med samma stil?

FM-guru
F.d. Sisyr

Nu är det väl inte så nytt längre, men för typ 5-6 år sen fick jag upp ögonen för mer komplexa strategispel. Sen dess är jag fast, och numera är det nästan bara strategi och rollspel (min andra favorit, men den har hängt med sen barndomen) jag spelar om det inte är något från backloggen som avverkas.

Annars har jag spelat en hel del Forza Horizon 4 via just Game Pass. Har noll intresse av såväl bilar som racingspel annars. Kanske är det där man trillar dit nästa gång...

Medlem

Nått jag börjat gilla som jag inte visste om tidigare är Roguelite spel.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Molotov:

Nått jag börjat gilla som jag inte visste om tidigare är Roguelite spel.

Rekommenderar Tales of Maj'Eyal! Beroende på vad det är för typ av spel du gillar då, dvs... Fantastiskt spel är det i alla fall.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Rekommenderar Tales of Maj'Eyal! Beroende på vad det är för typ av spel du gillar då, dvs... Fantastiskt spel är det i alla fall.

Håller just nu på med 2st Roguelite spel.
Hades till Switchen och In death unchained till Quest så fortfarande fullt upp men ska kolla upp spelet 🙂👍


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Är väl Animal Crossing. Hade provat på några av de äldre spelen i serien men aldrig fastnat för det förrän New Horizons till Switch.

Medlem

Cities Skylines drog in mig i stadsbyggargenren, nått som jag aldrig varit intresserad av förut.

Medlem

Jag fick upp ögonen ordentligt för JRPG efter jag kört igenom Persona 5.

Har nog inte fastnat men det spelet sparkade ner en dörr brutalt som var ordentligt igensvetsad.

Medlem

Lustigt att jag snubblade in på denna tråd då jag funderat på samma sak senaste tiden. För 10 år sedan tyckte jag allt vad "management" hette var urtrist. Idag spelar jag Factorio, Satisfactory, Dyson Sphere Program mm mm och nu senast Game Dev Tycoon som jag blev helt såld på. Det är något mysigt med att bara strukturera och planera och se resultat.

Medlem

Jag har försökt gilla strategispel i 20 år, Trodde Star craft 2 var nära att vända min åsikt, men kan inte spela det längre utan att bli frustrerad. Tror inte min hjärna är gjord för strategi, samma med brädspel man spelar med kompisar - har mer eller mindre slutat spela för varenda spel är strategibaserat. Settlers of Catan är väl det som jag fastnat mest för, osäker om det är strategi eller mer tur

NuZ
Testpilot

Crusader kings och Europa universalis fick in mig på 4x och nu sitter jag som klistrad framför Stellaris, på konsol då. Är så otroligt roligt och lite lättare att komma in i än t.ex CK och EU spelen. Som Hoi fast i rymden


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Europa Universalis 4 drog mig in i Grand strategy-träsket. Proppen sett rejält hårt men efter många timmar på youtube förstod jag hur spelet funkade och det blev roligt! Bieffekten blev dock att Total War känns för tunt och enkelt i jämförelse.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Rekommenderar Tales of Maj'Eyal! Beroende på vad det är för typ av spel du gillar då, dvs... Fantastiskt spel är det i alla fall.

Helt underbart lir!

Nu var det 11 år sedan men WoW tyckte jag var otroligt tråkigt i början. Min dåvarande pojkvän spelade det dock så kände att jag också kunde levla en karaktär. Spelade kanske 20 minuter om dagen, men lyckades ta mig till level 80 till slut. 11 år senare har jag runt 30 gubbar över vad som förr var level 110 och 900 dagar i inloggad speltid. Gudars vad kul minnen jag har.

Medlem
Tutorial?
Skrivet av NuZ:

Crusader kings och Europa universalis fick in mig på 4x och nu sitter jag som klistrad framför Stellaris, på konsol då. Är så otroligt roligt och lite lättare att komma in i än t.ex CK och EU spelen. Som Hoi fast i rymden

Jag har precis börjat närma mig 4x och har skaffat både Stellaris och EU med en packe expansioner till bägge. Så nu kommer nästa projekt - jag har svårt att komma igång och förstå mig på mer än grunderna i Stellaris (som jag lagt ner mest tid på). Jag startar upp, jag har koll på användargränssnitt, jag bygger och expanderar, men jag har liksom inget grepp om hur man kommer vidare. Och med EU ligger jag ännu lite längre bak i inlärningstrappan.

Har du tips om bästa tutorials på nätet? Hur kommer jag loss ur Noob-träsket?

