God of War-skaparen hävdar att Playstation jobbar på Xbox Game Pass-"kontring"

Inaktiv
Skrivet av Molotov:

Jag tror i långa loppet så kommer tjänster som gamepass resultera i mer skit bara.
Varför ska utvecklare lägga ner tid på att ge ut på gamepass? Då är det lika att producera snabbt och billigt.
Kommer bli ännu mera copy paste spel på dom tjänsterna.
Då ska det erbjudas rejält bra betalt att komma till gamepass direkt om man ska lägga ner tid på spelen.

Det är snarare tvärtom. Man vill ha så bra content som möjligt för att få in folk men framförallt att behålla dessa. HBO fick lära sig detta när GoT slutade och man tappade över hälften av prenumeranterna. Microsoft har visat att man menar allvar med Game Pass. Just nu har man över 20 studios med många fler team som bara satsar på nytt content. En hel uppsjö AAA-titlar är utannonserade. Varför? Därför det är där pengarna finns. Pengar som kommer in stabilt. Man behöver inte längre pusha ut spel inför nästa kvartalsrapport. Man satsar även på en större bredd för att få in så många som möjligt.

Självklart är detta nästa naturliga steg även för Sony. Pengarna avgör men det är även bra för konsumenterna. Det är grymt att kunna testa hela utbudet utan att behöva riskera 7-800 spänn på ett spel man sen inte gillar.

Medlem

Det kan ju vända rätt snabbt om du hade kikat på den kartan 2009 tror jag den skulle haft mer gröna länder.

Medlem

Om Sony ska "kontra" med att lägga upp nya spel på PS Now så måste man nog höja priset rejält. Ett årsabonnemang på PS Plus kostar 650 kr (55 kr/månad). Vad kostar ett år med Game Pass Ultimate vid ordinarie pris?

Sony har ganska många spel som säljer 5-10 miljoner exemplar (eller mer) och inget spel-abonnemang lär kunna nå så många användare att det lönar sig att lägga dessa spel i ett abonnemang direkt.

Sony ser mer ut att fokusera på att få många abonnenter till PS Plus där man erbjuder riktigt bra värde för pengarna jämfört med MS Guld-tjänst. Den som skaffade en PS5 och ett Plus-abonnemang vid lansering har idag (inklusive gratisspelen som delats ut) ett 50-tal "bra" spel till sin konsol utan att ha köpt något.

Den som skaffade en series X/S och ett Guld-abonnemang vid lansering har inte speciellt mycket att "hänga i granen" utan det ser ut som att MS snarare försöker testa gränserna för hur dålig man kan göra tjänsten utan att folk gör uppror. När man för ett tag sedan planerade att dubblera priset på Guld-abonnemanget så blev det väldigt tydligt att man försöker "tvinga" användarna till Game Pass Ultimate men där tog användarnas tålamod slut och man fick avbryta direkt.

Det är inte omöjligt att det ökade värdet på Plus är "kontringen" och att man satsar på att få så många abonnenter där som möjligt snarare än till PS Now.

Medlem

Skulle de göra en xbox game pass och göra så att tjänsten (och spelen) funkar på PC så skulle det vara väldigt intressant men annars så är nog inte den tjänsten för mig då Playstation får på tok för få spel som tilltalar mig. Om EA bara kunde få tummen ur arslet och släppa en NHL port till PC också så hade jag nog aldrig unsubbat från EA play/Xbox game pass

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag tror i långa loppet så kommer tjänster som gamepass resultera i mer skit bara.
Varför ska utvecklare lägga ner tid på att ge ut på gamepass? Då är det lika att producera snabbt och billigt.
Kommer bli ännu mera copy paste spel på dom tjänsterna.
Då ska det erbjudas rejält bra betalt att komma till gamepass direkt om man ska lägga ner tid på spelen.

