Naughty Dog tycker det är kämpigt att jonglera flera projekt – men är precis vad de gör

Robot
Naughty Dog tycker det är kämpigt att jonglera flera projekt – men är precis vad de gör

Ett av dem ryktas vara en The Last of Us-remake.

#naughty-dog, #the-last-of-us, #uncharted


Medlem

Sånt slöseri med tid och resurser att göra en last of us remake till.. förstår inte deras tankegångar där.

Medlem

För mig får de gärna skippa Last of Us remake och Last of Us 2 multiplayer (hellre en DLC isf)

Medlem

Jag ser fram emot Last of Us remake, ska bli kul att spela det igen. Mycket bra spel!

Inaktiv

Remakes är helt menlösa om spelet inte är gammalt, synd att dom slösar resurser på det.
Hade helst sett ett nytt Jak från ND, kommer tyvärr nog inte hända Spelade igenim Jak ett bara för ett år sedan, håller än idag.

Medlem

Om man kan hålla TVÅ produktioner helt isolerade från varandra vad är ens poängen med att vara EN studio?

Alla studios bästa skit gjorde dom när dom gjorde ett spel i taget... När dom tyckte dom skulle göra flera är ofta dagen dom dog...


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Är det stor efterfrågan på detta? Har aldrig spelat Last of Us men känns som att det inte är så uselt med grafiken. Förstår mer när man gör om tex Diablo 2 som släpptes år 2000.

Medlem
Skrivet av Athretil:

Sånt slöseri med tid och resurser att göra en last of us remake till.. förstår inte deras tankegångar där.

Håller lite med, men samtidigt för mig som PS5 ägare ser gäääääärna fram emot till PS5 enchantsments till kontrollen. Men de kunde tagit deras PS4 remark och lagt till extra funktioner bara. Känns väldigt onödigt att köra på en renodlad remake.

Medlem

last Of US Remake känns enormt onödig. Det spelet har om något åldrats otroligt väl ändå men men.. om de vill göra det får det bli så.
Den dagen de annonsera ut ett nytt jak and daxter kommer iaf jag göra ett litet glädjetjut som kommer höras över Sverige haha.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Remasters/Remakes verkar var ett hipp grej att göra nu för att få göra om sina gamla spel mer pk, kanske finns penga grej där också men det är nog mer en bonus.

Medlem

Kan man spela last of us i 4k 60 fps med dagens versioner på en PlayStation 5? Om det inte går förstår jag inte varför folk är negativa till en uppdaterad variant av spelet. Själv gav jag upp en bit in i Ps3 versionen mycket pga den dåliga grafiken och prestandan. (var på ett hotell där man skulle smyga)

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Kan man spela last of us i 4k 60 fps med dagens versioner på en PlayStation 5? Om det inte går förstår jag inte varför folk är negativa till en uppdaterad variant av spelet. Själv gav jag upp en bit in i Ps3 versionen mycket pga den dåliga grafiken och prestandan. (var på ett hotell där man skulle smyga)

Det är lite som att be Leonardo da Vinci göra en uppdaterad version av Mona Lisa, bättre att han lägger sin tid på att skapa något nytt istället för att förnya konstverk.

eld
Medlem
Skrivet av jehuty:

Det är lite som att be Leonardo da Vinci göra en uppdaterad version av Mona Lisa, bättre att han lägger sin tid på att skapa något nytt istället för att förnya konstverk.

Spel är inte bara konst, de är en blandning av olika medier samt även en produkt.

Att restaurera konst är ju en grej som existerar.

Medlem
Skrivet av jehuty:

Det är lite som att be Leonardo da Vinci göra en uppdaterad version av Mona Lisa, bättre att han lägger sin tid på att skapa något nytt istället för att förnya konstverk.

Visst är det tråkigt för de som spelat färdigt spelet med Ps3 eller ps4 versionen, men kul för oss som inte kört igenom spelen.

Att göra en remake till last of us anpassad för ps5 borde gå snabbt och enkelt jämfört med ett nytt spel där story osv behöver skapas från grunden.

Medlem
Skrivet av Athretil:

Sånt slöseri med tid och resurser att göra en last of us remake till.. förstår inte deras tankegångar där.

Tror 100% att det är Jim Ryans (Sony's) beslut.
Den mannen har verkligen blivit en ny Don Mattrick, fast för PS.


signatur

Scandinavian XBOX Network Gamers

Medlem
Skrivet av Ac3 Toni:

Tror 100% att det är Jim Ryans (Sony's) beslut.
Den mannen har verkligen blivit en ny Don Mattrick, fast för PS.

Enligt Jason Schreier så är ett projekt i slutfasen (Factions?) och de flesta har gjort det som de ska medan ett annat projekt är i uppstartsfasen och ej i full produktion på ett tag.