Medlem

Inte spelrelaterat men lite grann på ämnet. Jag försökte lära mig programmera i gymnasieåldern från nån redan då gammal bok och det gick ju sådär så jag avfärdade programmering som nått för svårt för mig. Något år sedan så hade jag lite tid över och köpte en liten onlinekurs (typ 70 timmars...) i Java för jag ville testa om det var så svårt som jag mindes och the rest is history, nu jobbar jag professionellt som programmerare.

Nu med internet kan man lära sig mer eller mindre vad som helst.

Medlem
Skrivet av blennhed:

Jag har precis börjat närma mig 4x och har skaffat både Stellaris och EU med en packe expansioner till bägge. Så nu kommer nästa projekt - jag har svårt att komma igång och förstå mig på mer än grunderna i Stellaris (som jag lagt ner mest tid på). Jag startar upp, jag har koll på användargränssnitt, jag bygger och expanderar, men jag har liksom inget grepp om hur man kommer vidare. Och med EU ligger jag ännu lite längre bak i inlärningstrappan.

Har du tips om bästa tutorials på nätet? Hur kommer jag loss ur Noob-träsket?

Har lärt mig alla paradoxspel genom att kolla på youtube när andra spelar. Så mitt tips är att hitta en du tycker har behaglig röst och kolla på några videos för att få ett hum om grunderna! Sen kan du söka på mer specifika områden för att fördjupa dig efter att du har lärt sig grunderna

Medlem

Började spela PUBG för ett par veckor sedan, en variant av spel jag aldrig tidigare brytt mig om. Visade sig vara rätt skoj ändå, även om man inte har en chans i de flesta fall när man hamnar i en eldstrid (positionering och träffsäkerheten är ju inte den bästa, särskilt då jämfört med majoriteten av spelarna som verkar ha lirat 1000-10000 matcher). Tycker överlag att resan fram till en Chicken dinner är roligare än att vinna den.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

NuZ
Testpilot
Skrivet av blennhed:

Jag har precis börjat närma mig 4x och har skaffat både Stellaris och EU med en packe expansioner till bägge. Så nu kommer nästa projekt - jag har svårt att komma igång och förstå mig på mer än grunderna i Stellaris (som jag lagt ner mest tid på). Jag startar upp, jag har koll på användargränssnitt, jag bygger och expanderar, men jag har liksom inget grepp om hur man kommer vidare. Och med EU ligger jag ännu lite längre bak i inlärningstrappan.

Har du tips om bästa tutorials på nätet? Hur kommer jag loss ur Noob-träsket?

Alltså det bästa är faktiskt tutorialen i spelet. Går att aktivera i inställningar i Stellaris och EU4. Så jag lärde mig och den tar steg för steg hela tiden och autopausar osv. Ja jag håller med, EU är ju mer brant kurva men inte i klass med CK där allt egentligen handlar om relationer och diplomati.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Är helt inne i Satisfactory nuförtiden, visst jag har spelet en del liknande spel förr men inga jag lagt så mycket tid på eller fastnat för.


signatur

IDKFA

Medlem

Roguelike och nu Survival spel .. Blandar Binding of Isaac med Terraria, sjukt roligt

Inaktiv

Fick upp ögonen för rougelite för några är sedan iom Dead cells. Dragit igenom en del sedan dess, bättre och sämre. Känner dock att jag börjar bli lite mättad på genren.

Medlem

Nej förra året var det dock 30 - 35 timmar i Hades men jag har typ 20 timmar i dead cells. Annars så gjorde jag en rensning av 2010 talets "bästa" , som tomb raider, bastion, brothers (har dock inte kommit till credits) max Payne 3, Wolfenstein New order och Colossus samt Bioshock Infinite - kört några timmar av far cry 5.

Medlem

Fick upp ögonen för rollspel när jag lirade The Witcher 3 år 2015. Det var ett magiskt uppvaknande helt klart. Det måste dock vara mer realistiskt, mer västerländskt. Det Japanska Final Fantasy går bort. Det är för skruvat o konstigt för egen del..


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Inte så nyligen men det tog väldigt lång tid innan jag gav mig på World of Warcraft, Towers Defence-spel eller mobas. Såg alla som medhjälpare i mordet på RTS-genren och Warcraft-serien mer specifikt. Visade sig efter några år att de alla var oskyldiga. Så nu uppskattar jag både WoW och mobas. Även om jag fortfarande saknar RTS-erans storhetstid.