Håller med. Enkelt för MS att köpa upp gamla spel att lägga dit där utvecklingskostnaden redan är gjord, en helt annan sak att bekosta dyra nyutvecklingsprojekt som bara ska läggas dit mer eller mindre gratis, ett och annat kommer säkert bli bra för att marknadsföra tjänsten men med merparten av de nyutvecklade kommer det tas genvägar med.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Din källa var fyra år gammal, när BC fortfarande var ganska nytt. Ju mer MS har marknadsfört BC och ju fler titlar som fått stöd för BC så känns det rimligt att anta att även användandet har ökat.

Jag vet många och även jag själv använder BC med jämna mellanrum. Skulle ljuga om jag sa att jag använder det dagligen, men har fortfarande 360-spel i min backlog. Att kunna köra dessa på min Series X med vissa små förbättringar ser jag endast som något positivt.

Ledsen men dina ”rimliga antaganden” är inte mer trovärdiga en en faktisk data-analys, även om den gjordes för 4 år sedan.

Medlem

Det är så roligt hur ps-boysen är helt övertygade av att gamepass bara kommer resultera i sämre spel utan att man ens sett resultatet från de studios MS förvärvat de senaste åren. Gears 5 är ett sjukt bra spel utan genväger som gick rakt i på tjänsten. Halo Infinit skjuts upp ett helt år pga feedback, även detta spel kommer komma rakt in på tjänsten. Hade MS inte brytt sig så hade de garanterat inte skjutit upp spelet ett helt år.
Ni låter bara bittra över att ni än så länge inte har en lika bra tjänst och påminner väldigt mycket om iphone-boysen för ett gäng år sedan. allt som android hade men inte iphone behövdes inte, men när väl iphone fick funktionerna och en större skärm då var det andra bullar.
Att Sony nu erbjuder bättre spel till PS Plus än vad MS gör samt slängde in ett gäng gamla spel har ni bara att tacka game pass för, hade Sony inte känt pressen från game pass så hade de aldrig gjort det. jag vet inte om ni är för omogna eller bara för färgade för att förstå och erkänna, tråkigt.
Hur som helst, konkurrens är bra och gynnar bara oss som köpare.


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Inaktiv
Skrivet av Issue:

Det är så roligt hur ps-boysen är helt övertygade av att gamepass bara kommer resultera i sämre spel utan att man ens sett resultatet från de studios MS förvärvat de senaste åren. Gears 5 är ett sjukt bra spel utan genväger som gick rakt i på tjänsten. Halo Infinit skjuts upp ett helt år pga feedback, även detta spel kommer komma rakt in på tjänsten. Hade MS inte brytt sig så hade de garanterat inte skjutit upp spelet ett helt år.
Ni låter bara bittra över att ni än så länge inte har en lika bra tjänst och påminner väldigt mycket om iphone-boysen för ett gäng år sedan. allt som android hade men inte iphone behövdes inte, men när väl iphone fick funktionerna och en större skärm då var det andra bullar.
Att Sony nu erbjuder bättre spel till PS Plus än vad MS gör samt slängde in ett gäng gamla spel har ni bara att tacka game pass för, hade Sony inte känt pressen från game pass så hade de aldrig gjort det. jag vet inte om ni är för omogna eller bara för färgade för att förstå och erkänna, tråkigt.
Hur som helst, konkurrens är bra och gynnar bara oss som köpare.

Nu ska du vara snäll. Vissa har lite svårt att acceptera förändring bara. Finns folk som fortfarande har kartonger med VHS-filmer hemma.

Medlem
Skrivet av Issue:

Det är så roligt hur ps-boysen är helt övertygade av att gamepass bara kommer resultera i sämre spel utan att man ens sett resultatet från de studios MS förvärvat de senaste åren. Gears 5 är ett sjukt bra spel utan genväger som gick rakt i på tjänsten. Halo Infinit skjuts upp ett helt år pga feedback, även detta spel kommer komma rakt in på tjänsten. Hade MS inte brytt sig så hade de garanterat inte skjutit upp spelet ett helt år.
Ni låter bara bittra över att ni än så länge inte har en lika bra tjänst och påminner väldigt mycket om iphone-boysen för ett gäng år sedan. allt som android hade men inte iphone behövdes inte, men när väl iphone fick funktionerna och en större skärm då var det andra bullar.
Att Sony nu erbjuder bättre spel till PS Plus än vad MS gör samt slängde in ett gäng gamla spel har ni bara att tacka game pass för, hade Sony inte känt pressen från game pass så hade de aldrig gjort det. jag vet inte om ni är för omogna eller bara för färgade för att förstå och erkänna, tråkigt.
Hur som helst, konkurrens är bra och gynnar bara oss som köpare.

