AI återskapar Geralts röst i The Witcher 3-mod

Medlem
Skrivet av Hullken:

Det ställer ju till problem för röstskådespeleri som bransch om inte annat.

Jag antar att Epic/Unity gör detta inom kort då. Hyr in x antal röstskådisar som får träna AIs och sedan kan du lägga in full voice acting i dina spela i Unreal/Unity där du bara kan skriva in vad de ska säga och sedan välja typ "grumpy old man".

Antagligen kommer det, men förhoppningsvis blir variationen så stor att man slipper lyssna på samma voice-actors till alla spel. Peter Jöback & Disney dubbningar någon? Ugh...

Medlem

Beror väl helt på av vilken anledning man gör det.

Är ju stor skillnad på att deepfakea nåns röst för att hitta på satir/lustigheter och att göra det för att t.ex. göra scam telefonsamtal eller nått...


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Baronova:

Svår rättslig fråga ändå, tycker jag. Om det är en imitatör som gör rösten, är det fortfarande lika "fel" då? Och hur kan man bevisa om Deepfake-rösten är av originalrösten eller av någon imitatör?

Jag tänkte i samma banor.

Jag funderade också på var man ska dra gränsen för hur pass likt en fejkad röst får låta innan den anses "fel"? 50 % likt? 70 %? 90 %? Eller måste den låta exakt 100 % likt för att anses "fel"? Det skulle i så fall betyda att det är acceptabelt om rösten bara låter 99 % likt. Men 100 % kanske är att ta i så en gräns på 93 % kanske blir bättre. Vilket innebär att en fejkad röst som låter max 92 % likt skulle vara acceptabelt. Men då är nästa fråga, vem bestämmer i så fall "röstlikhetsprocenten" på den fejkade rösten?

Det är rätt fånigt det jag skrivit ovan förstås, jag vet. 😁 Men det är lite av poängen. Hur ska man lösa den typen av frågeställningar när det gäller bevisning och vad som är rätt eller fel kring fejkade röster utan att det hela bara blir fånigt?

Som du nämnde, svår rättslig fråga...

Medlem
Skrivet av Nemo:

Jag tänkte i samma banor.

Jag funderade också på var man ska dra gränsen för hur pass likt en fejkad röst får låta innan den anses "fel"? 50 % likt? 70 %? 90 %? Eller måste den låta exakt 100 % likt för att anses "fel"? Det skulle i så fall betyda att det är acceptabelt om rösten bara låter 99 % likt. Men 100 % kanske är att ta i så en gräns på 93 % kanske blir bättre. Vilket innebär att en fejkad röst som låter max 92 % likt skulle vara acceptabelt. Men då är nästa fråga, vem bestämmer i så fall "röstlikhetsprocenten" på den fejkade rösten?

Det är rätt fånigt det jag skrivit ovan förstås, jag vet. 😁 Men det är lite av poängen. Hur ska man lösa den typen av frågeställningar när det gäller bevisning och vad som är rätt eller fel kring fejkade röster utan att det hela bara blir fånigt?

Som du nämnde, svår rättslig fråga...

Generellt får det väl bli något system där vissa källor får byggas upp för att ses som allmänt pålitliga i ännu högre grad än det görs idag. Därefter får det väl vara upp till den som har rösten att säga vad som är korrekt och inte, med undantag för de fallen där det hela har fångats i ett system som folk litar på (vare sig det är en mjukvara, en nyhetsbyrå, eller något sätt att lätt se kopplingarna). Att vi kommer behöva bygga dessa system är ju ofrånkomligt, annars lär det ju bara bli kaos där allt lämnas upp till tolkning.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av Korken:

Antagligen kommer det, men förhoppningsvis blir variationen så stor att man slipper lyssna på samma voice-actors till alla spel. Peter Jöback & Disney dubbningar någon? Ugh...

Vilka fler Disneyfilmer har han medverkat i utöver Aladdinfilmerna?


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem
Skrivet av Proximately:

Generellt får det väl bli något system där vissa källor får byggas upp för att ses som allmänt pålitliga i ännu högre grad än det görs idag. Därefter får det väl vara upp till den som har rösten att säga vad som är korrekt och inte, med undantag för de fallen där det hela har fångats i ett system som folk litar på (vare sig det är en mjukvara, en nyhetsbyrå, eller något sätt att lätt se kopplingarna). Att vi kommer behöva bygga dessa system är ju ofrånkomligt, annars lär det ju bara bli kaos där allt lämnas upp till tolkning.

