CD Projekt fast beslutna att hålla fast vid Cyberpunk 2077, så det kan sälja "i åratal"

Medlem

Hur skulle Sony vända Cyberpunk 2077 till en succé? Det ansvaret ligger väl på CDPR?


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Moderator | Testpilot

Får hoppas på en "No Man's Sky" på detta.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Jag hoppas snarare att det är cd project snarare än sony som lyckas vända cyberpunk 2077? Fortfarande spelade till stadia och var inte mer buggigt vid release än vad the witcher 3 är 5 år senare


signatur

Ultrazine

Medlem

Om dom lägger till rpg och dom där 3 olika life pathways. Bättre poliser. Då kanske man kan ta ett kik.

Medlem

Vill se att de drastiskt börjar utveckla vissa av spelets delar innan jag kör en ny genomspelning, sättet världen interagerar med spelaren är på en så låg nivå det hör hemma årtionden bak.

Buggar var och är inte det största problemet, på PC iaf, utan att så mycket som lovats och hajpats inte finns med.

Jag hoppas men förväntan sjunker för varje månad som går.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Är så glad att jag aldrig köpte det vid release. Jag var först riktigt hypad men tappade intresset pga alla förseningar. Men köper det kanske nästa år när spelet är fixat och man kanske har lyckats att lägga vantarna på ett PS5.


signatur

“Silence is golden, but duct tape is silver”

Medlem
Skrivet av lajklajk:

Är det inte en succè ? Fått 5/5 och diverse toppbetyg lite varstans?

2/5 enligt mig, en vanlig peasant

Tänkte detsamma och precis som du tycker jag 2/5 eller möjligtvis 3/5
Fick inte samma feeling som the Witcher 3 och FPS läget var dumt val.
Men många toppbetyg när man läser recensioner runt om på nätet, även här på FZ 5/5


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

För mig är det 5/5 redan nu, fint att höra att CD Projekt kommer hålla fast vid det, kan det bli det första 6/5 spelet någonsin?


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Jag ser fram emot då spelet är slut patchat och färdigt så spelarna inser att världen är tom, spelet är ihåligt, kul må hända, panga har ju en viss charm men besvikelsen av att stå i Night City och inte kunna interagera med nåt, spelet är tomt på många sätt och vis. Jag tror inte CDPR kan rädda det, dom har inte kompetensen att skapa dom färdigheter cyberpunk behöver.

Möjligtvis att cyberpunk2 kan bli lite djupare, men det är givetvis många många år iväg.


signatur

Galne Gunnar köper så gärna!

Medlem

Känns om om spelet har en lång väg kvar att gå, men jag ser fram mot att pröva det om 1-2 år. Då borde det dessutom gå att få billigt


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

MEG
Medlem

Jag har inte råkat ut för så många buggar (kör inte på högsta upplösningen), men tycker att spelet är tråkigt, storyn är intressant till en början sedan blir den meh, det blir också väldigt ologiskt att göra sido uppdrag.
Dessutom så är det lite att göra. Detta är bara några av alla saker som jag tycker är en besvikelse med spelet.

Tror säkert att Sony och utvecklarna kommer att göra en återlansering, det finns pengar att hämta.


signatur

Death is only the beginning

Medlem

Prestige project, finns inte en chans dom dödar det.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Jag tycker det är bra att de har ambitionen att fortsätta. Kasta in handduken?...nä...hatar quitters.

Det finns spel som gör stadsmassaker terrorist style bättre. Men varför skulle jag vilja spela så?

Medlem
Skrivet av korvmos:

Klarat spelet och en del utöver det, 70h totalt. Men har inte spelat något dykuppdrag.

Då har du missat det, är ett sidouppdrag med Judy.

Medlem

Jag kommer skaffa Cyberpunk 2077 när PS5 versionen är släppt. Då lär även de flesta problem vara lösta. Vet inte om de satt något datum för det men förhoppningsvis blir det till hösten.