Då har man en stor personalstyrka utan något att göra och då är ett sådant här projekt ett sätt att hålla folk sysselsatta.

KoP
Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Kan man spela last of us i 4k 60 fps med dagens versioner på en PlayStation 5? Om det inte går förstår jag inte varför folk är negativa till en uppdaterad variant av spelet. Själv gav jag upp en bit in i Ps3 versionen mycket pga den dåliga grafiken och prestandan. (var på ett hotell där man skulle smyga)

Kör hellre PS4 remastern utav spelet isåfall. Eller invänta PS5 verren, eller PS6 verren, eller PS7 verren.. etc etc. :'D

Medlem
Skrivet av Margy:

Enligt Jason Schreier så är ett projekt i slutfasen (Factions?) och de flesta har gjort det som de ska medan ett annat projekt är i uppstartsfasen och ej i full produktion på ett tag.

Då har man en stor personalstyrka utan något att göra och då är ett sådant här projekt ett sätt att hålla folk sysselsatta.

Stämmer bra. De började jobba på remaken redan under 2018. Ett "mellan projekt" de haft när de inte har haft något särskilt att jobba emellan storspelen. Själva remaken har de kommit långt med och nu vill de slutföra spelet.

Många utav de nya kommande projekten är i en förproduktion, där story, karaktärer ska diskuteras/planeras. Så istället för att göra sig av med personal efter avslutat projekt, som är väldigt vanligt i spelbranschen, så sysselsätter man dem istället under tiden.

Så nej, detta har inget med Jim Ryan att göra. Jag är själv inte så förtjust i honom, men jag tycker att han får lite för mycket oförtjänad kritik nu för tiden. Senaste tiden har man läst en hel del negativa nyheter angående Sony, där media anklagar Jim R, för att han råkar sitta på tronen. Men sedan kommer det fram att beslutet hade tagits redan flera år tidigare.

Ta Days Gone 2 som exempel. Jim Ryan jobbade inte ens som chef 2019 när beslutet togs., men fick ändå skulden av media och folket. Förra veckan var Jeff Ross, tidigare direktör för första spelet, med på YT. Han berättade att han slutade hos Bend nov/dec 2020 av personliga skäl och att han varken kunde neka eller bekräfta Jason Schriers artikel. Men avslöjade att när han lämnade företaget så var studion i full produktion av Days Gone 2. Om projektet sedan har skrotats efter, visste han inte. Så hoppas kan man 🙂

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Stämmer bra. De började jobba på remaken redan under 2018. Ett "mellan projekt" de haft när de inte har haft något särskilt att jobba emellan storspelen. Själva remaken har de kommit långt med och nu vill de slutföra spelet.

Många utav de nya kommande projekten är i en förproduktion, där story, karaktärer ska diskuteras/planeras. Så istället för att göra sig av med personal efter avslutat projekt, som är väldigt vanligt i spelbranschen, så sysselsätter man dem istället under tiden.

Så nej, detta har inget med Jim Ryan att göra. Jag är själv inte så förtjust i honom, men jag tycker att han får lite för mycket oförtjänad kritik nu för tiden. Senaste tiden har man läst en hel del negativa nyheter angående Sony, där media anklagar Jim R, för att han råkar sitta på tronen. Men sedan kommer det fram att beslutet hade tagits redan flera år tidigare.

Ta Days Gone 2 som exempel. Jim Ryan jobbade inte ens som chef 2019 när beslutet togs., men fick ändå skulden av media och folket. Förra veckan var Jeff Ross, tidigare direktör för första spelet, med på YT. Han berättade att han slutade hos Bend nov/dec 2020 av personliga skäl och att han varken kunde neka eller bekräfta Jason Schriers artikel. Men avslöjade att när han lämnade företaget så var studion i full produktion av Days Gone 2. Om projektet sedan har skrotats efter, visste han inte. Så hoppas kan man 🙂

Hur detta har vinklats har ju säkert fått väldigt många att bli irriterade över att man lägger ner resurser på ett spel som inte bör ha så hög prioritet istället för nya projekt, så det är inte så konstigt att man blir irriterad.
Men som mellanprojekt och ifall utvecklare som ändå inte skulle ha något att göra på ett tag sköter detta så låter det ju rätt bra faktiskt.