Medlem

I mina yngre dagar gillade jag varken open world eller turbaserade strider.

Nu kan jag verkligen uppskatta ett bra open world spel men ett tight linjärt spel ger mig något alldeles särskilt.

Final Fantasy X fick mig att fastna för turbaserade strider och jag har sedan dess spelat en hel hög med JRPG, gammalt som nytt.


signatur

Jag är del av spelpodden GOTY - Årets spel
Lyssna gärna:
https://podcasters.spotify.com/pod/show/goty

Medlem

Inte riktigt. Men som du nämner hade jag svårt för turn based förut. Men efter jag kom in i Divinity 2 gillar jag det Beror dock på spel såklart.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Nu är det väl inte så nytt längre, men för typ 5-6 år sen fick jag upp ögonen för mer komplexa strategispel. Sen dess är jag fast, och numera är det nästan bara strategi och rollspel (min andra favorit, men den har hängt med sen barndomen) jag spelar om det inte är något från backloggen som avverkas.

Annars har jag spelat en hel del Forza Horizon 4 via just Game Pass. Har noll intresse av såväl bilar som racingspel annars. Kanske är det där man trillar dit nästa gång...

Vilket spel var den slutgiltiga ögonöppnaren för dig? Jag har försökt sätta mig in i strategispelens värld då och då, men blir alltid uttråkad. War for the Overworld och Civ är i och för sig kul, men de känns som ganska unika upplevelser jämfört med resten av strategiträsket. Som exempel ser ju Total War: Warhammer-spelen roliga ut, men jag är rädd att de är "too much" för en nybörjare.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Pjotor:

Vilket spel var den slutgiltiga ögonöppnaren för dig? Jag har försökt sätta mig in i strategispelens värld då och då, men blir alltid uttråkad. War for the Overworld och Civ är i och för sig kul, men de känns som ganska unika upplevelser jämfört med resten av strategiträsket. Som exempel ser ju Total War: Warhammer-spelen roliga ut, men jag är rädd att de är "too much" för en nybörjare.

Bra fråga. Det var nog mer en gradvis övergång än att jag föll för något specifikt. Spel som Total War etc har jag alltid spelat dock. Det var snarare lite mer komplexa strategilir jag fastnade för. Typ grand strategy, 4x och liknande. Spel som Dominions, Aurora 4x och Dwarf Fortress. "Strategi" är ju ett väldigt brett begrepp som innefattar många olika genrer.

Vad gäller tips på spel som lämpar sig för en nybörjare så tror jag att du gör bäst i att testa det som verkar intressant. Om spelmekaniken är enkel att lära sig spelar ju mindre roll om man A) inte tycker den är kul eller B) inte gillar spelets setting, teman, atmosfär etc.

Men Total War: Warhammer tycker jag inte borde vara för knepigt för en nybörjare. Testa att kolla lite på youtube etc, lär ju finnas hur mycket material som helst med folk som visar hur det funkar eller själva spelar det för första gången och försöker lära sig etc. Men jag skulle säga att det är ett rätt lätt spel att ta till sig. Sen blir det förstås knepigare på högre svårighetsgrader där man behöver min-maxa för att komma någon vart, men det är en annan femma.

Medlem
Skrivet av Lolflakes:

Har ni på senare tid börjat spela nya genrer som ni tidigare aldrig kunnat tänka er spela ?

Jag har det. Av en slump. Tidigare kunde jag inte för mitt liv tänka mig att spela turn based combat spel. Blev så uttråkad så fort jag såg rutnätet med action points. Nu är jag helt såld!

Empire of sin släpptes till game pass nyligen. Jag visste att det var turbaserat men jag gillade idén med att bygga ett gangster imperium. Jag spelade ett tag och började läsa recensioner och förstod kritiken mot det direkt. Det var för simpelt. Genast ville jag ha nya spel och nu sitter jag och spelar Wasteland 3 och Divinity 2. Helt såld och kan sitta flera timmar i sträck nu vilket jag har haft svårt för andra spel.

Kanske "mognar" man inte för vissa spel förrän en viss ålder.

Har ni fastnat för nya genrer ? Har game pass, ni som har det lett till att ni spelar fler olika sorters spel eller kör ni vidare med samma stil?

Är på samma bana som du.
Var inte så mycket för tur baserade spel tills jag provade Divinity Original Sin 1. Initialt så var jag inte imponered men ju längre jag spelade, ju mer roligt blev det. Såklart så har jag spelade 2an och även XCOM 2.

Nu sitter jag och längar till Baldurs Gate 3.

12
Skriv svar