PS now eller PS+?

Skribent
PS now eller PS+?

Jag har blivit med PS5 sedan igår. Med det så tänkte jag läsa på lite om tjänsterna som Sony erbjuder och se om någon passar mig och vill därför ha lite feedback från er medlemmar för att underlätta mitt beslut. Jag har ingen riktig koll på vilken som gör vad, har inte hängt med senaste åren gällande konsoler.

Vilken (om någon) av tjänsterna ska man använda?
Vad är skillnaderna?
Vilken tycker DU är bäst och varför?

Motivera gärna era svar i tråden.

Medlem

Med Ps+ får du tillgång till att ladda ner massor av bra spel till din ps5. Ps now är mer av en streamingtjänst.

Jag föredrar ps+ då ps now medför lägre upplösning samt delay ifall du streamar. Du får även rabatter på en del spel via ps+, samt gratis spel varje månad.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

Med ps+ får du deras collection på typ 20st spel varav många bra spel.
Du får 2-3 spel varje månad och senaste tiden har det varit ett helt nytt spel.

Gillar du äldre titlar både stora som indie så är psnow bra. Finns även en del jrpg om du gillar sånt.
Finns ungefär 800st spel där varav 500-600 som du kan ladda ner. Det gäller ps2 och ps4 spel.

Alla ps3 spel streamas tyvärr, när jag testat så har jag själv inte haft nå problem.
Dock kan du inte gå ifrån och låta spelet va igång en halvtimme om du gör annat för då blir du utslängd så då får man spara innan så man inte förlorar något.

Psnow brukar ha runt 10 dagars prövotid så kan vara värt att testa det och se vad du tycker.

Medlem
Skrivet av marsson90:

Med Ps+ får du tillgång till att ladda ner massor av bra spel till din ps5. Ps now är mer av en streamingtjänst.

Jag föredrar ps+ då ps now medför lägre upplösning samt delay ifall du streamar. Du får även rabatter på en del spel via ps+, samt gratis spel varje månad.

Man får väl inte gratis spel varje månad på Ps+, de lägger till några spel du har tillgång till så länge du har aktiv ps+ abonnemang ja, men ps+ är inte gratis. De vill skapa någon form av bonus för de som har aktivt abonnemang länge.

Flakmonkey

Jag har båda men det är PS+ jag använder mest och skulle hävda att det i det närmaste är ett måste om du har en PS5, framförallt eftersom du då får tillgång till Playstation Plus Collection (bara för att göra det ännu bökigare). Där får du ju då God of War, Persona 5, Days Gone, Bloodborne, etc utöver de spel som kommer varje månad.

Playstation Now ger dig såklart tillgång till fler spel där de äldre spelen (PS3 och PS2 streamas) men där PS4-spelen (och PS5 också vad det lider får man väl anta) laddas ner. Dock så tycker iaf inte jag att de har lika hög kvalitet och personligen så har jag ändå inte tid att spela allt så då räcker PS+ mer än väl.

Backloggens befriare

Det ingen verkar ha nämnt än, ps+ krävs för att spela multiplayer (förutom I f2p-spel) och för att få tillgång till att spara i molnet (sparfiler dvs).
Nämnts har ju att det ger rabatt på spel exklusivt för ps+ samt att man får tillgång till några spel i månaden som går att spela så länge man har ps+, skulle man avsluta försvinner tillgången till dem, men om man återupptar ps+ får man tillgång till dem igen. Dock måste man ringa varje spel för att få tillgång till dem och som ny ps+ användare har du bara tillgång till de spel som just nu erbjuds.
Jag tror fortfarande du får tillgång till PS collection som de kallar den dock, med 20st förstapartstitlar.

PS Now är ju som nämnts en tjänst för att komma åt en stor katalog med spel, via installation och streaming, lite beroende på originalplattform och hur du spelar spelet. Det går att använda även via PC.

Ska man ha någon av dessa är det väl PS+, men det beror ju helt och hållet på dig. Spelar du multiplayer? Bryr du dig om ifall dina sparfiler finns i molnet?
Har du en digital edition eller en Ps5 med disc? Har man en digital känns ps+ än mer nödvändigt för att få rabatter i affären och snabbt få lite fler spel att spela.

PS Now beror ju på hur intresserad du är av äldre spel, om du har en egen stor backlog att beta av eller hur du nu gör.

Väldigt svårt att svara på vad du ska göra utan någon information om dig och din situation, men lycka till!


signatur

Ad hoc addendum

Skribent
Skrivet av keffkebab:

Det ingen verkar ha nämnt än, ps+ krävs för att spela multiplayer (förutom I f2p-spel) och för att få tillgång till att spara i molnet (sparfiler dvs).

Skulle säga att Ps+ är främst detta, tillgång till att spela online och molnlagringen. Spelen man får "låna" är mer plusmenyn.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johlor:

Skulle säga att Ps+ är främst detta, tillgång till att spela online och molnlagringen. Spelen man får "låna" är mer plusmenyn.

Ps+ spel som du har claimat är iaf ditt för evigt så länge du har en aktiv subscription, avslutar du och påbörjar ett år senare så har du fortfarande de spelen i ditt library. Detta är en fördel mot gamepass där MS kan ta bort och lägga till spel som de behagar även om du får varningar när ett spel är på väg bort.

Skribent
Skrivet av lars_kongo:

Ps+ spel som du har claimat är iaf ditt för evigt så länge du har en aktiv subscription, avslutar du och påbörjar ett år senare så har du fortfarande de spelen i ditt library. Detta är en fördel mot gamepass där MS kan ta bort och lägga till spel som de behagar även om du får varningar när ett spel är på väg bort.

Å andra sidan behåller du Gold-spelen och kan spela dem även om du sagt av dig Gold...

Men min poäng var att Ps+ främst är en tjänst för online, inte direkt spelen. På samma vis som Gold främst är för online för Xboxägarna. Sen får man spel på köpet, men det är svårt att sätta Ps+ mot Ps Now, likväl som att sätta Gold mot Game pass.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Gör som jag och tjejen, vi köper 1års ps+ varje black friday för runt 350-400:-, extremt värt tycker jag!

Skribent

Tack för svar. Jag hade PS+ för några år sedan när jag spelade PS4, men har valt att vänta på PS5an och ska ta igen lite gamla spel. Röstningen är ju tydlig på PS+ och några som tycker båda två.

@keffkebab Har standard edition med skivläsare för att komma åt mina PS4-spel jag har på skiva som jag ännu ej spelat/klarat av. Jag har aldrig spelat online på tidigare konsoler, utan endast SP. Däremot nu så börjar det ju komma lite roliga co-op spel som man kan lira med någon kompis. Jag kommer aldrig spela något FPS-online men några FIFA-matcher kanske. Som sagt, jag vet inte exakt just nu, men huvudfokus kommer vara SP. Backloggen är relativt stor, ja

Om jag förstått rätt:

  • PS+ är liksom det man ska ha för att nyttja konsolen till max med nya spel varje månad, multiplayer och övriga finesser. (samma som det var till PS4.)

  • PS now är tillgång till massa gamla spel från PS2, PS3 och PS4.

  • För att få tillgång till "PS collection" med 20 spel så krävs en aktiv PS+ prenumeration

Jag tror att jag för tillfället avvaktar med PS+, men kommer nog så småningom starta en prenumeration (gillar ju Oddworld så det är ju en bra grej att det är gratisspelet denna månad). PS now får bli kanske en månad här eller där om det finns något intressant spel som man blir sugen på att spela.

1
Skriv svar