Nu kanske det inte är specifikt bara Jim Ryan det är fel på med det är ju han som är frontfigur för Sony, då får han ju såklart stå till svars för deras val.
Sony signalerar ju inte på ett bra sätt just nu, vilket skapar frustration hos industrin.
Jag tänker bland annat på:
-Prata om generationer rätt tidigt som att det ska komma spel som är optimerade för senaste generationen, men sedan göra vad som kan ses som en tvär vändning och bara släppa ett spel än så länge som är optimerat för konsolen(Demon Souls).
-Ignorera bakåtkompabilitet och trivialisera spelares intresse för detta.
-Varit pådrivande i att spel bör både vara kortare och dyrare.
-Vart är Bloodborne 60FPS/4K?
-Relativt dålig kommunikation i allmänhet, i alla fall jämfört med hur Xbox lyckas med sig marknadsföring just nu.
Tala mer till spelare och deras fans/hardcore fans, ifall de är nöjda så är det väldigt bra i marknadsföringssyfte.

Det finns säkert mer att irritera sig på och han är väl som sagt deras ansikte utåt samtidigt som det känns som att Sony har lite brist på självinsikt just nu, speciellt ifall man följer hur de beskrivs bland journalister.
De kanske inte har så stora problem som det verkar, men de behöver helt klart bli bättre på kommunikationen i så fall.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Visst är det tråkigt för de som spelat färdigt spelet med Ps3 eller ps4 versionen, men kul för oss som inte kört igenom spelen.

Att göra en remake till last of us anpassad för ps5 borde gå snabbt och enkelt jämfört med ett nytt spel där story osv behöver skapas från grunden.

Det finns absolut inget som hindrar en Ps5-ägare att köpa Ps4 remastern för att spela det på Ps5 och kunna njuta av spelet. Annars kan man dra det argumentet för varje ny iteration av konsol som släpps. Ska de göra remaster av TLoU för evigt, eller vart drar man gränsen?

Jag håller med andra här att det känns onödigt att göra ytterligare en remaster på spelet. Är spelet ett mästerverk? Ja, det tycker jag. Spelade igenom spelet på Ps3, och spelat igenom spelet 3 ggr på Ps4. Men ser absolut ingen anledning till att göra ytterligare en remaster utav det få Ps4 remastern går helt utmärkt att spela på Ps5an.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Hur detta har vinklats har ju säkert fått väldigt många att bli irriterade över att man lägger ner resurser på ett spel som inte bör ha så hög prioritet istället för nya projekt, så det är inte så konstigt att man blir irriterad.
Men som mellanprojekt och ifall utvecklare som ändå inte skulle ha något att göra på ett tag sköter detta så låter det ju rätt bra faktiskt.

Nu kanske det inte är specifikt bara Jim Ryan det är fel på med det är ju han som är frontfigur för Sony, då får han ju såklart stå till svars för deras val.
Sony signalerar ju inte på ett bra sätt just nu, vilket skapar frustration hos industrin.
Jag tänker bland annat på:
-Prata om generationer rätt tidigt som att det ska komma spel som är optimerade för senaste generationen, men sedan göra vad som kan ses som en tvär vändning och bara släppa ett spel än så länge som är optimerat för konsolen(Demon Souls).
-Ignorera bakåtkompabilitet och trivialisera spelares intresse för detta.
-Varit pådrivande i att spel bör både vara kortare och dyrare.
-Vart är Bloodborne 60FPS/4K?
-Relativt dålig kommunikation i allmänhet, i alla fall jämfört med hur Xbox lyckas med sig marknadsföring just nu.
Tala mer till spelare och deras fans/hardcore fans, ifall de är nöjda så är det väldigt bra i marknadsföringssyfte.

Det finns säkert mer att irritera sig på och han är väl som sagt deras ansikte utåt samtidigt som det känns som att Sony har lite brist på självinsikt just nu, speciellt ifall man följer hur de beskrivs bland journalister.
De kanske inte har så stora problem som det verkar, men de behöver helt klart bli bättre på kommunikationen i så fall.

Håller med dig. Han har sina brister då han motsäger sig själv flera ggr, på kort tid dessutom. (Därav varför jag inte är så förtjust i honom) Sony måste vara vara mer transparenta mot sina spelare. För just nu är det rätt tyst kring positiva nyheter och endast en negativ nyhet efter den andra. Men å andra sidan så är det typiskt Sony att vara tysta för att sedan släppa "bomberna". Så jag tror saker och ting inte är så negativt som media får det till att verka, känns som om Sony har blivit den nya slagpåsen just nu.

Men jag är väldigt säker på att de har en massa överraskningar som väntar under huven, nya spel, omstruktureringen av PS Now som ska motsvara Sonys gamepass, uppköp av företag mm. Jag är inte så värst mycket för köp av multiplat företag, likt Zenimax, då jag tycker att det förstör för så många miljoner fans. Men jag läste idag på blomberg Japan, att vissa företag vill lägga bud på Square Enix, rykten går att en utav dessa är Sony. Hade inte blivit förvånad då de har samarbetat i över 20 år, och läste att Sony räddade företaget från att gå i konkurs för några år sedan.

