Vilka är era största bioupplevelser?

Medlem
Vilka är era största bioupplevelser?

De flesta är från när jag var tonåring. Det jag önskar mest är att jag hade fått se Blade Runner på bio.

E.T. the Extra-Terrestrial
Star Wars
The Empire Strikes Back
Return of the Jedi (såg 3 gånger)
The Karate Kid
Ghostbusters
Indiana Jones and the Temple of Doom
Fright Night
The Untouchables
Aliens
Top Gun
Die Hard
The Silence of the Lambs
Terminator 2: Judgment Day
Beverly Hills Cop
Back to the Future
Batman
Jurassic Park

Skribent

Helt klart Lord of the Rings för mig. Gick och såg den fyra gånger i snabb följd eftersom jag blev så sjukt hänförd av dem. Så jäkla mäktig, häftig och välgjord.

Jag minns även att min bror tog med mig att titta på någon av de tre första Star Wars-filmerna när dessa återigen gick på bio som någon form av "special edition".

Medlem

Kort och gott, Jurassic Park.


signatur

Constants and variables

Medlem

Största biooupplevelsen var väl när jag såg Sagan om Ringen och Gandalf och Saruman slåss mot varandra, jäklar vad episkt det kände. Den känslan har inte återfunnits när jag sett filmen hemma.

Ett annat kanske förvånade val är när jag såg den franska dramakomedin Igelkotten. Den handlar om en 12-årig tjej och en äldre tjurig tant som bor i samma trappuppgång som blir vänner, och i slutet av filmen när tanten återfått livsgnistan och faktiskt är glad, så blir hon påkörd av en bil och dör. Det hela sker väldigt plötsligt och utan någon som helst varning, hela biosalongen flämtade till och det blev helt dödstyst. Det hela kändes rätt mäktigt, utan tvekan den mest minnesvärda dödsscenen jag har sett på grund av det. Om jag hade sett filmen hemma hade det inte varit något speciellt alls.

Skrivet av scaryfoot:

Det jag önskar mest är att jag hade fått se Blade Runner på bio.

1992 såg jag Director's Cut av Blade Runner på bio

Skrivet av Nuckan:

Kort och gott, Jurassic Park.

Bra val, enda filmen jag sett på bio mer än en gång.

Medlem

Interstellar.
Zimmers musik. Stunderna då allt tystnar. Hur kan en docking-scen lyckas bli så spännande?
Tomhetskänslan när eftertexterna rullar. Rädslan för tid.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Gladiator var och är mäktig.

Redaktör

Apocalypse Now Redux. Jag hade bara sett dåliga VHS-kopior innan, så när båten gled in i Kurtz läger insåg jag för första gången att det var strösslat med avhuggna skallar. Vi var väl 5-10 pers i salongen, alla satt kvar när eftertexterna rullade till nästan-tystnaden. Vilken jävla film det är.

Utöver den: Terminator 2 och Jurassic Park gjorde sig bra på bio. Jag hade väldigt gärna sett Interstellar så också. Edit: och Barry Lyndon!


signatur
Medlem

När sf visade Terminator 2 för ett par år sedan! En av mina absoluta favoritfilmer som jag var för liten att se när den först släpptes!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

LOTR-filmerna
Star Wars(uppföljarna), jag gillar dem nuff said.
Marvel-filmerna har också varit mäktiga att se på bio.

Men om jag tänker efter så... priset går nog oväntat till.... Rädda Menige Ryan.

Medlem

Star Wars Episode 1
Få upplevelser slår Jar Jar Binks i storbild.

Medlem

Rädda menige Ryan. Effekterna och det ljudet!!
Sedan har vi ju självklart Jurassic park och några till.

Men en som inte ska glömmas bort är Heat. Striden längst gatan när rånet går snett! Vilken ljudbild!!!

Medlem

Jurassic Park, Matrix och LOTR som många andra.
Från min juvenila period.

På senare år har det väl varit de ggr man inte har haft några förväntningar.

Avengers: Endgame
Och
Parasit

Två helt olika filmer som tog mig off guard.

Farornas Konung

Terminator 2, såg den på premiären när det begav sig 1991. Kommer ihåg att folk stod upp och applådera och skrek när Arnold äntra skärmen. Nu har jag inte vart på bio sedan 1999 då jag såg Noll Tolerans vilket var min sämsta upplevelse.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

1992 såg jag Director's Cut av Blade Runner på bio

Fusk!

Medlem
Skrivet av JonseredRocks:

Terminator 2, såg den på premiären när det begav sig 1991. Kommer ihåg att folk stod upp och applådera och skrek när Arnold äntra skärmen. Nu har jag inte vart på bio sedan 1999 då jag såg Noll Tolerans vilket var min sämsta upplevelse.

Samma här, såg den också 1991. Jag kände mig helt manglad efteråt, hade aldrig sett nåt liknande.

Medlem

Såg alla tre Sagan om Ringen-filmerna på respektive midnattspremiär. Det känns stort för mig.

En av de mäktigaste upplevelserna dock var Master & Commander. I en scen ligger två stora skepp jämnsides och skjuter med kanonerna mot varandra. Hela biosalongen dånade och vibrerade. Det var så sjukt häftigt och mäktigt att uppleva.

Åh, eller som liten hade jag och min pappa som söndagstradition att göra frukost hemma och ta med till en lokal biograf som visade Tintin-filmerna. Det var otroligt mysigt.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Skribent

Nu blir jag väl kölhalad här, men jag tyckte Godzilla 2: King of monster var jävligt häftig. Vänta vänta, läs klart posten innan ni svarar!

