Snabbkollen - Bör lootlådor likställas med gambling?
Personligen tycker jag det är skillnad på lootlådor beroende på spel. Ett exempel där lootlådor borde likställas med gambling är ju i cs:go där du har en chans att få skins du kan sälja för tiotusentals kronor. Men i tex Overwatch eller CoD så kan man ju inte sälja skinsen så dom har egentligen inget värde.
Så det är beroende på spel i mitt tycke
Detta är en jobbig nöt att knäcka.
Att döda en boss som har random chans att droppa ett high tier vapen som är något alla ha kan vara något som är klassat som "lootbox". Om bossen är i en DLC kan man även argumentera för "paid lootbox" vilket kan göra saker jobbigt
Nu förstå mig inte fel jag gillar inte lootboxes men man ska vara försiktig med hur man ska hantera detta så inte saker och ting blir problematiskt.
I stora drag, både ja och nej. För mig, gambling är där du kan vinna något monetärt. Så som nämnts redan, så anser jag inte att skins du får genom Overwatch lootlådor gambling. Men däremot så kan jag se det med CSGO lådor då du kan sälja det, antingen genom Steams marketplace eller 3:e parts sidor.
Jag som har testat många olika sorters gambling, kan säga från mitt egna perspektiv, att känslan av att få något genom en lootlåda är ingenstans i närheten av känslan när du vinner jackpot i en enarmad bandit och hör klingandet av mynt som spottas ut.
Men jag kan samtidigt förstå varför vissa ser det. De ser likheterna mellan "0.1% chans att få jackpot i en enarmad bandit, 0.1% chans att du får en legendarisk skin från lootlådan i ett spel". Men bara för att båda handlar om chans, så anser jag inte att båda är gambling. Annars så är slantsinglandet gambling och borde bannas i all form av användning.
Tänkte svara "osäker" först men tog sedan "JA". Det känns som det är gambling. Hoppas det kommer fram något slags tak/regel. Ser dock helst att det utrotas helt.. Har aldrig köpte något sådant och det har aldrig lockat.. Garbage.
((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))
==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||
Detta är en jobbig nöt att knäcka.
Att döda en boss som har random chans att droppa ett high tier vapen som är något alla ha kan vara något som är klassat som "lootbox". Om bossen är i en DLC kan man även argumentera för "paid lootbox" vilket kan göra saker jobbigt
Nu förstå mig inte fel jag gillar inte lootboxes men man ska vara försiktig med hur man ska hantera detta så inte saker och ting blir problematiskt.
Blir väl ganska lätt, kan du repetera ditt köp av dlc't?
Går ju inte att gambla bort pengar på något som du bara kan köpa en gång.
Definitivt! Det är ju psykologisk marknadsföring, företagen vill få spelaren att känna sig "utanför" om man inte har vissa speciella föremål som bara går att få genom just loot-boxar (även om del av dessa är kosmetiska). Det sätter förmodligen igång en rädsla hos många att man kommer missa en del av den fullständiga spelupplevelsen.
Företagen lever på att många inte verkar anse sig ha tid i dagens hektiska samhälle så då köper man sig förbi allt (lite som togs upp i en annan tidigare artikel som man kan dra parallellt med denna?).
Är det denna avhandling ni menar i artikeln? https://www.begambleaware.org/sites/default/files/2021-03/Gam...
Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |
Svarade osäker då jag tycker att det är en både ja och nej sak om lootlådor ska klassas som gambling.
Lootlådor för pengar = Ja
Lootlådor för ingame valuta du spelar ihop = Nej
Samtidigt blir lootlådor för ingame valuta svårt att säga att det inte är när det i de flesta fall går att köpa den specifika valutan för riktiga pengar i någon form.
Jag är mer för den "nyare" formen av inkomst för spel via season pass i den form att du får saker medans du spelar och klarar av vissa mål. Om något hade jag hellre haft en butik med skins osv där du kan köpa specifikt det du vill ha utan krångel, men så länge andra varianter av inkomst är monetärt bättre för företagen så kommer det nog inte komma tillbaka, förutom i enstaka fall typ Rocket League, men där kan också en skin som du inte heller kan byta med andra spelare med kosta upp till ca 200kr.
Är det lootlådor som du måste spendera pengar för att få öppna? Ja.
Är det lootlådor du får öppna efter spenderad tid/höjd level i spelet? Nej.
Väldigt ensidig omröstning.
Problemet är väl mer att situation nummer 2 oftast är inne o tallar på andra sidan samtidigt.
Det finns inte många spel där du kan tjäna lootlådor endast genom att spendera tid i spelet, betalalternativet finns nästa alltid där vid sidan av.
Blir väl ganska lätt, kan du repetera ditt köp av dlc't?
Går ju inte att gambla bort pengar på något som du bara kan köpa en gång.
Så du tänker bara på lootboxes som man betalar för. Alla andra som man kan få gratis ingame är helt okej?
Personligen gillar jag inte lootboxes alls. Känns tråkigt att spela exempel vis Heroes of the storm och se alla har skins men det finns ingen känsla bakom dom.
