Diskutera – Vad retar dig mest i spel?

Medlem

Att inte kunna hoppa.

Medlem

Och dåliga uppgraderingar. Jag samlade ihop tillräckllgt för att äntligen köpa ljuddämpare på the last of us 2 , men efter tre (!) skott är ljuddämparen "slut" och då ska man tillverka en ny varje gång man ska ja den. Wtf?!

Medlem

Siffror som hoppar ut ur fienders huvuden när man skjuter på dem.

Medlem

Lootlådor och microtransaktioner i spel man har betalat fullpris för. Speciellt de spel som gömmer karaktärsprogression bakom dom och när det förekommer i singelplayer spel.

Singelplayer spel som har ett klent onödigt onlineläge så utvecklare/utgivare gör spelet till ett "spel som en service". Ex, Asscreed Valhalla.

När en npc har ihjäl en annan npc och du som spelare får ta skulden för att Ai'n är kass.

Eskort och fetch uppdrag.

Du är för lång ifrån uppdragszonen och du har 5 sekunder att återvända/omedelbart misslyckande.

Öppna världar/områden som är tomma.

När hopp knappen delar attack eller interaktions knappen.

Tidsbegränsade uppdrag.

Samlar objekt som endast är till för att samlas. Inga belöningar, inget värde eller som saknar användning.

Ubisoft torn.

När man måste följa en npc som går långsammare än dig själv eller som går snabbare än dig men långsammare när man springer.

Skottsäkra löv och stenhårda buskar.

När utvecklare försöker göra sparfunktionen immersive.

När du har ett dialogalternativ men din karaktär säger inte samma ord som står i raden man väljer.

Bullet sponges.

När man inte kan hoppa över en cutscene som man har sett flera gånger.

Medlem

Ja!


signatur

autograph

Medlem
Medlem

Att spelen är så lätta nu för tiden. Tolka mig inte fel nu. Det jag menar är att spelen hela tiden håller oss i handen under resans gång. Så fort man fastnar någonstans så får man info om vad man ska göra. Man behöver inte läsa instruktioner eller tänka själv längre.
Jag tar ett exempel i wow. Från början fick man en quest där man var tvungen att läsa var man skulle, i vissa fall kunde det ta upp mot 30 min innan man ens hittade platsen man skulle till. Men man förstod också varför man skulle dit. Inte bara för att en ikon ploppade upp på kartan.
Den här mentaliteten är något som många speltillverkare följer. Det ska vara lätt så att alla kan köpa spelet och dom kan tjäna pengar på det. Jag klandrar dom inte för att vilja maximera sin vinst, men jag skulle gärna se att spelen ställde lite mer krav på oss som spelare.

Medlem

Timesinks och repetition. Hellre 7 timmar bra upplevelse än 15 timmar med utfyllnad.

Sen det här med att många spel ska börja med någon typ av tutorial och att man sk spela igenom ”basics” är segt, ska man göra det ska det göras kort, det ska inte ta timmar innan man känner att man är igång...

Sen måste det vara lite utmaning också, så det inte bara känns som man flyter igenom spelet helt utan ansträngning.

Helt enkelt, min tid är dyrbar, behandla den väl.

Medlem

Intressanta spelkoncept somtvingar på en multiplayer (t.ex. Hunt: Showdown, Sea of Thieves). Multiplayerfokus är generellt värdelöst.

Medlem

Spel där man måste klicka på en knapp, för att lysa upp saker man kan integera med, och sedan efter man tryckt så försvinner upplysningen av dessa. Tomb Raider t.ex höll på att gå mig på nerverna, samma sak med Witcher serien... Dragon Age Inquisition.. listan görs lång :/

Eftersom man alltid måste klicka på den för att ofta se vad man kan plocka, utan att randomly strosa omkring.. så blir det en extremt repetetiv uppgift.

Medlem
Skrivet av BeardedRobot:

Speciellt om de inte går att skippa.

Ja precis, missade den detaljen 🙂

Medlem

Tidsbegränsningar :\ bokstavligt talat hatar när det ploppar upp en timer som bestämt sig för att om jag inte klarar en utmaning innan x sekunder har gått så är jag en värdelös människa som inte förtjänar att fortsätta spela spelet. Såvida det inte är ett tävlingsaktigt spel som t.ex. Fall Guys.

Medlem

Detta fick mig att sluta spela spelet. RIP immersion.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Spel som visar exakt vart man ska med pilar/symboler på kartan eller i värsta fall på HUDen. Det tar bort en stor del av nöjet med att utforska och leva in sig i spelvärldar. I en del spel går det förvisso att ta bort, men när man gör det inser man istället att spelet var visst designat runt GPS/HUD-handhållning och det är näst intill ospelbart utan.

Nä jag har insett att allsvetande GPS-aktiga symboler på kartor och övertydliga obektiv på HUDen är billiga hjälpmedel för kassa speldesigners som inte kan göra spel som går att klara av utan handhållning, och som leder till mycket sämre spel för alla, förutom möjligen den mest extrem-casual(a?) delen av spelarbasen...

