"Mycket arbete återstår" innan fulla Baldur's Gate 3-releasen, medger Larian

Robot
"Mycket arbete återstår" innan fulla Baldur's Gate 3-releasen, medger Larian
Medlem

Låter som 2022. De sa EA i cirka 1-1,5 år men kanske blir närmare 2 år då.

Medlem

Good - ser hellre att de tar tid på sig. Vi behöver inte fler Cyberpunk.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Inaktiv

Jag gissar att detta spel blir ganska mellanmjölk.
De tog chansen att göra Baldur's Gate 3 för att det var drömmen för 15 år sedan men idag finns det ingen stor och klar vision av vad de faktiskt vill göra med IP:t. Därför ser det också så mycket ut som Divinity, ett hopkok av lite allt möjligt, för många kockar o.s.v.

Medlem
Skrivet av Ankh:

Good - ser hellre att de tar tid på sig. Vi behöver inte fler Cyberpunk.

cyberpunk tog väl om någon tid på sig. sen kan man ju undra vad dom sysslade med under hela den tiden, men ändå.

Medlem

Haha minns när detta utlovades som lanseringstiteln till Google Stadia.

fp
Medlem
Skrivet av Rydell1986:

Haha minns när detta utlovades som lanseringstiteln till Google Stadia.

Jag satt just och tänkte det samma, var Baldurs Gate 3 inte det stora dragplåstret för Stadia?

Medlem
Skrivet av quadratis:

cyberpunk tog väl om någon tid på sig. sen kan man ju undra vad dom sysslade med under hela den tiden, men ändå.

Point taken!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Köpte när det kom ut i early access och spelade en del, är inte överdrivet imponerad. Känns inte alls som Baldurs Gate (1-2). Det känns också fruktansvärt långsamt. Men jag gillade DoS 2 så dom kanske kan vända på den här skutan också.

Medlem
Skrivet av quadratis:

cyberpunk tog väl om någon tid på sig. sen kan man ju undra vad dom sysslade med under hela den tiden, men ändå.

vi kan ju börja med överdådiga kafferaster, ingen ps4 eller xbox på kontoret, spelande Witcher 3, och sen om nån fick tid över, kodning för GOG.:)


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem

Hög potential men som det ser ut nu är Solasta mycket bättre.
Att man börjar som level 1 karaktär i helevetet och slåss mot mindflayers känns jäkligt lustigt.
Känns som de vill göra baldurs gate 2 men missar att man hade en riktig lowlevel kampanj i ryggen där.

Blir nog bra men inget kult fenomen.

Medlem
Skrivet av TheWarlock:

Hög potential men som det ser ut nu är Solasta mycket bättre.
Att man börjar som level 1 karaktär i helevetet och slåss mot mindflayers känns jäkligt lustigt.
Känns som de vill göra baldurs gate 2 men missar att man hade en riktig lowlevel kampanj i ryggen där.

Blir nog bra men inget kult fenomen.

Vad jag minns slåss man inte mot någon mindflayer, förutom en man kan attackera som slåss mot en annan hög lvl karaktär, där målet är att fly för annars, ja, dör man rätt snabbt. Sedan stöter man på typ en skadad mindflayer under hela early access delen. Dom som fiender kändes inte särskilt centrala, förutom dom komplikationerna som ens karaktär drar på sig.

Goblins, gnolls och vilddjur var mer centrala i early access delen.

Medlem

Spelade igenom spelet en gång i höstas. Det lider rätt hårt av att det har en maxlevel på 4 (har jag för mig) vilket gör vissa strider onödigt långsamma. Sen är det ju skillnad på turbaserade strider och strider i realtid med paus som originalet har (minns jag fel?). Även det gör ju allt mycket långsammare. Än så länge är jag kluven då det påminner väldigt mycket om DoS fast med mycket bättre design på karaktärerna och väldigt lite om BG. Tror dock på Larian och att de får till helheten så länge de inte tvingas att ge ut det för tidigt. För att tillägga i diskussionen mindflayer. Man strider inte mot någon fullt levande och frisk mindflayer i den version jag spelat.

Medlem
Skrivet av TheWarlock:

Hög potential men som det ser ut nu är Solasta mycket bättre.
Att man börjar som level 1 karaktär i helevetet och slåss mot mindflayers känns jäkligt lustigt.
Känns som de vill göra baldurs gate 2 men missar att man hade en riktig lowlevel kampanj i ryggen där.

Blir nog bra men inget kult fenomen.

Är Solasta också i EA? Har hört något kring det men aldrig kollat närmare.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Jud1t:

Är Solasta också i EA? Har hört något kring det men aldrig kollat närmare.

Japp, även det rätt långt ifrån att vara klart.

Medlem
Skrivet av Jud1t:

Är Solasta också i EA? Har hört något kring det men aldrig kollat närmare.

Early Access, tämligen oputsat men ack så kul. Har kört igenom vad som finns av kampanjen två gånger och jag föredrar verkligen Solastas strider jämfört med BG III.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Låt det ta tid, Men för att vara pre release så är det hyffsat stort skulle jag säga.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av fp:

Jag satt just och tänkte det samma, var Baldurs Gate 3 inte det stora dragplåstret för Stadia?

Ja om jag minns rätt så var det väl det. Jag vet att jag satt och funderade på att skaffa Stadia enbart för B3 för jag har älskar både 1an och 2an.

Medlem

Kluven inför BG3.
Får inte NG vibbar när jag ser gameplay.
Älskade D:OS 1,men tyckte tvåan var sisådär. Blev leds halvvägs och avinstallerade. (random loot for the loose).

