Diskutera – Vad retar dig mest i spel?

Robot
Diskutera – Vad retar dig mest i spel?

Lootlådor, exklusiva spel, svårighetsgrad..?

#diskutera


Medlem
Medlem

Repetitiva uppdrag.

Medlem

Microtransactions/ingame shops.

Medlem

vid det här laget vet jag att wasd är för att röra sig, ctrl är för crouch, samt att space är för hopp

sluta tvinga in mig i tutorials för 80-åringar.

Medlem

Tryck X snabbt för att flytta på en sten eller liknande. ZzzzZZzz


signatur

IDKFA

Inaktiv

Att spelet blir repititivt är nog det som stör mig mest nu för tiden.

Har även insett nu i samband med Outriders hur mycket jag stör mig på osynliga barriärer. Supersoldaten kan inte kliva över några pinnar på marken, varför avgränsa på det viset? Och dessa barriärer finns överallt i spelet!

Att 2K har det enda basketspelet så de kan köra ett skamlöst pay to win-system, det är t.o.m så att om jag spelar en match så kommer det upp en ruta om att "Uppdatering har skett, gå tillbaka till huvudmenyn för att få bort denna ruta", och är det då en patch som äntligen fixat något av det sketna gameplayet? Nej, det är bara att de vill visa mig vilka nya kort jag borde köpa ...
Det har t.o.m gått så långt att jag hejar efter ett nytt NBA Live, fatta(!), jag hejar alltså på EA!

Medlem

Oj. Erm...

Spel som släpps trasiga och kräver Day 0/1 patch (eller flera patchar).
Spel som kräver online-läge fastän det är ett ofline-spel (Crash 4 på Battle.Net fick ju det problemet)
Spel som copy-pastear varje sidoquest-dungeon överallt att du känner igen dig fastän du är inne i en ny grotta (Hej Skyrim!)
När man spelar om något spel och man kan inte skippa cutscenes.
Spel som håller dig i handen hela. jäkla. tiden... Hela tiden poppar upp med "helpful tips".
Det är fler timmar cutscenes i spelet än vad själva timmar du kan spela spelet, det är också irriterande.

Finns säkert massa andra saker också som jag inte kommer på nu spontant.

Inaktiv
Medlem

Frustrerande/trasiga spelmekaniker och/eller kontroller.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Svårighetsgraden. Jag blev skogstokig av svärden som ramlade isär efter några fåtal hugg i Zelda: Breath of the Wild t.ex...

Retar mig även mycket på lågupplösta texturer och crappig grafik. Dålig "Draw Distance" är inge kul heller..


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Spel som inte har ordentliga sparningssystem, checkpoints som respawnar allt tex. Det irriterar mig innerligt.
Eller spel där saker despawnas snabbt som fan, typ gå runt ett hörn och tillbaka så är kroppar/vapen eller dekaler etc bort spawnade, vilken jävla downer det är varje gång man stöter på sånna spel.

Medlem

Oftast dåligt optimerade spel som får mig att koka, att kunna spela i 60fps med bra specs är det minsta man kan begära idag.

Något annat som retar mig som inte är i spelet själv är folk som klagar på allt och allting så att utvecklarna ändrar på saker alldeles för snabbt och totalt förstör viss spelmekanik eller spelet helt och hållet, det händer hela. jävla. tiden. Loud minority måste fan stoppas, förstår inte att utvecklare lyssnar på folk på reddit och twitter, helt sjukt.

Medlem

Dålig framerate och jaggies.

Bulletsponge fiender.

Ojämn svårighetsgrad. Ena stunden är det hanterbart. Sen kommer man till ett nytt område och man blir ägd.

Attacker från fiender som inte går att reagera på. Median reaktions förmågan är c:a 250 till 300 millisekunder. Alla snabba attacker borde ligga i övre gränsen på detta "tänker på souls spelen"


signatur

Den som vet vet.

Medlem

Lite oväntat, men efter RDR2... Realism. Fy fan för varma kläder i kall miljö och smutsiga hästar.

Medlem

Cutscenes EFTER checkpoints, t.ex innan en svår bossfight. Kan bara vara designers som är sadister som skapar sådant!

Medlem

Helt ärligt är det inte så mycket som stör mig med spel på konsol eller PC. Kanske att internetkopplingen ibland knasar men det är inget fel på spelet.