Den som lever får se, men hittils finns inget i närheten av produktionsvärde som t.ex. god of war, spiderman, uncharted eller last of us på gamepass, och jag har oerhört svårt att se att ens Microsoft är redo att producera spel med den budgeten och sen bara ge bort det. En försmak var väl Medium som visade sig vara ett 8 timmar långt spel (hade kallats ett DLC om det släppts på PS5 likt Miles Morales), eller det gameplay som visades från Halo infinite med skrattretande kvalitet (får se hur det blir i slutändan).
Sanningen är att hittils har microsofts nya studios bara spottat ur sig CGI-trailers.

Därför vill jag inte att Sony går samma väg eftersom jag tror att det är omöjligt att få titlar av riktigt hög klass via en prenumerationstjänst för en hundring i månaden. Jag har helt enkelt inte tid att spela så mycket att en tjänst som gamepass är intressant, utan jag vill bara spela russinen i kakan och då är jag också beredd att betala för dom spelen.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag tror i långa loppet så kommer tjänster som gamepass resultera i mer skit bara.
Varför ska utvecklare lägga ner tid på att ge ut på gamepass? Då är det lika att producera snabbt och billigt.
Kommer bli ännu mera copy paste spel på dom tjänsterna.
Då ska det erbjudas rejält bra betalt att komma till gamepass direkt om man ska lägga ner tid på spelen.

Är snarare tvärtom, flera avtal verkar vara så att MS står för hela utvecklingskostnaden av spelet om dem får lägga spelet på gamepass. Det leder ju till att utvecklare kanske vågar chansa lite mer och prova andra saker utan att behöva oroa sig för hur bra spelet kommer sälja? Mindre copy-paste med andra ord och fler unika IP's istället för onödiga uppföljare och remasters.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Ledsen men dina ”rimliga antaganden” är inte mer trovärdiga en en faktisk data-analys, även om den gjordes för 4 år sedan.

Suck.

https://www.gamesindustry.biz/articles/2017-06-08-50-percent-...

Så. 50% använder BC. En källa som är lika gammal som din så jag antar att vi ligger lika. I övrigt verkar det inte finnas så mycket mer information om ämnet. Tror nog dina källor i det stora hela är fantasifoster och ett önsketänkande. Du hittade en källa som bekräftar din världsbild, och jag hittade min.

Att du ens orkar käbbla och hata så mycket i var och varannan tråd. Alltid denna bitterhet gentemot "andra sidan". Jag må vara Xbox-fanboy men jag hatar aldrig på PS och känner aldrig ett patologiskt tvång att hacka på Sony i var och varannan tråd.

Konsolkriget är bara trams.

Medlem

Nu ja.

Nyckelordet är "kommer".

Väntar man för länge så blir man omkörd alldeles oavsett försprång.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Den som lever får se, men hittils finns inget i närheten av produktionsvärde som t.ex. god of war, spiderman, uncharted eller last of us på gamepass, och jag har oerhört svårt att se att ens Microsoft är redo att producera spel med den budgeten och sen bara ge bort det. En försmak var väl Medium som visade sig vara ett 8 timmar långt spel (hade kallats ett DLC om det släppts på PS5 likt Miles Morales), eller det gameplay som visades från Halo infinite med skrattretande kvalitet (får se hur det blir i slutändan).
Sanningen är att hittils har microsofts nya studios bara spottat ur sig CGI-trailers.

