Diskutera – Vad retar dig mest i spel?

Medlem
Skrivet av rmpyro:

Detta fick mig att sluta spela spelet. RIP immersion.

Herre gud...hade helt glömt det. Samma här. Jag kollade i deras shop för jag ville ha en rustning åt min female-karaktär istället för..ja..du vet. Visar sig att nej, jag kan inte få tag i något av det längre, tydligen var det tidsbegränsat. Sen kom dessa bilarna körandes vid mig.
Jag satt bara i tystnad en stund, stängde av spelet, avinstallerade.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

Griniga spelare i multiplayer är nog det jag stör mig på mest.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem

Fuskare
Fuskare
Fuskare
Fuskare
Och devs som inte lyssnar eller kommunicerar på/med spelarna (typ Bluehole pch Perfect World)

Medlem

Allt som har med Pay to Win att göra


signatur

“People shouldn't be afraid of their government. Governments should be afraid of their people.”

När man går med en NPC och dennes gånghastighet är snabbare än din gånghastighet, fast samtidigt långsammare än din springhastighet.

Medlem

Avgörande innan köp:
1. DRM/Always online - Ta bort skiten
I spel:
2. "Anti-fun mechanics" - "durabilty loss", limiterad bärförmåga, sådana som slöar ner spelet.

Dessa är mechanics man genomlider om spelet är bra i övrigt... Men nog knyter man näven i frustration.

Sedan finns listan som gör att man inte köper/spelar "live services":
Fuskare, bulletsponge, motion blur, dålig AI, P2W, repetitivt, Epic store....

Medlem

Jag har så hög volym i mina hörlurar(för att höra alla fiender i Apex). Så om någon lagkamrat(random) får för sig att det är en bra idé att slå på mig(utan synbar anledning el för att knuffa ner mig). Så tar jag det personligt och startar en ny match direkt. Apropå fuskare så har jag aldrig sett eller stört mig på någon som spelar på konsol. Det fusk säkra alternativet.

Medlem

- Mikrotransaktioner som inte är kosmetiska
- Massa QTE
- Inga/inte tillräckligt med keybinds
- Dåligt med riktigt content. Dvs main vs side quests
- "Immersion breaks"
- "DRM" á la Denuvo
- Kass AI
- Epic exclusive

Medlem

Obligatoriska tutorials i början av spel som går igenom hur man hoppar och duckar etc. Kan ibland bli en dealbreaker för mig.
Det är ganska intressant hur de mest enkla fps-spelen ofta tvingar en igenom sånt trams medans spel som Crusader Kings lämnar det helt valfritt till spelaren. Kom igen liksom...

Medlem

Avsaknad av QOL-prylar som Y-invert, button mapping och (på PC) upplåsbar framerate tycker jag är helt oacceptabelt år 2021.

Sen tycker jag att många open world spel lider av att upptäckarglädjen snabbt avtar när man börjar förstå systemen i spelet. Det börjar ofta kännas som en checklista som ska betas av i stället för ett naturligt vandrande i världen, IMO. Mongollägren i Ghost of Tsushima är ett exempel på detta. I det fallet vägs det dock upp av att jag hade grymt kul med striderna genom hela spelet.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Hands down, Fuskare! Mitt blod kokar av dessa människor som måste förstöra nöjet för andra.

Medlem

Tencent och deras pågående kampanj att köpa upp var och varannan spelutvecklare. Och sen kommer samma utvecklare med samma lögn ”inget kommer förändras” men de alla följer samma mönster. 2 år senare blir de mer kina vänliga och får större fokus på att deras spel ska passa kina och mycket av de gameplay och story element man älskade förut försvinner för att det inte passar den nya marknaden och spelen blir otroligt generiska.

Pay to Win och alla andra påträngande köp i spelet.

Trenden att släppa trasiga spel efter att man såg att några år av Early Access visst betydde att folk hade vant sig vid trasiga spel vid launch.

Medlem

Spel där det läggs till kvinnliga spelkaraktärer eller andra minoriteter bara för att spelet ska vara mer inkluderande när det inte är historiskt befogat.

Avstängd
Skrivet av polaczek:

Spel där det läggs till kvinnliga spelkaraktärer eller andra minoriteter bara för att spelet ska vara mer inkluderande när det inte är historiskt befogat.

+1 på den


signatur

Tommy Tommy, pulver på min stjärt.
Tommy Tommy, vita moln av fjärt.

Medlem

Respawnande fiender i områden du redan har rensat så om det blir ett till uppdrag där senare så måste du fixa allt skit igen.
Osynliga väggar.
Gamebreakingbuggar som inte blir patchade tittar på er Bethesda.
När du får de bästa vapnen eller rustningen 5 minuter innan spelet är slut.
När du måste spela om samma område eller boss massor av gånger även på easy, jag har inte all tid i världen att spela.
Autolevlande fiender så de håller samma nivå som dig själv.
När du har crafting men då du inte får välja färg/design på sakerna som du bygger.
I bilspel så går inte fordonen sönder vid krockar.
Oskippbara cutscenes.
Att ha ett trasigt sparningssystem där dina saves försvinner(Cyberpunk 2077) en quicksave är inte permanent som de är många andra normala spel.
Att behöver hålla in en knapp för att plocka upp en sak.
När del av achievements/trophies är låsta till multiplayer delen som jag aldrig kommer att besöka.
Att inte kunna spara när man vill utan måste sätta karaktären på ett vist ställe.

