Miljonregn över CD Projekt – trots Cyberpunk 2077-strulet

Robot
Miljonregn över CD Projekt – trots Cyberpunk 2077-strulet
Medlem

Trots allt strul har ju cp77 sålts spelats och uppskattats av väldigt många så konstigt vore det ju annars.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Trots strul är fortfarande CP77 ett bra mycket bättre spel än majoriteten av spel som släppts det senaste 5 åren i samma genre.

Medlem

Ändrar inte att deras aktie har störtdukit från 450PLN till ungefär 183PLN nu på 5 månader. Välförtjänt i mitt tycke. Gillade spelet och älskade det, nötte igenom spelet på 30 timmar under 2 dagar. Men man känner sig grundlurad trots allt.

Medlem

Folk kan klaga hur mycket de vill på spelet för döva öron, röster med plånboken är det enda som företag hör.

Medlem

Jag har ju tyvärr bidragit till den vinsten. Dock inte rört det sedan slutet på december... Är nog många som gjort likadant som mig.

Medlem
Skrivet av D1versity:

Ändrar inte att deras aktie har störtdukit från 450PLN till ungefär 183PLN nu på 5 månader. Välförtjänt i mitt tycke. Gillade spelet och älskade det, nötte igenom spelet på 30 timmar under 2 dagar. Men man känner sig grundlurad trots allt.

Om ett spel är bra eller inte har inget med aktien att göra överhuvudtaget. Man har fyrdubblat intäkterna, och tredubblat vinsten, spelet har sålt som smör, och trots det ligger aktien lägre än 2018? Även om spelet hade varit det bästa som någonsin gjorts så hade aktien rasat från 450 PLN uppenbarligen då det av allt att döma ser ut som en hype-värdering.

Säger inte att aktien är billig/dyr nu, påpekar bara att även ett bolag som säljer bajs förtjänar en värdering i linje med deras försäljning och vinst - inte att de faktiskt säljer bajs.

Medlem
Skrivet av ClockWise:

Om ett spel är bra eller inte har inget med aktien att göra överhuvudtaget. Man har fyrdubblat intäkterna, och tredubblat vinsten, spelet har sålt som smör, och trots det ligger aktien lägre än 2018? Även om spelet hade varit det bästa som någonsin gjorts så hade aktien rasat från 450 PLN uppenbarligen då det av allt att döma ser ut som en hype-värdering.

Säger inte att aktien är billig/dyr nu, påpekar bara att även ett bolag som säljer bajs förtjänar en värdering i linje med deras försäljning och vinst - inte att de faktiskt säljer bajs.

Fast njae, det där stämmer inte riktigt. Aktien baseras på förväntningar (kanske det du menar med hype?) på hur bolaget kommer växa och dess framtid. Hade CDPR hållt det de lovat, och gjort investerare nöjda, så hade inte aktien bombat så som den gjorde, då förväntningarna hade fortsatt vara höga för CDPRs framtid.
Nu så fick CDPR massa skit, de vart hotade med rättegång, de vart påkomna med lögner. Då sjunker ju förväntningarna om bolaget, och därmed så kommer man sälja sina aktier då man inte tror på att företaget kommer växa inom närmsta tiden, vilket var det som skedde.

Om folk inte tror att CDPR kommer bli ett bättre företag oavsett hur mycket de säljer, då det finns en risk att ingen investerare vill riskera sina pengar för att hjälpa ekonomiskt med deras nästa projekt, och om det händer så kan det bli nyemission på aktierna för att CDPR ska kunna få ihop budget för nästa lir.

Så hade aktien droppat om CP2077 hade varit så som den lovades? Svårt att säga, men det fanns en god chans att den hade kunnat fortsatt stiga, då investerare hade varit glada, därmed så blir aktieägarna glada, och tror på CDPRs framtid kommer bli bra.

Medlem

Gällande nyheten, med tanke på hur aggressiv CDPR var med deras marknadsföring och hur mycket de hypeade upp folk, så hade det varit konstigt om de inte gjorde en vinst.
99% av alla recensioner gav spelet 90/100 i betyg om inte högre, det var ny trailer/nightwire konstant de senaste 6 månaderna innan release, flera lovord om hur bra spelet fungerar och att de verkligen är i slutfasen. Affischer uppe på alla sorters byggnader, fordon etc (i större skala än vad jag har märkt för andra spel) och säkert annan marknadsföring/PR som jag har glömt bort.

Tror de insåg rätt tidigt att för att de ska göra bra vinst med CP2077 så behövde de satsa allt på Day 1-köpare innan ordet hann gå runt om hur mycket som faktiskt saknades eller inte fungerade som det skulle i spelet. Det är säkert inte många företag som ljuger rakt uppochner till deras investerare under investerar-möte.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Fast njae, det där stämmer inte riktigt. Aktien baseras på förväntningar (kanske det du menar med hype?) på hur bolaget kommer växa och dess framtid. Hade CDPR hållt det de lovat, och gjort investerare nöjda, så hade inte aktien bombat så som den gjorde, då förväntningarna hade fortsatt vara höga för CDPRs framtid.
Nu så fick CDPR massa skit, de vart hotade med rättegång, de vart påkomna med lögner. Då sjunker ju förväntningarna om bolaget, och därmed så kommer man sälja sina aktier då man inte tror på att företaget kommer växa inom närmsta tiden, vilket var det som skedde.

