Är vi spelare för förlåtande?

It's not a lake, it's an ocean
Är vi spelare för förlåtande?

Spel som släpps i ofärdigt skick och konsoler och handkontroller som felar. Ändå köper vi dem. Många av oss i alla fall. Cyberpunk 2077 har sålt jättebra, trots att det släpptes i ett oacceptabelt skick till vissa konsoler.

Xbox 360 hade ett synnerligen allvarligt fel känt som Red Ring of Death. Jag köpte två konsoler, vissa köpte betydligt fler när de gick sönder en efter en. Microsoft förlängde garantin och löste så småningom problemet, men visst blev det extra kostnader för många spelare.

Ett färskare exempel är driftproblematiken i Nintendos joy-Con-kontroller. Det är egentligen rätt allvarligt, men Switch slår ändå säljrekord. Och nu hör vi om liknande problem i DualSense till PS5. Hur utbrett det är är svårt att säga, men det tycks inte vara extremt ovanligt med driftproblem även där. PS5 har, japp, slagit säljrekord.

När jag köper en bil, dator eller TV förväntar jag mig att de ska fungera. Jag vill inte ha ett måndagsexemplar eller att produkten ska ha ett inbyggt fel som gör att den strular. Om så är fallet undviker jag det märket i framtiden.

Bryr vi oss inte om detta när det gäller spel, konsoler och tillbehör? Är vi lite för förlåtande eller bara, ursäkta språket, så kåta på att spela att vi gladeligen lägger mer pengar på en extra handkontroll eller konsol? Jag dömer ingen, jag har själv gjort det. Men jag fascineras lite över det samtidigt.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

både ja och nej.

Medlem

Dum fråga kanske, men vad är det här drifting? Tror aldrig jag har upplevt det

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Dum fråga kanske, men vad är det här drifting? Tror aldrig jag har upplevt det

Det är när konsolen/pc:n känner av input från handkontrollen som inte har någon fysisk input.
I Switch fall så kan det hända att gubben, mariokarten eller vad det nu är drar mot ett håll, alltså att Switchen tror att du drar styrspaken mot något håll fast du inte gör det.
Troligtvis är det dåliga kontakter på handkontrollen som gör detta.
Läs här för mer info:
Joy Con problem, The Verge

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Laddemannen:

Dum fråga kanske, men vad är det här drifting? Tror aldrig jag har upplevt det

Här ett exempel på drifting i DualSense (direktlänk).


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Fick problem med drifting i min första Dualshock 4 efter ett år. Köpte en ny som fungerat fint i bra många år nu.

I alla fall, problemet med oss spelare är att vi bara skriker högt och aldrig skrider till verket, det klassiska exemplet är väl när majoriteten av användarna i "bojkkotta MW2"-gruppen på Steam köpte MW2 direkt när det släpptes och spelade det. Och företagen vet om att vi är så ryggradslösa, vi har visat dom det om och om igen, så det är inga problem med att köra över oss.
https://www.destructoid.com/stories/this-is-what-the-modern-w...

Medlem
Skrivet av schmuttah:

Det är när konsolen/pc:n känner av input från handkontrollen som inte har någon fysisk input.
I Switch fall så kan det hända att gubben, mariokarten eller vad det nu är drar mot ett håll, alltså att Switchen tror att du drar styrspaken mot något håll fast du inte gör det.
Troligtvis är det dåliga kontakter på handkontrollen som gör detta.
Läs här för mer info:
Joy Con problem, The Verge

Skrivet av Ruffles:

Här ett exempel på drifting i DualSense (direktlänk).

https://youtu.be/d4vuk_XhZsk?t=135

Tack för förtydligandet

Medlem

Dualsense kontrollerna har samma problem som dualschock 4 vad gället drifting. Tack o lov så verkar det gå många handkontroller tills man hittar en defekt. Lyckades få mig en som började drifta på playstation 4 tiden dock.. hoppas på att jag slipper nu på ps5.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Äger alla Xbox samt ps4 och har aldrig stött på problem, allt funkar fortfarande

Medlem
Skrivet av Ruffles:

https://i.imgur.com/mQstDWu.jpg

Spel som släpps i ofärdigt skick och konsoler och handkontroller som felar. Ändå köper vi dem. Många av oss i alla fall. Cyberpunk 2077 har sålt jättebra, trots att det släpptes i ett oacceptabelt skick till vissa konsoler.

