Epic Games förlorar miljarder på gratisspel och exklusiviteter, en "fantastisk investering" enligt Epic-chefen

Robot
Epic Games förlorar miljarder på gratisspel och exklusiviteter, en "fantastisk investering" enligt Epic-chefen

Tim Sweeney ser det inte som förluster, utan som investeringar.

#epic-games, #epic-games-store, #tim-sweeney


Medlem

Hoppas dem vinner mot stygga äckliga Apple!

FM-guru
F.d. Sisyr

Det är väl ganska självklart? Alla visste väl att Epic skulle backa en massa cash på detta, inklusive Epic själva. Tanken är ju att det ska ge utväxling i framtiden. Hur det sen går får vi väl se.

Medlem

Att bara öppna en ny game store liknande Steam är väldigt svårt. Även om den nya skulle vara bättre så har nästan alla sina spel på Steam redan.

Epic ger bort massor av spel så man har ett stort bibliotek vilket gör att man gärna startar upp appen.

Är det bra eller dåligt ekonomiskt långsiktigt vet bara framtiden.

Medlem

Saknas ju massa funktioner som dem haft lång lång tid på sig att fixas som steam har. Deras friend system är horribelt. Ingen fps overlay. Inge direkta "Reviews" på deras store med användarbetyg, kan inte hitta installerade spel på datorn när man formaterat utan att göra massa fulfixar för dem är för lata att lägga in. Några exempel.


signatur

The King is Back

Medlem

Det finns hur mycket pengar som helst att ta ifrån så ingen fara.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Vore trevligt om de kunde lägga lite mer pengar på sin rätt sunkiga klient som fortfarande drar för mycket resurser relativt andra spelklienter.

Medlem

Kan vara den segaste klienten man har testat. Går snabbare att fylla väskan med coal på Runescape än att komma in i ett spel via Epic Games.

Medlem

Deras största problem är att de är så långsamma på att lägga till features och funktionalitet till sin launcher.

Medlem
Skrivet av WargH:

Deras största problem är att de är så långsamma på att lägga till features och funktionalitet till sin launcher.

Ja detta tycker jag är lite konstigt. Om man nu skapar en helt ny launcher så bör man ju ha alla möjligheter att bygga en lösning som är bra, snabb och flexibel. Epic Launchern är fortfarande efter år av utveckling långsam och saknar en hel del funktionalitet.

Medlem
Skrivet av FortuN:

Saknas ju massa funktioner som dem haft lång lång tid på sig att fixas som steam har. Deras friend system är horribelt. Ingen fps overlay. Inge direkta "Reviews" på deras store med användarbetyg, kan inte hitta installerade spel på datorn när man formaterat utan att göra massa fulfixar för dem är för lata att lägga in. Några exempel.

vi behöver inte flera overlays.

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Ja detta tycker jag är lite konstigt. Om man nu skapar en helt ny launcher så bör man ju ha alla möjligheter att bygga en lösning som är bra, snabb och flexibel. Epic Launchern är fortfarande efter år av utveckling långsam och saknar en hel del funktionalitet.

Med nästan oändliga (penga-) resurser och med de extremt talangfulla människor som jobbar där undrar jag ibland om det är ett medvetet beslut att låta Epic Launchern vara den sämsta launchern där ute. Kan inte förstå varför, det är helt bortom mig, men efter all den här tiden och så lite som faktiskt blivit gjort så undrar jag ibland.

Medlem
Skrivet av WargH:

Deras största problem är att de är så långsamma på att lägga till features och funktionalitet till sin launcher.

Tycker inte dom skall lägga till något... vill inte ha andra spelares reviews. Vill inte ha allt som steam har som jag aldrig använder... Massa kort att samla? vad e det för trams? bara massa lull som gör det oöverskådligt. Nä fy fan för steam.

Medlem

Epic är som en liten affär,dom säljer basvararor och inte mycket mer.
Jag är inte intresserad av att behöva snirkla runt massa irrelevanta saker varken när jag handlar varor eller spel.
Men säger folk då,resensioner,kompisar,shattar eller rekommendationer vill vi ju ha med.
OK det är väl bekvämt att ha på samma plats men innan jag köper spel är jag redan informerad om vad det är från internetsidor som det finns drivor av så sådant är inget problem.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem
Skrivet av robbis:

Tycker inte dom skall lägga till något... vill inte ha andra spelares reviews. Vill inte ha allt som steam har som jag aldrig använder... Massa kort att samla? vad e det för trams? bara massa lull som gör det oöverskådligt. Nä fy fan för steam.

Jag har aldrig sagt att allt Steam har är bra, men i mitt tycke så saknas vissa funktioner.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Vore trevligt om de kunde lägga lite mer pengar på sin rätt sunkiga klient som fortfarande drar för mycket resurser relativt andra spelklienter.