Dessa saker jag kommer på just nu.

Inaktiv

Ojämn svårighetsgrad, ta tex nya God of war, hela spelet var lätt rakt igenom men sista Valkyrian var irriterande svår. Dog mer på den än hela restrerande spelet.

Gummibandseffekt för att få sämre spelare att komma ikapp, som i tex Mario kart, helt spelförstörande.

Crafting, bara tråkigt. Lika skoj som att läsa en bok av någon pretantiös rysk författare. Är det för mucket crafting i ett spel så undviker jag att köpa helt och hållet.

Medlem

Bossfighter. Har genom min 30 år långa spelkarriär aldrig stött på en rolig eller intressant bossfight.

Medlem

Osynliga väggar , buggig ai , Idiot ai for 80 åringar eller babies , dåligt ljussatta rum och texturer ,fel texturer eller fel storlek på texturer ,blur ,motionblur ,fog ,mapfog -för mycket visuell effekter som sätter ner visualiteten och reaktionförmågan ,låst fps är inget problem om det är 60 eller 75 ,85 ,vad som stör är med högre framerates så får du förtur med ditt vapen/skoot på servern , värdelös prediction där den är gjord för att sälja spelet till okunniga vuxna ,barn och tonåringar med typ devisen -bara det är snyggt -> (overwatch) etc. Jag är en gnällspik och tycker att även overwatch är pay to win -ju bättre dator så högre ranking - dom borde göra playerturningrate till ett fixerat värde för att undvika typ mer fps mer kills

Medlem
Skrivet av Nercis:

Lootlådor och microtransaktioner i spel man har betalat fullpris för. Speciellt de spel som gömmer karaktärsprogression bakom dom och när det förekommer i singelplayer spel.

Singelplayer spel som har ett klent onödigt onlineläge så utvecklare/utgivare gör spelet till ett "spel som en service". Ex, Asscreed Valhalla.

När en npc har ihjäl en annan npc och du som spelare får ta skulden för att Ai'n är kass.

Eskort och fetch uppdrag.

Du är för lång ifrån uppdragszonen och du har 5 sekunder att återvända/omedelbart misslyckande.

Öppna världar/områden som är tomma.

När hopp knappen delar attack eller interaktions knappen.

Tidsbegränsade uppdrag.

Samlar objekt som endast är till för att samlas. Inga belöningar, inget värde eller som saknar användning.

Ubisoft torn.

När man måste följa en npc som går långsammare än dig själv eller som går snabbare än dig men långsammare när man springer.

Skottsäkra löv och stenhårda buskar.

När utvecklare försöker göra sparfunktionen immersive.

När du har ett dialogalternativ men din karaktär säger inte samma ord som står i raden man väljer.

Bullet sponges.

När man inte kan hoppa över en cutscene som man har sett flera gånger.

Perfekt! Medhåll på allt.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Att inte kunna spara där jag vill. Ibland så måste jag gå ifrån spelandet och jag vill inte behöva spela samma slinga igen när jag kommer tillbaka.

Medlem

Andra spelare.

Medlem

Jag har nästan helt slutat spela multiplay för alla gapiga och otrevliga SNORISAR och plattformsexlusiva spel är galet irriterande.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem

När de skriver att det är en "beta/alpha", fast i slutändan är det bara ett demo.
Oftast nån vecka innan release, i vissa fall nån dag innan..
Allt för att slippa kritik eller?

Medlem

När man har svårt att veta var man ska. Dålig karta eller bristfällig info, vilket som suger.

Snåla checkpoints.

Långa laddningstider vid dödsfall.

All form av bulletsponge.

När fiender inte reagerar på slag/skott utan bara fortsätter sina animationer som om inget har hänt.

Krav på att spela online för att samla trophies.

And the list goes on...


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Hoppas att några från spelföretag läser detta, och tar till sig kritiken!


signatur

autograph

Medlem
Skrivet av autograph:

Hoppas att några från spelföretag läser detta, och tar till sig kritiken!

Helt övertygad om att så sker. Alltså att spelföretag lusläser forum och liknande för att ta temperaturen.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Dåliga sparpunkter och oskippbara cutscenes är nog det allra värsta.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Helt övertygad om att så sker. Alltså att spelföretag lusläser forum och liknande för att ta temperaturen.

Jo, men ibland undrar man varför de värsta sakerna fortfarande finns kvar i nya spel?


signatur

autograph

Medlem

Andra spelare

Medlem
Skrivet av autograph:

Jo, men ibland undrar man varför de värsta sakerna fortfarande finns kvar i nya spel?

Det är sant.

Att de tar temperaturen betyder inte att de faktiskt tar till sig.

Vid eftertanke så känns det som att det är för svårt att samla så spridda skurar som kritik på ett forum är. Exempelvis så kan 10 personer använda helt olika ord för att beskriva samma sak. Det blir då omöjligt att anpassa utvecklingen efter det då man kan ha tolkat fel.

Frågan är... går det att samla denna formen av kritik på ett sätt som faktiskt gynnar utvecklare?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Skriv svar