Medlem
Skrivet av ecHo!:

Jag tar ett exempel i wow. Från början fick man en quest där man var tvungen att läsa var man skulle, i vissa fall kunde det ta upp mot 30 min innan man ens hittade platsen man skulle till. Men man förstod också varför man skulle dit. Inte bara för att en ikon ploppade upp på kartan.

Det där är en av de största anledningarna till att jag slutade spela WoW, och inte lyckats hitta tillbaka.
Jag älskade de gamla questarna, vilka en del kunde vara riktigt intressanta detektivarbeten att lösa första gången. Och som du säger så fick man ju förståelse och känsla för vad man höll på med. De skapade också en anledning att använda chatten och interagera med andra spelare; t.ex. "help, I cant find Mankirks wife!"...

Numera är det ingen mening med några questar längre, annat än snabbare XP och en push in i nästa område.

Medlem

Oändliga hoarder av fienden som bara spawnar oavbrutet till man nått en viss punkt eller gjort något särskilt. Några exempel är Call of duty spelen och Uncharted. Men samma gäller egentligen i MMO spel. det finns ingen anledning att varenda m.m. av världen ska vara täckt i fienden, det tar nästan bort mer känsla än något annat...

Medlem
Skrivet av Winzi:

Det finns tydligen rätt mycket jag stör mig på i spel när jag faktiskt tänker efter..

1. Dålig AI: Inte bara att AI är korkad, utan även när den gör saker den egentligen inte borde veta om (t.ex GTA V så fort du skjuter en fiende oavsett avstånd vet dem var du är och har ibland guda aim)

Håller med dig om allt utom punkt 2 och 3. Främst fick punkt 1 mig att tänka tillbaka till den tiden utvecklare och recensenter fokuserade på AIn i spel. Utvecklarna skröt om hur bra AIn var, recensenten kunde såga ett spel pga AIn.

Nu för tiden hör man inte mycket snack om AI i spel. Man accepterar att AIn vet exakt var man är fast man har använt sig av ett sniper rifle från en buske på typ 1000 meters avstånd. Man accepterar att AIn inte över huvudtaget har någon slags riskbedömning i sitt agerande, att dom bara går rakt fram som hjärndöda zombies mot sim död.
Om jag är fast i en korridor och mitt mål är att ta mig framåt till något som AIn vaktar, varför går dom mot mig? Varför håller inte dom position eller om möjligt försöker gå runt mig?

Btw, Ori var guld. Älskade just det att man inte hela tiden visste var man skulle eller vad man skulle göra.

Medlem

Nazeem................

Medlem

Osynliga väggar i FPS.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av superlim:

vid det här laget vet jag att wasd är för att röra sig, ctrl är för crouch, samt att space är för hopp

sluta tvinga in mig i tutorials för 80-åringar.

Att spelskapare inte förstår att ctrl bör vara standard för crouch utan använder "c" istället.

Kanske inte vad som stör mig mest, men högt rankat.

Påträngande multiplayer, vilket inkluderar nästan alla "games as a service". Jag är mycket av en solospelare och hatar när man måste plötsligt börja köra med randoms bara för att kunna få hela storyn eller att man blir uppmanad stup i kvarten att det finns andra i närheten man kan joina.

Testpilot

Man vet att man är ganska avtrubbad då man har som största krav och nr 1:

* Låt inte spelet krascha till skrivbordet hela tiden pga buggar då det släpps.

Sen kan vi ju ta de andra sakerna.

* Dåligt UI som jobbar emot dig. Tex inte kunna sätta invert mouse. Eller att alla menyer inte stödjer mus utan kräver olika kombos av tangenter , ESC och ENTER för att gå runt i. Eller inte kunna mappa om tangenter alls. Värst är ju ett UI som inte funkar alls och man har noll översikt.

* Kunna spara där jag vill och inte påtvingade ställen i spelet och då tvingas spela om långa sekvenser.

* Inte kunna hoppa över startintros och mellansekvenser i spelet.

* Respawn av areor man tidigare tömt. Du tömmer mödosamt en area av spelet från fiender och sen vänder du dig om och det är lika fullt med fiender igen.

* Kassa bossfighter - dåligt utformade bossfigher där du bara blir frusturerad över hur idiotiskt det är gjort och givetvis inga som helst sparfiler under fighten och helst en lång cutscene innan som du får titta på 25ggr innan du ger upp och avinstallerar spelet (ex: Death Stranding)

Medlem

Något som nästan står utanför spelet : Introfilmer från alla tillverkare och teknologier som blandats in. Ja, jättekul att nvidia/amd, blinkvideo eller vad det heter och andra företag är inblandade. Kan jag få komma till huvudmenyn efter att jag sett det en gång (Gör en enkel check i en ini med seeintro=0 eller nåt) eller låt mig trycka "ESC" och slippa det.

