Se gamla och nya Mass Effect jämföras i ny video

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

60 Euro på Steam, 649SEK på Origin.
Otroligt värt det för en remaster. /s
Det är ju inte så att det sedan ett ganska bra tag tillbaka funnits gratis moddar som åstadkommit ganska mycket (högre texturupplösningar, bättre materialhantering, shaders etc.) av det remastern utlovar. /mer s

Hade det kostat 200-300kr, absolut max, hade jag personligen inte kritiserat det lika hårt, men att ta såpass långt norr över vad man får originalspelen* för känns magstarkt i värsta EA-anda.

*Dessa reas dessutom ut med jämna mellanrum.

Ska väl ärligt börja med att säga att jag är en av de som anser att datorspel har blivit väldigt billiga och accepterar om de blir lite dyrare i framtiden.

Utifrån det arbete de verkar ha gjort samt baserat på kvaliten på de tre original spelen anser jag 600 kr är ett otroligt rimligt pris i förhållande till underhållningsvärdet.

Det enda som stör mig är att man inte får någon rabatt på origin om man äger original spelen. På steam får man 17%, den siffran tycker väl jag hade kunnat vara 33%-50% och att även origin skulle ha samma.
En stor del av det man köper har man redan köpt en gång och det borde leda till någon form av rabatt.

Medlem

Inga enorma förändringar, men jag tycker om vad jag ser. Blir utan tvekan köp dag ett. Har medvetet avhållit mig från allt Mass Effect-relaterat sedan ryktena om en remaster började låta trovärdiga, allt för att få en så bra genomspelning som möjligt


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

60 Euro på Steam, 649SEK på Origin.
Otroligt värt det för en remaster. /s
Det är ju inte så att det sedan ett ganska bra tag tillbaka funnits gratis moddar som åstadkommit ganska mycket (högre texturupplösningar, bättre materialhantering, shaders etc.) av det remastern utlovar. /mer s

Hade det kostat 200-300kr, absolut max, hade jag personligen inte kritiserat det lika hårt, men att ta såpass långt norr över vad man får originalspelen* för känns magstarkt i värsta EA-anda.

*Dessa reas dessutom ut med jämna mellanrum.

Fast nu är det stor skillnad på depth based shaders som tex reshade än engine shaders. Så pass stor skillnad att det inte räcker med att "klistra över" något.
Utöver detta så finns det PBR här som är viktigt att nämna, inget du kan göra med retextures.
Förövrigt är de retextures från moddare, majoriteten gjort av bilder där de sedan genererat normalmaps. Detta är ett stort NONO utan bör göras antingen proceduriskt där normalmaps bakas och specular/roughness kalkyleras in eller med photo geometrisk texturer där pbr är inräknat med.

Medlem

Så nästan lika bra som den här texturmodden från 2017:

Medlem

Tycker ni priset är högt är det bara vänta 6mån så kan ni köpa det för halva priset, som med de flesta spel förutom Nintendos spel förstås.

Medlem

Vissa förändringar var ju märkbar skillnad, andra inte, jag är mer hyped på gameplay uppdateringarna de gjort i ettan än grafikuppdateringarna.

Medlem

Moddar till originalen i all ära, men det jag ser mest fram emot är uppdateringarna hos gameplay och andra buggfixar. Speciellt helvetesjävlafanjävelhelvete Mako från Mass Effect 1.

Och till er som gnäller om priset, som ni alltid gör. Ni behöver inte köpa spelet. Ni kan hålla er till originalen med eller utan moddar(som för den delen är gratis). Och då ingår inte DLC till spelen, DLC som i min mening höjer ME 2 och 3 med både en och två poäng i betygsskalan, ett måste för den fullständiga upplevelsen.
Eller så kan ni prenumerera på EA PlayPro för 149 kr i en månad eller tvål, mycket längre tid än så tar det nog inte för er att spela klart.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem

Jag kommer köpa LE. Lite besviken på att de inte gjorde en remake dock. Dom är uppenbarligen inte kapabla att göra nya spel i samma rang som t.ex ME. Hade varit nice om de gjort lite mer som "sista grej" i serien, typ den senaste versionen av spelmotorn för de kommer ju inte släppa någon remake efter en remaster.

Nästa del i serien kommer i bästa fall vara som Andromeda med mindre buggar. Story och karaktärer är inte längre den viktigaste delen utan snarare deras "budskap".

Är dock väldigt positivt överraskad att dom inte gör om något alls i LE, stort plus där.

Medlem

Vart ju inte direkt jätte imponerande direkt.
Men kanske schysst nog ändå.

Avstängd

Jag sitter och gissar fel på vad som är original och remastered. Det är väl både ett bra betyg till originalet samt ett underbetyg till remastern.

Ska hur som helst bli kul att spela igen. Sabba inte det här nu Biounaware!

Medlem

Nu blev jag lite hype när jag såg Mako-bilden. Jag vill ner och utforska, NU! I övrigt spelar grafiken mindre roll, jag är mest glad att dom har slipat på gameplay och framerate.

Medlem
Skrivet av Monstertarzan:

Vi kan nog vara eniga om att sannolikheten är stor för en rea, även om den ligger längre fram i tiden!