I början på LoL när man hade ett skin var det mer känsla bakom det.
De många egenskaper lootlådor anammar liknar mer hasardspel än glada Kinderägg.
Sätt åldersgräns och insättningstak (5000 SEK max per vecka hos svenska casinon sedan andra juli 2020 i och med pandemin). Tvinga en att koppla sitt mobilnummer som då gör att även om man köper nytt spel med ny spelnyckel så kommer det inte fungera med mobilnumret.
Nästa - till synes helt klart överdrivna -steg är att göra så att du inte kan betala med ditt betalkort på Steam eller andra spelplattformar. Skulle dessa då samverka med "listor över konstaterade spelare med spelproblem" så skulle vi faktiskt kunna komma någonvart här!
Finns självfallet ingen 100% säker lösning med beroenden.
Du kan alltid låta någon annan köpa din sprit från bola du portades från.
Du kan alltid spela på någon annans casinokonto när ditt eget blev spärrat.
Du kan alltid betala någon annan att "snurra lootlådor" och sedan skicka skinsen du vill ha till dig.
Så även alla åtgärder i världen kan aldrig stoppa alla beroenden. Förhoppningsvis kan de lindra och öka tiden att hinna hjälpa dessa beroendebrukare innan deras beroenden har gått för långt.
Åtgärderna bör finnas där som lagar gör: de finns till av goda ändamål (ett hållbart gemensamt samhälle) även de inte alltid lyckas nå dem till fullo (vissa bryter ändå mot lagen även om de inte är drabbade av beroenden).
Så du tänker bara på lootboxes som man betalar för. Alla andra som man kan få gratis ingame är helt okej?
Personligen gillar jag inte lootboxes alls. Känns tråkigt att spela exempel vis Heroes of the storm och se alla har skins men det finns ingen känsla bakom dom.
I början på LoL när man hade ett skin var det mer känsla bakom det.
Ja, alla spel har ju belöningsmekanik, det är så spel fungerar.
Det stora problemet med lootboxes är just summorna många betalar i slutändan när de väl fastnat i det.
Gillar att svenska är ett så fruktansvärt uselt språk att vi inte ens har en vettig översättning på "gambling" utan att förlita oss på halvdana alternativ som "hasardspel" eller "spel och dobbel".. Men nej, tycker absolut inte att dessa bör likställas. Kosmetiska föremål vi låser upp i spel är fullkomligt värdelösa tills marknaden säger annorlunda och ligger inte "vinstens" värde i återförsäljaren/utvecklarens händer är det väldigt konstigt att jämföra med spel där man vinner pengar.
... Men nej, tycker absolut inte att dessa bör likställas. Kosmetiska föremål vi låser upp i spel är fullkomligt värdelösa tills marknaden säger annorlunda och ligger inte "vinstens" värde i återförsäljaren/utvecklarens händer är det väldigt konstigt att jämföra med spel där man vinner pengar.
De som lägger in lootboxes i spel skiter väl i vad du kan vinna, de är intresserade av vad du betalar för att "vinna". Ifall alla ambitioner till "jackpot" är en oändlig kopia av ett skin som en grafiker kastade ihop på ett par timmar istället för dollarmiljonen så är ju bara vinsten större för dem, men förlusten för dig den samma.
I stora drag, både ja och nej. För mig, gambling är där du kan vinna något monetärt. Så som nämnts redan, så anser jag inte att skins du får genom Overwatch lootlådor gambling. Men däremot så kan jag se det med CSGO lådor då du kan sälja det, antingen genom Steams marketplace eller 3:e parts sidor.
Jag som har testat många olika sorters gambling, kan säga från mitt egna perspektiv, att känslan av att få något genom en lootlåda är ingenstans i närheten av känslan när du vinner jackpot i en enarmad bandit och hör klingandet av mynt som spottas ut.
Men jag kan samtidigt förstå varför vissa ser det. De ser likheterna mellan "0.1% chans att få jackpot i en enarmad bandit, 0.1% chans att du får en legendarisk skin från lootlådan i ett spel". Men bara för att båda handlar om chans, så anser jag inte att båda är gambling. Annars så är slantsinglandet gambling och borde bannas i all form av användning.
Ifall lootlådan kostar lika mycket som ett drag i armen på banditen så spelar ju innehållet i lådan inte lika stor roll, då handlar det ju bara om ett dåligt val från din sida, ifall du väljer att spendera samma pengar på något som intresserar dig mindre än det andra. Bort med gamblingen ur spelen istället, tvi faen!
Är det lootlådor som du måste spendera pengar för att få öppna? Ja.
Är det lootlådor du får öppna efter spenderad tid/höjd level i spelet? Nej.
Väldigt ensidig omröstning.
Jag tänkte samma sak, men vill tro att det rör sig om en slarvig formulering. Ifall det inte rör sig om den varianten som man kan köpa för pengar är det ju inte "gambling" i ordets rätta bemärkning. Annars håller jag helt med.
