Är vi spelare för förlåtande?

Medlem

Så länge inte knappar fastnar på kontroller, döda pixlar hånar och möss funkar felfritt så är jag ganska tolerant. Beror på felet helt enkelt. Kan man använda det utan att störa sig så är många skönhetsmissar enklare att förlåta.
Cyberpunk var ju dock fruktansvärt ofärdigt när det kom och är det fortfarande. Refundade efter 30 minuter och köpte igen pga fear of missing out. Bitterljuva minnen helt klart men vadfasen. Det finns ju gott om spel att njuta av medan de filar på det. Annars får man väl bryta krypto ett tag.

Medlem

Jag tror helt enkelt att behovet (beroendet) av att få uppleva produkten eller spela spelet väger tyngre än dess skavanker.

Medlem
Skrivet av Joewson:

Har redan fått skicka tillbaka två handkontroller på grund av drifting, så illa att det inte går att vara i huvudmenyn utan att vänster styrspak ständigt rör sig uppåt. Om jag haft otur eller inte vågar jag inte svara på men hade inga problem alls under mina tre år med PS4 och nu på mindre än ett halvår har två kontroller gått sönder.

Det är väl egentligen alltid otur när man råkar ut för defekta produkter hehe.
Det är trist. Gött du slapp på ps4an, det gjorde inte jag heh.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Medlem

Jag tycker att det är lite tröttsamt att folk är så odisciplinerade konsumenter i största allmänhet och sedan gnäller. Det släpps ju så galet mycket spel hela tiden att det "kostar" väldigt lite att vänta med eller helt hoppa över ett spel eller film.

Visst, "onlinegnäll" har ibland visat sig vara effektivt, men om vi ändå alltid fortsätter konsumera så kommer företagen förr eller senare lära sig det och bara köra på.

Är man trött på att det pumpas ut uppföljare, remakes (både spel och filmer), spel med tveksamma betalmodeller och spel som man upplever är halvfärdiga så kan det vara en bra idé att inte öppna plånboken samma sekund som det går att boka spelet.

Medlem

köpte nya joycons, då föregående par slutade ladda osv... störande men är bara köpa nya och se glad ut, dyra små plastiga rackare det där..... överpris imo....

Medlem

Inte jag. Jag kommer ta med mig mitt hat för Mass Effect 3 slutet till andra sidan graven.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av SID 6.7:

Inte jag. Jag kommer ta med mig mitt hat för Mass Effect 3 slutet till andra sidan graven.

Så ska det låta! No mercy!


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Jag skulle absolut säga att vi är lite väl förlåtande. Jag skulle dock inte säga att det är unikt för oss spelare.
Konsumenter överlag verkar vara väldigt snabba med att köpa utan att göra informerade beslut, och många har svårt att erkänna både för sig själva och andra att deras beslut var dåligt. Många står gärna på sig och försvarar det in i det sista, likaså med trasiga spel som Cyberpunk 2077 eller dylikt.

Det är kanske en fråga om skam, eller en fråga om "det är i alla fall tillräckligt bra", eller kanske "det fungerar i alla fall".
Likaså tror jag att spelindustrin fortfarande är relativt ung. Om du köper en ny bil så finns det otaligt många tillverkare att välja mellan, du är inte "tvungen" att välja ett specifikt märke för att det är de enda som tillverkar ex. en SUV.
Med spel och konsoler har vi inte riktigt samma lyx. Det går givetvis argumentera för att det finns "en massa annat att spela", men om jag prompt vill spela ex. ett djupgående story-drivet spel som utspelar sig i en cyberpunk-miljö så får jag inte särskilt många AAA-spel i den kategorin varje år.

Vi är väldigt förlåtande, men det är kanske mer en fråga om kompromiss än något annat. Jag kan välja att spela det trasiga spelet eller att inte spela något alls. Utan helt enkelt välja ett spel inom en annan genre, som jag egentligen inte är alls sugen på att spela.
Förhoppningsvis förändras detta med tiden, i och med att vi får större utbud av spel, mer lättillgängliga verktyg för spelutveckling som gör det möjligt för indieutvecklare att slå sig in och göra något nytt och innovativt.

Tills dess får vi helt enkelt rösta med plånboken och hoppas att våra synpunkter och kommentarer kan tränga sig igenom bruset av hetsiga konsumenter som inte har en endaste tanke på att informera sig innan köp.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

12
Skriv svar