Om folk inte tror att CDPR kommer bli ett bättre företag oavsett hur mycket de säljer, då det finns en risk att ingen investerare vill riskera sina pengar för att hjälpa ekonomiskt med deras nästa projekt, och om det händer så kan det bli nyemission på aktierna för att CDPR ska kunna få ihop budget för nästa lir.

Så hade aktien droppat om CP2077 hade varit så som den lovades? Svårt att säga, men det fanns en god chans att den hade kunnat fortsatt stiga, då investerare hade varit glada, därmed så blir aktieägarna glada, och tror på CDPRs framtid kommer bli bra.

Helt rätt att aktien baseras på förväntningar, men det är inte samma sak som hur bolaget faktiskt mår. Aktiens värde har INGENTING att göra med hur bolaget står sig egentligen. Företaget får inte magiskt mer pengar bara för att aktien är högt värderad. Den enda gången det spelar någon som helst roll är vid just nyemissioner (som du är inne på) - och att ett företag behöver nyemission för att bygga sitt nästa spel är ju en varningsflagg i likhet med Starbreeze.

Allt handlar fortfarande om intäkter vs kostnader, och där har de bevisat att Cyberpunk är en succé. De har även råd att fixa problemen i spelet, och har gått ut med att de kommer bygga vidare på spelet framgent med allt möjligt content. Har spelet då redan sålt bra så skulle i alla fall jag säga att framtiden ser god ut för ytterligare intäkter.

Medlem
Skrivet av ClockWise:

Helt rätt att aktien baseras på förväntningar, men det är inte samma sak som hur bolaget faktiskt mår. Aktiens värde har INGENTING att göra med hur bolaget står sig egentligen. Företaget får inte magiskt mer pengar bara för att aktien är högt värderad. Den enda gången det spelar någon som helst roll är vid just nyemissioner (som du är inne på) - och att ett företag behöver nyemission för att bygga sitt nästa spel är ju en varningsflagg i likhet med Starbreeze.

Jo, aktiens värde kan bli påverkad över hur ett företag mår. Om vi tar SAS tillexempel, det går ju inte bra för dem pga Corona, de får ju inte tillräckligt med resenärer och deras framtid är osäker. Eftersom man inte vet hur SAS kommer klara sig, om de kommer behöva göra nyemission osv. så har ju många sålt sina aktier, då de är rädda att SAS framtid inte är ljus. Om de inte tror att SAS kommer göra vinster och kunna expandera, så säljer man ofta aktierna innan den når botten.
Samma sak med CDPR, framtiden är vädligt osäker nu för företaget, man vet inte hur CP2077 kommer påverka deras framtida växt och expansion, och många drar det säkra kortet att sälja av aktierna då den har blivit högrisk. Om CP2077 säljs dåligt, och CDPR får ingen ny investerare, så kan det finnas en risk att CDPR måste låna pengar Av CDP eller göra nyemission.
Aktier påverkas mycket utav hur ett företag mår och hur deras framtid ser ut. Framtiden baseras otroligt mycket på vad är de senaste händelserna.
Varför tror du att aktierna fluktuerar så mycket under delrapporter, årsrapporter etc? Jo, för de rapporterna visar senaste färska historiken, trenden och kan ge liten insikt hur framtiden kan se ut för företaget och dess expansion.

Skrivet av ClockWise:

Allt handlar fortfarande om intäkter vs kostnader, och där har de bevisat att Cyberpunk är en succé. De har även råd att fixa problemen i spelet, och har gått ut med att de kommer bygga vidare på spelet framgent med allt möjligt content. Har spelet då redan sålt bra så skulle i alla fall jag säga att framtiden ser god ut för ytterligare intäkter.

Allt handlar inte om intäkter vs kostnader. Det är så mycket mer. Är CDPR ett pålitligt företag som kan dra till sig massa investerare? Inte så mycket längre. Investerare kommer mest sannolikt tänkta två gånger om innan de erbjuder pengar till CDPR. Om CDPR inte får investerare så finns en risk att nästa spel är på mycket mindre skala, eller inte av samma kvalité (då många har slutat på CDPR som gjorde Witcher 3 t.ex. som fortfarande är en succé.
Om vi tittar på concurrent players på Steam så har Witcher 3 en peak på ~25k spelare, medan CP2077 "bara" ~14k spelare. Då måste vi också tänka på att Witcher 3 är väldigt gammalt (har för mig B&W släpptes 2016) medan CP2077 släpptes för 5 månader sen.

