Jag kan inte spela ond! Vet inte varför....... Ensam om det?

Medlem
Skrivet av jamorro:

I Obsidians Tyranny är det kul att lira ond.

Tyranny är det enda spelet jag faktiskt tyckt om att spela ond i Men då är det ju ett väldigt välbyggt spel där man är en del av the evil empire från början och i princip alla paths i spelet förutom en har någon form av grå lutning mot ondska.

Medlem

Har jag valet är det ond rakt av, mitt motto brukar vara döda allting djur, människor list goes on.


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

För mig beror det på. Om det är ondskefull för sakens skull så nej, det gör jag helst inte för samma anledning som jag inte gillar ondskefulla karaktärer som bara är onda för sakens skull. Det är väldigt få BBEGs som är bra skrivna på det viset imo, men finns ett fåtal ändå.

Om det är ondskefull i den formen att det kan framstå som "the end justifies the means", ja. Det kan jag.

Med det sagt så väljer jag sällan att spela en karaktär som enbart är god eller ond - det är oftast beroende på situationen. Även en ondskefull karaktär kan göra saker som anses vara "goda", även om motiveringen bakom det kan vara ifrågasättbar i sig. Och samtidigt, en god karaktär kan göra saker som är ifrågasättbara också.

Medlem

Jag har tvärt om svårt att spela goodguy


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Beginner:

De gånger jag hamnat i spel där man kan spela ond eller god så hamnar jag alltid i det "goda" spåret. Kan inte spela ond och jag vet ärligt talat inte varför.

Gjorde ett seriöst försök med Swtor och en Sith Marauder. Körde "ond" på alla alternativ jag kunde. Var småkul men slutade vid level 15-16. Kunde inte, tappade suget. Fortsatte sen med mina "goda" gubbar.

Lirar nu Evil genius 2 och har ju inget annat alternativ än att lira skurk där men håller inte på med att döda mina minions t.ex. Försöker distrahera fiendeagenter så gott det går.

Skulle vilja prova att spela ond någon gång och tycka det är kul,

Är jag ensam?

Mitt problem är nog det motsatta, i RDR2 så har jag båda gångerna som jag har spelat genom spelet blivit ond istället för god, eller mitt emellan, men jag ville vara god men man blir ond ändå så fort man dödar folk. Det är för lätt att det blir världskrig med sherifferna tyvärr.

Jag upplever i alla fall att Arthur Morgan (som man spelar med) ÄR en individ som ska vara god, i alla fall att han bara dödar folk som är ett direkt hot mot honom och hans nära jämfört med galningen med mustaschen jag inte minns namnet på i skrivande stund.

Skrivet av Maddog:

Har samma problem...
Går ofta in med inställningen att nu jävlr ska jag vara ond (rdr2 t ex.) Men hur slutade jag spelet? Jo med max honor...

Senaste nu är Disco Elysium...gör bara snälla val fast jag bestämt innan att vara ond. Det går bara inte.

RDR2 är ett bra exempel. Finns ju få saker som är så roligt som att stänga av autosave och gå berserk på invånare och byggnader Men jag vet inte om jag skulle vilja spela spelet som svin, det känns inte bra, lever man sig in i spelet och storyn så vill man spela mer seriöst. Men jag betedde mig iofs svinigt ibland på min genomspelning av RDR2 men hade ändå mycket honor.

Skribent

Jag har helt klart svårt att spela genomond och elak (och mina good guys tenderar att bli lite för klåfingriga). Har testat att köra med onda karaktärer i spel som Fallout, men det tar på allvar emot att vara elak mot den där gamla damen som bara vill ha hjälp att få tillbaka sitt stulna guldhalsband.

I spel som GTA är det dock lättare, fast det är ju svårt att inte vara åtminstone lite ond i sådana spel.

Medlem

Jag är en dålig smygare och dödar allt jag ser,JAG ÄR OND.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem

Har alltid haft svårt för att spela som "ond". Kan vara väldigt kall och logisk som person, men har ändå problem när det kommer till att val där du måste välja mellan liv och död för någon i spel. Brains be weird, man..

Så för mig blir det oftast den "goda" vägen.

Medlem

Är inne på samma spår som TS, påbörjade tyranny men kunde bara inte fortsätta. Fick dåligt samvete och fick byta till POE 2 där jag kunde vara healer.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av phi:

Antagligen för att alla är sociopaths som barn, typ.