Medlem
Skrivet av mobmoben:

Men varför skall dem behöva jobba på och vidareutveckla ett "mästerligt" spel? FZ sade ju att det va nästan perfekt, och även FZ användare sade att det va det bästa spelet de någonsin spelat.
Så fattar inte riktigt....

Ni får helt enkelt hålla FZ's köpta recensenter ansvariga.

Medlem
Skrivet av mobmoben:

Men varför skall dem behöva jobba på och vidareutveckla ett "mästerligt" spel? FZ sade ju att det va nästan perfekt, och även FZ användare sade att det va det bästa spelet de någonsin spelat.
Så fattar inte riktigt....

Åsikter är olika, , och det var pc versionen ej konsoll versionen som testades som steg men även om texten är rätt skön skrivande så beskrivs en drös med buggar

Själv hade jag en bug under dom första timmarna jag spelade sen att spelet saknade spelelement är ju en annan sak.

Men vet andra hade en drös med buggar i pc versionen .

Och nej spelet är inte färdigt i min värld.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Har snart spelat igenom huvudstoryn plus ett antal sidemission och spelet har helt klart något! Problemen är absolut många och spelet är långt från färdigt och skulle troligtvis ha fått mycket längre tid innan släpp. Men nu är det ute och jag hoppas verkligen att dom fortsätter jobba på det för det finns stort potential enligt mig!

Finns för 249kr redan idag så förväntar mig hitta det i reakorgen för 99kr om några månader


signatur

i7 4790k | 16GB DDR3 | GTX 1070

Medlem
Skrivet av jontepasagen:

Tycker du spelet presterar enligt förväntningarna på en high-end pc?

Ja, Hade tidigare i7 5820K och 2080Ti och spelet flöt på med allt ultra med rtx och dlss.
Allt detta på 1440p.
Hade konstant över 60fps o detta va när spelet släpptes.
Sedan bytte jag till 5950x och då försvann microlagget också som orsakades av min cpu som flaskade.
Så ja, spelet fungerade definitivt bra i high-end.

Nu sitter jag även med rtx 3090 med men inte testat på det, men om jag får över 60 fps med 2080Ti så lär jag defintivt få mer nu.

Skrivet av Cirdane:

Håller helt med.
För mig var det aldrig buggar eller prestandaproblem (spelade på en bra PC) som var problem, men jag tappade totalt intresset för spelet efter bara några timmar då man undan för undan märkte hur livlöst spelet var, och hur mycket som helt enkelt inte fanns där jämfört med vad CDPR hade sagt att spelet skulle vara under utvecklingsfasen.

Märktes tydligt att de kapade väldigt mycket i deras vision om vad spelet skulle vara, så slutresultatet blev enligt mig någon sorts korsning mellan ett något ostrukturerat story-drivet actionspel och ett riktigt uselt open-world spel.

Det fanns ingenting att utforska, alla dörrar var låsta och sidouppdragen kändes lönlösa. De släppte även de spännande questlinsen alldeles för snabbt.

OBS! Spoliers

T.ex. det rika paret som kände sig övervakade. De slutade plötsligt bara att svara vad man än gjorde och den rätt spännande questen tog var slut.

Eller clown-mannen, varför byggde de inte vidare på den storyn? Man sköt ihjäl några personer och sen var det tack och hej.

Även questen med River kändes ofärdig. Finns massa spännande storys som de kunde vidareutveckla.

Men min största besvikelse med spelet var hur innehållslöst det var, inte buggarna. Jag spelade på PS4 så förstod såklart att grafik osv skulle vara på topp.

Medlem
Skrivet av Artontrettiosex:

T.ex. det rika paret som kände sig övervakade. De slutade plötsligt bara att svara vad man än gjorde och den rätt spännande questen tog var slut.