De flesta köpte innan de visste om hur trasigt spelet eller konsolen är.

Skrivet av Ruffles:

Xbox 360 hade ett synnerligen allvarligt fel känt som Red Ring of Death. Jag köpte två konsoler, vissa köpte betydligt fler när de gick sönder en efter en. Microsoft förlängde garantin och löste så småningom problemet, men visst blev det extra kostnader för många spelare.

Jag köpte Xbox 360 innan RRoD var känt problem. Det betyder ju inte att jag bojkottar Microsoft för det. Köpte en 360 Elite senare som fungerar suveränt än idag.

Skrivet av Ruffles:

Ett färskare exempel är driftproblematiken i Nintendos joy-Con-kontroller. Det är egentligen rätt allvarligt, men Switch slår ändå säljrekord. Och nu hör vi om liknande problem i DualSense till PS5. Hur utbrett det är är svårt att säga, men det tycks inte vara extremt ovanligt med driftproblem även där. PS5 har, japp, slagit säljrekord.

Driftproblem dyker sällan upp dag 1. Det fanns knappt inga rapporter om driftande joy-cons i början av Switchens liv. Jag har driftande joy-cons just nu. Får ta någon dag kontakta Nintendo för att få de fixade. Gällande Ps5:ans driftingproblem, igen, många som köpte har inte haft en aning om att det är ett problem. Mina Ps4 samt Ps5 handkontroller fungerar felfritt (de sägs att Ps5:ans driftingproblem är pga de använder Ps4:ans analoga spakarna, om jag kommer ihåg rätt).

Skrivet av Ruffles:

När jag köper en bil, dator eller TV förväntar jag mig att de ska fungera. Jag vill inte ha ett måndagsexemplar eller att produkten ska ha ett inbyggt fel som gör att den strular. Om så är fallet undviker jag det märket i framtiden.

Hur kan du veta att du får ett måndagsexemplar? Undviker du märket även om de har suverän service, fixar ditt problem kostnadsfritt, samt att 99% av deras produkter är felfria? Låter väldigt extremt att undvika märken om någon produkt felar, för det skulle betyda att du äger ingenting i dagsläget? Sony har haft konsoler som felar, samma med Microsoft, Nintendo, LG, Panasonic, Philips etc.

Skrivet av Ruffles:

Bryr vi oss inte om detta när det gäller spel, konsoler och tillbehör? Är vi lite för förlåtande eller bara, ursäkta språket, så kåta på att spela att vi gladeligen lägger mer pengar på en extra handkontroll eller konsol? Jag dömer ingen, jag har själv gjort det. Men jag fascineras lite över det samtidigt.

Klart vi bryr oss, men vi bryr oss också om servicen vi får när vi kontaktar företaget om felande produkten. Nintendo fixar driftande joy-cons gratis. Så vart befinner sig problemet? Finns många som ändå planerar att ha 2+ kontroller till deras konsol. Om första kontrollen felar så kan de passa på att köpa den andra kontrollen medan de skickar första på service.
Gällande spel, de flesta spelen är sällan så trasiga att de förstör spelupplevelsen. CP2077 är ett extremt undantag i min erfarenhet.

Medlem

Är väl oerhört långt ifrån alla som sitter och faktiskt gör någon slags efterforskning innan de köper en viss produkt?

Beroende på vilka prisklasser det handlar om, så kan jag tycka det krävs olika mycket efterforskning om produkten ifråga.