Medlem
Skrivet av Espresso_Bengt:

RDR2 är ett bra exempel. Finns ju få saker som är så roligt som att stänga av autosave och gå berserk på invånare och byggnader Men jag vet inte om jag skulle vilja spela spelet som svin, det känns inte bra, lever man sig in i spelet och storyn så vill man spela mer seriöst. Men jag betedde mig iofs svinigt ibland på min genomspelning av RDR2 men hade ändå mycket honor.

Det är faktiskt galet roligt, jag har ibland varit rejält elak mot vissa som jag har gjort inbrott hos, men eftersom vissa hus har individer som försvinner när man dödar dom, så känns det lite när man återkommer till det huset och det är borta jämfört med de andra random husen. Jag menar exempelvis ett hus där två befriade slavar bor i. Det sjukaste huset är ju dom som lurar i Arthur Morgan någon form av drog eller vad det nu är, de vill man inte vara god med när man återkommer och vill hämnas, de har ju snott ens pengar.

Men som jag skrev ovan så känns Arthur Morgan som en figur som egentligen är en snäll människa, så jag har försökt "vara" som jag tror Arthur hade betett sig i verkligheten men det är svårt.

Skrivet av Jonny Myrén:

Jag har helt klart svårt att spela genomond och elak (och mina good guys tenderar att bli lite för klåfingriga). Har testat att köra med onda karaktärer i spel som Fallout, men det tar på allvar emot att vara elak mot den där gamla damen som bara vill ha hjälp att få tillbaka sitt stulna guldhalsband.

I spel som GTA är det dock lättare, fast det är ju svårt att inte vara åtminstone lite ond i sådana spel.

Jag kanske är ond innerst inne, men nej det går inte att vara snäll i de spelen. Men det kändes rätt knas när man i GTA4 hade svårt med autosiktet som ibland hade tendensen att peppra ned en fotgängare en bit bakom fienden man skulle skjuta. Det är lite för lockande att börja spränga bilar med granater...

Medlem

Jag kan bara inte, och har aldrig försökt då det blir fel från början. Jag kanske skulle kunna sträcka mig till att vara en karaktär som "anses" vara ond, eller he dåligt rykte eller något sådant, men en som medvetet utför onda gärningar? Nepp, det är ju sådana man beväpnar sig mot!

Medlem

Ja. Sällan jag spelar terrorist i CS.


signatur

autograph

Jag ställer mig kritisk till koncepten ond och god. Tycker livet är alldeles för komplicerat för dessa begrepp. Enligt vem, vad och varför? Det sagt, jag spelar på sånt vis att mina personliga värderingar får styra.

Medlem
Skrivet av Maddog:

Har samma problem...
Går ofta in med inställningen att nu jävlr ska jag vara ond (rdr2 t ex.) Men hur slutade jag spelet? Jo med max honor...

Senaste nu är Disco Elysium...gör bara snälla val fast jag bestämt innan att vara ond. Det går bara inte.

Disco elysium är ju skit roligt att vara pillerknarkare och vara en allmän skitstövel 👍

Medlem

Finns typ inga bra spel där man kan välja att spela sann ond. För mycket moralpanik, SJW's och skit som hindrar ett sådant spel att existera. I stort sett alla spel nuförtiden som har ett "val" tenderar att vara designade på ett sätt där ondska är lika med en smärre olägenhet samt belöningar för att spela ond oftast inte är värt den möda som krävs.

Fallout 1/2 - USA versionen var rätt så mer liberal då man kunde till exempel slakta barn om man så ville - eller om man inte var försiktig i och med att stridssystemet är lite si-så. Men valet fanns där, med rätt så grovt permanent negativa konsekvenser så man blev inte direkt belönad för det och vad jag minns så fanns det ingen epilog för en sådan handling heller.

Princess Maker 2 är också ett rätt intressant exempel - ett time-management spel med tonvis av utgångar, många som är allt annat än goda om man så önskar att se ett. Att till exempel (råka) uppfostra ens dotter till att bli prostituerad är knappast något som kan anses vara gott på något vis men möjligheten finns...

Medlem
Skrivet av Arkaith:

Antagligen för att alla är sociopaths som barn, typ.

skål?


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Jag har inget större problem med att rollspela varken ond eller god.

Det är däremot sämre med hur väl spel tar höjd för olika typer av spelares val.