Jävlar vad de hade kunnat bygga på den premissen, en riktigt bra grund ligger ju redan i spelet - vad gäller quest, text och dialog. (Såväl det som mer eller mindre slängs i nyllet på en till det man får gräva lite själv efter.)
Håller med till fullo, det är väldigt många spår i spelet de hade kunnat bygga hur mycket som helst på, som hade kunnat bli riktigt, riktigt bra. Det gör lite ont i gamerhjärtat att så mycket lämnas halvfärdigt eller outforskat, eller bara innehållslöst.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Jag vet nu såklart inte vad för val skulle gynna bolaget mest, men personligen ser jag hellre att de fixar spelet lite med ett par patchar, sen går vidare till antingen nästa spel inom samma värld (lite när de gick from W1 till W2) eller nytt W-spel/IP.

Jag ser inte hur ett par patchar kommer få en ny ström av folk att köpa spelet. Även om de släpper en expansion så känns det väldigt stor risktagande då folk har redan byggt upp sin åsikt om spelet.

First impression is the last impression.

The Witcher 3 would like a word.

Hur många vågor av nya köpare av spelet hade det?

https://steamcharts.com/app/292030

Menar... ;D

https://gamespot1.cbsistatic.com/uploads/original/1179/117999...

Medlem

Eller att jämföra med en av spel världens större fail men som lyckades vända trenden hyffsat, " No man sky"


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av spikes:

The Witcher 3 would like a word.

Hur många vågor av nya köpare av spelet hade det?

https://steamcharts.com/app/292030

Menar... ;D

Fast det där är Witcher, som redan var ett hyllat spel sen Witcher 2. Att jämföra Witcher 3 med Cyberpunk är väldigt ologiskt då Witcher 3 fick inte ens 1% av all skit som CP2077 har fått.

Jämför vi med spel som också fått massa skit vid launch så är det en helt annan historia:

https://steamcharts.com/app/275850#All (No Man's Sky, utvecklarna fortsätter att försöka förbättra spelet med patchar, fixar och content)
https://steamcharts.com/app/1151340#All (Fallout 76, samma här, mer content släpps till spelet och de försöker fixa det)
(Hittar ingen hemsida gällande sälj, men denna sida visar intresse/tittarbas på Twitch); Warcraft 3 Reforged: https://escharts.com/blog/warcraft-reforged-what-does-statist...

Så om vi tittar historiskt på spel som fick massa negativitet vid release, så har de spelen inte direkt blivit populära fastän utvecklarna har fokuserat på att fixa det.
Varför skulle det vara annorlunda från CP2077, speciellt när ett par kritik som de har fått är (bortsett från buggar) stora contentcuts, lögner om saker som skulle finnas i spelet som inte finns, väldigt dålig prestanda i konsol som de döljde m.m.

Återigen, jag personligen hade hellre sett CDPR bara fokuserar på att fixa buggarna, sen går vidare till nästa spel. De har redan erkänt att de tappade bollen rejält med spelet. Mitt förtroende till bolaget kommer inte komma tillbaka förens jag ser vad deras nästa IP är, oavsett hur många år de skulle spendera på CP2077. Det spelet för mig är en katastrof.

T.o.m. Blizzard vet om att e.x. Warcraft 3 Reforged är ett katastrof, och istället för att forsa massa resurser på spelet, så har de gått vidare med annan approach till Diablo 2 Resurrected. Och tittar vi på reaktionerna hur D2R utspelar sig jämfört med W3R när den var i Alphan, så märker vi snabbt att D2R är högt uppskattat av spelarna i jämförelse och att Blizzard har tagit emot kritiken gällande W3R.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Fast det där är Witcher, som redan var ett hyllat spel sen Witcher 2. Att jämföra Witcher 3 med Cyberpunk är väldigt ologiskt då Witcher 3 fick inte ens 1% av all skit som CP2077 har fått.

Jämför vi med spel som också fått massa skit vid launch så är det en helt annan historia:

https://steamcharts.com/app/275850#All (No Man's Sky, utvecklarna fortsätter att försöka förbättra spelet med patchar, fixar och content)
https://steamcharts.com/app/1151340#All (Fallout 76, samma här, mer content släpps till spelet och de försöker fixa det)
(Hittar ingen hemsida gällande sälj, men denna sida visar intresse/tittarbas på Twitch); Warcraft 3 Reforged: https://escharts.com/blog/warcraft-reforged-what-does-statist...