Medlem

Sagt det innan men problemet med 2 a och 3e part som ska tillverka tillbehör mm är ju som himmel och jord.
Ex handkontroll som medföljer konsolen är solid,tyngre och helt enkelt bättre material än de svindyra Xtra kontroller man köper som knarrar och spakar som känns fladdriga eller för sega.
Jag och en kompis skaffade samma typ av kontroll i julas från olika leverantörer (ds4) och visst fan va de lättare och tunnare i plasten.
Roliga är att de gick sönder ungefär samtidigt för 2 veckor sen med samma typ av problem, drifting/hopp vid finprecisa moment när man ska röra spakarna långsamt som ex i shooters där siktet hoppar när du trycker av 👍 (Nä inte rekylen då innan någon ska vara smart)Knappt 4 månader "gamla" men kändes från start som skit i jämförelse med originalet som följde med konsolen som överlevde allt tills sonen käka ostbågar och geggade lite😂
Kan detta ha att göra med att de möjligtvis tummar på kvalitet när de låter andra tillverka tillbehören?
Rimligtvis borde kontrollen tillverkas i samma produktionskedja som konsolen när det gäller konsolpaketen men resten blir väl utspritt i många länder/platser och resultatet blir ju ett lotteri om man får den bra eller dåliga kontrollen mm.
Hörde att dualsense samt PS5 fläkten har/haft samma problem när det gäller genomgående kvalitet.
Någon som upplevt detta med just nya kontroller mm?

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Kazutoyo:

I alla fall, problemet med oss spelare är att vi bara skriker högt och aldrig skrider till verket, det klassiska exemplet är väl när majoriteten av användarna i "bojkkotta MW2"-gruppen på Steam köpte MW2 direkt när det släpptes och spelade det. Och företagen vet om att vi är så ryggradslösa, vi har visat dom det om och om igen, så det är inga problem med att köra över oss.
https://www.destructoid.com/stories/this-is-what-the-modern-w...

Det är min känsla också.

Vad gäller drifting har jag aldrig stött på det problemet, men jag föreställer mig att det måste vara fruktansvärt irriterande. I praktiken är det ju en handkontroll som inte fungerar som den ska. Oacceptabelt, för att citera statsministern.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

De handkontroller som börjat drifta för mig går på reklamation, så kostnaden hamnar ju ändå hos ÅF eller tillverkare så drabbar ju inte mig mer än jobbet att skicka/åka in och lämna.

Medlem

Min Switchs kontroller fick driftning efter ha fallit i golvet två gånger, en gång för att jag slog i armen i något när jag höll i den så jag tappade, andra gången var när morsan råka välta omkull den av misstag, lyckligtvis så höll konsolen även om kontrollerna pajade, men köpte nya och de har fungerat felfritt. Annars aldrig upplevt driftning men detta var ju självförvållat istället för något slumpmässig skada. Så kan inte riktigt klaga på Nintendo i det anseendet.

Men annars, ja gamers förlåter för mycket ibland men säger ifrån till och från ibland också. Men det är mycket ord och liten verkstad oftast.

Skulle dock säga att Cyberpunk 2077 inte förtjänade allt hat det fick i alla fall inte vad jag tycker, men folk får tycka vad dem vill. Jag gillade spelet minus storyn, mitt största problem med spelet är storyn och hur snabbt man bara går förbi öppningssektionen, vad spelar Nomad, Streetkid, Corpo för roll egentligen om det bara är ett fåtal dialogval när delen där man får leva livet som en del av dessa grupper är slut på 5 minuter mer eller mindre och sen är resten av spelet typ 100% likadan för alla. DA:O gjorde detta så mycket bättre även om det också är kort men gav mer bakgrund till huvudkaraktär än vad CDPR gav oss i Cyberpunk 2077. Sen är jag förmodligen en av få, som totalt ogillade Keanu Reeves rollfigur i spelet, kändes som han tog allt för mycket plats, kändes inte speciellt underhållande heller att dra runt med honom överallt.

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Dum fråga kanske, men vad är det här drifting? Tror aldrig jag har upplevt det

Första gången jag upplevde det var med min Xbox Elite kontroller i FFXIV. Så helvetes frustrerande. Du står still och plötsligt får karaktären för sig att börja gå i någon riktning när du inte ens har tummen på spaken. Då står still och ska använda en ability som tar tid att cast:a men avbryts för jajamen, din karaktär vill istället vandra.

Finner det så sjukt ironiskt att min första upplevelse med det är med just Elite kontrollerna, både V1 och V2 som då ska vara Microsofts "premium" gamepads...

Medlem

Xboxkontroller håller ca 3 år innan de börjar få stickdrift för mig. En gång fick jag en ny på garantin, annars har det varit normalt bruksslitage enligt försäljaren och jag fått stå utan hjälp. Gaminglådan börjar bli full av gamla kontroller, som egentligen fungerar helt okej om det inte vore för driftingen.