Därför vill jag inte att Sony går samma väg eftersom jag tror att det är omöjligt att få titlar av riktigt hög klass via en prenumerationstjänst för en hundring i månaden. Jag har helt enkelt inte tid att spela så mycket att en tjänst som gamepass är intressant, utan jag vill bara spela russinen i kakan och då är jag också beredd att betala för dom spelen.

Tycker att du är lite orättvis eller bara färgad igen.
Att jämföra Medium som inte ens kommer från en studio MS äger med spel från Sonys AAA studios säger ju sig självt när det är en liiiiten studio. MS har bara köpt sig rätten att publicera det spelet dag 1 på sin tjänst. Sony köper ju tidsexklusivitet från studios dom inte äger, förutsätter du att dom spelen också ska ha samma produktionsvärde som spelen du nämnde ovan?

Att Halo såg dåligt ut beror ju inte på att MS är snåla för att spelet ska in på game pass utan för att orginal Xbox One är sjukt kass. MS har en vision om nya Halo, något som är tekniskt skitsvårt att åstadkomma på en sån gammal konsol som var mycket sämre än PS4 när den släpptes. Little Nightmares ser väl inte så tekniskt avancerat ut, men har en vän som sagt att det inte var lätt att få det spelet att flyta så som dom ville på original One.

Och att vi bara sett CGI från MS nya studios är väl inte heller nåt att hänga upp sig på? Vi har ju ingen aning hur långt de studios kommit med sina kommande titlar när de väl vart uppköpta och vi har ingen aning om ifall studios släppt sina projekt och börjat på nya i samband med uppköpet.

Ponera nu att MS har 20 studios som kommer släppa AAA spel, ponera att ett nytt AAA spel kommer var 4e månad, det skulle innebära att efter att första studion släppt sitt första spel så skulle de ha 6 år på sig tills samma studio ska släppa nästa AAA spel.
Ponera då att miljontals sitter och betalar 100-135kr i månaden år ut och år in för snart kommer ändå nästa AAA titel.. och där emellan kommer det in indie-titlar och andra titlar, antingen dag 1 eller kanske upp till ett halvår efter release.

Jag tror inte att game pass kommer innebära sämre spel från MS egna studios utan snarare tvärtom. Men den som lever får se


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Därför vill jag inte att Sony går samma väg eftersom jag tror att det är omöjligt att få titlar av riktigt hög klass via en prenumerationstjänst för en hundring i månaden. Jag har helt enkelt inte tid att spela så mycket att en tjänst som gamepass är intressant, utan jag vill bara spela russinen i kakan och då är jag också beredd att betala för dom spelen.

Det är ingen som tvingar dig att teckna ett abonnemang. Det är ingenting du måste ha. Det är ingen naturlag. Du bestämmer helt och hållet själv.

Att det är omöjligt att få titlar av riktigt hög klass till tjänsten är ännu ett antaganden från dig som saknar grund i verkligheten. Skulle till exempel Bloodborne 2 bli ett 7/10-spel lite random bara för att det släpps på en prenumerationstjänst dag ett?

Det blir väldigt tydligt att din skepsis gentemot "PS Game Pass" bottnar i en bitterhet gentemot MS/Xbox. Game Pass har visat sig vara en framgångsrik affärsmodell och då ska du vara anti, bara för att, liksom. Hade Sony varit först med det hade du prisat det.

Medlem
Skrivet av Issue:

Tycker att du är lite orättvis eller bara färgad igen.

Färgad? Nu tycker jag du är lite för snäll.

lars_kongo är ju en uttalad PS fanboy som i var och varannan tråd ska sprida negativitet kring sig så fort det rör MS/Xbox. Tröttsamt.

Inaktiv
Skrivet av r4v3nl0rd:

Färgad? Nu tycker jag du är lite för snäll.

lars_kongo är ju en uttalad PS fanboy som i var och varannan tråd ska sprida negativitet kring sig så fort det rör MS/Xbox. Tröttsamt.

Ja så vi får sluta mata det!