Sen ÄR ju DnD i grund och botten turn based. Gillade Temple of Elemental Evil när det kom (även om det var det buggigaste spelet jag någonsin spelat).

Vi får se.

Känns som ett spel som kommer landa på 4/5 i betyg för mig. Habilt, men sett det för många gånger förr. Men time will tell.

Medlem

Intressant att läsa kommentarer och intryck kring Baldur's Gate 3.
Personligen tycker jag att det är bland det bästa jag spelat på länge, och jag tänker ofta på att det kan vara det sista spelet som jag kommer känna någon hype inför på den här skalan.
Jag har börjat distansera mig allt mer från spel på senare tid, och det här är (i stunden åtminstone) det enda spelet jag ser fram emot.

Mitt intryck från Early Access är att spelet har potential att bli det bästa spelet jag har spelat. Allting bara klickar och jag vill bara ha mer!


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Det här var lite betryggande att läsa, jag har spelat EA-versionen (även en hel del senaste patchen) och jag skulle också säga att det är en hel del kvar att göra. Pathfindingen och AIn kan vara det bedrövligaste jag upplevt i ett CRPG på VÄLDIGT länge.

Har tappat räkningen på hur många gånger mina partymedlemmar springer helt absurda vägar för att nå sina mål, vilket inte helt sällan leder till att de springer in i fiender, fällor, faror eller annat otyg. Hur många gånger de springer rakt igenom en pöl med syra, en eldhärd eller hur de hoppar rakt ner för en klippavsats eller ett högt tak som leder till att de i princip slår ihjäl sig och förlorar allt vad koncentration heter. Trots att det står en stege precis intill. Hur många gånger karaktärerna står i vägen för varandra och fastnar i precis allt de hittar. Lägg där till att pets och familiars är totalt efterblivna - även flygande sådana misslyckas konstant med att ta sig över terräng där ett hopp på en halvmeter hade löst biffen galant.

Att man har valt att slå ihop partyt med någon slags rubberbanding i stället för att låta spelaren bestämma formation och välja flera karaktärer samtidigt (så som ungefär varenda annat CRPG de senaste... 10 åren - Pathfinder: Kingmaker, Tyranny, Pillars of Eternity, m.fl.) gör verkligen spelet en otjänst i mina ögon. Det fungerande väl hjälpligt i D:OS2, men här får jag verkligen krupp av det. Samma sak gäller hur de valt att hantera tidsflöde (ingen klocka eller tid i spelet öht? Känns för mig väldigt off i ett spel som är D&D-baserat) eller loot i spelvärlden - två miljarder små lådor utspridda med random skit överallt gör det bara till en trist sysselsättning att kika igenom dem. Samtidigt vill man inte direkt missa quest items eller bra loot, som ibland kan finnas i dem, men som man inte har någon aning om förrän man kikat. Gränssnittet är ingen trevlig historia heller, med en hantering av inventory som i bästa fall kan beskrivas som "otymplig".

Sen finns det givetvis en rad buggar och saknade features än så länge (konversationer som fastnar, tärningsslag som inte återspeglas korrekt, ingen dialoglogg utanför konversationer, saknade raser och klasser, multi-classing osv. osv.) - men det känns spontant lättare för dem att åtgärda.

Spelet har verkligen potential, kan jag också känna (kul att se lite mer WotSC/D&D-CRPG i någorlunda modern tappning), men de har en hel del de behöver jobba på för att det ska bli intressant för mig.

För att ge ett exempel på problemet med pathfinding:

https://imgur.com/fbZgQbj
1) Försökte nå högsta plattformen och loota lådan, får ett "Use Jump to reach"
2) Klättrar upp för stegen
3) Hoppar upp på den övre plattformen och lootar lådan
4) Högerklickar på marken för att ta mig tillbaka
5) Alla i partyt hoppar rakt ner och tar falling damage plus förlorad koncentration

Det finns dessutom ingen som helst indikator när man ger ett move-kommando vilken väg dina karaktärer kommer ta, eller om de riskerar att ta damage på vägen (undantaget är när du är i turn-based läge, då syns rutten markerad och den blir rödmarkerad om något farligt är på marken - dock syns inte eventuell falling damage här heller), eller hur de delar på sig/formerar sig.
Inte ens när "jump"-kommandot är valt finns det någon indikation på hur högt det är och om du riskerar ta falling damage.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Skribent
Skrivet av Baronova:

Intressant att läsa kommentarer och intryck kring Baldur's Gate 3.
Personligen tycker jag att det är bland det bästa jag spelat på länge, och jag tänker ofta på att det kan vara det sista spelet som jag kommer känna någon hype inför på den här skalan.
Jag har börjat distansera mig allt mer från spel på senare tid, och det här är (i stunden åtminstone) det enda spelet jag ser fram emot.

Mitt intryck från Early Access är att spelet har potential att bli det bästa spelet jag har spelat. Allting bara klickar och jag vill bara ha mer!

Jag håller med här, jag gillar absolut det jag sett och till skillnad från många här tycker jag visst spelet har DnD-känsla och att det känns "Baldur's Gate". Däremot så kan jag förstå att vissa kommer bli besvikna då det nästintill är omöjligt att leva upp till hajpen för en uppföljare till BG. Det ligger nästan i samma nivå som Half Life 3 där det inte finns något Valve kan göra för att leva upp till hajpen. Kanske hade Larian gjort sig en tjänst om de gjorde ett helt nytt DnD-spel istället för en uppföljare till BG? Hursomhelst är jag nöjd med vad jag spelat än så länge.


signatur

"Writer and Fighter"

1
Skriv svar