Börjar bli riktigt less på att behöva köpa en ny så fort det inträffar. Det borde mycket enklare att byta ut slitdelen som pajar och Microsoft borde sälja reservdelar.

Medlem

Problemet med drifting finns i stort sett hos alla tre konsoltillverkare då alla tre använder samma tillverkare för den del som registrerar rörelserna. Problemet försvinner nog inte förens någon ny tillverkare av denna del visar sig.

Medlem

Nintendo har fan alltid haft driftproblem, ända sedan 64 tiden. Helst vid multiplayer att någons pekfinger i t.ex mario kart eller super smash börja fastna i något hörn. Ägt alla nintendo förutom wii och switch. Varit med om det på 64, gamecube och wii u. Verkar vara ett svårlöst problem. Omstart har dock alltid fungerat på de gamla konsolerna, vet inte hur det är med switch... till och med mina pro controllers till wii u som jag betalade typ 7-800 spänn styck för hade problemet, och det är INTE slitage. Konsolen är använd max 200 timmar.

Kontot avslutas
Skrivet av jocksson:

Nintendo har fan alltid haft driftproblem, ända sedan 64 tiden. Helst vid multiplayer att någons pekfinger i t.ex mario kart eller super smash börja fastna i något hörn. Ägt alla nintendo förutom wii och switch. Varit med om det på 64, gamecube och wii u. Verkar vara ett svårlöst problem. Omstart har dock alltid fungerat på de gamla konsolerna, vet inte hur det är med switch... till och med mina pro controllers till wii u som jag betalade typ 7-800 spänn styck för hade problemet, och det är INTE slitage. Konsolen är använd max 200 timmar.

Vilken otur du har.
Äger alla konsoler sen Nintendo 64 och har aldrig haft problem innan Switch.
Det enda som jag vet på äldre konsoler är att det stod i bruksanvisningen att man inte fick röra vid spaken/arna när man satte på konsolen. Eftersom du sade att det brukade lösa sig när man startade om så verkar det vara något sådant.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Kom ihåg att ni har minst 1 års garanti på kontrollerna, jag har aldrig haft problem (när... jag får kontrollproblem)
1 gång webhall, en gång elgigant o en gång media markt

Medlem

Jag är nog väldigt förlåtande. Men å andra sidan har jag haft PS4 sedan dag 1. Jag har använt den i ett antal år. Min son började använda den från 4-9 års ålder. Nu har hans lilla kusin fått ärva den, han är 4 år. Det är fortfarande original kontrollerna. Det enda jag kan säga är att den redan från början dåliga batteritiden har blivit ännu sämre. Får köra konstant med långa laddsladar men i övrigt... Kontrollerna funkar perfekt fortfarande.


signatur

"Kebab?"

Inaktiv

Jag har drifting på 3 av 4 joycons så köpte nya spakar ifrån amazon som var betydligt billigare än köpa nya dosor och gick snabbt. Enda problemet var den förbannade gängoljan på ytterskruvarna vilket gjorde det näst intill omöjligt att få upp dosorna varav sista jag inte lyckats ännu så ser ut att bli borren om jag ändå måste slänga dosan annars.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av gothxx:

De handkontroller som börjat drifta för mig går på reklamation, så kostnaden hamnar ju ändå hos ÅF eller tillverkare så drabbar ju inte mig mer än jobbet att skicka/åka in och lämna.

Strulet att behöva reklamera slipper jag dock gärna.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av BadMF69:

Jag är nog väldigt förlåtande. Men å andra sidan har jag haft PS4 sedan dag 1. Jag har använt den i ett antal år. Min son började använda den från 4-9 års ålder. Nu har hans lilla kusin fått ärva den, han är 4 år. Det är fortfarande original kontrollerna. Det enda jag kan säga är att den redan från början dåliga batteritiden har blivit ännu sämre. Får köra konstant med långa laddsladar men i övrigt... Kontrollerna funkar perfekt fortfarande.

Jag köpte PS4 2014, vet inte om Sony hade hunnit åtgärda styrspakarna då (de föll ju i princip isär till en början). Nu har visserligen majoriteten av mina spelade timmar varit på Xbox One under den förra generationen, fördelningen är gissningsvis 70-30, men min DualShock 4 visar inga som helst spår av slitage. Jag kanske är en försiktig spelare eller så har jag bara haft tur. Batteritiden är usel, men det tycker jag att den har varit hela tiden, å andra sidan...