Att spel är beroendeframkallande i sig är ju en helt annan debatt som inte på något sätt är begränsat till lootlådor. Lootlådor man inte betalar för är ju bara ren spelmekanik.
Det är när man blandar möjligheten att få dem genom grind-liknande spelande eller att kunna köpa dem för snabba pengar som det börjar lukta unket.
Det är när man blandar möjligheten att få dem genom grind-liknande spelande eller att kunna köpa dem för snabba pengar som det börjar lukta unket.
Grindingmekaniken bakom lootlådor existerar ju oftast för att pusha folk till det lättare men kostsamma alternativet.
Spel utan betal-lootlådor brukar ju oftast balanseras för att ge en rolig upplevelse.
Grindingmekaniken bakom lootlådor existerar ju oftast för att pusha folk till det lättare men kostsamma alternativet.
Spel utan betal-lootlådor brukar ju oftast balanseras för att ge en rolig upplevelse.
Exakt, och det är vad spelen skulle varit skapta till, eller var, till de fördömda lådorna kom in i bilden där ett företags vinning inte längre baserades på hur bra det var utan hur beroendeframkallande det var
Oj 89%.
Ledande fråga?
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]
Är det lootlådor som du måste spendera pengar för att få öppna? Ja.
Är det lootlådor du får öppna efter spenderad tid/höjd level i spelet? Nej.
Väldigt ensidig omröstning.
Skulle skrivit likadant om jag inte såg inlägget, med andra ord håller jag med 100%
Detta är en jobbig nöt att knäcka.
Att döda en boss som har random chans att droppa ett high tier vapen som är något alla ha kan vara något som är klassat som "lootbox". Om bossen är i en DLC kan man även argumentera för "paid lootbox" vilket kan göra saker jobbigt
Nu förstå mig inte fel jag gillar inte lootboxes men man ska vara försiktig med hur man ska hantera detta så inte saker och ting blir problematiskt.
Jag ser egentligen ingen skillnad på lootlådor och belöningsmekanismer som manipulerar spelaren att fortsätta. Till exempel som random drops från en boss i ett onlinespel. Värst är väl f2p spelen på mobiler men det började redan med Diablo 2. Även om man inte kan förlora sina besparingar så är det något med spelmekaniken i dessa spel som inte känns helt ok. Jag tappar intresset ganska snabbt när jag märker att spel i slutändan endast handlar om loot med slumpade värden.
Jag ser egentligen ingen skillnad på lootlådor och belöningsmekanismer som manipulerar spelaren att fortsätta. Till exempel som random drops från en boss i ett onlinespel. Värst är väl f2p spelen på mobiler men det började redan med Diablo 2. Även om man inte kan förlora sina besparingar så är det något med spelmekaniken i dessa spel som inte känns helt ok. Jag tappar intresset ganska snabbt när jag märker att spel i slutändan endast handlar om loot med slumpade värden.
Jo alla kan ju fastna i ett sådant försvagat tillstånd, men det behöver ju inte vara till ondo, en dag så blir man mätt.
Problemet är ju att spelföretag hittade på ett sätt att få folk att spendera pengar under detta tillstånd, på ett ohälsosamt sätt och har fokuserat något otroligt på att förstärka den där känslan till det extrema.
Det finns som sagt en ganska hård begränsning på hur mycket man kan spendera på ett spel utan lootlådor, spel med lootlådor har dock inte ett sådant tak och den där känslan du jagar i spelet kan bara fås om du spenderar pengar.
Skadan minimeras vääldigt mycket i vanliga spel, i värsta fall så släpper de ett till spel om några år.
Jo alla kan ju fastna i ett sådant försvagat tillstånd, men det behöver ju inte vara till ondo, en dag så blir man mätt.
Problemet är ju att spelföretag hittade på ett sätt att få folk att spendera pengar under detta tillstånd, på ett ohälsosamt sätt och har fokuserat något otroligt på att förstärka den där känslan till det extrema.
Det finns som sagt en ganska hård begränsning på hur mycket man kan spendera på ett spel utan lootlådor, spel med lootlådor har dock inte ett sådant tak och den där känslan du jagar i spelet kan bara fås om du spenderar pengar.
Skadan minimeras vääldigt mycket i vanliga spel, i värsta fall så släpper de ett till spel om några år.
Absolut. Det är väldigt cyniskt att kaptitalisera på ett sådant tillstånd och finns det sådana mekanismer som är beroende av riktiga pengar bör de på något vis regleras. Det är sällan casionelement finns med i spel för att det är lite roligt utan det är en del i en uttänkt strategi att få folk att lägga mer pengar på produkten även om man betalat fullpris.
Skulle säga det är liknande men inte samma sak...
Egentligen är det väl i princip exakt samma sak som typ Magic eller Pokémon kort däremot?
Iaf för att det ska vara gambling på riktigt så måste väl ändå RL pengar stå på spel... Sen använder det ju mkt av samma mekanismer.
subterranean homesick alien