Så om vi tittar historiskt på spel som fick massa negativitet vid release, så har de spelen inte direkt blivit populära fastän utvecklarna har fokuserat på att fixa det.
Varför skulle det vara annorlunda från CP2077, speciellt när ett par kritik som de har fått är (bortsett från buggar) stora contentcuts, lögner om saker som skulle finnas i spelet som inte finns, väldigt dålig prestanda i konsol som de döljde m.m.

Återigen, jag personligen hade hellre sett CDPR bara fokuserar på att fixa buggarna, sen går vidare till nästa spel. De har redan erkänt att de tappade bollen rejält med spelet. Mitt förtroende till bolaget kommer inte komma tillbaka förens jag ser vad deras nästa IP är, oavsett hur många år de skulle spendera på CP2077. Det spelet för mig är en katastrof.

T.o.m. Blizzard vet om att e.x. Warcraft 3 Reforged är ett katastrof, och istället för att forsa massa resurser på spelet, så har de gått vidare med annan approach till Diablo 2 Resurrected. Och tittar vi på reaktionerna hur D2R utspelar sig jämfört med W3R när den var i Alphan, så märker vi snabbt att D2R är högt uppskattat av spelarna i jämförelse och att Blizzard har tagit emot kritiken gällande W3R.

Men första intryck är ju sista intryck. Det motbevisas ju av dom där siffrorna?

Hur FAN kan du jämföra en remaster med en ny IP?

Jag personligen hoppas ju att du aldrig får såpass mycket ansvar att du får bestämma över en development cycle av ett spel. ;D

Varför ska dom INTE släppa mera content liksom? Kolla bara på Witcher3 som sagt, DLC's är dom mest populära.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Fast det där är Witcher, som redan var ett hyllat spel sen Witcher 2. Att jämföra Witcher 3 med Cyberpunk är väldigt ologiskt då Witcher 3 fick inte ens 1% av all skit som CP2077 har fått.

Jämför vi med spel som också fått massa skit vid launch så är det en helt annan historia:

https://steamcharts.com/app/275850#All (No Man's Sky, utvecklarna fortsätter att försöka förbättra spelet med patchar, fixar och content)
https://steamcharts.com/app/1151340#All (Fallout 76, samma här, mer content släpps till spelet och de försöker fixa det)
(Hittar ingen hemsida gällande sälj, men denna sida visar intresse/tittarbas på Twitch); Warcraft 3 Reforged: https://escharts.com/blog/warcraft-reforged-what-does-statist...

Så om vi tittar historiskt på spel som fick massa negativitet vid release, så har de spelen inte direkt blivit populära fastän utvecklarna har fokuserat på att fixa det.
Varför skulle det vara annorlunda från CP2077, speciellt när ett par kritik som de har fått är (bortsett från buggar) stora contentcuts, lögner om saker som skulle finnas i spelet som inte finns, väldigt dålig prestanda i konsol som de döljde m.m.

Återigen, jag personligen hade hellre sett CDPR bara fokuserar på att fixa buggarna, sen går vidare till nästa spel. De har redan erkänt att de tappade bollen rejält med spelet. Mitt förtroende till bolaget kommer inte komma tillbaka förens jag ser vad deras nästa IP är, oavsett hur många år de skulle spendera på CP2077. Det spelet för mig är en katastrof.

T.o.m. Blizzard vet om att e.x. Warcraft 3 Reforged är ett katastrof, och istället för att forsa massa resurser på spelet, så har de gått vidare med annan approach till Diablo 2 Resurrected. Och tittar vi på reaktionerna hur D2R utspelar sig jämfört med W3R när den var i Alphan, så märker vi snabbt att D2R är högt uppskattat av spelarna i jämförelse och att Blizzard har tagit emot kritiken gällande W3R.