Vi får helt enkelt se vad som händer den kommande tiden, speciellt under hösten. Det är spännande tider minsann 🙂

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Är det stor efterfrågan på detta? Har aldrig spelat Last of Us men känns som att det inte är så uselt med grafiken. Förstår mer när man gör om tex Diablo 2 som släpptes år 2000.

Spelar om remastern till PS4 minst en gång om året. Senast i höstas. Håller grymt bra, remake är totalt överflödigt.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Det finns absolut inget som hindrar en Ps5-ägare att köpa Ps4 remastern för att spela det på Ps5 och kunna njuta av spelet. Annars kan man dra det argumentet för varje ny iteration av konsol som släpps. Ska de göra remaster av TLoU för evigt, eller vart drar man gränsen?

Jag håller med andra här att det känns onödigt att göra ytterligare en remaster på spelet. Är spelet ett mästerverk? Ja, det tycker jag. Spelade igenom spelet på Ps3, och spelat igenom spelet 3 ggr på Ps4. Men ser absolut ingen anledning till att göra ytterligare en remaster utav det få Ps4 remastern går helt utmärkt att spela på Ps5an.

Jag spelar hellre en PS5 remake på ps5 än en ps4 remaster på ps5.
Remake brukar ju förbättra mer än vad en typisk remaster gör de brukar ju bara ha lite högre upplösning och ibland högre fps.
Kanske inte är super nödvändigt men kul att få en så bra upplevelse av spelet som möjligt.

Medlem

Hoppas verkligen att ryktet om en The Last Of Us-remake stämmer. Slöseri med tid och resurser. Gör något nytt istället. Inget mer The last of us, inget mer Uncharted. Något nytt. Och snälla, låt bli både open world och förstaperson.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Jag spelar hellre en PS5 remake på ps5 än en ps4 remaster på ps5.
Remake brukar ju förbättra mer än vad en typisk remaster gör de brukar ju bara ha lite högre upplösning och ibland högre fps.
Kanske inte är super nödvändigt men kul att få en så bra upplevelse av spelet som möjligt.

Jo, men om du har aldrig spelat det, då kan du ju inte veta om spelupplevelsen är redan så bra den kan vara?
TLoU var extremt hyllad på Ps3, sen gjorde det grafiskt bättre för Ps4.
Det är onödigt att göra om ett spel igen bara för att lägga till någon QoL som inte kommer påverka så mycket helhetsupplevelsen. De resurser, tid och pengar kan man isf lägga på att göra något nytt.

Men men, vi tycker olika. Jag hoppas personligen att remake-ryktet inte stämmer, då remastern är extremt bra så som den är redan, och har faktiskt åldrats bra. Jag se absolut inga problem med att spela om spelet på min Ps5 någon gång i framtiden (var inte så länge sen jag spelade om spelet sist).

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Jo, men om du har aldrig spelat det, då kan du ju inte veta om spelupplevelsen är redan så bra den kan vara?
TLoU var extremt hyllad på Ps3, sen gjorde det grafiskt bättre för Ps4.

Jag kommer ju jämföra det med dagens spel även om spelet var snyggt 2013 för att vara på en Ps3 så ser det ur som skit när man är van med spelen från idag. Jag tyckte egentligen det var fult redan då eftersom det kördes med så låg fps och upplösning. Men snyggt för att produceras av en Ps3.
Självklart blir ju upplevelsen bättre om det körs i 60 eller 120 fps istället för 20 till 30. Och 4k istället för det som var på Ps3.
Man märker ju av dålig grafik och prestanda även om man inte spelat spelet med bättre grafik eller prestanda.

Medlem
Skrivet av Tröjan:

Hoppas verkligen att ryktet om en The Last Of Us-remake stämmer. Slöseri med tid och resurser. Gör något nytt istället. Inget mer The last of us, inget mer Uncharted. Något nytt. Och snälla, låt bli både open world och förstaperson.

Verkar som att ett starkt skäl att göra det är för att utvecklare/animatörer helt enkelt behöver nått att göra innan de behövs i de nya projekten. Bra för dem att lära sig ps5 hårdvaran också.

https://screenrant.com/last-us-remake-ps5-why-now-jason-schreier/

"It’s something for people to do for the next year or so while the other things are in pre-production. ... One of the issues that Naughty Dog has run into in the past when trying to do this whole ... multi-team production thing is that they’ll wind up with a bunch of people who just need stuff to do. They call it 'feeding the beast,' which is a common tech term."

Lär väl släppas 2023 till 10-års jubileet och i samband med tv-serien

1
Skriv svar