Ja, det verkar ofrånkomligt att det kommer att behövas olika typer av system för att övervaka det hela. Det blir nog intressant att följa hur det hela utvecklas med tiden, både fake-röstprogrammen och systemen som fångar upp och hanterar fake-rösterna.

Medlem
Skrivet av Hullken:

Det ställer ju till problem för röstskådespeleri som bransch om inte annat.

Jag antar att Epic/Unity gör detta inom kort då. Hyr in x antal röstskådisar som får träna AIs och sedan kan du lägga in full voice acting i dina spela i Unreal/Unity där du bara kan skriva in vad de ska säga och sedan välja typ "grumpy old man".

De kanske kan hantera vanliga konversationer, men jag räknar med att det tar längre tid innan de kan emulera mer varierade känslouttryck(vredesutbrott eller sorg exempelvis). Dessa måste ju separeras från vanliga röstdata under själva inlärningen(annars färgar de bara den vanliga dialogen) men samtidigt kunna blandas in i vanlig dialog med naturliga övergångar i enlighet med utvecklarens instruktioner. Dessutom måste de vara betydligt närmare perfektion för att vara ens det minsta trovärdiga.

Att de någon gång når den nivån betvivlar jag dock inte, och då är allt jag skulle säga om saken att en bransch som måste hålla tillbaka teknologin eller bruket därav för att överleva är överflödig och helt enkelt ska tillåtas dö naturligt.

ZF
Medlem
Skrivet av Balunan:

Vilka fler Disneyfilmer har han medverkat i utöver Aladdinfilmerna?

Walgreens kanske vore ett mer träffande exempel. Jöback blev nog lite för dyr lite för fort för att "vara med i allt."

Däremot tror jag ju inte att AI-röster kommer förändra något alls. Inte sålänge just kändisfaktorn är den drivande mot likriktningen.

Det är som i film. Det fanns ingen som helst anledning att Arnold eller Cruise gång på gång räddade dagen, eller hela planeten, som ett otal "olika" actiongubbar annat än att de var Arnold och Cruise.

Spel verkar också vara på väg att halka in i detsamma. En datagubbe på skärmen ska nu inte bara "spelas" av en etablerad skådis, gubben ska vara skådisen. Glöm att förställa rösten och göra olika gubbar som en röstskådespelare ofta gjort hittills.

ZF
Medlem
Skrivet av superlim:

Problemet är att du hoppat ungefär 100 steg framåt i tanken utan att ha belägg ens för det första.

Du har visat exakt 0 samband mellan socialt skyddsnät och valet att agera i porrfilmer. att du sätter citationstecken runt "väljer" och inte ser några andra alternativ än porr eller svält, säger återigen att du är helt verklighetsfrånvänd.

Om du anser dig verklighetstillvänd till upplyst insikt så ligger det ju rimligen då på dig att avhandla varför vissa fenomen och val (vare sig med eller utan citationstecken) skiljer så markant mellan olika kulturer.

Som till exempel att "casting" i princip inte existerar i norden, medan det är normproduktionen i både de mindre bemedlade delarna av Europa och USA.

Att ens nämna "porrstjärnor" idag är lite komiskt. Och ger ärligt talat ett hyfsat verklighetsfrånvänt intryck.

Medlem

Självklart är det ok att skapa vilken röst man vill - vare sig det är via AI eller genom imitation. Däremot får man inte utge sig för att vara någon annan eller sno någons karaktär/IP.

Det är en liknande frågeställning som gammelmedia stod inför för 10-20 år sedan när CD, DVD, VHS mm började bli obsoleta. Tiderna förändras helt enkelt. Det kommer finnas en marknad för duktiga röstskådespelare en bra tid framöver.

Medlem
Skrivet av ZF:

Om du anser dig verklighetstillvänd till upplyst insikt så ligger det ju rimligen då på dig att avhandla varför vissa fenomen och val (vare sig med eller utan citationstecken) skiljer så markant mellan olika kulturer.

Ligger väl knappast på mig att plocka en alternativ teori ur luften, då vore jag ju inte bättre än våra galne kristne kompatriot.

12
Skriv svar