Nu finns ju så väl No Mans Sky (GOG) som Fallout 76 (Bethesdas Store) på andra plattformar, vilket gör att siffrorna enbart från Steam kan bli missvisande. Att därutöver använda endast denna statistik som måttstock för ett spels popularitet är också lite skevt - sådana som börjar spela vid X tidpunkt kan ha "spelat klart" (oavsett anledning, från att ha tröttnat/blivit missnöjd till att ha plöjt igenom det den specifika individen anser som spelets spelvärda innehåll) vid tidpunkt Y, när nya spelare strömmar till. Det gäller därför att även se andra aspekter, så som återspelningsvärde (ex. genomsnittligt antal spelat timmar per spelare), hur snabbt förlusten av spelare går, om det är nya spelare som tillkommer/som köper spelet eller om det bara är gamla som kommer tillbaka, vad spelets försäljningspris varit över tid, vilka utgifter/inkomster det inbringat, när det sålts mest exemplar, o.s.v., o.s.v.
Det där med statistik är lurigt, och det riskerar att förenkla saker som egentligen är mer komplexa. Orsakssamband är så väl intressant som viktigt att ha koll på, snarare än bara korrelationer.

Vi pratar dessutom en mängd faktorer som spelar in i besluten att fortsätta arbeta med en titel snarare än att gå vidare, exempelvis vilka idéer, visioner och förutsättningar som driver arbetet vidare. Det är inte säkert att det är rimligt för en studio att gå över till en ny titel, medan det för en annan studio kan vara ett klart rimligare alternativ än att fortsätta arbeta vidare på den titel som inte mottagits väl, och/eller har mer problem att lösa än vad studion har möjlighet till.

Så det där med "t.o.m. Blizzard vet om att e.x. [sic] Warcraft 3 Reforged är ett katastrof..." är en rätt intetsägande formulering.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av spikes:

Men första intryck är ju sista intryck. Det motbevisas ju av dom där siffrorna?

För extremt många så är det exakt det. Titta bara på siffrorna som sagt, de talar ju för sig själva. Witcher 3 dippade inte ner ens i närheten så mycket som de andra spelen har gjort som jag länkade.

Skrivet av spikes:

Hur FAN kan du jämföra en remaster med en ny IP?

Vad spelar det för roll? No Man's Sky och Fallout 76 är inte Remasters, men dem ignonerar du?
Sen att Warcraft 3 är en remaster kvittar. Floppade spel blir inte så pass populära att de "successfully sell it for years to come.".

Då är frågan, vad är "successfully" enligt dem? No Man's Sky har 1/4 av concurrent players än vad Witcher 3 har, och som sagt, Witcher 3 fick inte hat när det släpptes, det spelet som jag skrev har varit omtyckt sedan launch.

Skrivet av spikes:

Jag personligen hoppas ju att du aldrig får såpass mycket ansvar att du får bestämma över en development cycle av ett spel. ;D

För att jag är av annan åsikt? Väldigt salty att säga så då det finns olika strategier man kan göra. Blizzard och EA valde att inte spendera mer resurser på ett projekt som floppade, och enligt mig så gjorde iaf Blizzard rätt, då W3R var bara dåligt gjort. EA, där vet jag inte om det var rätt gjort. Det handlar såklart om hur mycket pengar projektet hade kostat dem att göra om.

Skrivet av spikes:

Varför ska dom INTE släppa mera content liksom? Kolla bara på Witcher3 som sagt, DLC's är dom mest populära.

För jag tror att de skulle tjäna mer på att patcha till spelet, sen släppa nytt? Även fastän jag hatar att CDPR fulade sig extremt med deras marknadsföring och PR, så vill jag se att de kan bättre, och tror de kan laga deras image med nästa spel istället för att expandera CP2077.

Och återigen, du jämför med Witcher 3 som hyllades pre-launch OCH post-launch. Säg mig, hyllas CP2077 post-launch?

Om något, så har de ju redan sagt att Multiplayer-delen kommer vara mycket mindre än vad de hade lovat från början, så de har redan börjat skala ner hur mycket content de ska släppa till CP2077. Tycker du att den som har bestämt det ska också avgå och inte bestämma över development cycle av ett spel eftersom du får mindre content?