Medlem

Jag kan bara tala för mig själv men hade jag bara betalat 99:-/månad för en tjänst där alla spel jag varit intresserad av ingått hade jag förmodligen inte gett de hälften så mycket av min tid, konstigt nog.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Färgad? Nu tycker jag du är lite för snäll.

lars_kongo är ju en uttalad PS fanboy som i var och varannan tråd ska sprida negativitet kring sig så fort det rör MS/Xbox. Tröttsamt.

Trodde detta var ett debattforum, och om du tycker att jag "hatar" så är du extremt känslig. Själv tycker jag det är kul att inte vara överrens och se vart debatten leder.

Det är inte att "hata" att tro att en biligt prissatt prenumerationstjänst kan leda till försämrad kvalitet på spelen som släpps "gratis" där, det är ett fullt rimligt antagande. Lika rimligt som att du tror att det inte blir så, eftersom ingen av oss vet säkert.
Som jag ofta skriver, den som lever får se.

Om alla XBOX-nyheter bara följs av inlägg som "handhjärtan", "bästaste MS", och dito för Sony-nyheter så blir det ganska tråkigt eller?

Medlem

Tycker att MS kan lägga på ett kol och göra några bra spel om några år. Så att folk som äger en x box också kan få något exklusivt för pengarna. Dom har varit alldeles för mäh. Det är för lätt att vara en ps fan boy nu för tiden och jag gillar inte det alls. Vill mycket hellre vara en underdog det är mycket roligare.

Medlem

Dom som hävdar att Xbox Game Pass är nåt dåligt kan inte vara särskilt insatt i gaming.
Samma personer säger att dom hellre betalar 699kr för ett spel som ändå måste patchas 4 ggr innan folk börjar bli nöjda, än betalar runt 1200kr per år (inkl. Xbox Live) för över 200 spel...
Det är bara fanboys som kan se nåt negativt i det.

XGP är seriöst det största som hänt konsol-gaming någonsin och det blir bara bättre o bättre för varje månad.
Är helt sjukt peppad inför alla 1st party-spel som kommer börja droppa snart.


signatur

Scandinavian XBOX Network Gamers

NuZ
Testpilot
Skrivet av lars_kongo:

Trodde detta var ett debattforum, och om du tycker att jag "hatar" så är du extremt känslig. Själv tycker jag det är kul att inte vara överrens och se vart debatten leder.

Det är inte att "hata" att tro att en biligt prissatt prenumerationstjänst kan leda till försämrad kvalitet på spelen som släpps "gratis" där, det är ett fullt rimligt antagande. Lika rimligt som att du tror att det inte blir så, eftersom ingen av oss vet säkert.
Som jag ofta skriver, den som lever får se.

Om alla XBOX-nyheter bara följs av inlägg som "handhjärtan", "bästaste MS", och dito för Sony-nyheter så blir det ganska tråkigt eller?

Xbox (Handhjärta) Playstation

En gamer spelar spel man gillar. Jag gillar det mesta och både Xbox och Playstation har sina starka sidor men just nu är MS Game pass ljusår före i värde för pengarna. 135kr och jag kan spela på en brödrost för att sedan fortsätta där jag var på min konsol. Sjuka mängder superbra indiespel och mer och mer AAA spel om man gillar sånt osv.

Playstation har nu även höjt värdet på PS+ senaste månaderna så man inte känner att man betalar i onödan där Xbox guldtjänst inte är en höjdare. Men de vill nog skrota guld och bara ha gamepass där det ingår tror jag. Jag tror även det är fler Gamepass prem än Guld i detta nu också. Nog bara ”små barnfamiljer” som kör endast guld.

Det jag tycker saknas från MS är starka 3e personsäventyr där Playstation är starkast. Men MS har fler och fler FPS och jänkar RPGs nu.

Så till sist, en gejmer spelar troligen på båda konsolerna för att täcka sitt behov som jag gör.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Tycker att MS kan lägga på ett kol och göra några bra spel om några år. Så att folk som äger en x box också kan få något exklusivt för pengarna. Dom har varit alldeles för mäh. Det är för lätt att vara en ps fan boy nu för tiden och jag gillar inte det alls. Vill mycket hellre vara en underdog det är mycket roligare.