Det är ju löjligt att man behöver "modda" vissa spel med att droppa en 1kb "videofil" som är tom för att "skippa" introt i en del spel.

Medlem

Cutscenes som inte går att skippa. Kan avinstallera ett spel pga det.

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Cutscenes som inte går att skippa. Kan avinstallera ett spel pga det.

+1 på den.

Det är faktiskt ett extremt irritationsmoment. En andra omspelning är iallafall TOTALT uteslutet om man nu skulle orka genomlida en hel omgång.

Brukar ofta passa på att gå o fixa med lite annat om det är filmsekvenser man inte kan hoppa över.

C64
Medlem

Alla mellansekvenser i spel man inte kan klicka bort då höjer sig blodtrycket aj aj

Medlem

Att dö/inte vinna!!

Medlem

#1 (utan någon som helst tvekan): När jag dör och inte förstår vad jag gör för fel.
Jag har inget emot att vara dålig på spel, men jag vill förstå vad jag gör fel så att jag kan ändra och bli bättre. Ett av de bästa spelen jag kört på sistone heter Absolute Drift: Zen edition, ett driftingspel. Åh herregud vad jag var dålig första timmarna, men nu har jag klarat av alla uppdrag. För att spelet så tydligt via känsla i bilens fysik, och med ljud och grafik talade om hur man var tvungen att göra. När ett spel är opedagogiskt upplagt eller svårt "på fel sätt". Då avinstallerar jag och lägger ned.

Ett exempel på ovanstående var single player i nån slags Call of Duty, kanske fyran. Då skulle man iallafall åla i gräs till nån checkpoint, och ålade man inte EXAKT, EXAKT vart speltillverkaren tänkt sig blev man snipad i skallen utan varning och stendog. Det tog mig 200 försök innan jag fattade vad jag behövde göra.
Cuphead är svårt på samma (felaktiga) grunder, med slafsig spelkontroll och superprecisa manövrar.

#2 Fysiska objekt som går sönder när man bankar Zombies. Det verkar inte som att någon enda speltillverkare hållit ett järnrör i handen. Jag har det, och man får banka....... RÄTT många gånger innan det går i småbitar och inte går att använda.
Överlag är slitage en ganska överskattad mekanik för att skapa svårighet.

#3 Att växtlighet inte har konsekvent hitbox eller massa. Vissa buskage går att ränna rätt igenom med bilen i GTA V, medan en buske som ser likadan ut i nästa sekvens smockar sönder hela bilen och du flyger ut genom rutan.

#4 Att behöva hålla din gubbe vid liv som om han vore en jävla tamagotchi, som i GTA San Andreas, där du var tvungen att träna på gym och gå och äta och dylikt. Det finns väl INGET tråkigare....

Medlem
Skrivet av ecHo!:

Håller med dig om allt utom punkt 2 och 3. Främst fick punkt 1 mig att tänka tillbaka till den tiden utvecklare och recensenter fokuserade på AIn i spel. Utvecklarna skröt om hur bra AIn var, recensenten kunde såga ett spel pga AIn.

Nu för tiden hör man inte mycket snack om AI i spel. Man accepterar att AIn vet exakt var man är fast man har använt sig av ett sniper rifle från en buske på typ 1000 meters avstånd. Man accepterar att AIn inte över huvudtaget har någon slags riskbedömning i sitt agerande, att dom bara går rakt fram som hjärndöda zombies mot sim död.
Om jag är fast i en korridor och mitt mål är att ta mig framåt till något som AIn vaktar, varför går dom mot mig? Varför håller inte dom position eller om möjligt försöker gå runt mig?

Btw, Ori var guld. Älskade just det att man inte hela tiden visste var man skulle eller vad man skulle göra.

Kan inte hålla med angående Ori till viss del. Det är en sak att inte alltid veta vad man skall göra, puzzel delar t.ex är helt ok. Men att göra en del av en escape scene bara för att 1-2 rutor senare och dö och starta om.. finner det dålig design för att dra ut på spel mer än vad som behövs.
T.ex så tror det var i det frusna templet med gravitation i Will of the wisps där det faller en sten samtidigt man flyr upp och om du inte visste att den kom där har du 0,3s innan du blir träffad och det tar ca 0,2s att flytta sig ur vägen. Så om du inte reagerar innom 0,1s så är det insta död.
Finns för många ställen med tidspress som är omöjliga om du inte redan spelat spelet tidigare.... men trots det så är Ori spelen mina absoluta favoritet innom 2D plattforms genren de senaste 10 åren.

Medlem

Generisk, upprepande nivådesign som enbart är skapad för att dryga ut speltiden, t.ex. grottsystemet i Bloodstained: Ritual of the Night (samt några övriga platser i samma titel).

Långa tutorials direkt i början eller alldeles för lång tid innan jag ens får kontrollera min karaktär kan också det leda till att jag stänger av och refundar direkt.

Skriv svar