Medlem

Även om de fortsätter att utveckla spelet så är Jag är tveksam att Cyberpunk kommer bli det spel som CD project red har pratat om att de velat göra under flera år och som alla trodde att de skulle leverera. Detta var det första spel, och förmodligen sista jag förbokat. Jag gillar mest tredje-persons spel och trots att jag visste att det skulle bli ett första-personsspel så valde jag att förboka för jag verkligen lockades av cyberpunk-miljön och drogs med i hypen kring ett fantastiskt immersivt spel med starka RPG-element.
Jag spelade någon timme och gillade spelet inledningsvis men när de negativa reaktionerna kom att detta spel var långt ifrån det som blivit utlovat så lade jag spelet snabbt åt sidan i besvikelse. Jag kommer spela igenom det när det kommit lite fler uppdateringar och vad jag hört så är många trots allt nöjda med storyn och miljön. Men trots att jag bara spelat ett kort tag så insåg jag snabbt att detta är långt ifrån vad som utlovats. Det verkar vara en medioker open world action-fps med bra story i en snygg kostym. ¯\_(ツ)_/¯

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

För extremt många så är det exakt det. Titta bara på siffrorna som sagt, de talar ju för sig själva. Witcher 3 dippade inte ner ens i närheten så mycket som de andra spelen har gjort som jag länkade.

Vad spelar det för roll? No Man's Sky och Fallout 76 är inte Remasters, men dem ignonerar du?
Sen att Warcraft 3 är en remaster kvittar. Floppade spel blir inte så pass populära att de "successfully sell it for years to come.".

Då är frågan, vad är "successfully" enligt dem? No Man's Sky har 1/4 av concurrent players än vad Witcher 3 har, och som sagt, Witcher 3 fick inte hat när det släpptes, det spelet som jag skrev har varit omtyckt sedan launch.

För att jag är av annan åsikt? Väldigt salty att säga så då det finns olika strategier man kan göra. Blizzard och EA valde att inte spendera mer resurser på ett projekt som floppade, och enligt mig så gjorde iaf Blizzard rätt, då W3R var bara dåligt gjort. EA, där vet jag inte om det var rätt gjort. Det handlar såklart om hur mycket pengar projektet hade kostat dem att göra om.

För jag tror att de skulle tjäna mer på att patcha till spelet, sen släppa nytt? Även fastän jag hatar att CDPR fulade sig extremt med deras marknadsföring och PR, så vill jag se att de kan bättre, och tror de kan laga deras image med nästa spel istället för att expandera CP2077.

Och återigen, du jämför med Witcher 3 som hyllades pre-launch OCH post-launch. Säg mig, hyllas CP2077 post-launch?

Om något, så har de ju redan sagt att Multiplayer-delen kommer vara mycket mindre än vad de hade lovat från början, så de har redan börjat skala ner hur mycket content de ska släppa till CP2077. Tycker du att den som har bestämt det ska också avgå och inte bestämma över development cycle av ett spel eftersom du får mindre content?

Nej, jag vill inte ha dig som dev för du vill lämna spel efter 6 månader efter releasedatum. Inget mer content efter 6 månader låter fan värre än vad fan CoD håller på med...

Finns stor community som verkligen älskar CP2077. Mod support kom ju för inte alls länge sen etc?

Spelar ingen roll om dom skalar ner, är väl bara bra om dom är ärliga med det?

Eller är det bättre att bara "nae, vi tappade folk för snabbt, vi skrotar all våran development för framtiden som vi har jobbat ett par år med. Menar, vi har ju redan fått våran cash så fuck våran spelarbas, PÅ NÄSTA SPEL GRABBAR! LETS GOOOO! NÄSTA CALL OF DUTY FRANCHISE WOOOOOOOOOOOOOOOOO!"

Eller? Kan det vara bättre att vara lite transparent och fixa det man snackat om innan?

123
Skriv svar