Ett av de bättre idag är nog Disco Elysium där jag upplever att hur du än väljer att spela spelet så fungerar det lika bra.

Det gör det inte i t.ex Baldurs gate 1/2 samt eller mass effect spelen.


signatur

P.L.U.R

Medlem

Brukade alltid spela som god när man var yngre. Men sen kom det spel som tex mass effect där man var mer bad ass istället för att va ond.

Fable 3 spelade man som god först, sen bytte man mitt i spelet som ond. Var as roligt, min karaktär hade gift sig med en snubbe innan när den var god, och när hon förvandlades till en demon så satt snubben i ett hörn i huset och bara hackade tänder och skakade.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Jag Vill vara ond men lyckas sällan


signatur

//monster

Medlem

Det beror på hur det påverkas att du spelar ond. Som i typ gamla Fable hade jag det roligare som ond för folk sprang iväg från mig, vakter förföljde mig samt att man såg ut som Djävulen själv etc. Det va lite kul. Sedan har vi andra spel där du mer eller mindre blir straffad, o då menar jag i att du kanske förlorar många quests o göra, föremål etc etc men du får inget i gengäld.

Medlem

Jag lirar alltid som god och gör goda vänliga val i första genomspelningen. Om jag lirar om spelet så kör jag full blown sociopath under 2a genomspelningen.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Jag är precis likadan, klarar inte att spela som ond. Det finns dock undantag. Om spelet inte innehåller några moraliska vägval är det möjligt, t ex Dungeon Keeper/Dungeons (som visserligen ändå är gjort med en rejäl komisk underton).

Sen har man väl haft sina 10-15 minuters "pauser" i GTA-serien när man nästan undrar vad man håller på med.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

KoP
Medlem

Spelar aldrig ond i spel. I princip så använder jag mina värderingar ifrån verkliga livet när det kommer till att ta beslut etc i spel.

Medlem

Första och sista gången jag försökte spela ond var 2004 i första Knights of the Old Republic. Strax efter att jag landat på planeten Taris stötte jag på ett par Sith-soldater som trakasserade en Ithorian och var på väg att sno hans krediter. Först sköt jag ihjäl Sitherna, och när Ithoriern försökte tacka mig rånade jag honom istället. Han blev så jävla knäckt över mitt svek och jag kände mig som en riktig gris. Jag laddade en tidigare sparfil där jag hjälpte honom istället, och sen dess har jag försökt hålla mig på den snälla banan.

Jag mår väl helt enkelt dåligt av att se oskyldiga lida, ingen skillnad om det är riktiga människor eller skriptade bottar.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem
Skrivet av KoP:

Spelar aldrig ond i spel. I princip så använder jag mina värderingar ifrån verkliga livet när det kommer till att ta beslut etc i spel.

Jo samma här i 1a genomspelning. I en eventuell 2a är det intressant att lira helt tvärtom även om det tar emot det moraliska. T.ex. The Witcher 3 var kul att se skillnaden mellan mina val.

Däremot kör jag nog mest sociopat stilen när jag lirar GTA-titlar. Försöker dock göra en del goda val där när jag känner för karaktären jag möter. Om nu ett val finns att göra..


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Spelar du fps ala call of duty?
om du spelar,eller om ni andra som inte kan vara onda spelar fps,.. missar ni med flit då under matcher?

Medlem
Skrivet av Beginner:

De gånger jag hamnat i spel där man kan spela ond eller god så hamnar jag alltid i det "goda" spåret. Kan inte spela ond och jag vet ärligt talat inte varför.

Gjorde ett seriöst försök med Swtor och en Sith Marauder. Körde "ond" på alla alternativ jag kunde. Var småkul men slutade vid level 15-16. Kunde inte, tappade suget. Fortsatte sen med mina "goda" gubbar.

Lirar nu Evil genius 2 och har ju inget annat alternativ än att lira skurk där men håller inte på med att döda mina minions t.ex. Försöker distrahera fiendeagenter så gott det går.

Skulle vilja prova att spela ond någon gång och tycka det är kul,

Är jag ensam?

Då kan du inte va med i Dark Brotherhood Elder Scrolls.

Medlem

Jag har lite samma problem. Svårt å spela ond. Värst blir det när man missar gameplay då man måste vara ond för att just få dessa quests. Jag har sagt till mej själv att jag nån gång ska ta å spela igenom fallout 2 igen och denna gången som ond. Nu har det gått +20 år 😁


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

123
Skriv svar