Provat lite men aldrig fastnat för RPG´s, tips om vad att börja med mottages.

Medlem
Provat lite men aldrig fastnat för RPG´s, tips om vad att börja med mottages.

Kan i mitt sinne se mig lira RPG´s, liknande Baldurs Gate och så.

Väl framför datorn så känner jag lusten minskar redan vid char creation. Väl igång så störtdyker intresset. Kan inte ta in allt. Text, text, text och åter text = stänger av efter ett tag.

Sitter sen och muttrar över mig själv och min hjärna. Vill verkligen men orken tryter omgående.

Försökt mig på några men kommer knappt ihåg namnen på dem. Diverse Falloutspel t.ex.

Ge mig tips på något att börja med. Är inte "actiontypen", gillar tanken på strategi, lore osv.

Har någon rejäl störning antar jag. Har megasvårt att "ta in" alla textväggar som drabbar mig i de spel jag tittat på. (Har något av Baldurs Gateliren men kommer inte ens ihåg vilken. Har ettan på cdskivor från när det släpptes. Där jag insåg mina problem.)(


signatur

Tappat bort min gamla, troligen deletade inloggning.

Medlem

Har själv lite svårt för all jävla text som är i vissa spel, upplever inte att det är ett problem i Baldur's gate 3


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Medlem

Knight of the old republic och mass effect är mycket dialog men man slipper läsa så mycket. Old school rpg som baldurs gate 1 o 2, Icewind Dale, pillars of eternity bygger på att känslan byggs upp via text med beskrivande ord etc som Pen and paper rpgs. Dessa kan jag tycka blir mycket ibland oxå även fast jag gillar det.

Medlem
Skrivet av robbis:

Knight of the old republic och mass effect är mycket dialog men man slipper läsa så mycket. Old school rpg som baldurs gate 1 o 2, Icewind Dale, pillars of eternity bygger på att känslan byggs upp via text med beskrivande ord etc som Pen and paper rpgs. Dessa kan jag tycka blir mycket ibland oxå även fast jag gillar det.

Crap. Ursäkta. Hur f-n kunde jag glömma Kotor? Den var bra, den tog jag mig ju till och med igenom.

Mass Effect 1 har jag startat om ett par gånger. Blir samma sak där. Massivt överflöd med namn, platser och dylikt så min hjärna stänger av. Sitter sen och surar över mig själv för jag vill ju lira det och uppföljarna.


signatur

Tappat bort min gamla, troligen deletade inloggning.

Medlem

Divinity: Original Sin II är ju nästintintill 100% röstskådespel, vilket förhöjer inlevelsen för oss som inte orkar läsa massa text.
Kan dessutom rekommendera att du sätter dig t.ex. framför TVn med en handkontroll istället för i stolen framför datorn med mus och tangentbord då det blir lättare att sätta sig in i något lite långsammare spel.

Du kan även prova att ta med något att äta/dricka på inför spelet, så det blir lättare att "sitta still" medan man lyssnar/läser något.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Inaktiv

Håller med om Divinity Original Sin 2, låter som klippt och skuret då det är i princip full voice acting.

Vad du än gör spela inte Disco Elysium om du inte gillar textväggar;)

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Håller med om Divinity Original Sin 2, låter som klippt och skuret då det är i princip full voice acting.

Vad du än gör spela inte Disco Elysium om du inte gillar textväggar;)

Har inte Disco Elysium fullt röstskådespeleri i Final cut?

Jag tycker Divinity Original Sin 1 är bättre än tvåan! Smaksak.

Mina RPG tips:
Mass Effect
The Elder Scrolls: Skyrim
Kingdom come: Deliverance
Divinity Original Sin 1
Mutant Year Zero
Disco Elysium
Pillar's of eternity
Wasteland 2

Kanske för mycket action och text på vissa. Men kolla iaf in de!

1
Skriv svar