Man ska vara Nintendo fanboy annars kan det vara!


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Dex
Medlem
Skrivet av Ac3 Toni:

Dom som hävdar att Xbox Game Pass är nåt dåligt kan inte vara särskilt insatt i gaming.
Samma personer säger att dom hellre betalar 699kr för ett spel som ändå måste patchas 4 ggr innan folk börjar bli nöjda, än betalar runt 1200kr per år (inkl. Xbox Live) för över 200 spel...
Det är bara fanboys som kan se nåt negativt i det.

XGP är seriöst det största som hänt konsol-gaming någonsin och det blir bara bättre o bättre för varje månad.
Är helt sjukt peppad inför alla 1st party-spel som kommer börja droppa snart.

Vad patchning har med saken och göra förstår jag inte. Tror du inte spel till Gamepass behöver patchas?

Jag tycker Gamepass är en suverän tjänst, men för mig passar den inte just nu. Spelar inte jätte mycket och när jag väl spelar så kör jag hellre dom stora "episka" single player spelen och där fattas det rätt mycket på Gamepass. Kommer säkert bli mycket bättre om några år när framför allt uppköpet av Zenimax kommer märkas med dom nya spelen, men som det är just nu tycker jag själv inte det är värt det med Gamepass.

Dock har jag full förståelse att många verkligen gillar det då det är helt enkelt en suverän tjänst.

Förstår inte varför så många alltid ska det ha så "svart eller vitt" och inte kan se att det positivt och negativt för båda alternativen och vad som är positivt skiljer sig mycket från person till person.

Som @Nuz själv skrev här ovanför så här det helt enkelt en bra tid att vara en gamer just nu bara!

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag tror i långa loppet så kommer tjänster som gamepass resultera i mer skit bara.
Varför ska utvecklare lägga ner tid på att ge ut på gamepass? Då är det lika att producera snabbt och billigt.
Kommer bli ännu mera copy paste spel på dom tjänsterna.
Då ska det erbjudas rejält bra betalt att komma till gamepass direkt om man ska lägga ner tid på spelen.

Precis så. En annan konsekvens är vad vi ser på Streaming tjänster för film och serier idag. Netflix tex har smalare utbud än vad videouthyrnings butiken på hörnet hade när den fortfarande fanns. Orsaken till det är att det är vad som är vinstdrivande som kommer pubilceras och produceras. Det blir då nästan bara copy paste av vad som varit populärt tidigare. Då missar man helt den mer nischade och smalare filmen eller serierna som samtidigt tar större risker och är mer innovativa. Du hittar idag inte kultfilmer eller kultserier på dessa streamingtjänster för att det inte anses ha funnits en massmarknad för dem. Kultfilmer som Little shop of horror, night of the living dead och liknande som i sig är mästerverk men inte blockbusters.

På samma sätt så kommer innovationen inom spel hållas tillbaka då mer nischade spel och mindre populära genres aldrig kommer få utrymme eller budget från dessa tjänster.

Nu har det ju då kommit en streaming tjänst bara för bortglömd/bortvald kultfilm som heter Cultpix men jag tror inte att vi skulle se en sådan utveckling på spelmarknaden med plattformsbundna streaming tjänster.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Molotov:

Jag tror i långa loppet så kommer tjänster som gamepass resultera i mer skit bara.
Varför ska utvecklare lägga ner tid på att ge ut på gamepass? Då är det lika att producera snabbt och billigt.
Kommer bli ännu mera copy paste spel på dom tjänsterna.
Då ska det erbjudas rejält bra betalt att komma till gamepass direkt om man ska lägga ner tid på spelen.

Jag förstår inte det här resonemanget. Har Netflix och HBO resulterat i mer skit? Bara? Jag tycker tvärtom att Netflix egenproducerade material bara blir bättre och bättre, även om det fortfarande är fågel och fisk i kvalitet. Game Pass har blivit markant bättre under de år jag haft det (sedan 2017), det är en helt annan tjänst i dag. Den stora frågan är väl om spel kommer utvecklas enbart för Game Pass eller om det även fortsättningsvis kommer släppas fysiskt och på andra format. Phil Spencer har ju sagt att han tror att vissa sorters spel, ex. episodbaserade sådana (som Tell Me Why, tänker jag) passar bra på GP.