Skrivet av Lasrod:

Ja detta tycker jag är lite konstigt. Om man nu skapar en helt ny launcher så bör man ju ha alla möjligheter att bygga en lösning som är bra, snabb och flexibel. Epic Launchern är fortfarande efter år av utveckling långsam och saknar en hel del funktionalitet.

Skrivet av Kyraal:

Med nästan oändliga (penga-) resurser och med de extremt talangfulla människor som jobbar där undrar jag ibland om det är ett medvetet beslut att låta Epic Launchern vara den sämsta launchern där ute. Kan inte förstå varför, det är helt bortom mig, men efter all den här tiden och så lite som faktiskt blivit gjort så undrar jag ibland.

Jag tycker inte det är konstigt, även steam har problem. Det är helt enkelt så att man inte prioriterar och lägger resurser på detta, kodarna som Epic har använts väl bättre till att koda olika vapen eller vad det nu är som görs till Fortnite.

Det är helt enkelt ingen fokus att göra launchern den "bästa som finns" för det finns ingen anledning att hetsa fram att göra den bra. Egentligen är det som med mycket annat med spel: inte många bryr sig nog, man stör sig på det, men inte tillräckligt för att låta det drabba företaget som gjort mjukvaran, sedan blir det långsamt långsamt bättre till slut vet man inte vad det var för fel.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av aT1C:

vi behöver inte flera overlays.

Fast jag och många vill nog kunna se fpsen utan att strula med 3eparts program. Att ha en funktion att inaktivera overlay ska väll inte vara svårt. Alternativt utan overlay med bara en fps mätare i spelen.


signatur

The King is Back

Medlem

ja jag personligen skulle claima free spelen på epic game store om jag vill kanske spela dessa spel i framtiden etc, men finns spelet på andra ställen så väljer jag att köpa mina spel där så som steam etc. Så som jag ser det mig förlorar dom på att ge spel till gratis ialla fall.

Skrivet av Sisyr:

Det är väl ganska självklart? Alla visste väl att Epic skulle backa en massa cash på detta, inklusive Epic själva. Tanken är ju att det ska ge utväxling i framtiden. Hur det sen går får vi väl se.

Vi får vänta några år till nästa stora domstolsprocess så att det går att jämföra siffrorna.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Epic lär ju knappast gå minus ändå fast de förlorar så mycket pengar.

Medlem
Skrivet av FortuN:

Fast jag och många vill nog kunna se fpsen utan att strula med 3eparts program. Att ha en funktion att inaktivera overlay ska väll inte vara svårt. Alternativt utan overlay med bara en fps mätare i spelen.

Om du har ett Nvidia kort och installerat Nvidia Experience -> Alt + R

Medlem
Skrivet av FortuN:

Fast jag och många vill nog kunna se fpsen utan att strula med 3eparts program. Att ha en funktion att inaktivera overlay ska väll inte vara svårt. Alternativt utan overlay med bara en fps mätare i spelen.

Vad har man för nytta av det? Försöker inte vara dryg eller nåt men om man upplever att ett spel flyter på bra, spelar det då någon roll om man kan se att det är 100 och inte 120 fps?


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Vad har man för nytta av det? Försöker inte vara dryg eller nåt men om man upplever att ett spel flyter på bra, spelar det då någon roll om man kan se att det är 100 och inte 120 fps?

Om det känns som att du kör 102km/h på en väg som är 110 i maxhastighet, men egentligen kör du i 163km/h, spelar det då någon roll? Ta bort instrumentpanelen, varför ska man ha den? Man har väl kört bil/etc så pass länge nu ändå att man kan göra det på känn.

Det är ofta bra att veta sin fps, det handlar inte om att "oj titta det flyter" det handlar om att det är onödigt att pressa sitt grafikkort att kasta ut 400 FPS om man bara har en 144 eller alternativt en 60hz skärm, bättre då att låsa den till några frames över sin uppdateringsfrekvens. Eller tvärtom att man eventuellt får ut alldeles för lite fps och vill få en snabb överblick på det med en gång så att man kan ordna det istället för att bli onödigt illamående för att genomlida låg fps.

Skrivet av Redstar:

Epic lär ju knappast gå minus ändå fast de förlorar så mycket pengar.

Nåja, de förlorar pengar vilket bokstavligen är att gå minus.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Epic Games-klienten har spel, allt utöver det är bara onödigt extra.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Nåja, de förlorar pengar vilket bokstavligen är att gå minus.

Nej, inte direkt, de kan fortfarande gå miljarder plus samtidigt som de går med miljarder i förlust, det beror på hur de räknar. Budget kontra faktiskt utfall.

Skrivet av Redstar:

Nej, inte direkt, de kan fortfarande gå miljarder plus samtidigt som de går med miljarder i förlust, det beror på hur de räknar. Budget kontra faktiskt utfall.