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av justabit:

Xboxkontroller håller ca 3 år innan de börjar få stickdrift för mig. En gång fick jag en ny på garantin, annars har det varit normalt bruksslitage enligt försäljaren och jag fått stå utan hjälp. Gaminglådan börjar bli full av gamla kontroller, som egentligen fungerar helt okej om det inte vore för driftingen.

Börjar bli riktigt less på att behöva köpa en ny så fort det inträffar. Det borde mycket enklare att byta ut slitdelen som pajar och Microsoft borde sälja reservdelar.

Intressant hur olika erfarenheter man kan ha! Jag har spelat på Xbox sedan den första släpptes i Sverige (14 mars 2002, inpräntat på hårddisken av någon anledning) och aldrig haft driftingproblem på någon av alla handkontroller jag använt.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Skribent
Skrivet av jocksson:

Nintendo har fan alltid haft driftproblem, ända sedan 64 tiden. Helst vid multiplayer att någons pekfinger i t.ex mario kart eller super smash börja fastna i något hörn. Ägt alla nintendo förutom wii och switch. Varit med om det på 64, gamecube och wii u. Verkar vara ett svårlöst problem. Omstart har dock alltid fungerat på de gamla konsolerna, vet inte hur det är med switch... till och med mina pro controllers till wii u som jag betalade typ 7-800 spänn styck för hade problemet, och det är INTE slitage. Konsolen är använd max 200 timmar.

Det jag upptäckte med äldre konsoler, gäller alla, är att om du råkade hålla analoga lite snett när en bana laddades in (eller när konsolen startade upp) så driftade kontrollen åt det hållet. Det var som att konsolen kalibrerade spakarna när den laddade banor och startade upp konsolen, om då man höll spaken lite snett så blev det vad spelet trodde var "center" för spaken. Som du sa, löstes detta enkelt genom att starta om konsolen och inte röra spaken när allt startade om.

Nu har jag fått lite drifting på mina joycons (som jag sen fixade), men det var efter många många timmars spelande, så jag har nog haft tur. Men det kan ju vara så att vi blir mer medvetna om problem av olika magnitud när det går att uttrycka sig på nätet om det. Nätet funkar ju så att man mest ser de som har problem eller klagar, då de som är nöjda för det mesta inte skriver att de just är "nöjda".

Kan säga att de enda kontroller jag haft problem med är PS4-kontrollerna, allt från att gummit på spakarna smulats sönder, till att de slutat ladda och även drifting. Har gått igenom fem sådana kontroller som gått sönder på olika vis. Nu är detta under hela PS4-ans livstid, så det är inte så farligt. Men jag har inte haft samma problem med varken Nintendos kontroller eller MS under samma tid. Fått fixa ett par joycons och bytt två Xbox One-kontroller, ena råkade barnen tappa i golvet och då blev den kajk och andra började ena analoga krångla, som glappa och ge ifrån sig ett genekande ljud.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

De som flörbokar eller köper innan recentionerna är gjorda är förrädare.

Medlem

Ja och nej men mest nej.

Det finns skit och motsatser till 'shovelware' i princip varenda industri eller marknad...

Om vi tolererar eller inte tolererar skit är inte frågan. Det kommer alltid finnas skit varesej vi tolererar det eller inte Det man kan göra är att ha ett sätt att förhålla sig till det (förslagsvis att hålla sig informerad).

Det du kan göra är att rösta med plånboken.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av SunShine:

Dualsense kontrollerna har samma problem som dualschock 4 vad gället drifting. Tack o lov så verkar det gå många handkontroller tills man hittar en defekt. Lyckades få mig en som började drifta på playstation 4 tiden dock.. hoppas på att jag slipper nu på ps5.

Har redan fått skicka tillbaka två handkontroller på grund av drifting, så illa att det inte går att vara i huvudmenyn utan att vänster styrspak ständigt rör sig uppåt. Om jag haft otur eller inte vågar jag inte svara på men hade inga problem alls under mina tre år med PS4 och nu på mindre än ett halvår har två kontroller gått sönder.

12
Skriv svar