DOCK så finns det några saker som stör mig oerhört mycket i mobilspel. Det ena är reklam som poppar upp och det andra är att spelen är designade så att du nästan blir tvungen att göra in-app köp. De två sakerna får mig att ta bort spelet.

Dec
Medlem

Låst fps, speciellt 30 eller 60 fps i racing- och FPS-spel, och om man kan låsa upp den så påverkar det fysiken negativt eller någonting annat.


signatur

Ryzen 9 5900X | RTX 3070 | 32GB

Medlem

När spel eller aspekter i spelen är uppenbart designade för att håva in pengar snarare än ge spelaren en meningsfull upplevelse. Allt från intvingat content för att fylla kvoten av "x antal samlarobjekt/repetitiva sidemissions" till renodlad design kring betalväggar.

Spel får gärna kosta pengar och ha extramaterial som kostar. Så länge upplevelsen är så pass mycket i fokus att man i alla fall slipper skymta excelarken och vinstkalkylerna mellan sömmarna.

Medlem

Flintisar i spel som leker tuffa, vi har Kratos och Hitman, det räcker liksom!

Medlem
Skrivet av ChalleT:

Cutscenes EFTER checkpoints, t.ex innan en svår bossfight. Kan bara vara designers som är sadister som skapar sådant!

Speciellt om de inte går att skippa.

Medlem

QTE's
Speciellt från spel som lider av konsolititis när de kommer till PC

Medlem

Det finns tydligen rätt mycket jag stör mig på i spel när jag faktiskt tänker efter..

1. Dålig AI: Inte bara att AI är korkad, utan även när den gör saker den egentligen inte borde veta om (t.ex GTA V så fort du skjuter en fiende oavsett avstånd vet dem var du är och har ibland guda aim)

2. O-skipbara Cut-scenes: Ni vet att spelare kommer att dö här om och om och om igen... och sedan lite till... låt mig skippa pladdret!

Spinner vi vidare på detta hittar vi nästa punkt.

3. Spel med "trial and error" i bandesign: Egentligen det enda jag störde mig på i Ori spelen, när man skulle fly från rasande grotta eller bara jagad av bossarna och du omöjligt kan veta vart du ska eller vad du skall göra i varje moment endast pga att det går för fort och du inte kan se nästa del och hamnar fel = död och börja om från början.

4. Låst FPS (och FOV i FPS-spel: Ofta pga äldre konsoler och/eller när saker är låsta till FPS, dvs att högre FPS krashar spelet. Låt folk bestämma själva om dem vill prioritera FPS eller Grafik.

5. Tvingad online i Single-player spel: Talar för sig självt.

6. Bulletsponge med eller utan Oneshots: Det måste finnas ett bättre sätt att skala svårighet i spel utan att det ska ta 20min att döda en vanlig fiende och blir du träffad 1 gång under denna fight dör du.

7. "Hey LISTEN!!!": Påträngande tips och tricks som inte går att stänga av. Detta inkluderar påtvingade tutorials.

Sedan finns det ju alltid de där sakerna som inte har något med speldesignen att göra:

Trasiga spel, fuskare (delvis med designen att göra) i multiplayer, dryga spelare online.

Finns säkerligen mer.. något som andra nog påpekat, och mycket av ovanstående saker hindrar mig inte från att spela en del spel bara för att dessa saker finns där även om det irriterar.

Medlem

lootlådor och att dom gör spel för lätta. vill man ha spel för tidsfördriv tycker jag man kan gå spela något mobil spel eller så.

Medlem

Skit som man låser upp genom att klara ut spelet, och ett spel som tvingar dig att köra två gånger för att få ut allt av spelet. Ge mig allt på en gång, för 9 av 10 gånger spelar jag inte spelet två gånger.

Medlem

Arroganta idioter som tro sig vara bättre än andra.


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

OP och Orättvisa abilities i multiplayer spel. Hatar sådant som gör spelare odödliga, eller kan one-shotta dig med ett knapptryck, eller superstarka heals som kan spammas i oändlighet, mm.

Medlem

I princip all form av crafting.
Jag vill vara hjälte utan att plötsligt bygga massa skit.

Medlem

OP bossfights. Man behöver hugga eller skjuta dem 30 gånger, men blir man huggen eller skjuten tre gånger är man död. Kom igen hitta på nåt nytt.

Skriv svar