Räkningen är ganska enkel i det här fallet där de kvittat utgifter med inkomster och får svart på vitt att det är betydligt fler miljoner i utgifter än vad det är i inkomster. Men att de går med förlust i sig gör väl ingenting för det är väl svängdörrar på deras djupa kassavalv samt så har de Tencent i ryggen som anser att det rör sig om växelpengar.

Så de kan fortsätta så här i flera decennier utan problem men någon gång måste de växla över från att strössla pengar på att slå sig in på marknaden till att låta marknaden bära dem av sig självt. Frågan är om detta kommer att lyckas eller om de kommer fortsätta att förlita sig på att få fram enskilda produkter som kan bära dem.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Jag tycker inte det är konstigt, även steam har problem. Det är helt enkelt så att man inte prioriterar och lägger resurser på detta, kodarna som Epic har använts väl bättre till att koda olika vapen eller vad det nu är som görs till Fortnite.

Det är helt enkelt ingen fokus att göra launchern den "bästa som finns" för det finns ingen anledning att hetsa fram att göra den bra. Egentligen är det som med mycket annat med spel: inte många bryr sig nog, man stör sig på det, men inte tillräckligt för att låta det drabba företaget som gjort mjukvaran, sedan blir det långsamt långsamt bättre till slut vet man inte vad det var för fel.

Folk som utvecklar Fortnite =! folk som utvecklar och tillhandhåller Epic Launcher. Det är helt olika teams.

I detta fall håller jag med andra som har påpekat att Epic Launcher laggar efter i utveckling jämfört med konkurrenterna. Jag använder inte Epic Launcher, även om jag har spel där. Jag ogillar launchern skarpt. Som andra nämnt, den saknar funktioner, den är seg, personligen gillar jag inte designen, den är klumpig.

Personligen hoppas jag att fler avstår att använda sig av Epic Launcher, inte för att vara taskig mot Epic Games, utan mer att sätta lite eld på dem att fokusera på att förbättre klienten så att den är mycket bättre. Då kanske folk skulle också bli mer motiverad till att installera det och använda det. Jag har Epic Launcher på min dator, men kan inte komma ihåg sist jag öppnade det.

Medlem
Skrivet av Nelfie:

Om det känns som att du kör 102km/h på en väg som är 110 i maxhastighet, men egentligen kör du i 163km/h, spelar det då någon roll? Ta bort instrumentpanelen, varför ska man ha den? Man har väl kört bil/etc så pass länge nu ändå att man kan göra det på känn.

Det är ofta bra att veta sin fps, det handlar inte om att "oj titta det flyter" det handlar om att det är onödigt att pressa sitt grafikkort att kasta ut 400 FPS om man bara har en 144 eller alternativt en 60hz skärm, bättre då att låsa den till några frames över sin uppdateringsfrekvens. Eller tvärtom att man eventuellt får ut alldeles för lite fps och vill få en snabb överblick på det med en gång så att man kan ordna det istället för att bli onödigt illamående för att genomlida låg fps.

Ja det är ju olagligt att köra 163 på 100 väg så det kan ju vara bra med en hastighetsmätare men mig veterligen får du ha precis hur många fps du vill 👍
Men jag kan köpa att det är bra att inte pressa grafikkortet över fpsen på skärmen. Var bara nyfiken eftersom min dator sällan orkar pressa nya spel förbi 60 fps.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Jag tycker inte det är konstigt, även steam har problem. Det är helt enkelt så att man inte prioriterar och lägger resurser på detta, kodarna som Epic har använts väl bättre till att koda olika vapen eller vad det nu är som görs till Fortnite.

Det är helt enkelt ingen fokus att göra launchern den "bästa som finns" för det finns ingen anledning att hetsa fram att göra den bra. Egentligen är det som med mycket annat med spel: inte många bryr sig nog, man stör sig på det, men inte tillräckligt för att låta det drabba företaget som gjort mjukvaran, sedan blir det långsamt långsamt bättre till slut vet man inte vad det var för fel.

Nej, jag tycker vi ska sluta att ursäkta Epic. Det gynnar varken oss, eller dem. Jag förstår att du inte direkt försvarar dem, utan försöker förklara situationen, med även det blir lite av en björntjänst i det här fallet.

Vi ska inte glömma att launchern inte kom när Epic Store öppnade. Har använt den där förbaskade launchern i snart 7 år nu (? någon får gärna rätta mig här), sedan UE4 släpptes via den, och man var tvungen att betala en månadsavgift på $19. Det känns inte som det hänt något nämnvärt med den sedan dess. Fortfarande lika seg och jobbig att använda som den var då, och det är något som alltid klagas på i frustration bland oss som faktiskt använder den regelmässigt och inte bara går in en gång i månaden för att claima gratis spel.

12
Skriv svar