Med detta sagt vill jag absolut inte ha en spelbransch där vi bara har tjänster som Game pass och Xcloud. Jag köper fortfarande alla spel på skiva om det går. Jag ser Game pass som ett trevligt komplement, de flesta spel jag spelar köper jag fysiskt.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Backloggens befriare
Skrivet av lars_kongo:

Den som lever får se, men hittils finns inget i närheten av produktionsvärde som t.ex. god of war, spiderman, uncharted eller last of us på gamepass, och jag har oerhört svårt att se att ens Microsoft är redo att producera spel med den budgeten och sen bara ge bort det. En försmak var väl Medium som visade sig vara ett 8 timmar långt spel (hade kallats ett DLC om det släppts på PS5 likt Miles Morales), eller det gameplay som visades från Halo infinite med skrattretande kvalitet (får se hur det blir i slutändan).
Sanningen är att hittils har microsofts nya studios bara spottat ur sig CGI-trailers.

Därför vill jag inte att Sony går samma väg eftersom jag tror att det är omöjligt att få titlar av riktigt hög klass via en prenumerationstjänst för en hundring i månaden. Jag har helt enkelt inte tid att spela så mycket att en tjänst som gamepass är intressant, utan jag vill bara spela russinen i kakan och då är jag också beredd att betala för dom spelen.

Du har aldrig spelat Gears 5 eller Forza-spelen till exempel, det är rätt uppenbart.


signatur

Ad hoc addendum

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Alienshade:

Tycker att MS kan lägga på ett kol och göra några bra spel om några år. Så att folk som äger en x box också kan få något exklusivt för pengarna. Dom har varit alldeles för mäh. Det är för lätt att vara en ps fan boy nu för tiden och jag gillar inte det alls. Vill mycket hellre vara en underdog det är mycket roligare.

Det vill alla. Xbox One var sju förlorade år vad avser exklusiva stortitlar. Men Microsoft har 15 studior som snickrar spel just nu. 2022 lär bli massivt på Xbox.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Din källa var fyra år gammal, när BC fortfarande var ganska nytt. Ju mer MS har marknadsfört BC och ju fler titlar som fått stöd för BC så känns det rimligt att anta att även användandet har ökat.

Jag vet många och även jag själv använder BC med jämna mellanrum. Skulle ljuga om jag sa att jag använder det dagligen, men har fortfarande 360-spel i min backlog. Att kunna köra dessa på min Series X med vissa små förbättringar ser jag endast som något positivt.

Kan styrka detta, alla av mina bekanta som har ett Xbox One/Series S-X kör bakåtkompatibla spel ett par gånger i veckan i regel, mer vissa än andra, kör även själv en hel del titlar som man missat under Original Xbox Eran, 360 samt Xbox one.

Skribent
Skrivet av Nosnos:

...
I övrigt så skulle jag säga att det som skiljer är utbud och marknadsföringen kring det. Gamepass erbjuder titlar från dag 1, alltid sina egna men även från andra utgivare, det gör inte Playstation Now. Det är väl just den delen som man talar om när man säger att de ska Sony efterlikna Gamepass, samt att konsolidera det med Playstation Plus och Playstation Plus Collection.
...

Hur var det med nya Oddworld? Var det PS+? Jag har tappat kontrollen på alla konsoltjänster så blandar ihop dem och vet inte vad som är vad samt skillnaden på dem.

Dex
Medlem
Skrivet av Shadee:

Hur var det med nya Oddworld? Var det PS+? Jag har tappat kontrollen på alla konsoltjänster så blandar ihop dem och vet inte vad som är vad samt skillnaden på dem.

Precis. Oddworld är månaden Playstation 5 spel på PS+.

123
Skriv svar