Sen att spelet sålde bra Dag 1 så betyder det inte att spelet fortsätter sälja bra. Så vitt jag vet så finns det ingen statistik någonstans om hur mycket pengar CDPR fått per månad för CP2077 enbart, men spelet har droppat ur toplistorna på 3 månader, vilket i sig är inte en bra nyhet. Att de har pengar nu betyder inte att det ser ljust ut för företaget. Och det är extremt många som är skeptiska, om man tittar på hur aktiekursen har gått

Day 1 succé säger inte så mycket för en bra framtid. Titta bara på Starbreeze (när du ändå tog det som ett exempel)

Edit: Och sen kan jag länka dig t.ex. den här som förklarar mer djupgående vad som faktiskt påverkar aktiekursen för ett bolag: https://www.ekonomifokus.se/ekonomi/borsteori/hur-man-vardera...

2 punkter där som du kan finna lite intressant:

– Bolagets ledning
– Bolagets ägarbild

Så nej, det är inte enbart intäkter vs kostnad som påverkar aktier.

Medlem

Det var ju ett ganska dåligt resultat faktiskt.

Medlem

Utifrån den preliminära rapporten verkar deras framtid relativt ljus, med tanke på att de inte har några direkta skulder och miljarder i eget kapital. Att de även äger spelportalen GOG och flertal andra spel bidrar så klart även till att de inte är helt beroende av försäljningssiffrorna för CP2077.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av Gaara:

Folk kan klaga hur mycket de vill på spelet för döva öron, röster med plånboken är det enda som företag hör.

Undra hur vinsten hade sett ut om det var ett lyckat släpp? Antagligen ännu bättre.

Medlem

Precis som ggmanlives skrev: "the best unfinished game".


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

HSB
Avstängd

Spelbranschen måste vara en av få branscher där kunder envisas med att köpa trasiga samt halvfärdiga produkter. Varför ska utvecklarna ens bemöda sig att lägga ner extra tid, energi och pengar när kunderna ändå köper produkterna liksom?

CDs vinst må ha ökat mycket sedan 2019, men mycket möjligt att vinsttillväxten är cyklisk och följer släpp av spel. Att bara jämföra med föregående års siffror är rätt så meningslöst.

Inaktiv

Har också bidragit till vinsten. Och är nöjd över det, grymt bra spel.

Medlem
Skrivet av cryxis:

Jag har ju tyvärr bidragit till den vinsten. Dock inte rört det sedan slutet på december... Är nog många som gjort likadant som mig.

Ja det tror jag med.
Jag är en av de.

Jag hade faktiskt helt ärligt glömt bort spelet. Spelade det ett par timmar vid release men slutade pga skicket ,har sedan dess legat på hyllan och dammat. Idag är jag inte ens intresserad av det.

Ett överhypat och överskattat trams är vad det var

Medlem

Tycker man själv får ta ansvar för hur mycket man hajpa ett spelet som med allt annat. Viste tidigt att de inte skulle leva up till all hajp om hur mycket bättre de skulle vara än Witcher 3 och drogs aldrig med hajp tåget.
Så för mig är spelet väldigt bra och roligt att spela. Absolut bug frit. Dock så minus för massa quality of life saker och funktioner som skall nu förtiden vara basic. Ex. Transmog på kläder etc. Ändra hur du ser ut. Holster knap, Walk speed (hatar at man går snabbare än npc ) bara för att nämna några

Medlem

Bra... nu när de lyckats lura till sig lite extra kosing, finns det ju inga ursäkter till att inte fixa spelet. Jag menar inte att CDPR påstått något annat, för varannan artikel handlar om att de tänker fixa spelet. Men frågan är vad deras definition är att "fixa" det. Vem bestämmer när det är "fixat"? Spelarna eller CDPR?


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem
Skrivet av Cyberz:

Ja det tror jag med.
Jag är en av de.

Jag köpte det vid release. Såg det som en investering. Å visst lönade det sig. Är bra mycket bättre nu än i december, trots flertalet buggar. Men det är mer än spelbart nu. Kör på series x.

Medlem
Skrivet av denza:

Jag köpte det vid release. Såg det som en investering. Å visst lönade det sig. Är bra mycket bättre nu än i december, trots flertalet buggar. Men det är mer än spelbart nu. Kör på series x.

Av ren nyfikenhet, men hur är det en investering av att köpa ett spel på Dag 1 om spelet är bättre nu, när du kan nu köpa spelet för 249kr på Series X?
Om du menar att du har gillat spelet sen Dag 1 så förstår jag

Medlem
Skrivet av denza:

Jag köpte det vid release. Såg det som en investering. Å visst lönade det sig. Är bra mycket bättre nu än i december, trots flertalet buggar. Men det är mer än spelbart nu. Kör på series x.

Det här förstod jag inte? Hur är det en investering? Cyberpunk (och spel i allmänhet) blir ju billigare och samtidigt (förhoppningsvis) bättre med tiden? Hur är det en investering att köpa det vid release?


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

1
Skriv svar