Ja, det känns väl i alla fall inte osannolikt.

Skrivet av AHTF:

Ska väl ärligt börja med att säga att jag är en av de som anser att datorspel har blivit väldigt billiga och accepterar om de blir lite dyrare i framtiden.

Utifrån det arbete de verkar ha gjort samt baserat på kvaliten på de tre original spelen anser jag 600 kr är ett otroligt rimligt pris i förhållande till underhållningsvärdet.

Det enda som stör mig är att man inte får någon rabatt på origin om man äger original spelen. På steam får man 17%, den siffran tycker väl jag hade kunnat vara 33%-50% och att även origin skulle ha samma.
En stor del av det man köper har man redan köpt en gång och det borde leda till någon form av rabatt.

Det där är en ganska komplex ekvation, som inte riktigt går att tillämpa på spelmarknaden som helhet - vissa spel utvecklas av hundratals individer över många år, medan det finns sådana som utvecklas av ett par personer. Vad dessa betalas kan variera ganska rejält - det hade ex. varit intressant att veta vad Keanu Reeves fick för sin roll i Cyberpunk 2077, jämfört med någon som gör ett av sitt första VO-jobb i ett mindre spel.

Det jag försöker säga är att det i praktiken är omöjligt att kalla spel för billiga eller för dyra, då kostnaderna är så brutalt olika. Hur konsumtionen och antal sålda ex., samt försäljningsmål, ser ut är också en enorm variation. En annan intressant parallell är biobiljetter, där priserna också är ganska normaliserade, oavsett om det är en liten indiefilm eller den senaste storproduktionen från Hollywood. (Visst skiljer det i viss mån, men inte proportionerligt till budgetar.)

Jag håller definitivt med om att ägare av tidigare spelen borde få en billigare prislapp, då en stor del av innehållet (manus, handling, världsdesign, karaktärsdesign, etc. etc. etc.) faktiskt inte är nytt överhuvudtaget. Exakt vad prislappen borde landa på däremot... det är en komplexare fråga, jag själv anser dock starkt att EA inte tar marknadsmässigt eller rimligt pris för sin remaster här.

Skrivet av klotim:

Fast nu är det stor skillnad på depth based shaders som tex reshade än engine shaders. Så pass stor skillnad att det inte räcker med att "klistra över" något.
Utöver detta så finns det PBR här som är viktigt att nämna, inget du kan göra med retextures.
Förövrigt är de retextures från moddare, majoriteten gjort av bilder där de sedan genererat normalmaps. Detta är ett stort NONO utan bör göras antingen proceduriskt där normalmaps bakas och specular/roughness kalkyleras in eller med photo geometrisk texturer där pbr är inräknat med.

Teknikelitism i all ära, men det är slutresultatet och framförallt helhetsupplevelsen för gemene slutkund och vad denna kan anses vara värd som jag väljer att fokusera på.

Skrivet av Belfry:

Moddar till originalen i all ära, men det jag ser mest fram emot är uppdateringarna hos gameplay och andra buggfixar. Speciellt helvetesjävlafanjävelhelvete Mako från Mass Effect 1.

Och till er som gnäller om priset, som ni alltid gör. Ni behöver inte köpa spelet. Ni kan hålla er till originalen med eller utan moddar(som för den delen är gratis). Och då ingår inte DLC till spelen, DLC som i min mening höjer ME 2 och 3 med både en och två poäng i betygsskalan, ett måste för den fullständiga upplevelsen.
Eller så kan ni prenumerera på EA PlayPro för 149 kr i en månad eller tvål, mycket längre tid än så tar det nog inte för er att spela klart.

Mako i ME1 var ju skitkul att ratta runt i imo, hellre det än att bara skicka probes som i ME2. Smaken är som baken.

Jag måste för övrigt missat memot att man inte får kritisera saker som innefattar det fria valet att avstå. Personligen anser jag det ganska viktigt att kunna kritisera saker även om det är fullt möjligt att avstå. Cyberpunk 2077 exempelvis har ju fått ganska hyfsad kritik här på forumet, trots att det faktiskt är ett fritt val att köpa/inte köpa och spela/inte spela spelet. Jag köper inte riktigt det argumentet överhuvudtaget.

Prenumerationstjänster för spel borde för övrigt i mina ögon bannlysas, i alla fall så länge det inte finns någon med ett bredare utbud. Tacka vet jag att kunna välja när man ska spela spelen man äger, kunna lägga dem på hyllan ett tag och plocka upp dem lite senare utan att behöva ligga och betala löpande för något man inte använder.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Ser verkligen fram emot det. Brukar spela igenom spelen vartannat år ungefär, men varit avhållsam nu sen detta announcades och det börjar klia i fingrarna kan man säga!

Ser mer fram i förbättringar bland lite äldre system i första spelet där combat kunde kännas lite sådär. Men tycker det ser riktigt snyggt ut, visst finns det mods som ökar texturernas upplösning, men LE ändrar ju så mycket mer vad jag kan se än att bara höja upplösningen.

Dödgrävaren

Tycker nya femshep ser för jävlig ut i ME1

Medlem

fetlängtar!


signatur

//monster

12
Skriv svar