Filmen gick i Nordisk FIlms nya 4DX salonger med 23 olika effekter, och det var en specialvisning där stolarnas funktion var på max. T.ex. så när Gozilla sprutade eld så kom det en värmestråle i ansiktet, stolarna tiltar i olika riktningar, det kommer vindpustar på en, lite vattenskvätt ovanifrån eller rakt framifrån m.m. Filmen var bra (jag gillar monsterfilmer), men UPPLEVELSEN var grym (och det var upplevelsen som var huvudmålet för tråden).

edit: Just det. Såg även "Batman v Superman" på premiärdagen på Chinese Theater i Hollywood. Det var coolt.

Att gå på bio i England är en upplevelse för sig. Satan i helvete vad mycket snask de hade, där kunde man köpa en bytta full med extrasmörade popcorn som var toppad med lösgodis eller typ en nachotallrik och massa glass med topping och strössel och skit Helt galet.

Medlem

LOTR
Interstellar
Nya Bladerunner. Mest pga ljudet.

Vad som skulle varit en mäktig upplevelse var Transformers (vilke rulle som nu gick 2014) när jag var i USA, men ljudet var så högt att jag var tvungen att riva isär min servett och stoppa i öronen för att inte ha ont längre.


signatur

Submission is for the weak

Skribent
Skrivet av scaryfoot:

Mina är alla från när jag var tonåring. Det jag önskar mest är att jag hade fått se Blade Runner på bio.

Nu får vi se hur det blir framöver, men både Nordisk Film och Filmstaden kör ju klassikerfilmer lite då och då. jag har sett Pulp Fiction på bio för bara något år sedan t.ex.

!!! såg precis att Blade Runner står som markerad att den kommer visas under 2021! Så håll koll!

https://www.filmstaden.se/throwback/

Jurassic park. Jag och min dino nörd bästis va väl 11-12 år gamla, jäklar vilken upplevelse de va!

Medlem
Skrivet av Baronova:

En av de mäktigaste upplevelserna dock var Master & Commander. I en scen ligger två stora skepp jämnsides och skjuter med kanonerna mot varandra. Hela biosalongen dånade och vibrerade. Det var så sjukt häftigt och mäktigt att uppleva.

Oh ja! Underskattad film. Otrolig bioupplevelse. Ser om den med projektor här hemma ibland men ljudet blir inte riktigt samma som på bio.

Medlem

Senast för mig måste varit Star Wars Rogue One. Jag var helt stum när filmen slutade och dom lyckades kittla nostalginerverna alldeles perfekt med Vaders slutscen!

FM-guru
F.d. Sisyr

Det mesta i sci-fi-väg jag sett på bio. Det är en genre som gör sig bra där, helt enkelt, även när inte filmen i sig är så bra.

Ska jag nämna specifika filmer så.. Sunshine (Boyles rulle från 2007), kanske? Foto & ljud (inklusive musik) i den filmen är absolut toppklass, vilket förstås gör bioupplevelsen så mycket bättre.

Även Blade Runner 2049 av samma anledningar - dvs fantastiskt foto och ljud.

Medlem
Skrivet av JonseredRocks:

Terminator 2, såg den på premiären när det begav sig 1991. Kommer ihåg att folk stod upp och applådera och skrek när Arnold äntra skärmen. Nu har jag inte vart på bio sedan 1999 då jag såg Noll Tolerans vilket var min sämsta upplevelse.

Jag såg också T2 på premiären. Jösses vilken mäktig upplevelse det var! Stämningen var helt fantastisk i salongen. Alla jublade när den tunga titelmusiken började och sedan slog jublet i taket när det här dök upp på duken — jag får gåshud bara jag tänker på det:

Jag tyckte filmen var helt fantastisk. Jag gick och såg den fem gånger på bio i olika sällskap den hösten.

Medlem

Back To The Future (1985), herregud så bra den var på bio!

Medlem

Jag får nog säga Inglorious Basterds.
Jag o brorsan satt med hakorna nere vid knäskålarna när eftertexterna eullade. Fantastisk film på bio, fantastisk film i soffan hemma.

Får slå ett slag för att jag också tittade på Black Panther på premiärdagen när jag var i Singapore. Riktigt häftigt (inre för att jag tyckte filmen insig var något speciellt) o en speciell känsla att gå på bio utomlands. Köpte en stor hink med salta o söta popcorn... de söta var ingen höjdare direkt ! Var imax också för första gången så skärmen var enoooorm !

It's not a lake, it's an ocean

Jag måste säga Titanic. Jag var visserligen i högstadieåldern och Titanic-tokig (såg filmen på bio tre gånger) och jag och min far stod i startgroparna av vårt stora modellbygge som skulle vara i närmare ett decennium innan han gick bort. Men oj, vilken upplevelse det var. Hade jag kunnat hade jag pausat ungefär var 30:e sekund för att studera alla detaljer. Men det hade inte varit lika roligt för övriga biobesökare, förmodligen.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av ohGr:

Back To The Future (1985), herregud så bra den var på bio!

https://img.cinemablend.com/filter:scale/quill/9/3/b/1/3/8/93...

Det förstår jag! Jag var för liten då, men eftersom jag älskar Tillbaka till framtiden-filmerna hade jag gärna sett dem på bio.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Endast Jurassic Park, speciellt scenen när man får träffa på T-rex för första gången. Första Matrix också, scenen när de ska rädda Morpheus. Och introt på Blade, mm.

Önskar att pappa hade tagit med mig på Terminator 2 när det begav sig, men icke.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Star Wars Episode 1
Få upplevelser slår Jar Jar Binks i storbild.

Jag tror dig. För mig var det tillräckligt att se Jar Jar i TV-rutan...

123
Skriv svar